Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vasuri akustinen, apua kaivataan
1
fps
23.12.2012 22:03:06 (muokattu 23.12.2012 22:03:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vasuri sähkön vielä jotenkuten löytää mutta auta armias jos haluat vasuri akustisen, noi on kyllä niin maan alla että vähän tuntuu siltä että kannattaako edes Suomesta etsiä, liikkeissä ei tunnu hirveästi tarjolla olevan. Harmi ettei pääse kokeilemaan, mutta thomann tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.

Budjetti olisi tonni, saa toki olla vaikka 500 jos sillä hyvän saa. Tällä hetkellä löytyy lähes 10v wanha Walden D570 (http://www.waldenguitars.com/D570.html) ja tunnustan suoraan että en ole kitarasta huolta pitäny, lisäki tuo koko on aivan liian suuri minulle plus kielet ovat liian korkealla. Ei tuolla thomanillakaan yhtään liian suuri tarjonta ole, ja aika huonosti saan selvää amatööri että minkälainen koppa missäkin on.

Eli osaisitteko suositella jotain thomannilta (tai suomesta jos vain mistään löytyy) saatavaa akustista joka ei olisi niin helvetin iso, helppo soittaa ja tosiaan budjetti max 1000€? Soittelen ihan itsekseni ja omaksi huvikseni.

heville
23.12.2012 22:58:18

fps: Vasuri sähkön vielä jotenkuten löytää mutta auta armias jos haluat vasuri akustisen, noi on kyllä niin maan alla että vähän tuntuu siltä että kannattaako edes Suomesta etsiä, liikkeissä ei tunnu hirveästi tarjolla olevan. Harmi ettei pääse kokeilemaan, mutta thomann tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.

Budjetti olisi tonni, saa toki olla vaikka 500 jos sillä hyvän saa. Tällä hetkellä löytyy lähes 10v wanha Walden D570 (http://www.waldenguitars.com/D570.html) ja tunnustan suoraan että en ole kitarasta huolta pitäny, lisäki tuo koko on aivan liian suuri minulle plus kielet ovat liian korkealla. Ei tuolla thomanillakaan yhtään liian suuri tarjonta ole, ja aika huonosti saan selvää amatööri että minkälainen koppa missäkin on.

Eli osaisitteko suositella jotain thomannilta (tai suomesta jos vain mistään löytyy) saatavaa akustista joka ei olisi niin helvetin iso, helppo soittaa ja tosiaan budjetti max 1000€? Soittelen ihan itsekseni ja omaksi huvikseni.

Sama vika ollut rahikaisella kun akustista tässä vähän aika sitten etsin. Suomalaisesta kivijalkakaupasta ei vasenkätisenä tunnu löytyvän kuin parin sadan kiinalaisia D-koppaisia. Toki tilaamalla kauppaan löytyy vaikka mitä, mutta helpompaa ja nopeampaa on tilata suoraan Saksanmaalta kun sokkona pitää joka tapauksessa tilata.

Itse päädyin sitten Taylor GS Miniin (499e). Thomannilta ei löydy, mutta Musik-Produktivista kyllä. Kitara löytyi varastosta, maksu luottokortilla, vajaan viikon päästä kitara saapui erinomaisesti pakattuna. Ei valittamista kaupanteossa.

GS Mini on nimensä mukaisesti "minikitara", mutta ei mielestäni häviä yhtään missään täysikokoiselle. Koppa on suht pieni, joten sohvalla röhnöttäessä se pysyy hyvin sylissä. Skaala on vain 23,5", mutta kun kitarassa käyttää 13-setin kieliä tatsi pysyy normaalivireessä sopivan jämäkkänä. Ääntä lähtee komeasti ja kauniisti. Soitettavuudeltaan kitara melkeinpä hakkaa kaikki omistamani sähkiksetkin, niin hyvissä säädöissä se oli tehtaan jäljiltä. Lyhyt skaala sopii omille pikku menninkäisen sormilleni oikein hyvin eikä tuntunut mitenkään hassulta vaikka yksinomaan täydellä mensuurilla olenkin aiemmin soitellut.

Jos ei GS Mini innosta, kannattaa katsella kataloogeista mitä tahansa koppakokoa joka EI ole dreadnought (eli D-koppa) tai Jumbo. Esim. 00 tai 000 ovat tavanomaista D-koppaista pienempiä, ja jos kuvauksessa on esim. sana "folk", lienee koko ainakin vähän D-kokoa pienempi.

.
Ziggy Bubba
24.12.2012 16:54:14 (muokattu 24.12.2012 17:05:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä Yamahan paremmat mallit on hyviä pelejä, olikohan LL16 vai mikä kun oli Stadin Fasulla hyllyssä. Hyvä oli tämä vasuri ainakin käteen ja soundi oli passeli. Voi kyllä olla, että toi oli myös LL6. Eli ei ehkä ollut pienempää koppakokoa.

Ite oon tosi kovasti juuri ison soundin perään, minkä takia nuo isokoppaiset ovat mieleen. Pienempikoppaisissa tuntuu tosi herkästi irtoavan vähän turhan purkkimaista, keskialuevoittoista soundia. Sinänsä just tommoseen on mun nähdäkseni hyvä sijoittaa vähän enemmän, välttyy pahvilaatikkokolinalta.

Mainitulla Yamahalla on tosiaan varsin hyvä valikoima vasureita. Aikoinaan kun lähikaupassa testasin kahta eri yksilöä firman DW7:aa, niin laatu vaikutti noiden perusteella tosi tasaiselta - ton takia uskalsin tilata kitaran Tompalta. Hinta oli vaan niin eri luokkaa, ei ois tinkaaminen juuri auttanut.

E: niin, erittäin hyvä kitara sieltä Saksasta tuli. About 8 vuotta on tuo Yammu hoitanut kaikki omat akkaritarpeet. Nyt kun olen töissä soitellut nylonkielistä enemmän, niin on ruvennut tommonenkin kiinnostamaan. Sormisoiton helppous ja kivasti pehmeämpi sointi innostaa, vaikka duunin keppi onkin suht köppänä Landola.

Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
fps
24.12.2012 17:37:34 (muokattu 24.12.2012 18:45:40)

heville:
Itse päädyin sitten Taylor GS Miniin (499e). Thomannilta ei löydy, mutta Musik-Produktivista kyllä. Kitara löytyi varastosta, maksu luottokortilla, vajaan viikon päästä kitara saapui erinomaisesti pakattuna. Ei valittamista kaupanteossa.

Valitettavastu ei nyt näyttänyt Musik-Produktivilla olevan kysesitä mallia tarjolla. Mitenkäs Yamaha APX700, löytyisi thomannilta vasurina ja mitä nyt mittailuja suoritin niin aika lailla nykyistä järkälettä pienempi. Löytyykö keltään kokemuksia?

E: Jaa kyllähän tuo gs mini olikin tarjolla, jostain syystä ei ensimmäisellä yrityksellä löytynyt.

Ziggy Bubba
24.12.2012 17:47:56

fps: Valitettavastu ei nyt näyttänyt Musik-Produktivilla olevan kysesitä mallia tarjolla. Mitenkäs Yamaha APX700, löytyisi thomannilta vasurina ja mitä nyt mittailuja suoritin niin aika lailla nykyistä järkälettä pienempi. Löytyykö keltään kokemuksia?

Tossa on sitten jo aika tosi pieni koppa ja sähköt. Tommosia oon pari kertaa testaillut akustisesti Fasulla, soundi on ihan eri kuin isommassa lootassa. Akustinen soundi ei taida olla noissa samalla tavalla prioriteetti.

19691970
24.12.2012 19:17:27

Minäkin olen harmitellut vasurimallisten akustisten löytämisen hankaluutta jo 80-luvulta asti, varsinkin kun itsekkin tykkään dreadnought-kokoa pienemmistä kitaroista. Olen kuluneen vuoden aikana kuitenkin onnistunut hankkimaan kaksi vasurimallin akustista, joista molemmista tykkään kovasti:

Dlx-musiikista löytyi ensin tuo: http://www.waldenguitars.com/G570.html
Nyt sitä saa vasurina viel ainakin tuolta, vaikka markkinoilta poistunut malli onkin:
http://www.topsound.fi/walden-g570l-vasenkaetinen.html
Oikein mainio peli, mielestäni, varsinkin hintaisekseen.

Sit n. 3kk toimitusajalla Kitarapajan kautta sain tilattua Martinin 000-15M:n,
http://www.martinguitar.com/series/item/138-000-15m.html
Ja tuo on osoittaunut kans tosi mieluisaksi, varsinkin slidesoitossa avoimilla d- ja g-vireillä soitellessa.

Tykkään käytellä soitellessa useita eri virityksiä, niin se on loistava tekosyy omistaa useampi mieluisa soitin :)

Nyt kitarapajalla näyttäis olevan hyllyssä Martinin 000-16GTL-mallia, http://www.martinguitar.com/index.p … 2&view=item&id=75:000-16gt&Itemid=8

http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm

Martinin 0, 00, 000 yms mallien mitat näkee esmes tuolta:
http://www.maurysmusic.com/martin_by_body_size

Mut eipä noilla Yamahalla tai Taylor GS Minilläkään pieleen mene, jos sellaisen hankkii, Taylorin Baby Taylor ja Big Baby Taylor mallit kantsii kans tsekata, jos jostain kohdalle osuu.

Hyvää joulua varsinkin kaikille vasurikitaristeille soitinten löytymisen hankaluuksista huolimatta :)

heville
24.12.2012 19:45:00

Ziggy Bubba:
Ite oon tosi kovasti juuri ison soundin perään, minkä takia nuo isokoppaiset ovat mieleen. Pienempikoppaisissa tuntuu tosi herkästi irtoavan vähän turhan purkkimaista, keskialuevoittoista soundia. Sinänsä just tommoseen on mun nähdäkseni hyvä sijoittaa vähän enemmän, välttyy pahvilaatikkokolinalta.

Eikös tämäkin riipu vähän soittajan tatsista. Iso D-koppainen vasta avautuu sillä runnomisen määrällä mikä pistää pienemmän ja heiveröisemmän kitaran jo ihan polvilleen (eli ääni menee pahvilaatikkoiseksi). Sitten taas pienikoppainen kuulostaa kivalta hiljaisemmassa fiilistelyssä, siinä missä D-koppaisesta kuuluu vasta "plunk plunk".

Omat mieltymykset ovat tuolla sormilla hiplailun puolella, ja sikäli harmittaa että D-koko on vähän kuin akustisen standardimalli. Tämä kostautuu sitten valikoiman puutteena erityisesti vasureilla.

Ja tosiaan, hyvää joulua kaikille kitaristeille kätisyydestä riippumatta!

.
Ziggy Bubba
24.12.2012 20:55:41 (muokattu 24.12.2012 20:59:39)

Tuo oma, suht halpa Yammu herää oikein passelisti soimaan vaikka sorminäppäilyllä. Se pienempikoppanen vaan ei pysty niitä alimpia bassotaajuuksia edes tuottamaan. Toki kaikki ei niitä edes kaipaa, mutta yksin soitellessa se piristää ainakin omaa fiilistä. Nauhotuksissa ne tulee kieltämättä suurelta osin leikattua miksausvaiheessa pois.

Varsinkin jos vetää "kitara ja mies" -tyyliin, se leveeltä taajuuskaistalta soiva loota on musta omiaan.

E: tämä mun Yammun DW7 on ihan täyttä dreadnought-kokoa: http://usa.yamaha.com/products/musi … s-basses/ac-guitars/dw7/?mode=model

Ja hyvää joulua kaikille, myös oikeakätisille.

fps
27.12.2012 11:53:36

Kiitos paljon kaikille vastauksista, hieno juttu että parista suomalaisestakin puljusta näytti löytyvän malleja. Enköhän näistä löydä sopivan vaihtoehdon.

Joulu vierähti jo, mutta onnellista uutta vuotta siis vaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti