Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma Epiphonen kanssa.
1
Spandau-
02.05.2011 20:22:29 (muokattu 02.05.2011 20:23:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Semmonen ongelma kitaran kanssa, että kielet rämisevät/eivät soi/soivat samaa säveltä nauhoilta 12-15. Olen koittanut säätää kaularautaa tuloksetta. Kitara on 2kk vanha ja olen säilyttänyt sitä telineessä tai kotelossa ja käyttänyt akustiselle tarkoitettua kostutinta(ilmankosteuden huomioonottaen.)

Osaisiko joku sanoa mikä mahdollisesti on vikana ja olisiko mitään kotikonsteja millä tuon voisi korjata? Tietenkin olen laittanut viestiä Thomannille, mistä kitaran ostinkin, mutta en mielelläni lähettäisi takuuseen(siis jos on jokin kotikonsti millä tämä fiksata), koska on mun ainut kitarani tällä hetkellä ja noissa takuuhommissa kuitenkin kestää.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
-T

EDIT: Ja kitaran on siis Epiphone EJ-200

When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
kiriminni
02.05.2011 21:57:02

Kerran olet kaularautaa säätänyt(ja saanut kaulan suoraksi?).
Niin 15 nauha on muita korkeammalla.Sitä voi varovasti muovipäisellä vasaralla naputella alaspäin.Kielet on otettava pois.
Suoralla viivaimella joka ulottuu 5 nauhan päälle voi tarkistaa,että nauhat on samalla korkeudella.Rakotulkki esim.0,05mm se ei saisi mennä viivaimen alta.
Paras tietysti lähettää Tompalle takuuhuoltoon.

It's better to burn out than fade away...
jhurtti
06.05.2011 11:42:57

Ei mikään uusi asia, että Epiphone tulee huonosti säädettynä tai säätämättömänä (sori vaan Epi-fanit, olen nähnyt näitä nyt aika monta). Kannattaa ehkä säädättää koko kitara ammattilaisella, koska ongelmia voi olla ympäri kitaraa (ylä- ja alasatulat, nauhat, kaularauta). Asiasta selvinnee satkulla. Siitä en tiedä menisikö säätäminen mahdollisesti takuuseen. Kitara sinänsä on luultavasti OK rakennettu.

Spandau-
07.05.2011 09:23:43

Nyt olen pitänyt kitaraa kostuttimen kanssa laukussa ja on hieman tuo ongelma korjaantunut, mutta hyvähän se olisi käyttää ammattilaisella säädätettävänä. Ensimmäinen epäkohta minkä huomasin oli "löysät" tallanastat, täytyi vaihtaa kaksi, kun eivät kieltenvaihdon yhteydessä pysyneet koloissaan. Muuten kyllä tykkään saundista ja soitettavuudesta (ja onhan tuo pirun hieno :)

When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
penatuna
07.05.2011 13:13:53

Takuuseen ehdottomasti. Thomann maksaa postikulut, joten mitä järkeä on ainakaan korjauttaa omalla kustannuksella suomessa. Ymmärrän kyllä, että ikävä olla ilman kitaraa sen aikaa.

hallu
07.05.2011 16:10:36

Spandau-: Nyt olen pitänyt kitaraa kostuttimen kanssa laukussa ja on hieman tuo ongelma korjaantunut, mutta hyvähän se olisi käyttää ammattilaisella säädätettävänä. Ensimmäinen epäkohta minkä huomasin oli "löysät" tallanastat, täytyi vaihtaa kaksi, kun eivät kieltenvaihdon yhteydessä pysyneet koloissaan. Muuten kyllä tykkään saundista ja soitettavuudesta (ja onhan tuo pirun hieno :)

Onko sinulla paljon kokemusta teräskielisistä akustisista? nimittäin nuo tallanasta ei pitäisi tarvita olla mitään kamalan tiukkoja. Ne meinaa joskus vähän nousta sieltä varsinkin. jos se kielen klunssi jää kanittamaan siihen nastan kärkeen. Sen klunssinhan pitäisi tulla siihen nastan tyvelle niin, että se kieli klunsseineen kiilaa sen nastan lopulta paikoilleen. Oletko varma ettei kyse ole sellaisesta?

Mitä tuohon kitaran säätämiseen muuten tulee, niin kyllähän meillä täällä suomessa on sen verran kuivaa (vaikka kevät onkin jo pitkällä), että se vaatii säätämistä se kitara paikallisiin oloihin sopivaksi. Niitä erikorkuisia tallojahan voi veistellä vaikka muutamankin eri vuodenaikoja varten (kaksi tai kolme). Jotkut pistää tallan alle korotusliuskoja, mutta sellaiset kuulemma vaikuttaa saundiin. Itselläni kitaran sopeuttaminen eri vuodenaikoihin onnistuu ihan kaularaudalla, mutta siinä olennaisempaa on se kaulan relief ja kielten korkeus hoituu tallaa ja satulaa fiksaamalla. Sen vaan sanon, että akkarissa pidän kieliä mieluummin vähän korkealla kun rämisemisestä en tykkää yhtään.

Mä vaan meinasin, että kyllä sitä akustista yleensä joutuu vähän säätelemään joten sen voi saman tienkin hoitaa kondikseen. Jos viet sen kitaran ammattilaisen käsiin, niin pyydä siltä pari eri korkuista tallaluuta mukaan niin jatkossa homma hoituu vain heittämällä uusi luu kielten alle.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti