Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matala vire
1
ThrashGuitarist
06.04.2014 00:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään pitää klassista kitaraani aina matalammassa kuin standardivireessä, koska silloin on helpompi soittaa joten soitan paremmin ja olen itsevarmempi. Lisäksi pidän siitä tummasta soundista, varsinkin kun 6. kieli saa soida vapaana. Pidän virettä matalimmillaan puolitoista sävelaskelta matalampana. Teettekö te ikinä näin? Minua myös mietityttää, että musiikkiopistoissa ja kouluissa ei varmaan sallita tätä, vaan siellä täytyy soittaa standardivirityksessä?
 
Azolith
06.04.2014 21:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaranhan voi vetää mihin hyvänsä vireeseen joissa se soi.
Opistoilla jne asioita varmaan helpottaa että soittimet ovat samassa vireessä.
Itse tykkään että jotkut kitarat on ns avovireissä, esim 12-kielisessä tykkään DADGAD kireydestä. Soittoon tulee ihan erilaita kulmaa kun mitään hajua soinnusta vaan mennään korvalla.
 
.
Old Guitar
12.04.2014 20:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Kitaranhan voi vetää mihin hyvänsä vireeseen joissa se soi.
Opistoilla jne asioita varmaan helpottaa että soittimet ovat samassa vireessä.
Itse tykkään että jotkut kitarat on ns avovireissä, esim 12-kielisessä tykkään DADGAD kireydestä. Soittoon tulee ihan erilaita kulmaa kun mitään hajua soinnusta vaan mennään korvalla.

 
Tossa vireessähän kolme kieltä on normaalivireessä ja loput kolme alempana normaalivirettä, miten se on kireä?
 
Avovireet on välillä mukavia soittaa tulee väkisinkin uusia kuvioita ja sointeja. Sitä kautta ideoita uusiin kappaleisiin tai uusia sävyjä tuttuhin kappaleisiin.
 
Kielien vahvuuksia muuttamalla voi kielen virittää huomattavastikin matalammalle tai korkeammalle.
 
Tosta tulikin mieleen ns. Nashville viritys, jossa viritetään pari kieltä oktaavia tavallista korkeammalle, en vaan muista mitkä kielet oli kyseessä. Onko tietoa siitä?
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Azolith
13.04.2014 08:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisjännite ei niin paljon muutu esim normista DADGAD:iin että kitaraa tarvitsee yleensä säätää. Ja jos asiaa ilmenee, niin kaularaudalla otelaudan saa suoraksi. Kielten paksuuksilla voi jännitteen pitää vielä paremmin optimaalisena, eli jos virettä yleisesti lasketaan, niin paksummat kielet kompensoi jännitettä ja myös soi tukevammin. Satulauriin kannattaa kiinnittää huomiota, siihen että mahtuuko kielet kunnolla liikkumaan. Jos kitara naksuu virittäessä on ura liian ahdas ja tekee ongelmia viritykseen. Satulaviilat on tyyriitä, näkyy esim omassa Hosco:n setissä olevan 155e hintalappu päällä ja on ostettu jotain 7v sitten. Hiomapaperi ja sopiva tuki sisään vaikka partakoneenterän paksuuksista tukevampiin toimii uriin kun huolellinen. Rakotulkkien lehdet on hyvä hommaan.
Ihan mielenkiintoisia noi erilaiset vireet. Drop D, open D, open D minor, open E, open G, open Csus2, DADGAD, lienee yleisimmät.
 
.
panadol
14.04.2014 04:04:48 (muokattu 14.04.2014 04:05:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös pitkäskaalaisilla 12-kielisillä soittaneet country blues kitaristit pystyivät virittämään kitaransa huomattavasti normaalivirettä alemmas. Esim. C tai B alimpana bassokielenä oli tavanomainen. Leadbelly on hyvä esimerkki tästä.
 
http://www.fraulini.com/leadbelly.php
 
Azolith
18.04.2014 12:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, 12-kielisissä asiat tavallaan tuplaantuvat.
Soitettavuuden pitäminen just yli särinän että jaksaa painaa kieliä barreilla on aina haastavaa säädöissä. Joskus on tullut raja vastaan missä kaula oli jollain 13-64 setillä niin tiukilla Ibanezzissa vaikkakin hieman alle normivireen että oli enään raudan varassa ja pienikin lämpö/kosteus vaihtelu aiheuitti loputonta virittämistä.
Koko kitaran rakennekin pettää jossain momentissa, kansi nousee, talla pettää liimauksistaan etc jos jännitettä lisätään liiaksi. Alaspäin mennessä ei ongelmia ole.
12-kielisen rakenteet on sinänsä tukevammat yleensä kaikilta osin kompensoimaan jännitteitä. Mutta esim omaan Landolan ultrakevyeen J-85-12 en lähtisi kovasti kireyksiä muuttamaan ainakaan ylöspäin, sitten taas esim talon melkein yhtä hyvän soundinen Seaqull S12QI on huomattavasti tukevampi ja painavampi rakenteeltaan eikä asiat juuri muutu eri vireillä, edes kaularaudan suhteen.
E-akustinen basso tuli muutettua kerran 6- kieliseksi kitaraksi. Ihan hyvin se toimi jyhkeine alavireineen, mutta normi kitaroihin tottuneet oli ihmeissään skaalan kanssa.
 
.
Nikusen_Ile
23.04.2014 08:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tällä hetkellä tutkimusretkellä avoimen C-, eli CGCGCE-virityksen kanssa, lähinnä erään fingerstyle-soittajan tyyliin perehtymisen vuoksi, joka myös käyttää monesti ko. viritystä. Sävelet kulkee ainakin mukavan loogisesti otelaudalla, ja soinnut on mukava muodostaa, kunhan saa treenattua ensin nimettömän ja pikkurillin venyttämisen kuntoon. :) Voimasoinnutkin lähtee todella helposti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti