Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: akustisen säätö
1
tombstone
17.09.2011 11:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuommoinen paljon kehuttu Art Lutherien ami cedar parlor.Kitara ollut jo toista vuotta,mut on se pettymys ollut.Minua ei soudi ole koskaan miellyttänyt noilla fosforipronssi kielillä ja olen kokeillut sitä monilla.Viimein laitoin siihen käytetyt sähkiksen kielet ja tuntui et ne olis parhaat,mut intonaatio on pahasti pielessä varsinkin alakielillä.Auttaako tohon joku?Säätöjähän kitarassa ei ole,mut tuo tallapala on muotoiltu noin kuin sitä olisi koitettu säätää,mut pieleen on mennyt.Vai johtuuko se vain kielistä.Mä olen aina vaan tykännyt soittaa enkä kieliä tykkää vaihdella ja veivata näitä soittimia.Onko jollain kokemuksia vastaavasta soittimesta.

YarZoo
21.09.2011 23:59:18 (muokattu 22.09.2011 00:15:33)

Arvelen olevani jossainmäärin murheidesi jäljillä. Olen yhden tuollaisen kaverille fiksaillut eli puhun laajan kokemuksen kumisevalla rintaäänellä, jep.

1. Säätämäni kitara oli viettänyt 09-10 talven ilman laukkua ja kostutinta. Sekin talvi oli soittimille rankka. Vaikka ko. kitara tulee Canadasta, oli talvi ottanut koville. Saatiin kaula säätöihin. Haluan sanoa tuon vielä Canada.. vielä Canada, jo helpotti.

2. Satulaurat olivat melko persiillään tehtaanjäljiltä. Viilaa, rakotulkkia, tonnista hiomapaperia ja vot.

3. Kaveri halusi kitaraan B-Band mikityksen, kieltäydyin laittamasta. Mielestäni Parlourit toimii ainoastaan joutsenkaulalla, tai muuten edestä mikittämällä.

4. Kitarassa on muistaakseni 12-53 kielisetti vakiona. Jos laitoit siihen esim. 10-46 sähkiskielet, tallan kompensointi ei varmasti toimi alkuunkaan. Satula ja tallaluu pitäisi tehdä uusiksi.

5. Mitä soitat kitarallasi? Nämä eivät oikein sovellu pelastusarmeijaan, mikitettynäkään sähköisen coverbandin sekaan, eikä kesähittien länkytykseen.
Honottava ääni, korostunut keskialue ja rajallinen bassotoisto rajaavat käyttöä.

6. Toistan itseäni, mutta suosittelen näille avovireiden käyttöä. Olet varmaan kokeillut, mutta kokeile vielä. DADGAD, DADF#AD, DGDGBD jne. Kuvittelet savuisen 30-40 luvun syvän etelän kellarikuppilan. Kavereina vaikka kontrabasso ja trumpetti. Jalassa ne klisheiset mustavalkeat kiiltonahkakengät. Kurkku viskistä ja savusta karheana. ....tap tap tap tap ja sitten LÄHTEEEE! Okei okei tap tap tap jos oikein villiinnyt loppuillasta...

S.N.A.F.U
tombstone
22.09.2011 15:11:54

Fingerstyleen ja bluesin soittoon tuon ajattelin olevan tehtykin ja ulkonäkö on kaunis.
Ne 12setin kielet oli liian raskaat.Honottava ääni, korostunut keskialue,eikös sen just pitäis olla tuota blues-juttua.Bassostakin olen sun kanssas samaa mieltä.Oisko ehdottaa parempaa parlor-tyyppistä?Ei mikkejä tarvita.Kokeilen tuota vielä jollain paksummilla kielillä,jos ei toimi niin naulaan sen seinään.

YarZoo
22.09.2011 15:35:08

Fingerstyleä, bluegrassia ja blues-juttua nimenomaan. Tuo kitarasi ei ole mitenkään huono millään osa-alueella. Hinta/laatusuhde kerrassaan oivallinen. Kerroit olevasi mieltynyt soittimen estetiikkaan. En minä osaa tuossa hintaluokassa suositella oikein muutakaan. Tokikaan en mikään asiantuntija, olen testaillut välttävästi ehkä kymmentä erilaista lajityypin edustajaa.

Suomen kivijaloissa valikoimaa on aika satunnaisesti, joten livevertailu on hankalaa.

Toki voit avata lisämahdollisuuksia kokeilemalla esim. concert, grand concert ja 00 koppaisia kitaroita. Blues-juttu ei häviä mihinkään noillakaan.

Käytä kitaraasi ammattimaisen soitinhuoltajan arvioitavana ennenkuin naulaat sen seinään. Ainahan huolto maksaa, mutta kyllä rahaa uppoaa jatkuvaan vaihtamiseenkin.

S.N.A.F.U
mhs
23.09.2011 20:30:22

Kokeile jollain ei-fosforikielillä... ja vaikkapa 11-setillä. Esim. Martinin SP-sarjaa; tuntuu aluksi vähän tahmealta, mutta soi nätisti.

pegi69
22.10.2011 08:48:34

Moi,

Laitan tähän ketjuun kun en jaksa avata uutta. Ongelmana omassa LL6:ssa on, että kitara tuntuu tosi raskassoittoiselta. Kielien painaminen ensimmäisiltä nauhoilta tuntuu tosi raskaalta ja muutenkin soittaminen on raskasta. Mitäköhän toimenpiteitä tolle pitäs suorittaa? Säätöä, hioa nauhoja.....? Ajattelin nyt tehdä niin, että veisin kitaran ihan oikeaan huoltoon. Mitä paikkoja Helsingissä on, jotka säätää akustisia (varmaan moni, mutta onko mitään suosituksia)?

mhs
22.10.2011 12:59:14

^
Vaikuttaisi siltä, että satulan urat eivät ole tarpeeksi syvät. Lisäksi on mahdollista, että tallanluu on liian korkea, ja myös kaularaudassa voi olla säätämisen tarvetta, mutta nämä eivät niin suoraan vaikuta soitettavuuteen ala-asemissa.

Suosittelen Anders Liljeströmiä. Perussäädöt kustantavat muistaakseni viidenkympin luokkaa. Tuolla (ja varmaan muissakin pikkuverstaissa, joissa en ole asioinut) pääset rauhallisessa ympäristössä esittelemään soittotapasi ja soittimesi suoraan työn tekijälle, jolloin todennäköisyys säätöjen onnistumiselle kerralla kasvaa.

Mihin menetkin, ota makusi mukaiset uudet kielet mukaan.

Rg505bk
29.10.2011 21:51:55

Kannattaa myös kokeilla Newtonen Low Tension - kieliä. Itse olen ainakin tykästynyt noihin, mukavan kevytsoittoiset ja hyvänkuuloiset. Eihän tämä tietenkään paljoa auta jos kitaran säädöt on lähtökohtaisesti persiillään...

tsim
10.11.2011 23:35:56

tombstone: Fingerstyleen ja bluesin soittoon tuon ajattelin olevan tehtykin ja ulkonäkö on kaunis.
Ne 12setin kielet oli liian raskaat.Honottava ääni, korostunut keskialue,eikös sen just pitäis olla tuota blues-juttua.Bassostakin olen sun kanssas samaa mieltä.Oisko ehdottaa parempaa parlor-tyyppistä?Ei mikkejä tarvita.Kokeilen tuota vielä jollain paksummilla kielillä,jos ei toimi niin naulaan sen seinään.

Itsellä vastaava kitara cedar kannella ja kokeilin myös sitä kuusikantista. Mielestäni mulla on alkuperäisillä kielillä intonaatio kohdillaan ja oli jo paketista satulakin melko hyvin säädöissä , eli urat sopivan alhaalla.. Kielinä voi myös kokeilla Martin Flrxiple Core 11-52 Phosphor Bronze, ovat vähän taipuisammat.
Soittelen sillä näppäilemällä tai pehmeällä 0,66 plektralla monenlaisia kansanlauluja ja hyvin toimii. En minä ainakaan omaani mhinkään naulaa päinvastoin. LOISTAVA SOITIN.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti