Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen ei soi oikein
1
qas77
12.07.2011 11:06:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha Yamahan akustinen kitara, johon pistin juuri teräskielet. En tiedä mistä johtuu, mutta kitara soi aivan väärin vaikka olen kielet virittänyt oikein. Olen yrittänyt säätää kieliä (korkeutta otelaudasta, kireämmälle ym) mutta ei auta. Onkohan kitara nyt sitten ihan rikki..

hallu
12.07.2011 12:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qas77: Mulla on vanha Yamahan akustinen kitara, johon pistin juuri teräskielet. En tiedä mistä johtuu, mutta kitara soi aivan väärin vaikka olen kielet virittänyt oikein. Olen yrittänyt säätää kieliä (korkeutta otelaudasta, kireämmälle ym) mutta ei auta. Onkohan kitara nyt sitten ihan rikki..

No vaikea sanoa tuon perusteella, mutta kertoisitko millä tavalla se ei soi oikein? eli siis eikö vire ole oikein nauhoilta painettaessa, vaikka vapaana soisikin oikein (intonaatio)? vai rämiseekö ne nauhoja vasten? otelaudasta korkeuden säädöllä tarkoittanet kaularaudan säätämistä?

Jos kitara on aikaisemmin soinut, niin toimimattomuudelle en keksi oikein muuta selitystä kuin, että olet laittanut eri paksuiset kielet jolloin säädöt eivät enää päde. Tai sitten ilmankosteus on tehnyt tepposia. Veikkaisin, että valtaosassa tapauksia kitara on korjattavissa tai säädettävissä uudelleen, mutta en tiedä miten se sinun tapauksessasi tehdään kun en tiedä mikä kitarassasi on ongelmana. Itselläni on vanha Yamaha FG401 kitara, jonka luulin jo olevan entinen, mutta se kuitenkin heräsi henkiin pienellä fiksailulla.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
RawknRawl
12.07.2011 14:42:07

qas77: Mulla on vanha Yamahan akustinen kitara, johon pistin juuri teräskielet. En tiedä mistä johtuu, mutta kitara soi aivan väärin vaikka olen kielet virittänyt oikein. Olen yrittänyt säätää kieliä (korkeutta otelaudasta, kireämmälle ym) mutta ei auta. Onkohan kitara nyt sitten ihan rikki..

"pistin juuri teräskielet"?

Laitoitko mahdollisesti klassiseen (nailonkieliseen) kitaraan teräskielet?

Kuka tahansa voi hypätä järveen.
qas77
13.07.2011 09:47:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, kyllä siinä vuosia sitten oli teräskielet kun ei siihen saa edes kai nylon-kieliä kiinnitettyä. Kitara on tämä:

http://usa.yamaha.com/en/products/m … es/ac-guitars/fg/fg461s/?mode=model

Ja siis kyllä, joidenkin nauhojen kohdalla kieli rämisee.

Olisiko siinä vääränlaiset teräskielet tms...

Objectif Lune
13.07.2011 15:34:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet eivät vaikuta siihen, onko kitara vireessä virityksen jälkeen vai ei. joka tapauksessa painamalla kieltä puolivälistä, ääni nousee oktaavin jne. Erilaiset kielet (esim. materiaali ja paksuus voivat vaihdella) vaikuttavat lähinnä soundiin.

Kertoisitko hieman lisää siitä mitä tarkoitat väärin soimisella. Kuulostavatko soinnut epävireiseltä? Onko sama sävel eri kieliltä soitettuna eri korkeudella? Millä olet tarkistanut virityksen? Soiko kitara väärin heti viritettyäsi sen vai soiko se ensin kunnolla ja soitettuasi kitaraa hetken, väärin?

VegaLeyffinen
28.07.2011 15:51:12

Katso vastaukseni kirjoitukseen "Uusi kitara, täysin aloittelija ja kitara särkee" t. Kitarahuolto Leyffinen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti