Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Landola sarjanumero
1 2
Music4ever
04.11.2012 22:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, elikkäs yritin selvitellä Landolan ikää sarjanumeron perusteella, mutta sitä sarjanumeroa ei tahdo löytyä, etsinkö väärästä paikasta vai eikö sitä ole?
 
Sax-pappa
05.11.2012 09:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music4ever: Moi, elikkäs yritin selvitellä Landolan ikää sarjanumeron perusteella, mutta sitä sarjanumeroa ei tahdo löytyä, etsinkö väärästä paikasta vai eikö sitä ole?
 
Omassa 60-luvun Landolassani se numero on kopan sisällä olevassa lapussa.
 
Arkka
05.11.2012 14:34:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pikkulandola varmaan jostain 70-luvun loppupuolelta (tai tuskin ainakaan juuri uudempi) ja se on tosiaan siinä lapussa, joskin niin himmeesti, että sitä hädin tuskin pystyy lukemaan.
 
Music4ever
05.11.2012 15:32:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Omassa 60-luvun Landolassani se numero on kopan sisällä olevassa lapussa.
 
Kopan sisällä oleva lappu on ilmeisesti jossakin vaiheessa repäisty irti. Ei vissiin ole muita keinoja selvittää sitä ikää?
Olisi nimittäin ihan kiva tietää, että miltä vuosituhannelta tuo on peräisin. Ei ole kovin uuden näköinen, mutta enpä sitten tiedä, onko se kymmenen vai viisikymmenvuotias.
 
Kefiiri
05.11.2012 19:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music4ever: Olisi nimittäin ihan kiva tietää, että miltä vuosituhannelta tuo on peräisin. Ei ole kovin uuden näköinen, mutta enpä sitten tiedä, onko se kymmenen vai viisikymmenvuotias.
 
Laita jotain kuvaa... ehkä joku täällä tunnistaa mallin. Onko teräs- vai nylonkielinen?
 
Music4ever
06.11.2012 13:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Laita jotain kuvaa... ehkä joku täällä tunnistaa mallin. Onko teräs- vai nylonkielinen?
 
Nylon, olen tekniikkanero, joten en osaa laittaa kuvaa :D
 
Kefiiri
06.11.2012 14:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music4ever: Nylon, olen tekniikkanero, joten en osaa laittaa kuvaa :D
 
Olisiko joku noista? Jos se on suhteellisen pienikokoinen, se voi olla malli C-21, joita oli ennen vanhaan joka toisella. (Kas, niitä näemmä on myös aika tummalla kannella... itse olen nähnyt vain vaaleakantisia, satiinilakattuja.)
 
http://www.euroguitars.co.uk/viewtopic.php?f=7&t=1921&start=40
 
Fat Masterson
06.11.2012 16:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama ongelma, eri kitara. Minulla on "lokkiaukkoinen" orkesterikitara malli 5, mutta sarjanumero on ilmeisesti ollut eri lapulla joka on hävinnyt. Takuutodistus on jäljellä, mutta takuu ei taida olla voimassa...
 
Tässä yksilössä oli kaula sökö ja tein viime talvena uuden ja muistan nähneeni ihan saman näköisen tumman punaisen Landolan (tai Munkersin) jonka sanottiin olevan vuodelta 1958. Tietäisikö joku milloin mallia on valmistettu, vuodesta joku vuoteen joku toinen? Olisi mukava tietää edes suunnilleen rakkaan vaneriaskini ikä.
 
Music4ever
06.11.2012 18:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Olisiko joku noista? Jos se on suhteellisen pienikokoinen, se voi olla malli C-21, joita oli ennen vanhaan joka toisella. (Kas, niitä näemmä on myös aika tummalla kannella... itse olen nähnyt vain vaaleakantisia, satiinilakattuja.)
 
http://www.euroguitars.co.uk/viewtopic.php?f=7&t=1921&start=40

 
Onko noissa kaikissa eri kuvio kaikukopan aukon ympärillä? Että voiko sen siitä tunnistaa, kun noista moni on aika saman näköisiä :)
Tämä minun yksilöni on aika kärsinyt (ei siis todellakaan kovin uusi), lakka on ihan halkeillutta ja kolhiintunutta, ja takakantta joku on tainnut sytkärillä käristellä, en yhtään tiedä miksi :D
 
Kefiiri
06.11.2012 18:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Sama ongelma, eri kitara. Minulla on "lokkiaukkoinen" orkesterikitara malli 5, mutta sarjanumero on ilmeisesti ollut eri lapulla joka on hävinnyt. Takuutodistus on jäljellä, mutta takuu ei taida olla voimassa...
 
Ylempänä linkittämäni ketjun eka sivun alareunassa on jotain juttua malli 5:stä. Olin ymmärtävinäni että mallin nimi muuttui useampinumeroisesta vitoseksi vuoden 1958 jälkeen.
 
Ketjussa on aika paljon kuvia eri malleista, mutta eihän noissa taida kovin selkeää logiikkaa olla. En oikein usko sitäkään, että nylonkielisissä olisi aina ollut tietyssä mallissa sama rosettikuvio vuodesta toiseen. Se kyllä helpottaisi tunnistusta kummasti.
 
Music4ever
06.11.2012 19:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ylempänä linkittämäni ketjun eka sivun alareunassa on jotain juttua malli 5:stä. Olin ymmärtävinäni että mallin nimi muuttui useampinumeroisesta vitoseksi vuoden 1958 jälkeen.
 
Ketjussa on aika paljon kuvia eri malleista, mutta eihän noissa taida kovin selkeää logiikkaa olla. En oikein usko sitäkään, että nylonkielisissä olisi aina ollut tietyssä mallissa sama rosettikuvio vuodesta toiseen. Se kyllä helpottaisi tunnistusta kummasti.

 
No, pitää hankkia joku kitara-asiantuntija joka muistaa ulkoa kaikki mallit :) mutta kiitos kuitenkin. Ehkä joskus saan selville sen iän. Tai sitten en.
 
Arkka
06.11.2012 21:05:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina voi tietty kysellä tehtaalta.
 
jonep
08.11.2012 20:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Sama ongelma, eri kitara. Minulla on "lokkiaukkoinen" orkesterikitara malli 5, mutta sarjanumero on ilmeisesti ollut eri lapulla joka on hävinnyt. Takuutodistus on jäljellä, mutta takuu ei taida olla voimassa...
 
Tässä yksilössä oli kaula sökö ja tein viime talvena uuden ja muistan nähneeni ihan saman näköisen tumman punaisen Landolan (tai Munkersin) jonka sanottiin olevan vuodelta 1958. Tietäisikö joku milloin mallia on valmistettu, vuodesta joku vuoteen joku toinen? Olisi mukava tietää edes suunnilleen rakkaan vaneriaskini ikä.

 
Minulla on samanlainen, odottaa kaulan kiinnityksen korjausta. Sarjanumero löytyy lavan päästä stanssattuna. Oma on vuosilta 1961-1962, kun kysyin asiaa tehtaalta. Oman sarjanumero en muista ulkoa, olisiko ollut 48xxx. Kirjastosta löytyy pieni kirja Landolan historiasta: http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1428129
 
Fat Masterson
08.11.2012 22:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonep: Minulla on samanlainen, odottaa kaulan kiinnityksen korjausta. Sarjanumero löytyy lavan päästä stanssattuna. Oma on vuosilta 1961-1962, kun kysyin asiaa tehtaalta. Oman sarjanumero en muista ulkoa, olisiko ollut 48xxx. Kirjastosta löytyy pieni kirja Landolan historiasta: http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C|Rb1428129
 
Kiitoksia tästä tiedosta! Sitten on sarjanumeron metsästys myöhäistä, uuden valmistuttua vanha kaula lapoineen meni kaulojen taivaaseen. Täytyy tyytyä ikämääritykseen "noin viisikymmentä vuotta tai vähän yli". Malli sinänsä on mielestäni hyvin kaunis ja soi kivan honottavasti kuten kuuluukin. Landola on osa maamme jälleenrakentamisen historiaa!
 
HanskiET
04.10.2018 22:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Munkers Faxer Landola sarjanumero 27407 eli vm 73 tai 74 dating your Landola sivujen mukaan. Sarjanumero on lavasta. Se mitä ihmettelen on sisustan tarra. Minusta siinä on selvästi printattuna 9 a eikä mitään muuta. Mitäköhän toi meinaa?
Lisäksi mietityttää mikä on kitaran malli. Ulkoisesti vastaavat mitat kun mun 2010 c75:ssä. Aukon ympärillä ei kuitenkaan ole mitään koristeita. Väri on sunburst. Soi kyllä paremmin kun toi uudempi.
 
basisti1971
05.10.2018 07:00:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
HanskiET: Se mitä ihmettelen on sisustan tarra. Minusta siinä on selvästi printattuna 9 a eikä mitään muuta. Mitäköhän toi meinaa?
Lisäksi mietityttää mikä on kitaran malli.

 
Mun rajallisen kokemuksen perusteella toisinaan leimasin- tai kirjoitusmuste jolla mallisarjan sisäiset mallit eriteltiin katoaa noissa ajan myötä.
Etenkin jos seteli altistuu auringonvalolle ja/tai lämpötilan vaihteluille.
 
Joissain bulkkikaupoissa kuten peruskoulujen soittimet, ei seteleitä kuulemma aina edes leimattu.
Mutta tuo on kuulopuhetta vuosikymmenten takaa, tiedä sitten mikä on totuus.
Itseä ei peruskouluaikaan seinillä roikkuvat vajaakieliset Landolat kiinnostaneet niin paljon että olisi mallinumeroita tullut tarkasteltua ;).
 

 
Taho joka varmasti tietää, on jäsen KIT50RA:
 
https://muusikoiden.net/jasenet/37379
 
T:Samuli
 
Kefiiri
05.10.2018 10:24:29 (muokattu 05.10.2018 10:34:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitarassa on jossain Munkers-teksti, se varmaan on vanhempi kuin 70-lukuinen?
Niissä vanhoissahan oli vaikka mitä mallinumeroita, 9a voi olla ihan oikein, kunhan yllä mainittu asiantuntija vahvistaa.
 
Harmi kun tuo Euroguitars-sivusto on kadonnut. Sinne kirjoitteli myös Landoloita kerännyt M.nettiläinen, jonka nimimerkkiä en muista. Kekseliäs kitarankorjailija joka montteerasi monenlaisia itäblokin kitaroita. Mieleen on jäänyt erityisesti virityskoneiston reikien pikatulppaus vehnäjauhon ja epoksin seoksella :D
 
Lopputulos oli aina hieno ja toimiva.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
05.10.2018 11:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Jos kitarassa on jossain Munkers-teksti, se varmaan on vanhempi kuin 70-lukuinen?
 
Totta, tosin Fazer taasen viittaa varsin vahvasti 70-lukuun.
Itse en ole koskaan nähnyt Landola seteliä jossa lukisi myös Munkers ja Fazer.
 
Toisaalta en pitäisi lainkaan mahdottomana etteikö Fazer olisi yrittänyt käyttää Munkers nimeä imagon kohotuksessa ja myynnin edistämisessä :/.
 
T:Samuli
 
HanskiET
05.10.2018 22:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fazer lukee lavan päällä pyöreä leima kultateksti vihreä tausta. Harmi kun tänne ei saa laitettua kuvia. Pohjatarrassa joka on sellainen kullanvärinen karkkipaperin näköinen lukee Ylhäällä Landola, keskellä on suorakaide jossa sisällä toi 9 a. Alhaalla sitten eka AB. MUNKERS OY, sen alla vikalla rivillä PIETARSAARI-JAKOBSTAD. Sarjanumeron ja ton Fazer merkin perusteella päättelin että ois 73 vm. Tykkään kyllä ääni on parempi mun 2008 C-75:n.
 
basisti1971
06.10.2018 06:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
HanskiET: Harmi kun tänne ei saa laitettua kuvia.
 
Saat kolme kuvaa omiin kuviin, joka on tyhjää parempi.
Paras vaihtoehto on käyttää kuvapalvelua johon lataa kuvat ja liität osoitelinkit viestiketjuun.
 
HanskiET: Fazer lukee lavan päällä pyöreä leima kultateksti vihreä tausta.
Pohjatarrassa joka on sellainen kullanvärinen karkkipaperin näköinen lukee Ylhäällä Landola, keskellä on suorakaide jossa sisällä toi 9 a. Alhaalla sitten eka AB. MUNKERS OY, sen alla vikalla rivillä PIETARSAARI-JAKOBSTAD. Sarjanumeron ja ton Fazer merkin perusteella päättelin että ois 73 vm.

 
Voin olla toki väärässäkin, mutta sitten tuo on luultavasti Landolan Fazer-konsernille valmistama instrumentti, ei surullisen 70-luvun Fazer omistuksen aikainen tekele.
 
Tai koppa ja kaula ovat alunperin eri instrumenteista.
 
Valitettavasti Landolasta ei juurikaan tietoa ole nettiin eksynyt, joten pidän edelleen parhaimpana vaihtoehtona yhteyden ottamista tuohon aiemminlinkittämääni Landolan nykyiseen omistajaan.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «