Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen setti uusiksi.
1
rakzuo
28.06.2011 01:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä tuuminut hieman tuon akustisen keikkailusetin päivittämistä täysin uusiksi. Mikäli joku nyt innostuu tai jaksaa, niin voisi hieman kommentoida tai kertoa omia kokemuksiaan/suosituksiaan.

Itse olen ajatellut hankkia kunnollisen akustisen, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen päätin valita joko Martinin tai Matonin. Todennäköisesti päädyn Maton EBG808 TE -malliin: http://www.haworthguitars.com.au/co … /product/~product_id=maton-EBG808TE

Tiedän kyllä että kyseistä mallia on kovin hehkutettu pitkälti Tommy Emmanuelin ansiosta, mutta tuo APMic-systeemi vaikuttaa todella hyvältä ja useita arvosteluja luettuani olen vakuuttunut todella tämän kitaran soundeista nimenomaan vahvistettuna live-tilanteessa. Täälläkin joku nähdäkseni kyseisen kitaran omistaa, joten olisin kyllä kiitollinen mikäli jakaisitte kokemuksia.

Kitara vaikuttaa siis ennen kaikkea keikkailuun sopivalta, ja ylläolevasta linkistä sen saisi mielestäni tilattua ihan kohtuuhintaan.

Tämän lisäksi pitäisi hankkia jokin hyvä vahvistin, jonka voisi sitten linkittää PA-laitteisiin. Olen hieman tutkistellut tuota Rolandin AC-mallistoa..mutta enpäs nyt oikein tiedä vielä.
Onkohan jkollain näistä akustisen vahvistimista kokemuksia? Eikös sellainenkin vaihtoehto mahtaisi löytyä, jossa samaan vahvistimeen voisi linkittää kitaran ja laulun..? Tämä mahdollistaisi sitten tietysti sen että ihan joka pikkukeikalle ei tarvitsisi raahata sitä PA-kalustoa.

Noh, kunhan nyt kirjoittelin mitä olen ajatellut. Mikäli jollakulla olisi ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoja, tai ennen kaikkea noita vahvistimia, niin kirjoitelkaa ihmeessä. Kaikki ehdotukset ovat avuksi.

Topi Nambur
28.06.2011 11:27:59

Etkö ole kitaraksi BSG:tä harkinnut?

Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Aalimupina
28.06.2011 23:36:48

Mä en ainakaan valitsisi tuossa hintaluokassa (jos missään muussakaan) kitaraa sen perusteella, että siinä on hyvä mikrofonisysteemi. Hankkisin ennemmin sen mukaan, mikä kuulostaa akustisesti hyvältä. Mikrofonisysteemin voi sitten pistää myöhemmin.

Kaikki sisäiset mikrofonit kuulostavat "huonolta", jos vertaa siihen akustisen omaan sointiin. Hyvillä systeemeillä voi päästä kohtuullisen lähelle, mutta en ainakaan itse ole törmännyt sellaiseen mikityssysteemiin, joka kuulostaisi oikeasti todella hyvältä. Toiset ilmeisesti tykkäävät myös mikitetyn akkarin soundista, siltähän tuo Emmanuelin soundi kuulostaa livepätkissä. Minä en hirveästi sille soundille lämpene. Tämä siis siinä tapauksessa, jos soittaa pienessä kokoonpanossa tai sitten yksin. Ison bändin seassa soundin ei ole tarviskaan olla niin hyvä.

Jos haluat oikeasti sen akustisen soundin, niin hommaa tällainen http://www.thomann.de/fi/dpa_4099_guitar.htm tai joku muu vastaava klipsisysteemi.

Pauli
03.07.2011 18:22:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli juuri tuo Maton pari vuotta. Juuri kuten sanoit, se on livekäytössä erittäin hyvä, hyvä mikki ja tukevan rakenteen ansiosta ei kovinkaan kiertoherkkä.

Akustisesti se taas ei ole verrattavissa "oikeisiin" kitaroihin, tuossa hintaluokassa alkaa saada tosi hyviäkin kitaroita. En siis ainakaan ainoaksi akkariksi ottaisi enää, eri asia jos on hyviä kitaroita joita soittaa kotona ja studiossa, ja kaipaa selkeästi keikoille pyhitettyä kitaraa. Oma ratkaisu oli hommata hyvä kitara ja asennuttaa siihen hyvä mikki erikseen koska haluan treenata ja soittaa keikat ja äänitykset samalla kitaralla.

Matonissa on muuten aika tuhti kaula verrattuna moniin Martineihin ym. kannattaa testata ennen ostopäätöstä toimiiko sulla.

http://www.youtube.com/watch?v=2R1R9Hr96Nw
hidaskäsi
12.07.2011 03:19:05

En tiedä kannattaako akustisen sointia oikein etsiä livepätkistä ja ainakaan tietokoneelta. Ainakin Tommy Emaanuelin Live at the Central Stagella ei kovasti jää soundiin kritisoitavaa, kun kuuntelee DVD:ltä ja kunnon stereo kaiuttimista. Tulee, kuinkas ollakaan, nuo kirkkaat ylä-äänet ja bassokin esiin. Itse jos ostaisin Matonin, niin ottaisin varmaan sivuihin ja taakse joko ruusupuun tai Australian Blackwoodin, kirkkautta ja erottelevuutta lisäämään (näin olettaisin tapahtuvan) ja niitä luulisin uuden Matonin kaipaavan.

Sinulle joka omistit Matonin: Kuinka kauan sinulla oli tuo kitara? Useinhan uudessa kitarassa keskiäänet korostuvat ja varsinkin kirkkaus puuttuu. Vuoden soiton jälkeen rupeaa aukenemaan, mutta harvoin alle parin vuoden ikäinen kitara vielä kovin heleästi soi. Oliko Maton keskialuetta honottava vai mikä oli vaihdon syy? Millainen soitettavuus ja vire(paksumman kaulan mainitsitkin)?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti