Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender vs. Yamaha??
1 2
MTV95
16.03.2014 21:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aion ostaa lähiaikoina uuden elektroakustisen kitaran ja pyydän siksi mielipiteitänne ja vikkejänne. Edellinen kitarani on Yamahan elektroakustinen ja ajattelin siksi, että olisiko Fender millainen vaihtoehto.

Lisäksi haluaisin tietää, mitä varten Fenderin malleissa(ainakin joissain) on kitarassa kolme nyppylä nappia? Monilla artisteilla olen kitaran nähnyt nappuloineen, mutta muuten kukaan ei tiedä asiasta mitään;( (Esimerkiksi teinitähti Austin Mahone esiintyi tällaisella Fenderillä, ennen kuin vaihtoi nykyiseen punaiseensa.)

skebaipe
16.03.2014 22:25:45 (muokattu 16.03.2014 22:26:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiä kyllä mitä nyppylänappeja meinaat:), harvemmin niissä muuta on kuin viritin,vola ja tone potikka. Mulla ei ole Fenderin akkareista kokemusta mutta Yamahan tekee hyviä soittimia ja kohtuu hinnallakin.

Onko sulla minkälainen budjetti? Onko nämä ainoat vaihto-ehot, meinaan vain että hyviä merkkejä on vaikka kuinka paljon. Ja onko elektroniikka välttämätön? Siinä tavallaan kuiteski maksaa siittä elekroniikasta aika paljon ylimäärästä ja se harvemmin on kovin hyvä, miksei live käytössä mene mutta ei oikein nauhotteluun.

lehtiju2
17.03.2014 01:57:15

Nyppylänappeja hmmm... Jos nyt ymmärsin oikein, tarkoitat siinä kitaran kyljessä olevassa mikinsäätöpaneelissa olevia nappuloita. Niitä voi mallista riippuen olla monenlaisia. Yleensä virittimelle on yksi, muita voi olla patterille, feedback-filtterille, EQ:n ohittamiseen, mikin mykistämiseen jne.

Kitaran laadukkuudesta on mahdoton pelkän merkin perusteella sanoa mitään. Jos kyseessä on alemman hintaluokan soitin, voisi nyrkkisäännöksi sanoa, että mieluummin Yamaha kuin Fender.

elon arska
17.03.2014 09:06:39

lehtiju2: Jos kyseessä on alemman hintaluokan soitin, voisi nyrkkisäännöksi sanoa, että mieluummin Yamaha kuin Fender.

En sanoisi ihan näinkään. Uudet Fenderin Sonoranit pesee omien kokemuksien mukaan samanhintaisilla elektrojammuilla lattiaa niin talossa kuin puutarhavajassakin.

Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
MTV95
17.03.2014 16:41:59

Budjetti on siinä 500€ paikkeilla. Haluaisin todellakin kitaran sisältävän elektroakustiikan live keikkoja varten, joissa on inhottava pelailla erillisillä mikeillä:/ Koska olen tyttö, olisi toki tärkeää, että kitarani olisi esteettisesti myös kaunis XP. Edellinen Yamahani oli isorunkoinen ja sillä linjalla varmaan haluan pysytellä edelleen.

Tässä videossa näkyy muun muassa hyvin ne kolme säädintä.

http://m.youtube.com/watch?v=3sMGGE4-Lpc

lehtiju2
17.03.2014 17:57:28

Tässä videossa näkyy muun muassa hyvin ne kolme säädintä.

Tarkoitit siis säätimiä etkä nappeja. Jos veikkaan, että ne ovat äänenvoimakkuus, basso ja diskantti, en varmaan mene pahasti vikaan. Kitaran merkistä en saa selvää, mutta ei tuo ainakaan Fender ole.

jonep
17.03.2014 18:48:43

lehtiju2: Tarkoitit siis säätimiä etkä nappeja. Jos veikkaan, että ne ovat äänenvoimakkuus, basso ja diskantti, en varmaan mene pahasti vikaan. Kitaran merkistä en saa selvää, mutta ei tuo ainakaan Fender ole.

Näyttäisi olevan Taylor.

lehtiju2
17.03.2014 19:09:05

jonep: Näyttäisi olevan Taylor.

No Taylor tietenkin.

MTV95
17.03.2014 20:07:28

No mitä muita merkkejä kannattaisi Yamahan ja Fenderin rinnalla harkita?

elon arska
17.03.2014 20:24:37

MTV95: No mitä muita merkkejä kannattaisi Yamahan ja Fenderin rinnalla harkita?

Tuossa hintaluokassa alkaa olemaan valinnan varaa Ibanezeissakin, ja jos käytetyn Alvarezin löydät vaikka muusikoiden.netin torilta niin en voi kuin suositella.

perttime
17.03.2014 20:27:59

Kaikkia merkkejä kannattaa harkita. Jos lähistöllä on musiikkikauppoja, kannattaa käydä kokeilemassa kaikkea mitä siellä on.

lehtiju2
17.03.2014 20:57:33

Ymmärsin, että sinulla on jo kitara, se Yamaha. Mitä sellaista odotat uudelta kitaralta, mitä siinä vanhassa ei ole?

Jos olisin sinä, katselisin ainoastaan kokopuisella kannella varustettuja.

MTV95
20.03.2014 05:45:05

Minkälainen merkki on Harley Benton?

73nd3r
20.03.2014 09:20:53

Wikipedia:
"Harley Benton on saksalaisen Thomann-musiikkikaupan tuotemerkki yrityksen teettämille ja myymille edullisille soittimille, vahvistimille ja musiikkitarvikkeille. Tuotteet ovat yleensä ulkoisesti hyvin samankaltaisia "kopioita" muiden valmistajien suosituimmista malleista. Tuotteet tehdään suurimmaksi osaa Kiinassa."

Pääpaino noissa on hinnassa ja myyntimäärissä, laatu ei yleensä ole ratkaisevin tekijä.

MTV95
20.03.2014 09:24:32

Ookkeijj....

No siis mun edellinen kitara oli tää
http://www.thomann.de/fi/yamaha_fgx730sc_bsb_b_stock.htm

Hyvä kitara olikin, mutta siis meni vajaa viikko sitten sellaiseen kuntoon, ettei korjaus enää kannata:(
Tilalle haluaisin samankaltaisen laadukkaan kitaran, mutten oikein samanlaistakaan viitsisi uudestaan hankkia...

pappasfin
20.03.2014 10:10:15

MTV95: Minkälainen merkki on Harley Benton?

Siitäkin huolimatta, että joku merkistä tykkää niin ilmaisen oman mielipiteeni, joka on, että jätä väliin kyseinen tuotemerkki.

On mulla sen verran kokemusta näistä ja olen käpistellyt ja kun kaverit niitä omistanut (sähkökitarat kyseessä) niin ei niistä ole juurkikaan hyvää sanottavaa.

Ite olen törmänny näissä mm. huonoihin nauhoihin, kaulaongelmaan, elektroniikan osalta ihme ylimääräisiin särinöihin ja muuhun pienempään, toki näitä voi korjailla tai sitten pyytää tilalle toinen jossa laatu on kohdillaan.

Jotkut jopa tykkää ostaa ja laittaa nämä hommat kuosiin mutta esim. elektroniikan vaihtaminen toiseksi ei ole sitten ilmaista vaa maksaa lisää ja onko sitten kyse enää "halvasta" niin jokainen voi päätellä itse tämän.

Vaikka minä en pidä kyseisestä merkistä kitaroiden osalta niin se ei pois sulje sitä seikkaa että melko varmasti joukosta löytyy ihan hyvä laatustakin tavaraa, itse vaan en ole törmänny mikä saattaa ja kertookin sen, että laatu ei ole niin hyvä kuin jossain muissa merkeissä.

Olipa se merkki sitten muuten mikä tahansa tai hintaluokka niin jokaisesta löytyy niitä huonojakin laadultaan joskin yleisesti ottaen kalliimmasta päästä olevat vaihtelevat laadultaan vähemmän.

Se siitä HB merkistä.

Mitä tulee sitten tuohon muuhun niin tuo 3 namiskan kitara on Taylor kuten jo todettu täällä. Ja äkkiseltään tuosta Taylorin merkistä sen verran, että Taylorilta löytyy hieman budjettisi yli menevä kitara elektroniikalla eli Taylor GS Mini- E.
Kopaltaan tuo on sellainen pienehkö mutta sen ei pidä antaa hämätä koska soundi on kuitenkin yllättävän kiva vaikka koko ei ole mahtava.

http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=366124

Ite olen tehnyt sellaisen huomion akustisten suhteen (myös elektroakustiset) että melkeinpä se tasapainoisin soundi lähtee niistä kopista jotka eivät ole kaikista isoimpia ja tällä en tarkoita, että soundi olisi huonompi isommissa tai parempi, sehän on vähän makukysymyksin.

Jos itse valitsisin elektroakustista niin melkeinpä ite hakisin sellaista keskikokoista elektroakkaria jossa se vahvistettukin ääni on ehkä siis paremmin tasapainossa. (huom nämä ovat mun näkökantoja asiassa eikä absoluuttisia totuuksia).

¤ Mieti tarviitko tosissaan sitä kitaran oma elektroniikkaa (vaikka se onkin helpompi liittää vahvistukseen fyysisesti), jos et tarvi niin samalla rahalla voit satsata sen kitaran laatuun enempi muuten kuten puiden laatuun ja työnlaatuun ja ylipäätään parempaan laatuun.

¤Muista sellainen asia, että vaikka puhutaan elektroakustisesta kitarasta niin varsinkin näissä se tärkein ominaisuus on sen kitaran oma akustinen sointi, joka kuuluu ilman vahvistusta ja toisena heti perään sitten se kitaran elektroniikan kautta tuleva sointi. Tämä ihan siksi, että jos haluat kuitenkin ottaa äänet ulkoisilla mikeillä (esim. Shure 57, Shure58 jne.) niin jos kitara itsessään kuullostaa huonolta niin ei ole helppoa saada ääntä sitten hyväksi jos se ja alkujaan on huono.

¤Kun testaat niitä kitaroita niin:

- Testaa se akustisesti soiva kitaran oma ääni ilman vahvistusta
- Testaa sillä kitaran omalla elektroniikalla tuotettu vahvistettu ääni mahdollisimman samalla laitteistolla kuin meinaat muutenkin käyttää
- Testaa myös äänet siten, että käytät ulkoisia mikkejä ja kitarn omaa elektroniikkaa ja sekoitat näistä saadut äänet keskenään (jos vain on tämä mahdollista)
- Mieti myös elektroakustisen suhteen sitä, mitä muuta tarvit? Tarvitsetko esim. pienen vahvistimen vai meinaatko soittaa suoraan johonkin Mikseriin/PA:n jne.
-Varaudu siihen, että joudut satsaamaan rahaa lisää tuohon muuhun laitteistoon ja mieti myös sitä, että jos keikkailet niin mikä on se paras laitteisto a)roudaamisen suhteen b)liitettävyyden suhteen muihin vehkeisiin c)ja soundillisesti paras ratkaisu

Vinkkinä muista laitteista -> Fishman Aura Spectrum DI etuaste

http://www.dlxmusic.fi/Product/Product.aspx?id=330967

Löytyy minulta tälläinen ja on ihan hemmetin hyvä laite, helppo liittää muuhun laitteistoon, ei tarvi ulkoisia mikkejä ja saapi kitarasta sen luonnollisen soundin pihalle. Mutta toki tuo maksaa ja tämä on vain esimerkki laitteistosta ;D

Niin ja en ole DLX:n myyjä, mutta sattumoisin tuolta ostanu mm. Taylorin ja tuon Fishmanin laitteen.

Onneksi sulla tuo budjetti on kuitenkin kitaran suhteen suht kiva eli tuo 500, jolla jo irtoaa ihan hyvä laatusta eletkroakkaria.

Hyviä merkkejä mitä kandee sinun katsoa on mm. Taylor ( DLX) (ei löydy kuin pari vaihtoehtoa) kun muuten on kalliin sortin merkki, Walden (DLX) (kiinassa tehty mutta yllättävn hyvä laatuisia ja hyvä äänisiä soittimia), Sigma (Kitarapajalta löytyy), Ibanezin jotkin elektroakkarit (Levytukku), Tanglewood (Musamaailma), aika hyvä valikoima erillaisia elektroakkareita ja kandee nämäkin katsastaa, Seagull (Milbrook) löytyy muutamia kanssa, Art ja Lutheri sekä Simon & Patrick (F-muusiiki) ja tietysti myös Yamaha sekä Fender ihan jeesh katsastaa.

Noita on vaikka mitä merkkejä sekä malleja mistä valita. Älä myöskään unohda, että kandee testiä eri merkkisiä kieliäkin eri variaatioilla kuten pinnoite ja materiaali. Mä itse käytän vain ja ainoastaa pinnoitettuja kieliä Phosphor Bronze ja merkit on Elixir, Cleartone, Martin ja Addario, näistä löytyy nuo hyvät pinnoitetut Phosphor Bronzet, jotka kestää ja soundaa hyvältä.

Pääasia on se, että kitara istuu sun käsiisi, on sun mielestä hyvän kuuloinen ja sopii muutenkin tarpeisiisi kuin nakutettu ;D

Luota omiin korviisi ja käsiisi.

Toivottavasti jaksoit lukea tämän pitän postauksen ja jos siitä irtos jotain hyödyllistä sulle niin aina parempi. Toivottavasti löydät mieleisesti soittimen ja kysyä saa ilman muuta lisää ja toivottavasti osaan vastata jotain viisastakin :D

PappaSFin
elon arska
20.03.2014 10:13:01

Oisko jompi kumpi näistä mitään:

http://www.thomann.de/fi/ibanez_aw370ecent.htm

http://www.thomann.de/fi/takamine_eg_340_dlx_nt.htm

MTV95
20.03.2014 11:06:44

melkeinpä ite hakisin sellaista keskikokoista elektroakkaria
Tämä ei ole yhtään hullumpi vaihtoehto, keskikokoinen voisi olla kivempi muutenkin:) Kielien merkeistä en tiedä, mutta tähän asti olen tykännyt käyttää hitusen normaalia paksumpia, ettei ääni kuulosta ihan metalliselta rämpytykseltä:P

Kiitos kaikille mahtavista neuvoista, näillä pääsen jo todella pitkälle;D Saa laittaa vielä ehdotuksia, jos jotain sattuu mieleen juolahtamaan, mutta tässä tulikin jo iso kourallinen valinnanvaraa:)

Jkob
20.03.2014 14:58:50

MTV95: Tämä ei ole yhtään hullumpi vaihtoehto, keskikokoinen voisi olla kivempi muutenkin:) Kielien merkeistä en tiedä, mutta tähän asti olen tykännyt käyttää hitusen normaalia paksumpia, ettei ääni kuulosta ihan metalliselta rämpytykseltä:P

Kiitos kaikille mahtavista neuvoista, näillä pääsen jo todella pitkälle;D Saa laittaa vielä ehdotuksia, jos jotain sattuu mieleen juolahtamaan, mutta tässä tulikin jo iso kourallinen valinnanvaraa:)

Ja päädyitpä mihin tahansa, kuuntele korviasi. Jo samojen mallien sisällä voi olla suuria eroja.

lehtiju2
20.03.2014 15:02:44

MTV95: Ookkeijj....

No siis mun edellinen kitara oli tää
http://www.thomann.de/fi/yamaha_fgx730sc_bsb_b_stock.htm

Hyvä kitara olikin, mutta siis meni vajaa viikko sitten sellaiseen kuntoon, ettei korjaus enää kannata:(

Alkoi kiinnostaa, että mitä sille tapahtui...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti