Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nylonkieliset särisee
1
jokkari
12.04.2012 09:09:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isoa osaa nylonkielisiä tuntuu vaivaavan sama ilmiö: tallan paikkeilta kuuluu särisevä resonanssi, joka lisäksi tappaa kitaran soinnin.
 
Ilmiö esiintyy enimmäkseen A- ja D-kielillä nauhaväleillä 3-10, muuallakin satunnaisesti. Vaatii lisäksi sen, että painaa kieltä vähän kauempaa kuin nauhan takaa, eikä kovin voimakkaasti. Kuitenkaan kyse ei ole siitä, että kieli olisi painettuna nauhaa vasten niin heikosti, että särinä tulisi siitä. Eikä kaulan, tallan satulan huonoista säädöistä, tai että kielet särisisivät seuraavia nauhoja vasten. Myöskään vapailla kielillä tuota sivuääntä ei tunnu esiintyvän.
 
Mistä tässä on kyse ja mitä tuolle voi tehdä? Kuulostaa kuin joku rima olisi irti tms. mutta ei kai kaupoissa olevista naikkareista voi puolet olla viallisia? Ilmiötä esiintyy kalliimmissakin laitteissa, ei ole halpisten yksinoikeus. Enkä suostu uskomaan että tuo niin sanotusti kuuluu asiaan. Olisin ostamassa kunnon nylonkielistä, mutta kauppiaatkin tuntuvat pääsääntöisesti olevan ihan pihalla, kun asiasta mainitsee.
 
Nobody's perfect. I am nobody.
Tailor Pale
12.04.2012 09:49:10 (muokattu 12.04.2012 11:24:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa ihmettelin joskus, eikä oikein selvinnyt...Kokeilin itsekin useita naikkareita ja sama juttu kaikilla!
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=196345&co=240
 
Särinä sitten väheni kun madalsin tallaluuta, lisäksi pitää olla tarkkana, että painaa D-kieltä mahdollisimman läheltä nauhaa.
 
Tällä perusteella väitän, että särinä syntyy yksinkertaisesti "huonosta" kontaktista painettavaan nauhaan. Se tuntuu kuuluvan tallan paikkeilta, mutta syy ei ole siellä. Yksi asiaan vaikuttava voi olla myös nauhojen muoto (leveys, pyöreys...), mutta tästä en arvaile enempää.
 
Miksi sitten D-kieli on herkempi? Veikkaan, että joku tämänkin tietää.
 
?
nisumaka
12.04.2012 11:48:39 (muokattu 12.04.2012 12:59:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D-kieli on herkin särisemään, koska se on ohuin punottu kieli. Eli ihan vaan sen rakenne. Ja joo, kyllä kaikki asiat vaikuttaa tässä kaikkeen, mutta A- ja D-kieli nauhaväliltä 3-10 ovat yleisimmin niitä säriseviä alueita. Tätä särinää ei saa pois muutoin, kuin pitämällä kielet tarpeeksi korkealla, kaulan hyvissä säädöissään (banaanin pitää olla oikea), nauhat hiottuina ja käyttämällä hard tension kieliä. Tossa keskeisiä tekijöitä. Itselläni on Yamahan 900-sarjan nyloni, ja sen säätämisessä meni todellakin tovi, ennen kuin sain sen konserttikuntoon.
 
Sitten sellainen on vielä ongelmaa lisäämässä, ja nimen omaan mainituilla kielillä mainitulla otelaudan alueella, että punotut kielet punoksen osalta menevät hieman sisään nauhan kohdalta. Tämän näkee siitä, että niihin tulee selvät jäljet nauhojen kohdille. Tätä voit kompensoimalla esimerkiksi kääntämällä kielet toisin päin, nin ei tarvitse vaihtaa kieliä niin usein. Itse teen niin, että ensin siirrän D-kieltä 1,5 cm tallaan päin (lyhentämällä tietysti sitä tallan päädystä 1,5 cm). Eil uudet kielet, pari kuukautta soittoa, edellinen toimenpide. Taas pari kuukautta soittoa, sitten A- ja D-kieli toisin päin. Nylonille näin voi tehdä. Sitten pari kuukautta soittoa = 6 kk elinikä kielillä, ja kielethän pysyvät vireessä, kun ovat jo venyneet ;-) Särinä voi kuulua monesta kohtaa kitarasta, mutta syy on tuo kielen nauhaan osuminen otelaudassa. (Oletus edelliseen on alkuperäinen kirjoitus, että muuta vikaa ei voi olla.) Tämä on helppo ymmärtää, kun ajattelet ruoskaa, miten energia siirtyy tyvestä kärkeen. Tässä tapauksessa nauhaan osuminen aiheuttaa kielen värinään ruoskan kaltaisen liikkeen, joka aiheuttaa tallaluun kohdalla kielen "pomppimista", eli särinää. Muista syitä voivat olla medium tension kielet (paine ei ole tallaluun kohdalla suuri, joten kieli hyppii, so simple). Tallaluu ei ole kolossaan 100% tarkasti, vaan siellä on klappia. Edullisissa kitaroissa kaupassa on uudet medium tension kielet, ja viimeistely vaatimatonta, joten usein ongelman synnyttää kaikki osatekijät, ei yksi, siksi sitä on vaikea havaita.
 
Sitten voit vielä käyttää GHS:ää, jos haluat. Itse en sitä käytä, sillä kielet alkavat "vingahtaa", kun siirtää kättä kaulalla. Kieliä voi pestä tavallisella guitar polishilla. Siinä keskeisimmät.
 
>> Olisin ostamassa kunnon nylonkielistä, mutta kauppiaatkin tuntuvat pääsääntöisesti olevan ihan pihalla, kun asiasta mainitsee.
 
Kauppiaat ovat kunnon väkeä, mutta tällaisen hahmottaminen edellyttää kitaranrakennusharrastusta/taitoja. Kuten esim se, että bassokitaran pienen oktaavin b on yleensä se sävel, jos bassossa on bodyssä vastaresonanssi, jota ei voi korjata, niin tossa se on. Itse ihan tasolla auttava ymmärrän kitaraa-bassokitaraa, tullut muutama tehtyä.
 
Suomeen jos ostat nylonin osta ehdottamasti sellainen, jossa on KAULARAUTA!
Olosuhteet ovat täällä sellaiset, että kitara elää niin paljon, että kaulaa on säädettävä. Tähän kirjoitukseeni varmasti tulee paljonkin kommentteja, ja hyvä niin. On varmasti kitaroita (merkki-malli), jotka pysyvät vallan mainiosti kunnossa läpi vuoden, yritänkin lähinnä tässä tuoda esille asiaan liittyviä yleisiä pointteja, ja itselläni oli I-alkuinen skitta, myin sen mainituista syistä. Ostin tilalle ton 900-sarjan Yamahan, se on ensimmäinen, mielestäni, ammattipiireissä noteerattavissa oleva skitta (hintataso 900e kunnon laukulla, ei paha).
 
Ukkovaari
12.04.2012 12:57:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: ... kaulan hyvissä säädöissään (banaanin pitää olla oikea
 
Meikä on ollut siinä käsityksessä, että naikkarin kaulan pitäisi olla mahdollisimman suorassa eli ns. luotisuora eli naikkarissa ei pitäisi olla banaania yhtään.
 
Joten pakko kysyä, että onko tuo mun käsitys täysin väärä ja/vai onko tässä ajanmittaan käsitykset muuttuneet eli myös naikkarissa voi tai saa olla sitä hienoista banaania.
 
Vai onko tässä nyt mitään oikeaa tai väärää, mutta ihan siksikin kysyn kun juurikin omassa naikkarissa Yamaha NCX900 fm on kaularaudan säätö, tosin mulla se kaula on luotisuora, kielien korkeus suht matala naikkariksi ja silti soi ilman särinöitä puhtaasti.
 
Joten arvoista klasari-naikkari tietäjät kertokaa tälläselle harrastelijalle, että onko oikeaa vai väärää naikkarin kaulan banaanin suhteen vai ei ;-)
 
nisumaka
12.04.2012 13:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on sama skitta, kuin mulla. Banaani on tulkintakysymys, mutta luotisuora, ja 1 ja 12 nauhaa painettaessa, jos jossain 5-7 nauhan kohdalla on banaania, se on tasoa 0.1 mm. Tässä ei varmasti ole jälleenkään euro-direktiiviä ;-) . Jos kitarasi ei särise, se johtuu samasta asiasta, kuin allekirjoittaneella, se on hyvä kitara, jossa on hyvät kielet (D'Addario Hard Tensionia käytän itse). Kumpikin "banaani" on varmastikin toimiva.
 
Ukkovaari
12.04.2012 14:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Sulla on sama skitta, kuin mulla. Banaani on tulkintakysymys, mutta luotisuora, ja 1 ja 12 nauhaa painettaessa, jos jossain 5-7 nauhan kohdalla on banaania, se on tasoa 0.1 mm. Tässä ei varmasti ole jälleenkään euro-direktiiviä ;-) . Jos kitarasi ei särise, se johtuu samasta asiasta, kuin allekirjoittaneella, se on hyvä kitara, jossa on hyvät kielet (D'Addario Hard Tensionia käytän itse). Kumpikin "banaani" on varmastikin toimiva.
 
Jepulis.
 
Tuo on vallan mainio kitara, itse päädyin tuohon sen takia koska se koppa on aavistuksen syvempi kuin se toisen mallinen ja näin ollen akustisesti ilman vahvistusta antaa hieman enempi pihalle ääntä kuin ohkaisemmalla kopalla varustettu.
 
Mulla on tuossa tällä hetkellä Addarion Pro Artet ja ihan hyvältä kuullostaa, tosin noi Pro Artet jostain syystä hakee pidempään sitä parasta soundiaan kuin muut kielet, tiedä sitten mistä tämä johtuu vai kuvittelenko koko asian vaan omassa päässäni. (laatikossa näköjään on Addarion normal tension kielet odottamassa, noi laitan seuraavaksi, tosin ounastelen että juurikin tuo High Tension on Yamahassa parhaiten toimiva).
 
mhs
12.04.2012 14:27:41 (muokattu 12.04.2012 14:30:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisesta nylonkielisestä on kyse? Ihan oikea klasaripeli (jossa siis kielet varsin korkealla = high action) vai jazzhenkisempi cutaway+mikki -soitin (jossa yleensä low action)? Klasarikitara harvemmin särisee, jos soittotekniikka on suhtkoht kunnossa, mutta jatsimpi peli särähtelee herkemmin ja vaatii tarkempaa tatsia.
 
Jos nylonkieliseen on säädetty matala action, molempien käsien pitää toimia varsin tarkasti: kieltä painetaan läheltä nauhaa, ja näppäilysormien/kynsien/plekun pitää liikkua niin, että kieli värähtelee pääosin "sivuttain" otelaudan/kannen suuntaisesti eikä ylös-alas otelaudan suhteen. Etenkin peukulla tulee usein näpättyä niin, että kieli painuu liikaa kohti kantta, ja tällöin tulee usein särinää ja kaikenlaista muljahtelua, kun kieltä poikkeutetaan liikaa. Tämä nyt oli vähän teknistä, mutta toivottavasti tästä on jotain apua.
 
Tallan kohdalta kuuluva särinä asettuu usein, kun kitaraa/kieliä soitetaan vähän sisään; olettaisin, että pääosa särähtelystä tulee kuitenkin nauhoista.
 
jokkari
12.04.2012 22:57:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, täällähän on vastauksia. Kiitokset erityisesti Aimolle (nisumaka) viitseliäästä panoksesta, pamautin plussalla.
 
Tuommoista missä mikit ja vähän kapeampi kaula olen etsiskelemässä. Mutta on noita särinöitä "oikeissakin" klasareissa. Näitäkö ei siis ilman särinöitä saa kaupasta, vaan pitää viritellä itse ja "soittaa sisään" ennen kuin asettuvat (jos asettuvat)? Kaupan (tai oikeammin jo valmistajan) hommahan se tosin olisi hoitaa nuo kuntoon, pitää varmaan ruveta vääntämään näistä jos/kun sopiva yksilö löytyy.
 
Täytyy noita soittovinkkejäkin kokeilla, kiitos myös niistä. Itsellä ei ole tekniikka pro-tasoa, niin tulee väkisin heikompiakin painalluksia.
 
Ja saa myös jatkaa vielä, jos jollain on lisää viisautta tai kokemuksia asiasta.
 
Nobody's perfect. I am nobody.
mhs
13.04.2012 01:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jokkari:
Tuommoista missä mikit ja vähän kapeampi kaula olen etsiskelemässä. Mutta on noita särinöitä "oikeissakin" klasareissa. Näitäkö ei siis ilman särinöitä saa kaupasta, vaan pitää viritellä itse ja "soittaa sisään" ennen kuin asettuvat (jos asettuvat)? Kaupan (tai oikeammin jo valmistajan) hommahan se tosin olisi hoitaa nuo kuntoon, pitää varmaan ruveta vääntämään näistä jos/kun sopiva yksilö löytyy.

Jos kitarasta muutaman satasen maksat, ei sitä pitäisi joutua itse tuunaamaan.
 
Kannattaa yrittää vaikkapa sopia, että kauppa laittaa kitaraan uudet kielet (D'Addario Pro Arte High Tension olisi suositukseni) ja säätää/säädättää soittimen kuntoon. Tässä säädätyshommassa olisi hyvä päästä keskustelemaan suoraan sen kaverin kanssa, joka säädöt tekee. Hyvä kitaransäätäjä osannee myös kohteliaasti vihjaista, jos ostajan toiveet ja soittotyyli ovat ristiriidassa.

Täytyy noita soittovinkkejäkin kokeilla, kiitos myös niistä. Itsellä ei ole tekniikka pro-tasoa, niin tulee väkisin heikompiakin painalluksia.

Kyllä se soittotekniikka nopeasti kehittyy, kun asiaan osaa kiinnittää huomiota.
 
Intoa kitaranhankintaan!
 
Luthier
13.04.2012 09:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jokkari: Isoa osaa nylonkielisiä tuntuu vaivaavan sama ilmiö: tallan paikkeilta kuuluu särisevä resonanssi, joka lisäksi tappaa kitaran soinnin.
 
Ilmiö esiintyy enimmäkseen A- ja D-kielillä nauhaväleillä 3-10, muuallakin satunnaisesti. Vaatii lisäksi sen, että painaa kieltä vähän kauempaa kuin nauhan takaa, eikä kovin voimakkaasti. Kuitenkaan kyse ei ole siitä, että kieli olisi painettuna nauhaa vasten niin heikosti, että särinä tulisi siitä. Eikä kaulan, tallan satulan huonoista säädöistä, tai että kielet särisisivät seuraavia nauhoja vasten. Myöskään vapailla kielillä tuota sivuääntä ei tunnu esiintyvän.
 
Mistä tässä on kyse ja mitä tuolle voi tehdä? Kuulostaa kuin joku rima olisi irti tms. mutta ei kai kaupoissa olevista naikkareista voi puolet olla viallisia? Ilmiötä esiintyy kalliimmissakin laitteissa, ei ole halpisten yksinoikeus. Enkä suostu uskomaan että tuo niin sanotusti kuuluu asiaan. Olisin ostamassa kunnon nylonkielistä, mutta kauppiaatkin tuntuvat pääsääntöisesti olevan ihan pihalla, kun asiasta mainitsee.

 
Nylonkielisissä kitaroissa on varmaan satunnaisia vikoja kuten muissakin kitaroissa,mutta puolet naikkareista ei varmaankaan ole viallisia. Arvelisin särinän johtuvan kumminkin kielen liian heikosta painamisesta nauhaa vasten. Kieltä on syytä painaa aivan nauhan takaa. Kauempaa painettaessa kieli näyttää kyllä olevan kiinni nauhassa mutta värähdellessään pomppaa irti nauhasta . Ääni kuuluu tietenkin tallasta sillä nauha ja otelauta tuottavat hyvin pienen särinän. Tuskin kaikissa kitaroissa on kieletkään liian matalalla. Jonkunlainen standardi aikuisten klassisella kitaralla on on että 6. kielen ja nauhan yläpinnan väli on 12. nauhan kohdalla 4,5 mm ja 1. kielen kohdalla 3,5 mm. Lasten malleissa kielet saavat olla alempana. Kielten sopiva korkeus on tietysti soittotyylistä riippuva. Hyvän soittotekniikan omaava pystyy soittamaan särinöittä suht koht matalillakin kielillä. Kaulan luotisuoruus ei ole sinänsä paras muoto. Pitäisin parhaana jos diskanttireuna olisi 1.- 12 nauhaan n. 0,1 mm kupera ja bassoreuna 0,2...0,3 mm. Tällöin kielet ovat mahdollisimman helposti soitettavia ilman särinöitä. Kaularauta ei yleensä kuulu kunnon klassisiin kitaroihin. Halvoissa tehdaskitaroissa sitä käytetään ja sillä vältetäänkin kaulojen vääntymisiä. Kaulassa oleva kovapuinen vahvikesälö myös heikentää mielestäni sointia. Kunnon puusta (suorasyinen cedar tai kevyt mahonki ) tehty kaula kestää kyllä vääntymättä nylonkielten vedon .
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti