Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran puhdistus
1
semifinale
20.05.2013 21:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
Sain isoveljen kaksi vanhaa akustista (toinen teräskielinen, toinen nylonkielinen), mutta ovat aika tahmeassa kuosissa. Kielet jo irroitin ja heitin roskiin, ja uudet ovat ostoslistalla. Mutta samalla kauppakäynnilla pitäisi saada jotain jolla kitaroita voisi turvallisesti puhdistaa. Mitä kemikaaleja ihmiset käyttää? Mulla on joskus ollut tapana käyttää vanhaa t-paitaa puhdistusliinana.
 
semifinale
20.05.2013 21:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, nylonkielinen on merkkiä Yamaha ja teräskielinen Aria. Sanooko tuo Aria kellekään mitään?
 
73nd3r
21.05.2013 09:01:11 (muokattu 21.05.2013 09:26:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

semifinale: Tervehdys!
Sain isoveljen kaksi vanhaa akustista (toinen teräskielinen, toinen nylonkielinen), mutta ovat aika tahmeassa kuosissa. Kielet jo irroitin ja heitin roskiin, ja uudet ovat ostoslistalla. Mutta samalla kauppakäynnilla pitäisi saada jotain jolla kitaroita voisi turvallisesti puhdistaa. Mitä kemikaaleja ihmiset käyttää? Mulla on joskus ollut tapana käyttää vanhaa t-paitaa puhdistusliinana.
 
Niin, nylonkielinen on merkkiä Yamaha ja teräskielinen Aria. Sanooko tuo Aria kellekään mitään?

 
Turvallisin tapa putsata kitaroita on käyttää siihen tarkoitettuja tuotteita, joita soitinliikkeissä on melkoinen valikoima. Hommaan sopivia puhdistusliinoja löytyy myös. Siinä siis suositus.
 
Käytännössä tuo vanha T-paita (mahdollisesti hieman kostutettuna, mutta ei märkänä) & Elbow Grease on usein käytetty yhdistelmä. Tiukassa olevaan likaan muutama tippa Zippon litkua, joka lienee se perinteisin puhdistusaine. Ja nämä omalla vastuulla.
 
Ariasta: http://www.ariaguitars.com/english/
Ennevvanhaan varsin yleinen merkki akustisissa kitaroissa, mutta tainnut hiukan jäädä nykyisin taka-alalle. Itelläkin oli joskus Hummingbird, joka oli ihan OK halpa perusakkari nuotiosoittoon.
 
EDIT: googlen haku "akustisen kitaran puhdistus" tuottaa mukavasti lisälukemista, myös muusikoiden.netistä.
 
pappasfin
21.05.2013 10:13:57 (muokattu 21.05.2013 10:21:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

semifinale: Tervehdys!
Sain isoveljen kaksi vanhaa akustista (toinen teräskielinen, toinen nylonkielinen), mutta ovat aika tahmeassa kuosissa. Kielet jo irroitin ja heitin roskiin, ja uudet ovat ostoslistalla. Mutta samalla kauppakäynnilla pitäisi saada jotain jolla kitaroita voisi turvallisesti puhdistaa. Mitä kemikaaleja ihmiset käyttää? Mulla on joskus ollut tapana käyttää vanhaa t-paitaa puhdistusliinana.

 
Mulla on Dunlopin Fretboard Cleaner ja Lemon Oil oteluataa varten. Noiden aineiden kanssa käytän kaverina pehmeitä liinoja sekä pari hammasharjaa ja koppaa pyyhkäsen pelkällä pehemällä liinalla joko kuivana tai hieman kosteana (muttei märkänä).
 
Olen mä joskus käyttäny otelaudan putsauksen jälkeen öljynä ihan ruoanvalmistukseen tarkotettua rypsiöljyä, kuhan ei vaan liikaa lotraa vaan sipasee niin hyvää tulee :)
 
Niin ja tietty en öljyä kuin 1-2 kertaa vuodessa sitä otelautaa isomman putsailujen yhteydessä.
 
Yksi mikä auttaa kitaran puhtaana pitämisessä on joka soton jälkeen pyyhkiä ne kielet siitä päältä päin ja välistä myös kielien alapinnalta/oteluadan välistäkin.
Pysyypi näin paremmin puhtaana ja kieletkin kestää näin pidempään hyvänä.
 
(HUOM! noita aineita en käytä mun kitaralle, jossa on vaalea käsittelemätön vaahteraotelauta. Muiden putsaamiseen kyllä joissa on otelautana ruusu- tai eben-puuta.)
 
PappaSFin
laugoo
22.07.2013 21:51:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan tätä ketjua kun aihepiiri liippaa tuskaisen läheltä.
 
Kaksi ja puoli vuotta kitaran hankinnan jälkeen huomasin, että tahmatassuni on likaistanut otelaudan alaosan bindauksen. Ei lähde ainakaan lemon oililla. Mikä eteen? Bindaus näkyy hieman lohkeilleenkin, mistä mahtaisi johtua?
ks. kuva:
http://www.flickr.com/photos/99328379@N08/9346004862/
 
Bf109
23.07.2013 00:03:41 (muokattu 23.07.2013 00:05:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laugoo: Bindaus näkyy hieman lohkeilleenkin, mistä mahtaisi johtua?
 
Epäilisin että nauhan alaosa (siis se osuus mikä on otelaudan sisällä) on ollut tehtaan jäljiltä kiinni nauhassa ja sitten kaula on kuivuessaan kutistunut.
 
laugoo
29.07.2013 17:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bf109: Epäilisin että nauhan alaosa (siis se osuus mikä on otelaudan sisällä) on ollut tehtaan jäljiltä kiinni nauhassa ja sitten kaula on kuivuessaan kutistunut.
 
Ok, näin se on varmaan mennyt. Oon pyrkinyt tässä huushollissa pitämään "kosteudet kohdillaan", mutta aina ei ehkäisykään auta..
 
Mitenköhän tuo puhdistuspuoli, anyone? Sen verran tuli pulitettua tuosta luutusta että kiinnostaisi että pistää väkisinkin vähän varovaiseksi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «