Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lisää tukevuutta soundiin?
1
JeKo
06.02.2013 20:29:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Omistan kokopuisen Yamahan CPX5S-akkarin, joka on hienosti palvellut viime vuodet. Kitaraan on myöhemmin päivitetty AP Paasosen toimesta hirvenluusatula ja tallaluu. Nyt pitkästä aikaa intouduin ja vaihdon kitaraan uudet kielet (Ernie Ball Phosphor Bronze 11-52). Kun sitten vertailin tätä muutamaan muuhun laatuakkariin (Larrivee), huomasin että tässä on aika paljon ohuempi soundi kun noissa kahdessa muussa. Ite soundista siis tykkään kovasti ja se toimii näppäilyssä oikein mainiosti, mutta perus sointurämpyttelyyn pitäisi saada hieman tukevuutta lisää alapäähän.

Auttaisko kenties astetta paksummat kielet esim. 12-54 -setti? Luulen myös, että nuo juuri vaihdetut (ja sisäänsoittamattomat) kielet myös mahdollisesti vähän ylikorostaa tuota kirkkautta.

Ideoita? Vai onko kys. kitara vaan niin "huono", että parempi/tukevampi soundi vaatisi hieman kalliimman luokan peliä?

"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
kimurantti1
06.02.2013 21:18:07 (muokattu 06.02.2013 21:24:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoa 12-settiin voi kokeilla. Jos sulla on kielet niin alhaalla että ne kyykkää (kuten siinä sun S1:ssä), niin se vaikuttaa basson määrään. Jos toivottua alapäätä ei perus 12-setillä ja snadisti kieliä nostamalla löydy, niin loppu on (oman soittotyylin lisäksi) kitaran rakenteesta kiinni.

Valitettavasti, jos se sun kitara on käynyt Paasosella säädettävänä (etkä erikseen ole toivonut kieliä aivan kiinni otelautaan), niin mä uskon että se soitin on juuri niin hyvä kuin on ja that's it. Budjettiluokan akustiset on monesti rakennettu niin jykevästi, että vaikka kitarassa olisi kokopuukansi, ei se juuri pääse resonoimaan.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JeKo
06.02.2013 22:14:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Vaihtoa 12-settiin voi kokeilla. Jos sulla on kielet niin alhaalla että ne kyykkää (kuten siinä sun S1:ssä), niin se vaikuttaa basson määrään. Jos toivottua alapäätä ei perus 12-setillä ja snadisti kieliä nostamalla löydy, niin loppu on (oman soittotyylin lisäksi) kitaran rakenteesta kiinni.

Valitettavasti, jos se sun kitara on käynyt Paasosella säädettävänä (etkä erikseen ole toivonut kieliä aivan kiinni otelautaan), niin mä uskon että se soitin on juuri niin hyvä kuin on ja that's it. Budjettiluokan akustiset on monesti rakennettu niin jykevästi, että vaikka kitarassa olisi kokopuukansi, ei se juuri pääse resonoimaan.

Pitää varmaan noita kieliä aluksi kokeilla. Justiin vaan eilen laitoin tuliterät yhdettoista kiinni :-) Mut joo, tsekataan niillä ja jos ei auta, niin homma on aikalailla selvä.

Kitara on tosiaan hyvissä säädöissä ja vaikka tuo action on suht matala, niin se ei kyllä mitenkään soundiin voi niin paljoa vaikuttaa. Tuossa Larriveessa, jota kokeilin oli myös kielet aika matalalla.

Kyllä joku Martin kelpaisi mullekin! Tulee vaan kuitenkin suht vähän akkaria soiteltua niin eiköhän tällä vielä jokusen aikaa pärjäile.

"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
pappasfin
06.02.2013 23:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Moro!

Omistan kokopuisen Yamahan CPX5S-akkarin, joka on hienosti palvellut viime vuodet. Kitaraan on myöhemmin päivitetty AP Paasosen toimesta hirvenluusatula ja tallaluu. Nyt pitkästä aikaa intouduin ja vaihdon kitaraan uudet kielet (Ernie Ball Phosphor Bronze 11-52). Kun sitten vertailin tätä muutamaan muuhun laatuakkariin (Larrivee), huomasin että tässä on aika paljon ohuempi soundi kun noissa kahdessa muussa. Ite soundista siis tykkään kovasti ja se toimii näppäilyssä oikein mainiosti, mutta perus sointurämpyttelyyn pitäisi saada hieman tukevuutta lisää alapäähän.

Auttaisko kenties astetta paksummat kielet esim. 12-54 -setti? Luulen myös, että nuo juuri vaihdetut (ja sisäänsoittamattomat) kielet myös mahdollisesti vähän ylikorostaa tuota kirkkautta.

Ideoita? Vai onko kys. kitara vaan niin "huono", että parempi/tukevampi soundi vaatisi hieman kalliimman luokan peliä?

Pari juttua joilla voisit kokeilla:

- Martinin LifeSpan pinnoitetut Phosphor Bronze kielisetit, kokeile aluksi 011 settiä, tuo on Cleartonen tekniikalla tehty ja aika samanlainen jos suoraan hankkisit sitten sen Cleartonen merkillä varustetun ihan vastaavan kielisetin. Soundi noissa on tummempi. Itse noita testimielessä käyttäny ja kokeillu ja hyviä ovat olleet, mä ite käytän Elixirin Phosphor Bronze pinnoitettua (Nanoweb) settiä 011.

Jos tämäkään ei riitä niin sitten se 012 setti kokeiluun.

- Sitten sellainen juttu kuin, että jos käytät plektraaa niin paksummalla tulee tuhdimpi ja paksumpi soundi, vaikkapa paksuutta 0,90 - 1,5 välillä.

Ihan kun mä olisin unohtanu jonkun kolmannen jutun, katotaan jos muistan tai tulee mieleen niin laitan juttua lisää.

PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti