Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen kielten säätämiestä
1
Wallesmanni88
11.08.2011 14:48:43 (muokattu 11.08.2011 14:50:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin siis Thomannilta Yamahan akustisen. Ihan laatuvehje, hieno saundi ja näin pois päin ja hintaakin oli vajaa kolmisen hunttia. Ongelma on siinä että se on aika raskas soittaa kun vertaa esim kaverini akustiseen jota on paljon kevyempi ja mukavampi soittaa. Tota mun Yamahaa ei oo siis koskaan säädetty millään tavalla kun en osaa tälläisiä systeemejä. Oon käsittänyt että mun pitäis laskea niitä kieliä, miten se tehdään?

Eikös se ole niin että mitä ohuemmat kielet niin sen kevyempi soittaa ja sitä vähemmän meteliä? Ja mitä matalammalla kielet, niin sen vähemmän meteliä? Olis kiva kun ei tarvis ihan kurkku suorana huutaa jos haluaa laulaa säestyksen mukana.

edit: Niin ja siis teräskielinen akustinen on kyseessä.

"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
Numb
11.08.2011 15:00:30

Kielten paksuus maun mukaan. Ohuemmat kielet ovat tietenkin kevyemmät soittaa, mutta samalla saattaa soundi kärsiä. Akustiset noin keskimäärin tykkäävät paksummista kielistä kuin sähkökitarat. Kaularauta kannattaa tsekata, ja toinen pää sitten tallaluun korkeuden avulla sopivaksi.

Sähkiksen säätämisestä on ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886 ja esim. kaulararauta säädetään akkarissa aivan samalla tavalla.

Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol
VSu
12.09.2011 14:45:14 (muokattu 12.09.2011 14:49:45)

Hyvä tapa laittaa yläsatulan kolot kohdalleen on painaa kieltä kolmosnauhalta, ja tarkistaa kielen alapinnan etäisyys ykkösnauhaan. Välin pitäisi olla minimaalinen, juuri ja juuri havaittava. Itse laitan tästä vielä vähän kiellon päälle. Liika viilaus johtaa siihen, että vapaata kieltä rämpäyttäessä se rätisee ykkösnauhaan. Viilana voi käyttää vaikkapa sulkaviilaa, joita saa rautakaupasta. Itse olen pärjänyt yhdellä koolla.

Alasatulan korkeus säädetään siis mittaamalla kielen alapinnan etäisyys 12. nauhasta. Kutosnauhalta olen pitänyt kahta milliä, ykkösnauhalta 1,5mm. Viilaan aina alasatulan alapinnasta sen verran että ollaan tavoitearvojen lähellä. Hienosäädöt teen viilaamalla satulan yläpinnasta jokaisen kielen kohdalta erikseen. Liika viilaus johtaa siihen, että kieli alkaa "demppautua" ja säristä.

Tatsistahan se riippuu kuinka matalaksi voi säätää. Ohuet kielet värähtelevät vähemmän, ja niiden kanssa yleensä voi tatsia viilata vähän matalammaksi. Itse käytän .011-.052 -satsia akustisissa. Lisäksi mahdollisesti koholla olevat nauhat vaikeuttavat hommaa.

For every action there's a reaction.
MoreK
12.09.2011 22:41:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vuotta sittenkun ostin oman Martinin niin viilasin siitä ensi töikseni satulan matalammaksi. Kannatti!

Jos itse päätät viilata, ohjeita löytyy täältä muusikoiden.netistäkin. Jos ei ole varatalloja, kannatta viilaaminen tehdä erittäin huolella ja vähän kerrallaan.

Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
milahtee
13.09.2011 09:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran soitettavuuden säätöön löytyy hyviä ohjeita Frank Fordin kotisivuilla frets.com. Olennaista on, että tietää tarkalleen mitä tekee ja että on tarkoituksenmukaiset työkalut. Itse en esim. lähtisi viilaamaan yläsatulan uria sulkaviilalla. Jos kitaran säätämisestä ei ole aikaisempaa kokemusta, ei ehkä kannata harjoitella hyvällä soittimella.

VSu
13.09.2011 14:01:00

Ei siinä mitään vahinkoa voi saada hyvälläkään kitaralla aikaiseksi. Ylä- ja alasatula kannattaa joka tapauksessa vaihtaa johonkin muuhun kuin muoviseen. Kopauttaa vanhan yläsatulan irti, ja viilailee uuden. Jos homma kusee, niin sitten uusi aihio työn alle. Jos homma kusee useita kertoja, niin aina voi perääntyä ja laittaa alkuperäiset takaisin. Eihän sitä muuten voi oppia kuin tekemällä. Tusq maksaa sekä ylös että alas muutaman euron. Sen riskin siinä ottaa, ei paljon muuta.

Tailor Pale
15.09.2011 11:02:25

milahtee: Jos kitaran säätämisestä ei ole aikaisempaa kokemusta, ei ehkä kannata harjoitella hyvällä soittimella.

Hmm, tästä voisi olla vähän eri mieltäkin. Hyvällä soittimella just kannattaa harjoitella satulan ja tallan säätöjä, koska siinä soittimessa on (tai ainakin pitäisi olla) muut rakenteet kuten kaula, nauhat ja virityskoneistot kunnossa ja säädöt vaikuttavat niinkuin on tarkoitus. Eikä kitara siitä "rikki" mene vaikka luun hioisi vahingossa liian matalaksi ja kielet alkavat sen takia säristä - seuraavan luun kanssa tietää sitten hioa varovammin.

?
mhs
15.09.2011 14:49:51

^, ^^. ^^^
Osaisko joku suositella settiä ja/tai ostopaikkaa, jos haluaisin perustyökalut pienten satula-tallafiksausten tekoon?

- asialliset satulaviilat
- viila tallanluun madaltamiseen
- tallanluu- ja satula-aihioita, kenties oikeaan leveyteen esihiottuja
- muuta välttämätöntä / suositeltavaa?

Näin ensihätään pitäisi tehdä matalampi tallanluu Gibsonille --- tähän saanee aihion suoraan kaupan hyllyltä? Tallan alla on piezo, joten hifistely taitaa olla turhaa.

VSu
17.09.2011 10:11:16 (muokattu 17.09.2011 10:13:26)

Beatmanilta ja Millbrookilta olen noita aihioita ostanut. Ainakin Millbrook ilmoittaa Tusq-aihioille tarkat mitat, ja Gibsoneille löytyy suoraan oikean kokoinen aihio, jossa on uratkin jo valmiina. Jotain viiloja saa kummastakin paikasta. Satasen niistä joutuu kuitenkin pulittamaan. Mielestäni niitä ei välttämättä kuutta tarvita, eikä ainakaan jokaiselle kielisatsikoolle erikseen. Niin tarkkaa se ei todellakaan ole. Siis siten että kympin ja yhdentoista sarja tarvitsisi oman viilasatsinsa. Tärkeintä on että yläsatulan urat ovat pohjastaan pyöreitä, ja että ura on riittävän leveä jotta se ei kanita kieltä.

Akustisen alasatulan madaltaminen onnistuu parhaiten hiomapaperilla. Karkeahkolla paperilla rapsuttelee suurimmat pois. Aihion radius ei tahdo aina natsata kitaran otelaudan radiuksen kanssa, joten itse suoritan ihan viimeisen hienosäädön alasatulan yläpuolelta kielen kohdalta, jos näyttää siltä että joku kielestä on yksinään liian korkealla. Jos yläsatulan aihio on pirun korkea, niin siitäkin kannattaa rapsutella ensin alapuolelta suurimmat, ja siirtyä sitten kraapimaan niitä uria.

milahtee
17.09.2011 13:28:57

Tailor Pale: Hmm, tästä voisi olla vähän eri mieltäkin. Hyvällä soittimella just kannattaa harjoitella satulan ja tallan säätöjä, koska siinä soittimessa on (tai ainakin pitäisi olla) muut rakenteet kuten kaula, nauhat ja virityskoneistot kunnossa ja säädöt vaikuttavat niinkuin on tarkoitus. Eikä kitara siitä "rikki" mene vaikka luun hioisi vahingossa liian matalaksi ja kielet alkavat sen takia säristä - seuraavan luun kanssa tietää sitten hioa varovammin.

Joo, peruuttamatonta vahinkoa ei helposti saa aikaiseksi. Tunnustan, että itsekin on tullut harjoiteltua pelkästään kalliimmilla kitaroilla, joissa trimmauksella saa oikeasti kuultavia saundieroja. Pointtini on se, että jos ei ole tietotaitoa eikä kunnon työkalua, voi käydä niin, että kuvittelee kitaran olevan hyvissä säädöissä vaikkei se olisikaan. Esim. tallanluun istuvuus vaikuttaa saundiin olennaisesti ja yläsatulan urien muoto hienovireeseen. jne. On myös syytä ymmärtää, mikä on kaularaudansäädön, yläsatulan/tallanluun korkeuden yhteisvaikutus soittotuntumaan, jotta lopputulos olisi toivottu. Itse ainakin kävin alkuaikoina näyttämässä lopputulosta tutulle soitinrakentajalle, jolta myös sain ohjeita ja vinkkejä säätöhommiin.

nisumaka
19.09.2011 08:36:22

Alapuolelta. Yläsatulan voi ostaa uritettuna esimerkiksi 0.010 kielisetille valmiina ja radius kohdallaan. Tämän jälkeen vaan ostetaan vaikkapa 100 hiomapaperi (maksaa 1e) rautakaupasta, ja hiotaan vähän kerrallaan satulaa siten, että kielten korkeus tulee (e-kielet) 0.7 mm. Tämän voi mitata plekralla. Eli kielen ja ensimmäisen nauhan väli 0.7 mm. Itse teen tämän aina 0.8 mm kohdalle, ja sitten alan olla varovainen, yleensä satula laskee 0.1 mm, kun sen asentaa lopullisesti.

Ja miten kokeilla, no 2-puoleisella teipillä. Silleen 2 neliömillin palasia 2 kpl otalautaa vasten, kyllä talla paikallaan pysyy, ja virittää vaan kitaraan kieliä ja mittailee. Ei oo vaikee. Uraviilat on niin hitsin kalliit. Lopulta kun liimaat satulan, muista, ettet liimaa sitä liian tiukkaan. Youtubessa hyviä malleja löytyy. Fixing guitar nut ...

milahtee
19.09.2011 19:27:00

nisumaka: Alapuolelta. Yläsatulan voi ostaa uritettuna esimerkiksi 0.010 kielisetille valmiina ja radius kohdallaan. Tämän jälkeen vaan ostetaan vaikkapa 100 hiomapaperi (maksaa 1e) rautakaupasta, ja hiotaan vähän kerrallaan satulaa siten, että kielten korkeus tulee (e-kielet) 0.7 mm. Tämän voi mitata plekralla. Eli kielen ja ensimmäisen nauhan väli 0.7 mm. Itse teen tämän aina 0.8 mm kohdalle, ja sitten alan olla varovainen, yleensä satula laskee 0.1 mm, kun sen asentaa lopullisesti.

Ja miten kokeilla, no 2-puoleisella teipillä. Silleen 2 neliömillin palasia 2 kpl otalautaa vasten, kyllä talla paikallaan pysyy, ja virittää vaan kitaraan kieliä ja mittailee. Ei oo vaikee. Uraviilat on niin hitsin kalliit. Lopulta kun liimaat satulan, muista, ettet liimaa sitä liian tiukkaan. Youtubessa hyviä malleja löytyy. Fixing guitar nut ...

Jos yläsatula on säädetty oikein, paksun ja ohuen e-kielen korkeus ensimmäisestä nauhasta ei ole sama. Itse säädän paksun e-kielen 0,5 milliin ja ohuen e-kielen 0.35 milliin ensimmäisestä nauhasta. A-kieli 0,45 mm ja d, g, h-kielet 0,40 mm. Rakotulkin avulla etäisyys on helppo mitata. 0.7 millin action yläsatulassa on todella korkea ja raskas soittaa sekä voi tehdä kitaran ylävireiseksi ensimmäisiltä nauhoilla soitettaessa. Koska korkeus ei ole sama kaikilla kielillä, säätöjä ei saa kohdilleen viilaamatta uria.

nisumaka
21.09.2011 09:18:28

Vau. Toi on jo tosi pro, mitä laitoit. Kyllä näin on, varmaankin paksukielisessä akkarissa (0.012 alkaen) arvelen, niin voidaan mennä vielä alle ton 0.7 mm. Katsoin tarkasti omiani, niin Waldenin akkarissa (0.011), oli 0.6 mm ala-E (paksuin kieli), ja 0.6 mm ylä-E (ohuin kieli). Eli sama. Mittasin vielä mittarilla ja kyllä toi E ja G oli mittarissa kohdillaan, hmm, mutta kyllä, liian korkea satula aiheuttaa myös tuossa kohdassa epävireisyyttä. Kun aletaan oleen tossa 0.4 - 0.5 mm korkeudessa, niin silloin toki kitara on herkkä soittaa myös ihan ala-asemasta, mutta eikö noin alhaalla jo kovin helposti kieli ala ottaa ensimmäiseen nauhaan kiinni. No tämä on hyvää keskustelua siksi, että asiaa tulee ilmi. Ja totta, kun satula oikein tehdään, tarvitaan satulaviilat, mutta kun ne maksaa silleen 80e karvalakkisetti, ja se on vasta yksille vahvuuksille (esim. 0.010 kielisetille), niin helposti satulaviilat maksaa silleen 200e, ja toi on paljon.

Rijkardo
21.09.2011 10:01:19 (muokattu 21.09.2011 12:52:21)

en mää tiä... mää ihan viitsi maksaa nuista satulaviiloista tuota toista sataa... mä kun entinen hitsari olen, niin otin kaasuhtitsaukseen tarkoitetun puhdistusviilasarjan... siin on ihan törkeen monta viilaa (pyöreitä) ja olen muutaman satulan onnistuneesti niillä viilannut. Ebaystä tilasin luusatuloita kun todella halvalla sain.

tässä yksi Puhdistusviilasarja: http://tuotteet.etra.fi/main.html?n … nts=|3211530|5472405|6467241&path=1

toki, ei ne nyt ihan 1:1 ole (tai osa taitaa olla), mutta ainakin mulla toimi kuin "HÄKÄ!", siis sain toimimaan niin sähkiksessä kuin akustisessa, mutta huomasin sitten loppujen lopuksi, että tuo satulan aihio oli aivan väärän mittainen. Toki ainahan suositeltavaa olisi käyttää kyseiseen työhän tarkoitettuja työkaluja, mutta kyl näilläkin toimii! Enkä muuten muistaakseni ole ainoa joka näitä satuloita on viilannut puhdistusviiloilla. Kuten sanoin ne ovat kaikki pyöreitä ns. kielen muotoisia ja viilavaat kyllä todella hyvin, kun ovat tarkoitettu kuitenkin viilaamaan ja puhdistamaan kaasuhitsauspilliä. Suosittelen ensimmäiseksi kokeilemaan näillä ja päätttää sitten ostaako vaiko ei tähän työhön tarkoitettuja viiloja, ja hintaa taitaa tulla about 10-15€ sarjalle ja mahdolliset postituskulut ja jos ei nuilla onnistu (mitä epäilen) niin sitten satsata siihen "oikeeseen" satulaviila sarjaan.

Räyh!
nisumaka
21.09.2011 10:06:52

Voi veljet. Kiitos vinkistä.

Tailor Pale
21.09.2011 13:12:39

Ruotsista Hoscon viilasarjan saa hieman halvemmalla kuin Millbr...
http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=64_185&products_id=476

?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti