Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektit akustisen kitaran kanssa (kompura, modulaatiot, säröt..)
1
Tuowinen
05.11.2012 22:57:09 (muokattu 05.11.2012 23:01:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ihmisillä minkälaisia kokemuksia efektien käyttämisestä akustisen kitaran kanssa livenä? Palstalta löytyi aihe kompuran käyttämisestä sooloboosteissa, mutta kiinnostaisi kaivella aihetta syvemmältäkin: kaiut, modulaatioefektit, säröt, jne.
Itsellä olisi mielenkiintoa koettaa vähän rikastaa ja tuoda erilaista sointia livetilanteeseen akustisen kitaran kanssa, akkarilla kun puuttuu nuo sähkökitaran lukuisat mahdollisuudet vääntää mikkivalitsinta, puolittaa mikit, säädellä särön määrää volume-potikalla, käyttää lukuisia pedaaleja jne.

Toki ihmisillä taitaa olla monenlaista mielipidettä siitä onko moinen edes tarpeellista, mutta tarkoitus olisikin lähinnä tuoda soppaan pieniä mausteita menettämättä liikaa akustisen kitaran fiilistä.

Kiinnostaisi myös kokemukset säröpedaaleista. Onko mikään pedaali tuntunut maltillisesti käytettynä edes mukiinmenevältä akkarin kanssa, esimerkiksi sooloboosteissa? Lähtökohtaisesti säröt kun kuulostavat akustisen kitaran kanssa kamalilta.

Kokemukset yksittäisistä pedaaleista olisivat siis mielenkiintoista luettavaa.

Don Huonot -coveria: www.facebook.com/tosihuonot akustista coverointia: www.facebook.com/duodominico
Ukkovaari
06.11.2012 10:15:35

En ole keikkaileva muusikko mutta on kokeiltu akustisen kanssa efektejä.

Akustiselle sopii varsin hyvin tietysti reverb ja delay, jokainen käyttää näitä sitten oman harkintansa mukaan enemmän tai vähemmän riippuen mitä hakee.

Noiden lisäksi varsinkin chorus on varskin kiva maustamaan akustisen soundia ja tämäkin monesti löytyy akustisille tarkoitetuista vahvareistakin.

Sitten on pari muuta jota vissiin vähän harvemmin käytetään ja ne on flanger sekä octaver.

Flanger mun mielestä menee tietyssä mielessä samaan kastiin tuon choruksen kanssa eli sopii aika kivasti akustiselle jos efektejä haluaa soundiin laittaa.

Sitten on tuo octaver, tätä ei vissiin monet käytä mutta ite olen testaillu tuota ja täytyy sanoa, että mulla on se yksi ja sama asetus octaverissa, jolla mä maustan soundia siten, että tuon akustisen 6th ja 5th kielien soundiin sellaista lämmintä tummuutta ja vähän tuo maustaa muitakin kieliä mutta mun mielestä on aika kiva ja metka soundi kun varsinkin 6ht ja 5th kielien soundi on erillaisempi, tarkoitan tällä sitä, että octaveria tietyllä asetuksella käytettäessä on esim. mukava kompata kitaran 4th 3rd 2nd 1st kielillä ja ikään kuin sitten peukulla soittaa 6h ja 5th kieliä bassomaisesti, saikohan tästä kukaan selvää mitä tarkoitin, kuitenkin siis tuo mun käyttö korostaa sitä tietynlaista bassomaista soundia ja vieläpä siten, ettei se soundi puuroudu ollenkaan vaan on erittäin mukava (tosin makuasioita nämä on)

Olen mä muitakin kokeillu mutta en ole niist hirmuisesti innostunut ja yleensä tietysti tykkään akustisen omasta soundista niin luonnollisena kuin suinkin lisättynä reverb / dely osastoa ja chorusta jos tarvis.

Jos jotakuta kiinnostaa tuo octaver juttu niin voin yrittää selventää sitä, ehkä ääninäytteelläkin jos nyt jotakuta se kiinnostaisi.

Terveisin Ukkovaari
Vildascq
06.11.2012 20:33:58 (muokattu 06.11.2012 20:34:45)

Tukea oktaavipedaalille! Yhden säestyskeikan ja yhden duokeikan olen soittanut akustisella ihan vakio-pedaalilautani läpi. Käytin boostia, delayta ja octaveria. Vaikka soundi kulki sähkökitaralle tarkoitettujen purkkien läpi, akustisen luonne säilyi silti.

Oktaavipedaali on Bossin OC-3, jossa voi (poly-moodissa) määritellä mistä sävelestä alaspäin masiina tuplaa oktaavia matalammalta. Rajan säädin fis-säveleen, eli kolmella yläkielellä voi rauhassa kompata sointuja ja bassokielillä soittaa bassokuvioita.

Pedaalilaudan viimeinen purkki, stereodelay oli enimmän aikaa päällä, siitä meni piuhat pikku-PA:han kahteen kanavaan ja niiden panoroinnit klo 9 ja klo 15 kohdalle. Boosti oli vahvistamassa soundia ja tasaamassa volyymia sormisoitossa ja poissa päältä plektrakompissa.

Ukkovaari
06.11.2012 20:55:03 (muokattu 06.11.2012 21:06:05)

Vildascq: Tukea oktaavipedaalille! Yhden säestyskeikan ja yhden duokeikan olen soittanut akustisella ihan vakio-pedaalilautani läpi. Käytin boostia, delayta ja octaveria. Vaikka soundi kulki sähkökitaralle tarkoitettujen purkkien läpi, akustisen luonne säilyi silti.

Oktaavipedaali on Bossin OC-3, jossa voi (poly-moodissa) määritellä mistä sävelestä alaspäin masiina tuplaa oktaavia matalammalta. Rajan säädin fis-säveleen, eli kolmella yläkielellä voi rauhassa kompata sointuja ja bassokielillä soittaa bassokuvioita.

Pedaalilaudan viimeinen purkki, stereodelay oli enimmän aikaa päällä, siitä meni piuhat pikku-PA:han kahteen kanavaan ja niiden panoroinnit klo 9 ja klo 15 kohdalle. Boosti oli vahvistamassa soundia ja tasaamassa volyymia sormisoitossa ja poissa päältä plektrakompissa.

Ihan sama OctaverBoos OC_3 mulla ja mulla poly-moodissa.
Käytän säädin asentoja vasemmalta oikealla seuraavasti:

Direct Level on klo 3, Oct1 level klo 12-3 riippuen paljonko haluan korostaa bassopuolta, Range Oct2 Drive säädin klo 12 ja oikein puolisin säätö POLY, noissa ainoastaan muutan tuota Oct1 level säädintää siis välillä klo 12-3 riippuen paljonko haluan sitä bassoa korostaa.

Terveisin Ukkovaari
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti