Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran osto!
1
lovetosingsing
20.02.2014 19:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!
Kirjoittelin tänne aikaisemmin, että ostin huonon kitaran 40e arvoisen jostain ulkomailtakin kaikenlisäksi. No myin sen ja nyt olen ostamassa uutta parempaa, mutta rahaongelmien vuoksi hinta ei voi kohota 250e yli.
Tarttisinkin kokeneiden soittajien neuvoja nyt, että minkälainen kitara mun kannttaisi hommata, jotta ei taas menisi ostos pilalle. Eli mun on pakko hommata tommonen 3/4 kitara pienen kokoni takia. Harmi vaan, että niitä vasta onkin vaikea metsästää. Musiikkifazerilla ei ollut viimeksi yhtäkään 3/4 kitaraa myynnissä. Yhdessä toisessa musakaupassa näin yhden ainoan 3/4 kitaran. Kitaran tulisi myös olla nylonkielinen eli klassinen kitara. Ajattein nyt kuitenkin kirjotella tänne palstalle, kun eikö se ole jollain tavalla akustinen kitara kuitenkin.
Niin ja viimeksi mun kitarassa se isoin ongelma oli, että kielet olivat niin kireät/kaukana otelaudasta, että mun oli todella vaikea soittaa sitä. Nyt siis haluaisin vähän helpompisoittoisen kitaran. Toki aijon myös treenata sormiani kovaa kyytiä.

http://www.thomann.de/fi/hellweg_ju … id=ad7439a93f469e55beb91b61bc56257e

Tällaista olen katsellut. Näillä on paljon 3/4 kokoisia klassisia kitaroita myynnissä!
Harmi vaan että näitä ei vissiin pääse mitenkään kokeilemaan, vaan netistä pitää löytää oma suosikki.
Tää kitara jota olen katsellut niin mietin, että onkohan siinä liian leveä kaula "scale width" koska se on 48mm. Täysikokoiseen on siis enää 3-4 mm kaulan leveydessä minun tietääkseni. Eli se on aika leveä 3/4 kokoiselle.
Onko muita mielipiteitä kitarasta? Sivulta löytyy myös soittonäyte ;)

perttime
20.02.2014 21:01:24

Minä suosittelisin käymistä vähän useammassakin liikkessä itse kokeilemassa, ja kuntelemassa myyjien opastusta/myyntipuheita.

Pääkaupunkiseudulla varteen otettavia liikkeitä on enempikin. Nopealla googlauksella esim Levytukku, jonka valikoimissa saattaisi olla jotain sopivaa.

... miten pieni oikein olet? Näköjään moni aika pienikin nainen soittaa "normaalikokoisilla" kitaroilla. Leveä otelauta on "klassisissa" kitaroissa yleinen ominaisuus, joka soveltuu niille tyypilliseen soittotapaan.

Arms
21.02.2014 08:55:44 (muokattu 21.02.2014 09:00:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!

Ottamatta kantaa itse kitaran valintaan haluaisin teroittaa kitaran säätämisen tärkeyttä. Lähes aina vaikea soittoinen kitara, jossa on kielet korkealla ym. on säädettävissä helppo tai helpompi soittoiseksi.

Eli kun olet hommannut uuden kitaran, niin suosittelisin viemään kitaran lähes ensitöiksesi ammatilaiselle soitinkorjaajalle, joka säätää kitaran soittokuntoon. Eli yleensä viilaavat satulan ja tallan kohdilleen, sekä käyvät muut perus säädöt läpi muutamien kymppien hinnalla (hinta riippuu soitinkorjaajasta).

Näytät asuvan Espoossa, josta löytyy ainakin Guitarworx Suomenojalta, jossa näitä säätöjä voi teetättää. Itse olen käyttänyt Guitarworxissa nyt useamman kitaran säädettävänä ja vähän muutenkin muokattavana ja homma on toiminut siellä oikein hyvin ja vielä hyvinkin nopealla aikataululla. Hänen kotisivuilta löydät hinnaston, josta saat osviittaa kustannuksista.

Itse teen näin jokaisen ostamani kitaran kanssa, kitaran hinnasta riippumatta. Ja aina säätöjen jälkeen kitara on ollut parempi soittaa ja pitää vireenkin paremmin.

T. Arms

weelie
21.02.2014 09:03:57 (muokattu 21.02.2014 09:06:42)

Ehkäpä tähän voi antaa sellaisen standardivastauksen: Yamaha C40 tai sen 3/4 painos CS-40. Näitä löytyy käytettynä ja mielestäni olleet poikkeuksetta ihan kelpo soittimia. Mikään kultakorva en ole, mutta oli mulla tuollainen itsellä 9 vuotta.

Itselläni sormet ei ole mitkään kovin pitkät (170cm mieheksi), mutta hyvin yletän Yamaha C-40:llä soittamaan vaikka niin että peukku ottaa kuudennen (tai jopa myös viidennen) kielen (tätä taas monet isompi sormiset sanovat että ei pysty kivutta tekemään edes sähkökitaralla). Mielestäni ylettyminen on tekniikka-, ei sormen kosta riippuva asia. Tsekkaa vaikka Muriel Anderson.

3/4 kitara on ymmärtääkseni periaatteessa tarkoitettu alle 12 -vuotiaille. No ainahan voi hankkia ukulelen, sellaisia soittelevat ihan aikuisetkin ja hyvin nakit mahtuu. (Tämä ei ollut mikään kuitti, sillä olen soitellut ukulelebändeissä ja omistan yhä muutaman ukulelen)

http://pickingjjcale.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti