Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender esc 105, kapeakaulainen nylonkielinen
1
lumikitara
16.09.2011 14:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaatteko kokemusta kyseisestä soittimesta?
Tässähän on normaalia klassista kapeampi kaula, joten voisi sopia hyvin sähkökitaran rinnalle. Nylonkielisen soundit miellyttävät, vaan minkälaiset mahtaa olla soundit tässä?

www.thomann.de/fi/fender_esc105_educational_44.htm

nisumaka
19.09.2011 08:27:18 (muokattu 19.09.2011 08:28:11)

Mulla ei ole tuota, mutta vastaava Ibanezin kitara, jossa nimen omaan on kapea kaula = sähkökitaraa vastaava kaula. Tuohon kitaraan olen asentanut Hard Tension kielet, eli oisko toi jotain 0.010 tai 0.011 sähkiksen kieliä vastaavat nylonit. Normal tension voisi olla 0.009. Vähän yksinkertaistettuna. Tuollasaisella 0.4 - 0.6 mm paksuisella plektralla voi soittaa ihan mukavasti ja tuntuma on todellakin, kuin sähkistä soittaisi. Todennäköisesti joudut hiomaan tallaluuta. Yleensä tehtaalla kielten korkeus otelaudasta jätetään tahallaan vähän korkealle. 12 nauhalla nauha ja E-kielen väli on jotain 3.5 mm. Itse hioin tallaluun siten, että kielten korkeudeksi tuli ylä-E 2.2 mm ja ala-E 2.5 mm. Eli vähän vinoksi kannattaa tuo tallaluu hioa diskantista bassoon päin nousevaksi. Toivottavasti jeesaa päätöksessäsi. Ibanezit on tosi kovassa tarjouksessa Levytukussa, kannattaa kysellä (juuri tuo malli, siksi ostin sen itsekin). Jos soitat plekulla, kannattaa tutustua Darco (martin) kieliin ja ostaa puteli GHS:ää. Kielten hinta putoo puoleen, ja käyttöikä kasvaa, eli kustannukset mulla ainakin putosivat sileen 30%:iin, ja soundi on käytännössä ihan kelvollinen.

lumikitara
19.09.2011 13:46:23

Kiitos!
Ostin torilta teräskielisen, mutta jos nailonkielistä vielä hamuan niin pistän vinkin korvan taakse. Naikkarissa on kiva pehmeä soundi kyllä.

Totta kyllä, soittotatsiin säätö vaatii kyllä noita juttuja mistä vinkkasit.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti