Muusikoiden.net
04.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akkarin kaularemppa vs kaulan vaihto?
1
MikeS
14.08.2014 18:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

Mulla on 60-luvun Höfner-akkari, jonka kaula on mutkalla ja osa nauhoista kaipaa vaihtoa. Tosi iso homma varmaan fiksata hiomisineen ym.

Kuinka iso homma on kaulan vaihto kokonaan, jos ammattilaisella teettää? Ebayssa tuli vastaan kaula, joka saattaisi sopia mun kitaraan. Onko tollaisessa kaulan vaihdossa paljon kommervenkkejä tai juttuja jotka voi mennä mönkään?

Tossa linkki kaulaan:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=231304690018

73nd3r
15.08.2014 09:37:03

Perusasiat: arvioi oma taitotasosi, jos aiot tehdä homman itse. Tai katso kukkaroon jos aiot teettää ammattilaisella. Tsekkaa myös tunnearvot (mummun kitara tms.).
Aina voi pitää kitaran sellaisenaan ja hyväksyä tuon ikaisessä kitarassa sen "mojon" (tässä: huono soittaa/epävireessä/ym *virn*), tai laittaa sen myyntiin ja hankkia parempikuntoisen.

Näiden jälkeen ekaksi: diagnosoi tarkemmin miten se kaula on mutkalla. Mittaa arvot (kielten korkeudet, relief...) ja mieti mikä on pielessä. Jelppaako kaularauta, jos sellainen on. Ja niin edelleen.

Sitten ihan ekaksi pohdit saako sen kuntoon nauharempalla - ylikoon nauhassa on paljonkin hiomavaraa, eli pienet kaulaheitot korjaantuu jo sillä. Kakkosvaihtoehto on otelaudan hiominen tasaiseksi samalla kun vaihtaa nauhat.
Kolmosena kaulan oikaisu - lämpö ja puristus tekee isoja asioita (disclaimer: tämä voi olla myös se eka vaihtoehto, riippuu tuosta diagnoosista).

Vasta näiden jälkeen tulee kaulan korjaus irrotettuna + samalla mahdollinen kaulakulman korjaus, ja _aivan_viimeisenä_ kaulan vaihto.
Vanhan kaulan irrotus ei ole helpoin mahdollinen homma, siinä tarvittava höyrytys voi muuttaa puuta, pilata pintakäsittelyä jne; ja helposti siinä lohkeaa palasia kaulaliitoksestakin.
Kaulan vaihdossa on tosi monta kohtaa joissa voi mennä poskelleen, ihan tuosta "saattaisi sopia" jutusta alkaen.

Old Guitar
17.08.2014 22:21:32

Mitenkäs tuo kaulan oikaisu lämpöä hyväksikäyttäen, onko se kestävää sorttia, vai vääntyykö se takaisin jossain vaiheessa? Paljonko sellainen maksa, jos vie ammattilaiselle?

Ota iisisti - loppu lähestyy...
Rämppy
18.08.2014 09:22:13 (muokattu 18.08.2014 09:23:11)

Old Guitar: Mitenkäs tuo kaulan oikaisu lämpöä hyväksikäyttäen, onko se kestävää sorttia, vai vääntyykö se takaisin jossain vaiheessa? Paljonko sellainen maksa, jos vie ammattilaiselle?

Lämpöprässäys saattaa toimia tai sitten ei. Eli aika näyttää jääkö vaikutus pysyväksi vai vääntyykö kaula uudelleen. Joskus kierolla kaulapuulla on sen verran suuri taipumus vääntymiseen, että prässilläkään ei saa pysyvää tulosta. Mulla on aikoinaan onnistuttu yksi straton kaula oikaisemaan lämpöprässillä, ja ainakin sen muutaman vuoden mitä kepakko mulla operaation jälkeen oli, kaula pysyi kuosissaan.
Toimenpiteenä tuo ei ole kallis, joten kannattaa kokeilla. Itse prässäytin Erkki Tolsalla.

En sitten malttanut olla sanomatta.
Azolith
15.09.2014 14:05:13

Lämpöoikaisussa ollaan kai aikas puolet onnistuneet osastolla.
Moni on myös vääntäytynyt takaisin mutkalle.
Kannattaa kokeilla kun operaationa iisi verrattuna koko kaulan vaihtoon, mutta lopputulos voi olla samaan taipumiseen takaisin.
Itse olen kolme lämpöoikaissut ja kaksi niistä ei pitänyt vuoden päästä kutiaan, yksi mahonkikaula on kuulemma edelleen pysynyt suorana. Vaikea ennustaa noista miten käy..

.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti