Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liian vaikea kitara
1
arc
05.12.2011 23:12:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, luitte oikein.
 
Olen kohta varmaan kymmenisen vuotta soittanut omatoimisesti kitaraa muiden instrumenttien ohella. Äänittämisen sekä tuottamisen käytännönläheistä ja kirjaläheistä opettelua on useampi vuosi myös takana.
 
N. vuosi takaperin mulla oli kasassa ehkä kymmenisen rallia sanoineen. Folkista ja kantrista inspiroituneena sain viimein ostettua teräskielisen kitaran sen puutteen oltua jo liian pitkään tekosyy sille, etten ollut purkittanut näitä biisejä (sähköskeba ei sopinut hommaan). Noh, nyt näin vuosi myöhemmin voin todeta, että kaikki mitä tällä teräskielisellä akustisellani olen soittanut, on poikkeuksetta vitun epäpuhasta ja paskaa ihan normaalista komppauksesta vaikeisiin juttuihin asti. Olen lähestynyt asiaa äänitysteknisesti ja sovitusteknisesti, kokeillut miljardia eri mikitystä, mikkiä, kielisettiä, soittoasentoa, plektraa, sormia yms.
 
Olen luonteeltani niinkin urpo, että joudun tämän tapaisissa asioissa usein kierteeseen: "Liian paska mikki", "Varmaan liian paksut kielet", "Liian jäykkä pletkra" ja viimeisimpänä mietin jopa mikin asentamista kopan sisään, jos se vähentäisi otelaudan epäpuhtauksia äänityksissä.
 
Totuus on varmasti se, etten vaan osaa soittaa koko kitaraa. Asia on vain hyvin hämmentävä, koska luulisi että esimerkiksi normi sointurämpytys onnistuisi jo tässä vaiheessa "uraa". Onko akustisen soittaminen niin paljon vaikeampaa nauhalle kuin livenä? Vaikka kuinka hyvin ja mallikkaasti osaan mielestäni soittaa jotain esimerkiksi muilla kitaroillani, niin tällä akkarillani nauhoitettu versio on aina hyvin epätasapainoinen, ruma ja epäpuhdas.
 
Kitara soi paremmin kuin muut kokeilemani akkarit, mutta sillä hinnalla, että sitä on 100x vaikeampi soittaa eikä se anna pienintäkään virhettä anteeksi. Kitarani on suurikoppainen ja kokopuinen ja valitsin sen kaupassa juurikin sen perusteella, että se vaikutti oikeasti hyvältä soittimelta. Nyt melkein tekisi mieli vaihtaa tämä 200€ halvempaan nato-skebaan.
 
Varmaan melko turha kirjoitus, kohtalotovereita?
 
All of these vultures hiding right outside my door.
hallu
06.12.2011 16:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttu juttu. Asiahan on niin, että hyvät soittimet ovat melkein aina "vaikeampia" soittaa kuin huonot soittimet (olettaen, että molemmat ovat hyvissä säädöissä ja silleen). Se johtuu siitä, että se laadukas soitin on niin paljon ilmaisuvoimaisempi eli se on herkkä ja vastaa kaikkiin soittajan tekemisiin, mutta toisaalta ei tee mitään ilman soittajaa. Sellainen soitin on ilmaisun näkökulmasta inspiroiva, mutta toisaalta vaatii aktiivista ja tarkkaa soitto-otetta eli jos soitat falskisti, niin se kuuluu. Soittele vain sinnikkäästi sillä hyvällä kitarallasi ja kun saat tuntumaan varmuutta, niin myöhemmin alat arvostaa sen kitaran ominaisuuksia.
 
Sama pätee myös sähkökitaroihin näin aiheen ohi mainittakoon.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
penatuna
06.12.2011 17:48:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta: mikä kitara on kyseessä? Jos soitin ei inspiroi soittamaan, niin vaihda akkaria vaikka erimalliseen. Joillekin ei vaan tietty kaula sovi jne. Outoa toki, jos ihan hirveältä kuulostaa.
 
arc
06.12.2011 19:14:06 (muokattu 06.12.2011 19:15:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetään nyt vielä asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Eli siis kitara on ja tuntuu mielestäni laadukkaalta, mutta kyseessä ei ole mikään tuhansien eurojen Martin, vaan maksoin tuosta Suomessa reilu nelisensataa vuosi sitten (sähköillä oli varmaan reilu 500).
 
http://www.simonandpatrick.com/songsmith.htm
 
Kai tuo sitten on vain huono omaan käteen. Kaupassa tuntui oikealta. En ole koskaan oikeen osannutkaan siinä ostovaiheessa päättää, että onko jokin soitin hyvä vai ei (ellei ole ihan karmea tatsi).
 
Yritän vielä totutella.
 
E: Pidän tuota muuten kostuttimen kanssa laukussa, mutta actioni ja sointikin tuntuu vaihtelevan yllättävän paljon säiden mukaan.
 
All of these vultures hiding right outside my door.
nisumaka
07.12.2011 13:45:50 (muokattu 07.12.2011 13:46:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo kitara ei ole "eurooppalaisista puista", joten se varmasti elää tosi paljon. Tuttu ongelma esimerkiksi maccaferri kitaroissa. Mutta kitara on todella laadukas.
 
Äänitettäessä kaikki pienikin "virhe" korostuu. On ihan eri asia soittaa liveä, kuin äänittää. Äänitin mainokseen neljän hengen jousiorkesterin. Hyvä ettei ohjaaja tullut silmille, kun kuuli äänityksen. Onneksi hän oli niin ammattilainen, että vastaukseni siitä, että nauhoitus on lahjomaton, meni läpi. Eli mahtavan kuuloinen jousiorkesteri hyytyi hyvinkin vaatimattomaksi nauhalla, sekä sen epävireisyys alkoi kuulua (erittäin vähäinen epävireisyys, jota ei livessä huomannut).
 
Toivottavasti toi auttoi jotain. Voin vain kertoa omista kokemuksistani sen, että nauhalle soitan aina minimaalisesti oman osuuteni. Virtän soittimet tosi tarkaan, ja aina lopullisesti korvakuulolta verraten muihin käytettäviin soittimiin ko äänityksessä. Edellinen siis merkitsee, että mikään mittari ei ole viimeisen sanan sanoja, vaan omat korvat. Soittimet on tietysti intonaation osalta säädetty vimosen päälle, tässä en tingi, vaikka se kävisikin vähän kalliiksi. Jos kitara siis livenä kuulostaa olevan ok, mutta nauhalla ei, tossa voisi olla jotain asiaan liittyvää vinkkiä. Hyviä jatkoja, älä hermostu, älä turhaudu, musiikki ja sen tekeminen on iloinen asia ;-)
 
akuankkakomppi
07.12.2011 16:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä, että olet kriittinen ja että rimasi tuntuu olevan korkealla. "Joko tehdään kunnolla, tai ei tehdä mitään" on hyvä periaate.
 
Periaatteista kuitenkin pitää voida ja uskaltaa myös tinkiä - ei kaikkien tarvitse olla ericjohnsoneita perfektionismissaan.
 
Ennen kuin syyttä suotta turhaudut, "tuo lapsi näytille" = kuunteluta aikaansaannoksiasi ystävilläsi, soittokavereillasi - ihan kenellä vaan, jonka tunnet ja jonka tiedät olevan sinulle rehellinen.
 
Ilmiselvät virheet on usein helppo korjata, makuasiat ovat makuasioita.
 
Tsemiä!
 
sum ergo cogito
Gary Enfield
07.12.2011 17:21:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeneekö tää ongelma akustisella yksin vai muiden soitinten joukossa vai molempia?
Oman kokemuksen mukaan esmes sormisoitossa on syytä vahvistaa bassolinja oikealla bassolla, samoin pelkkä komppikitara on syytä vetää kaks kertaa, eli kahdella eri otolla sama kuvio. Akustinen on tosi vaikea mikittää.
Old Guitar
08.12.2011 03:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän hyvät soittimet yleensä ovat helpposoittoisempia kuin huonommat. Jos akustisesi on paljonkin vaikeampisoittoinen kuin sähkiksesi, niin kannattaa vaihtaa akustista. Jotkut kehuvat tuota kitaramerkkiä, joka sinullakin on, mutta minusta ne ovat tuntuneet melko kolhoilta ja huonosti istuneet kopraan.
En tiedä mistäpäin olet, mutta jos mahdollista, niin mene vaikka Helsingin Kitarapajaan ja kokeile siellä muutamia Santa Cruzeja, Martineita ja Gibsoneita, niin saat vertailupohjaa.. Kokeile vaikkapa Gibsonin Hummingbirdiä. Sillä on helppo soittaa ja se on anteeksiantavaista sorttia. :)
 
Hyvällä akustisella ei tee niin paljon virheitä, kuin huonolla se on saletti ja jopa soraäänetkin soivat paremmin.
 
PS. Onhan sitä hyviä ja halpojakin kitaroita, kunhan vaan sattuu sellaisen löytämään. Eniten sointiin kyllä vaikuttaa soittaja.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Rg505bk
11.12.2011 21:29:10 (muokattu 11.12.2011 21:29:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tuo kitara ei ole "eurooppalaisista puista", joten se varmasti elää tosi paljon. Tuttu ongelma esimerkiksi maccaferri kitaroissa. Mutta kitara on todella laadukas.
 
Totta, mutta eikö tuo ole Kanadalainen ja siellä kaiketi on suht samanlainen ilmasto kuin meilläkin? Ainakaan oman Seagullin kanssa ei ole ongelmia elämisen suhteen ja eivätkö nuo tule suunnilleen samalta tehtaalta?
 
Aloittajalle sen verran että minkälaisissä sädöissä kitara on? Aluksihan voisit kokeilla viedä kitaran säädettäväksi ammattilaiselle, kunnon set up voi tehdä ihmeitä soitettavuudelle.
 
jazzbass-73
14.12.2011 23:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitko laittaa ääninäytettä , niin olisi helpompi kommentoida / auttaa .
 
arc
15.12.2011 06:39:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees kiitos vastauksista. Hyviä ja kannustavia pointteja.
 
Huomasin hiljattain ainkin löysemmän kielisetin antavan huomattavasti enemmän sustainia tolle kitaralle, joka lienee ehkä outoa ajatustasolla, mutta johtuu oikeasti siitä, että entinen .13 akkarisetti vaati sormivoimia aika paljon (vaikken mitään ns. melodiasooloilua tuolla juuri soita, vaan enemmän komppausta ja vaikka olen kyllä sähkärilläkin tottunut .11 .12 -setteihin). Vanha setti ei siis tuntunut liian paksulta kompatessa, mutta nyt esim hämmerit ja barret yläfreteillä soivat ainakin huomattavasti paremmin ja sitä kautta soitto tuntuu ehkä vähemmän kömpelöltä.
 
Osa ongelmasta on ehkä myös korvien välissä. Otetaan esimerkiksi tämä kappale: http://www.youtube.com/watch?v=k3pltmw6cmI
Yksinkertasta perus komppailua, mutta noinkin aggressiivisesti rämpyttäminen ja komppaaminen vaatinee oikeasti yllättävän paljon tatsia ja taitoa, saadakseen sen kuulostamaan hyvältä ja dynaamiselta nauhalla. En välttämättä oo antanut tarpeeksi krediittiä akustisen komppailun vaikeudelle.
 
Pyörittelen usein aamun pikkutunneilla ideoitani sähkärillä ilman sähköjä, näiden ideoiden tuominen akkarilla nauhalle onkin se pahin ongelma, joka on varmaan enimmäkseen tatsin puutetta.
 
Pistän ehkä ääninäytettä, kun osaan selkeemmin ilmaista jonkun ongelman jossain vedossa. Tää on vähän tämmöistä "Paskalta kuulostaa mut en tiedä oikein miks" -kamaa.
 
All of these vultures hiding right outside my door.
samueld
15.12.2011 17:12:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc:
Huomasin hiljattain ainkin löysemmän kielisetin antavan huomattavasti enemmän sustainia tolle kitaralle, joka lienee ehkä outoa ajatustasolla, mutta johtuu oikeasti siitä, että entinen .13 akkarisetti vaati sormivoimia aika paljon (vaikken mitään ns. melodiasooloilua tuolla juuri soita, vaan enemmän komppausta ja vaikka olen kyllä sähkärilläkin tottunut .11 .12 -setteihin). Vanha setti ei siis tuntunut liian paksulta kompatessa, mutta nyt esim hämmerit ja barret yläfreteillä soivat ainakin huomattavasti paremmin ja sitä kautta soitto tuntuu ehkä vähemmän kömpelöltä.

 
Ei tuo ole ennennäkemätöntä. Liian paksu setti ja tätä kautta liian kova veto kanteen saa soundin ja dynamiikan kuolemaan.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
kimurantti1
15.12.2011 19:11:41 (muokattu 15.12.2011 19:12:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Huomasin hiljattain ainkin löysemmän kielisetin antavan huomattavasti enemmän sustainia tolle kitaralle, joka lienee ehkä outoa ajatustasolla--
 
Tää ei ole musta yhtään outoa. Mun henkilökohtainen kokemus on, että paksummat kielet ei todellakaan soundaa aina paremmalta. Eri kitaroissa toimii vähän erilaiset kielet, ja oon törmännyt monta kertaa siihen, kun liian paksut kielet on tappaneet soundin kokonaan - Miellyttävän ja tasapainoisen helinän sijaan onkin kuulunut kuollut "plonk, plonk". Siispä se, että paksummat kielet automaattisesti soundaisi paremmalta on pelkkä myytti (ja valitettavan yleinen sellainen), joka ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
 
Epäilemättä myös selityksesi sormivoimista pitää paikkansa. Vaikka kitara soisikin paksummilla kielillä vähän paremmin, niin jos joutuu tappelemaan liikaa soitinta vastaan, kumoaa se hyvin helposti paksummista kielistä mahdollisesti saatavan hyödyn.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jazzbass-73
15.12.2011 21:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Pistän ehkä ääninäytettä, kun osaan selkeemmin ilmaista jonkun ongelman jossain vedossa. Tää on vähän tämmöistä "Paskalta kuulostaa mut en tiedä oikein miks" -kamaa.

Pistä vaan rohkeesti ääninäytettä peliin . Voitais löytää se ongelmn ydin .
 
Rg505bk
15.12.2011 21:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä palstalla on aiemminkin tullut suositeltua Newtonen kieliä hyvän soittotuntuman (ja saundin) vuoksi. Suomesta tuskin löytyy mutta esim. seitenkatalog myy noita, toimitusaika tosin tällä hetkellä on suhteellisen pitkä nimim. "tilausta odotellessa".
 
hallu
15.12.2011 22:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tää ei ole musta yhtään outoa. Mun henkilökohtainen kokemus on, että paksummat kielet ei todellakaan soundaa aina paremmalta. Eri kitaroissa toimii vähän erilaiset kielet, ja oon törmännyt monta kertaa siihen, kun liian paksut kielet on tappaneet soundin kokonaan - Miellyttävän ja tasapainoisen helinän sijaan onkin kuulunut kuollut "plonk, plonk". Siispä se, että paksummat kielet automaattisesti soundaisi paremmalta on pelkkä myytti (ja valitettavan yleinen sellainen), joka ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
 
Epäilemättä myös selityksesi sormivoimista pitää paikkansa. Vaikka kitara soisikin paksummilla kielillä vähän paremmin, niin jos joutuu tappelemaan liikaa soitinta vastaan, kumoaa se hyvin helposti paksummista kielistä mahdollisesti saatavan hyödyn.

 
Tuo muuten pitää täysin paikkaansa. Itse olen pyrkinyt varovaisesti paksumpien kielten pariin koska olen uskonut niiden soundilliseen kaikkivoipaisuuteen ja joutunut toteamaan, että liian paksu kieli tosiaan "tappaa" sen soundin (ja yllätyin, että sama juttu tapahtui myös sähkiksessä jossa tosin ongelmaa olisi voinut ehkä korjata laskemalla mikkejä alemmas).
 
Akustisessa huomasin, että kun kitarani on tehty ihan helkatin ohuesta puusta (se on kuin munan kuori), niin liian paksuilla kielillä se alapää meni ikään kuin tukkoon se ääni lakkasi jotenkin kulkemasta jos pikkausvoimaa vähänkin lisäsi liikaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
samueld
17.12.2011 18:29:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Akustisessa huomasin, että kun kitarani on tehty ihan helkatin ohuesta puusta (se on kuin munan kuori), niin liian paksuilla kielillä se alapää meni ikään kuin tukkoon se ääni lakkasi jotenkin kulkemasta jos pikkausvoimaa vähänkin lisäsi liikaa.

 
Juuri näin. Joku kahden tuuman vanerista räpelletty kiinalainen varmaan huutaa 15-milliset kieletkin. Mitä paremmin kitara on tehty, sitä tarkemmin saa kielisetin valita. Suurin osa klassisen kitaran rakentajista suosittelee keskikireitä kieliä normaaliskaalaisille soittimilleen juuri tämän vuoksi. Lyhytskaalaiset on asia erikseen. Siis niistä kenen kanssa olen itse puhunut.
 
Mielipiteeni on, että akustisessa kielet vaikuttaa enemmän soundiin kuin sähköskebassa mikit...
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti