Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uuden "toisen vaiheen" kitaran hankinta.
1
musantti
24.09.2011 14:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
Olen vuosia rämpytellyt 700 sarjan Yamahalla. Nyt olen tullut siihen pisteeseen, että vanhan kitaran soitosta ei tule minulle tarpeeksi mielihyvää. Yamaha on ollut hyvä soittaa, mutta nyt haen parempi/voimakkaampi soundista kitaraa. Pitäisikö olla uskollinen Yamahalle ja ostaa jokin parempi malli vai olisiko jollakin ehdotuksia jostakin muusta merkistä.

Olisi hienoa, että pääsisi testaileen eri kitaroita, mutta se ei onnistu. Paikallisessa liikkeessäkin tuntui olevan pelkästään yhtä merkkiä (Samick) ja sellaista en halua.

mhs
24.09.2011 15:24:46

musantti: Terve,
Olen vuosia rämpytellyt 700 sarjan Yamahalla. Nyt olen tullut siihen pisteeseen, että vanhan kitaran soitosta ei tule minulle tarpeeksi mielihyvää. Yamaha on ollut hyvä soittaa, mutta nyt haen parempi/voimakkaampi soundista kitaraa. Pitäisikö olla uskollinen Yamahalle ja ostaa jokin parempi malli vai olisiko jollakin ehdotuksia jostakin muusta merkistä.

Olisi hienoa, että pääsisi testaileen eri kitaroita, mutta se ei onnistu. Paikallisessa liikkeessäkin tuntui olevan pelkästään yhtä merkkiä (Samick) ja sellaista en halua.

Voit kokeilla Yamahan L-sarjaa. (LS, LL, LJ muistaakseni). Esim. LJ-16 on ihan soiva peli. Verrokiksi voisit samasta hintaluokast testata edullisimpia Jenkki-Martineja ja tonnin pinnasta vaikka Martinin 16-sarjaa.

Testaamatta en tuollaista 700-1000 euron kitaraa ostaisi --- näissä kuuluu jo mukavasti puulajien ja koppamuotojen eroja, joten kannattaa hieman perehtyä, jotta löytää itseä miellyttävän mallin. Mutta jos testaamatta pitää ostaa, niin mä suosittelisin hommaamaan Martinin 16-sarjalaisen. Ovat toimivia perussoittimia, kestävät täkäläistä ilmastoa paremmin kuin hienommat/eksoottisemmat soittimet, ja niistä pääsee myös eroon pienellä tappiolla, jos tyyli ei miellytä.

Topi Nambur
24.09.2011 19:14:04

Ilman muuta jokin Furchin kitaramalli. Hinta-laatusuhde on erinomainen.

Wo sagen Füchse und Hasen "gute Nacht"?
Jkob
25.09.2011 19:12:52

musantti: Terve,

Itse odottelen Yamahan uutta A-sarjaa, pitäis tulla maahan marraskuun tietämillä. Varsinkin Ac3r-numeroyhdistelmällä varustettu kitara vaikuttaisi hyvältä.

T-kaupasta saanee jo mutta ei tuon hintaisia netistä tilata. Toki voin lämpimästi suositella Ll-16 mallia myös, moinen löytyy kotoa jo.

Wanking is timeless
Gosuli
26.09.2011 17:50:31 (muokattu 26.09.2011 17:56:05)

Topi Nambur: Ilman muuta jokin Furchin kitaramalli. Hinta-laatusuhde on erinomainen.

Furch tekee kyllä laatua, mutta alle tonnin hintaluokassa alaäänet voivat jäädä hivenen heikoiksi ja persoonattomiksi. Riippuu toki korvista ja tarpeista.

Jos eteen sattuu, kannattaa tsekata Tanglewoodin akustiset. Suomessa vielä aika tuntematon merkki akustisissa, mutta 800 euron Tanglewood hakkaa soundissaan aika monet tuplasti kalliimmat akustiset. Ilmeisesti kannen rakenne on sellainen, että soundissa on sellaista positiivista persoonallisuutta, jota ei tuossa hintaluokassa juuri tapaa.

En itse omista Tanglewoodia, mutta muutaman mallin testaus yllätti todella positiivisesti.

Alle tonnissa kannattaa testata tuttujen merkkien lisäksi myös Art & Lutheriet, Simon & Patrickit, Seagullit yms.

Ja tosiaan testaamatta ei kannata kovin kallista kitaraa ostaa. Jos et ihan perimmäisessä Lapin korvessa asu, niin muutaman sadan kilometrin etäisyydellä on varmasti kitarakauppa, jossa kannattaa vierailla.

P.S. Ketjun aloittaja sanoi, että 700-sarja Jammun soundi ei enää iloa tarjoa ja kaipaili isompisoundista kitaraa. Kannattanee tsekata isompikoppaisia malleja, niin tulee sinne alareksiteriinkin särmää.

mhs
26.09.2011 18:53:03

Gosuli:
Jos eteen sattuu, kannattaa tsekata Tanglewoodin akustiset. Suomessa vielä aika tuntematon merkki akustisissa, mutta 800 euron Tanglewood hakkaa soundissaan aika monet tuplasti kalliimmat akustiset. Ilmeisesti kannen rakenne on sellainen, että soundissa on sellaista positiivista persoonallisuutta, jota ei tuossa hintaluokassa juuri tapaa.

En itse omista Tanglewoodia, mutta muutaman mallin testaus yllätti todella positiivisesti.

Minäkin olen törmännyt hyvin soiviin edullisiin Aasian-tuonti-kitaroihin. Jos kitarasta lähemmäs tonnin maksaa, suosittelisin kuitenkin olemaan hieman varovainen sellaisten kaukotuontimerkkien&mallien kanssa, joista ei vielä ole tarpeeksi kokemusta pohjoisessa ilmastossa. Tanglewood tekee yhteistyötä ruotsalaisen Michael Sandenin kanssa, joten nämä asiat saattavat olla kunnossa. Silti varmistaisin.

P.S. Ketjun aloittaja sanoi, että 700-sarja Jammun soundi ei enää iloa tarjoa ja kaipaili isompisoundista kitaraa. Kannattanee tsekata isompikoppaisia malleja, niin tulee sinne alareksiteriinkin särmää.

Isommassa kitarassa ei välttämättä ole isompi ääni --- tämähän riippuu soittotavasta. Mä soitan sormilla, ja sormisoitossa 00-Martinissa on isompi ääni kuin D-Gibsonissa.

Gosuli
26.09.2011 20:26:27 (muokattu 26.09.2011 20:29:10)

mhs: Minäkin olen törmännyt hyvin soiviin edullisiin Aasian-tuonti-kitaroihin. Jos kitarasta lähemmäs tonnin maksaa, suosittelisin kuitenkin olemaan hieman varovainen sellaisten kaukotuontimerkkien&mallien kanssa, joista ei vielä ole tarpeeksi kokemusta pohjoisessa ilmastossa. Tanglewood tekee yhteistyötä ruotsalaisen Michael Sandenin kanssa, joten nämä asiat saattavat olla kunnossa. Silti varmistaisin.

Kyllä tosiaan kannattaa ilmankosteutta pitää silmällä ja huolehtia lisäkostutuksesta tarvittaessa. Tanglewoodin talven kestosta ei minullakaan ole tietoa. Briteissähän ne niitä kovasti myyvät, mutta sumujen saarilla ilmastokin on aika erilainen kuin täällä.

mhs: Isommassa kitarassa ei välttämättä ole isompi ääni --- tämähän riippuu soittotavasta. Mä soitan sormilla, ja sormisoitossa 00-Martinissa on isompi ääni kuin D-Gibsonissa.

Tässä taas yksi hyvä syy, jonka takia kitaraa ei kannata testaamatta ostaa. Soundi riippuu niin paljon soittotavasta, kannen paksuudesta ja rimoitustavasta jne., että pelkkä ulkonäkö ja kopan koko ei kerro koko totuutta. Tietylaiseen soittoon 700 euron kitara antaa paremman vasteen, kuin reilun kahden tonnin Martin, Taylor tms.

P. S. Itse olen etsinyt jo pitkään alle tonnin budjetilla näppäilysoittoa varten uutta akustista kuusikielistä. Silti näppäilykäytössä on edelleen aika isokoppainen laminaattikantinen vanha Epiphone. Yhtä hyvää kattausta kirkasta yläpäätä, sulokkaita keskialueita ja lämmintä alapäätä en ole vielä löytänyt tuossa hintaluokassa. Jos on muuten hyvä yksilö löytynyt, niin alaäänet ovat jääneet liian heiveröisiksi. Alkaa tuo Epiphone vaan olla niin huonossa kunnossa, että uusi pitäisi löytää.

hallu
28.09.2011 05:40:10

Gosuli: Kyllä tosiaan kannattaa ilmankosteutta pitää silmällä ja huolehtia lisäkostutuksesta tarvittaessa. Tanglewoodin talven kestosta ei minullakaan ole tietoa. Briteissähän ne niitä kovasti myyvät, mutta sumujen saarilla ilmastokin on aika erilainen kuin täällä.

Tässä taas yksi hyvä syy, jonka takia kitaraa ei kannata testaamatta ostaa. Soundi riippuu niin paljon soittotavasta, kannen paksuudesta ja rimoitustavasta jne., että pelkkä ulkonäkö ja kopan koko ei kerro koko totuutta. Tietylaiseen soittoon 700 euron kitara antaa paremman vasteen, kuin reilun kahden tonnin Martin, Taylor tms.

P. S. Itse olen etsinyt jo pitkään alle tonnin budjetilla näppäilysoittoa varten uutta akustista kuusikielistä. Silti näppäilykäytössä on edelleen aika isokoppainen laminaattikantinen vanha Epiphone. Yhtä hyvää kattausta kirkasta yläpäätä, sulokkaita keskialueita ja lämmintä alapäätä en ole vielä löytänyt tuossa hintaluokassa. Jos on muuten hyvä yksilö löytynyt, niin alaäänet ovat jääneet liian heiveröisiksi. Alkaa tuo Epiphone vaan olla niin huonossa kunnossa, että uusi pitäisi löytää.

No itse löysin aasian tuontoa (siis ihan kiinalainen) Blueridge br160 kitaran musafasulta joka uutena lähti kovan keisin kanssa kahdeksalla huntilla (vähän vajaa tai jotain). Sanoisin, että olen nyt puolisentoista vuotta (kaksi talvea tai siis yksi kevättalvi ja yksi kokonainen talvi) sitä soittanut ja hyvältä tuntuu edelleen.

Kitarana se on erittäin herkkä (siis herkempi kuin ne kokeilemani Martinin esikuvat joita tuo kopioi) mikä johtunee varsin ohutpuisesta kannesta. Vaikka kitara on D-koppainen niin se syttyy erityisesti sormisoitossa hyvin, mutta tietenkin tästä herkkyydestä on se haitta että raskaalla kädellä plektralla kompatessa se jossakin vaiheessa ei enää soikkaan hyvin (ääni alkaa ikäänkuin sortua kun antaa liikaa kyytiä sille, mutta en ole kokeillut paksummalla kielisetillä vaan .011 settiä olen siinä käyttänyt). Alapää on botnekas ja lämmin koppatyypille ominiaseen tapaan. Se herkkyys tuntuu myös siinä että kielten resonanssiäänet soivat vahvasti eli siinä tulee sellaista "pianomaista" kaikua helposti jos ei demppaa muitakieliä. Ääni on heleä ja miellyttävä (pronssi tai kultabronssisettejäolen siinä käyttänyt).

Olen talvella huolehtinut kosteutuksesta madolla ja säilytän talvella sitä laukussaan ja kesällä standissa. Huoneen kosteus on kesällä 60 ja 70% tietämissä ja talvella 40-45%. Tähän astisen perusteella sanoisin, että se on kestänyt suomen oloja hyvin eli kaulablokissa puunsyyt lienee oikein päin koska ei ole ainakaan pattikaulaa tullut, mutta muuten tuo näyttää reagoivan voimakkaasti ilmankosteuteen ja kaularassia pitää säätää pari kertaa vuodessa siksi että talvella kielet laskeutuvat alas ja aktioni muuttuu hyvin matalksi ja kesällä taas aktioni nousee verrattain korkeaksi (räminäongelmaa siinä ei ole ollut), mutta en tiedä muuttuuko kaularelief pelkästään niin paljon vai laskeutuuko kansi ilman kuivuessa myös.

Muuten tämä on kaunis vintagehenkinen kitara (joskin lapakoristeet ovat vähän yliampuvia) josta itselleni on muodostunut hyvä käsitys ja olen myös lukenut muilta käyttäjiltä positiivista palautetta. Jos "made in china" ei pelota niin suosittelen tutustumaan tähänkin vaihtoehtoon. Hinta on ainakin huokea kitaran omiaisuuksiin nähden, vaikka kokopuisista soittimista minulla ei kovin laajaa kokemusta olekaan.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jhurtti
28.09.2011 17:59:44

hallu: No itse löysin aasian tuontoa (siis ihan kiinalainen) Blueridge br160 kitaran musafasulta joka uutena lähti kovan keisin kanssa kahdeksalla huntilla (vähän vajaa tai jotain).

Joo, nämä on soinniltaan erittäin hienoja kitaroita hintaluokassaan. Jos jossain näkyy, niin kannattaa ilman muuta kokeilla. Blueridgella on myös 000-koppaisia malleja. Ne jokuset joita olen koittanut ovat kaikki soineet hienosti, tiedä häntä sitten onko yksilöissä paljon eroja kuten kiinalaisilla tuppaa olemaan.

Olen talvella huolehtinut kosteutuksesta madolla ja säilytän talvella sitä laukussaan ja kesällä standissa. Huoneen kosteus on kesällä 60 ja 70% tietämissä ja talvella 40-45%. Tähän astisen perusteella sanoisin, että se on kestänyt suomen oloja hyvin

The bad news: näissä on on ollut todella paljon ongelmia (eikä pelkästään Suomessa). Kannet halkeilevat, virityskoneistot hajoavat etc. Hallu on nähnyt vähän vaivaa kitaran kunnossa pitämiseen, mikä pitäisi toki olla itsestäänselvyys, ja on välttynyt ongelmilta. Toisaalta kun ongelmat ovat tiedossa, niin niiden kanssa kyllä pärjääkin.

Muuten tämä on kaunis vintagehenkinen kitara (joskin lapakoristeet ovat vähän yliampuvia)

Joo (ja joo siihen suluissa olevaan kommenttiin myös)

Lopuksi: aina voi suosituksia kysellä, mutta kysyjä joutuu kuitenkin päätöksen kanssa elämään. Kaikki suositukset tyylin "ilman muuta se ja se" ovat minusta lähtökohtaisesti vähän huonoja eivätkä oikein ota huomioon kysyjää. Kannattaa koittaa kitaroita niin paljon kuin suinkin mahdollista. Lainaa kavereilta, soita liikkeissä, tee ekskursio Helsinkiin, yms. ja koita oppia mistä tykkäät, mikä sopii sinulle jne. Kitaran ostaminen on jännää puuhaa kun on aikaa (ja rahaa tietty...)

musantti
26.12.2011 19:49:24

No niin. Pukki toi uuden kitaran ja malli on Yamaha ll16.

Jkob
26.12.2011 22:02:21

musantti: No niin. Pukki toi uuden kitaran ja malli on Yamaha ll16.

Eipä voi kuin onnitella, pirun hyvä kitara. Todella hienosointinen vehje. Itsellä mokoma ollut viitisen vuotta, ainoa huono puoli on se että ei osaa päättää että mikäs seuraava kitara on.

Wanking is timeless
Puavali
27.12.2011 11:24:48

Jkob: Eipä voi kuin onnitella, pirun hyvä kitara. Todella hienosointinen vehje. Itsellä mokoma ollut viitisen vuotta, ainoa huono puoli on se että ei osaa päättää että mikäs seuraava kitara on.

Yamahan vastaavaa pienikoppaista sarjaa sitten.

Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Jkob
27.12.2011 16:59:15

Ekman: Yamahan vastaavaa pienikoppaista sarjaa sitten.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_ac3r.htm

Tähän oon silmäni iskenyt mutta julkaisu siirtyy koko ajan eteenpäin. Nykyinen tieto on helmikuun loppu, pirullako sinne saakka selviää. Lupailivat F-Musiikilla sitten ilmoitella jos se joskus Suomeen rantautuu

Wanking is timeless
Rg505bk
01.01.2012 10:42:26

Gosuli: Kyllä tosiaan kannattaa ilmankosteutta pitää silmällä ja huolehtia lisäkostutuksesta tarvittaessa. Tanglewoodin talven kestosta ei minullakaan ole tietoa. Briteissähän ne niitä kovasti myyvät, mutta sumujen saarilla ilmastokin on aika erilainen kuin täällä.

Vuoden päivät olen Tanglewoodin omistanut (TSR-1). Selvisi viime talvesta, joten eiköhän tuo tässäkin ilmastossa tomi. Toki säilytin laukussa kostuttimen kanssa pahimman ajan. Tuota hankkiessani tuli testattua aika iso kasa akustisia tuossa hintaluokassa, itsekin mielsin Tanglewoodin halpismerkiksi ja onhan se tavallaan sitäkin. Kiinassahan nuo kasataan ja säädetään sitten Englannissa, kallimmissa kitaroissa herra Sanden on ollut mukana alkuvaiheessa opastamassa puiden valinnassa yms. Lopputulos on ainakin omasta mielesta hyvä, ei varmastikaan paras akustinen mitä on, mutta paras mitä on tullut vastaan oman budjetin rajoissa (ostin käytettynä). Kannattaa käväisistä Musamaailmassa testaamassa...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti