Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Martin DX1AE vs. DRS1
1
Murtti
08.05.2014 09:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuden kitaran osto edessä ja tällä hetkellä arpominen otsikossa mainittujen mallien välillä. Kitara tulisi pääasiallisesti kotisoittoon, mutta joskus (harvoin) kesällä myös ulkonasoitteluun. Kuljetusta varten kova laukku varmasti pakollinen ostos.

Molempia kitaroita olen kokeillut ja molemmat tuntuvat ja kuulostavat omaan korvaan hintaan nähden upeilta. Ainoa asia mikä arveluttaa, on tuo kuinka herkkiä ovat jos kitaraa haluaa viedä mukanansa myös muualle kun kotisohvalle. Kostutin varmaan yhtä tarpeellinen molemmille kitaroille. Onko teillä kyseisten soittimien omistajilla kokemuksia siitä soveltuuko kitarat myös muualla soiteltaviksi? entä miten kosteutus?

Sorminäppäilyyn ja plektralla komppailuun olen pääasiallisesti kitaraa hommaamassa. DX1AE houkuttaa tietysti halvemmalla hinnalla ja sillä ettei olisi niin herkkä vaurioille, koska takakansi ja sivut mahonkilaminaattia. DRS1 houkuttaa tietysti siksi, että koko koppa on kokopuuta. Samassa hintaluokassa olevia muitakin malleja voi ehdottaa jos vastaavat yllämainittuja käyttötarkoituksia.

vielä linkit:
http://www.martinguitar.com/model/item/150-dx1ae.html
http://www.martinguitar.com/model/item/164-drs1.html

000-koppaiset versiot myös olivat pohdinnassa, mukavamman kopan muodon vuoksi, mutta soundillisesti miellytti enemmän D-koppa.

Kiitos!

mhs
08.05.2014 11:38:51

Kyllä perus-Martit ovat hyvinkin keikka- ja reissukelpoisia pelejä. Mun soittimista reissuun ja pihasoitteluun tarttuu mukaan juurikin vanha 00-Martin siniharmaassa muovilootassaan.

D-malli on tietty vähän huonommin kannettava kuin nuo pienemmät, mutta tossa on iso vaikutus kotelolla; Hiscox on kevyempi kuin perus-Martinlootat, vaikkei ehkä yhtä kivan näköinen.Hyviä jämäkästi topattuja pussejakin on, mutta niitä en osaa suositella, kun itsellä ei tuollaista ole; mulla on BackAxe-haarniska, jolla kotelon saa kätevästi selkään pidempiä kävelyitä varten.

Chemo
09.05.2014 14:30:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos muutaman huntin kalliimmat lasketaan vielä samaan hintaluokkaan kuuluviksi, suosittelisin DRS1:n rinnalle kokeilemaan nykyistä 15-sarjaa. Vaikka muitakin kuin dreadnoughteja. Spekseissä on paljon yhtymäkohtia, mutta kyse on aivan eri soittimista. Plussia ja miinuksia:

+ Eri valmistusmateriaalit, kuten aito Hondurasin mahonki (15M) Vs. sapele (RS1); morado Vs. richlite otelaudat jne jne. Tarkemmat tiedot Martin Guitarsin sivuilta.
+ Valmistusmaa USA (15M) Vs. Meksiko. Hyviä kitaroita voidaan tietysti tehdä missäpäin maailmaa tahansa, mutta Nazarethin tehtaan perinteisellä pieteetillä valmistetuissa kitaroissa on oma juttunsa.
+ Laukku kuuluu hintaan.

- 15-sarjassa ei ole vakiona mikitystä (RS:ssä on). Lisähintaan saa tietysti vaikka mitä.

Soundi ja soittotuntuma kannattaa todeta itse. Ulkomaisilta saiteilta, kuten Acoustic Guitar Forumilta, löytyy paljon mielenkiintoista lueskeltavaa.

Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Old Guitar
09.05.2014 21:06:40

Kokeilin tuota DRS1:stä ja oli kyllä yllättävän hyvä soinniltaan ja soitettavuudeltaan. Itse kallistuisin ehdottomasti sen puolelle. Itselläkin ostohalut heräsi tuohon oivaan soittimeen.

Ota iisisti - loppu lähestyy...
Murtti
10.05.2014 06:32:58

Old Guitar: Kokeilin tuota DRS1:stä ja oli kyllä yllättävän hyvä soinniltaan ja soitettavuudeltaan. Itse kallistuisin ehdottomasti sen puolelle. Itselläkin ostohalut heräsi tuohon oivaan soittimeen.

Samaan kallistuin itse. DRS1 päätyi matkaan ja tosi tyytyväinen oon ollu näin parin ekan päivän jälkeen :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti