Muusikoiden.net
06.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1000-1500e teräskielinen vahvistettuun soittoon
1
kimurantti1
11.03.2011 00:18:03 (muokattu 11.03.2011 01:54:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,

Kunnollisen teräskielisen hommaaminen on ollut ikuisuusprojeti, mutta nyt on tulossa duuniprokkis jossa sellainen on pakko olla. En ole kuitenkaan täysin perillä eri malleista, niiden soundeista ja muista ominaisuuksista. Oman ongelmansa hommaan vielä tekee, että kitarasta pitäisi saada nimenomaan PA:n läpi kelvollinen soundi. Muutama vaatimus olisi.

1) Koko: Mulla on hintaisekseen naurettavan hyvä Ibanez AW15, ja Ibanezin sivuilla lukee että bodyn malli on dreadnought. Se on kuitenkin vähän epämukava soittaa seisaaltaan, siispä haluaisin hieman pienikokoisemman kitaran.

2) Soundi: Pääasiassa soitan plektralla, perus sointuharjausta ja jonkin verran fingerstyle-soittoa. En missään nimessä kuitenkaan halua 000-kokoisen "pienen kitaran soundia", soundin pitäisi siis olla jostain dreadnoughtin ja 000:n välimaastosta. Olisiko tämä sitten OM-malli?

3) Mikitys: Iso osa hommista on yksinäisempää menoa, mutta kitaran pitäisi soveltua myös suht. maltillisella volumella soittavan rokkibändin käyttöön. Suurin osa elektroniikoilla varustetuista kitaroista on soundannut aivan karmealta PA:n läpi. Jonkinlainen tallanalusmikki kuten K&K Pure Mini, joka poimii kannen värähtelyn on kai pakollinen. Parhaan soundin olen kuullut tulevan K&K:n systeemistä, jossa on ollut tuo Pure Mini, sekä saman valmistajan ns. "hanhenkaulamikki", mutta tätä kuulin vain duokeikalla. Kysymys kuuluukin, kuinka kiertoherkkiä ne ovat, ts. tekeekö sellaisella mikillä yhtään mitään rokkibändin kanssa? Jos ei, niin onko mitään muuta mahdollista systeemiä, jolla saisi edes kelvollisen soundin PA:n läpi?

4) Hinta 1000-1500 euron välimaastossa. Käytetyn osto tulisi hyvinkin kyseeseen, mutta autottoman ihmisen on hankalaa lähteä kovin kauas testailemaan kitaroita. Reissu Helsinkiin Kitarajapalle voisi olla mahdollinen, mutta muuten reissaaminen esimerkiksi 200km päähän esimerkiksi kokeilemaan yhtä ainokaista kitaraa ei oikein tule kyseeseen. Jos joku aivan tajunnan räjäyttävä yksilö löytyy niin jouston varaa budjetissa on jonkin verran, ei kuitenkaan yli 2000 euron, ja siihen pitää ehdottomasti sisältyä mikitys.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
15.03.2011 19:24:19

Eikö kellään ole näistä mitään sanottavaa? :-)

Mäci
15.03.2011 19:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimäisenä tulee mieleen Martinin M(0000) koko ja miksei myös J.Hinta onkin sitten toinen juttu...

Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
mhs
16.03.2011 11:32:56

kimurantti1: Moro,

1) Koko: Mulla on hintaisekseen naurettavan hyvä Ibanez AW15, ja Ibanezin sivuilla lukee että bodyn malli on dreadnought. Se on kuitenkin vähän epämukava soittaa seisaaltaan, siispä haluaisin hieman pienikokoisemman kitaran.

... OM, 000, 0000...

2) Soundi: Pääasiassa soitan plektralla, perus sointuharjausta ja jonkin verran fingerstyle-soittoa. En missään nimessä kuitenkaan halua 000-kokoisen "pienen kitaran soundia", soundin pitäisi siis olla jostain dreadnoughtin ja 000:n välimaastosta. Olisiko tämä sitten OM-malli?

Noiden 000- ja OM-speksien välillä menee helposti sekaisin.

Martinin 000-16 on hyvä kitara tuossa hintaluokassa. Se on nimeltään 000, mutta käytännössä body on OM.

Monesti 000 on hieman "pitemmällä" kopalla ja 12-nauhaisella kaulaliitoksella --- ja noissa on kyllä minun mielestäni rehdisti isompi saundi kuin useimmissa OM-kitaroissa.

Eli jos oot jotain kunnollista 000:aa kokeillut ja se saundaa pieneltä, tonnin OM tuskin on ratkaisu.

Vahvistetussa soitossa basso ei saisi möyhätä kuten kunnon D-mallissa, ja muutenkin balanssi olisi paikallaan; monissa pienemmissä kitaroissa g- ja d-kielet huutavat liikaa, ja usein diskantti on silti vähän ohut.

Kokeile Martin OM-21:tä; se on mielestäni perus-martineista tasapainoisin. Niitä liikkuu jonkin verran käytettynä myös.

3) Mikitys: Iso osa hommista on yksinäisempää menoa, mutta kitaran pitäisi soveltua myös suht. maltillisella volumella soittavan rokkibändin käyttöön. Suurin osa elektroniikoilla varustetuista kitaroista on soundannut aivan karmealta PA:n läpi. Jonkinlainen tallanalusmikki kuten K&K Pure Mini, joka poimii kannen värähtelyn on kai pakollinen. Parhaan soundin olen kuullut tulevan K&K:n systeemistä, jossa on ollut tuo Pure Mini, sekä saman valmistajan ns. "hanhenkaulamikki", mutta tätä kuulin vain duokeikalla. Kysymys kuuluukin, kuinka kiertoherkkiä ne ovat, ts. tekeekö sellaisella mikillä yhtään mitään rokkibändin kanssa? Jos ei, niin onko mitään muuta mahdollista systeemiä, jolla saisi edes kelvollisen soundin PA:n läpi?

Mulla on Trinity, ja siinä on mielestäni mainio saundi. En oo sillä vielä keikkaa soittanut, mutta sen verran olen PA:n kanssa testannut, että parametri-EQ:ta tai muuta kierronestoa tarvitaan, jos sitä konkkaa haluaa käyttää enemmän kuin vain pienenä "ilmastuksena". Trinityn etusella saa kuitenkin kätevästi miksattua saundia pure westernin ja konkan välillä --- eiköhän tuo Pure Western + etunen -osio meluisassa paikassa hommansa hoida. Ja jos patteri loppuu, pure-osio toimii passiivisenakin. Eli aika monipuolinen peli tuo on.

4) Hinta 1000-1500 euron välimaastossa. Käytetyn osto tulisi hyvinkin kyseeseen, mutta autottoman ihmisen on hankalaa lähteä kovin kauas testailemaan kitaroita. Reissu Helsinkiin Kitarajapalle voisi olla mahdollinen, mutta muuten reissaaminen esimerkiksi 200km päähän esimerkiksi kokeilemaan yhtä ainokaista kitaraa ei oikein tule kyseeseen. Jos joku aivan tajunnan räjäyttävä yksilö löytyy niin jouston varaa budjetissa on jonkin verran, ei kuitenkaan yli 2000 euron, ja siihen pitää ehdottomasti sisältyä mikitys.

Jos käyt Pajalla, laita testilistalle ainakin Martin 000-16GT ja OM-21. Miksei myös M-malli, joka on vähän isompi; siinä on ehkä vähän lämpimämpi ja isompi saundi.

jokkari
23.03.2011 09:37:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, kelpaako kiinalaiset vai pitääkö olla "oikea" kitara. Mutta jos kelpaa, niin: Yamaha CPX1200.

Kaikki vaatimukset täyttyvät just eikä melkein, ja erityisesti mikitys lienee poikkeuksellisen hyvä. Itse en ole kuullut, mutta uusimmassa Riffi-lehdessä kehuivat kovasti. Veikkaan, että akustinen sointi jää vähän jälkeen parhaista, mutta sähköisenä saattaa olla parasta mitä rahalla saa.

T-kaupassa ei ole saatavilla (vielä?) tuolta esim. löytyy: http://www.dv247.fi/invt/73077/
Tai sitten paikalliseen kyselemään, näyttävät sekä MusaPörssi että Musikantti tarjoilevan Yamahaa.

Nobody's perfect. I am nobody.
MonoPetri
23.03.2011 13:10:38

jokkari: En tiedä, kelpaako kiinalaiset vai pitääkö olla "oikea" kitara. Mutta jos kelpaa, niin: Yamaha CPX1200.

Kaikki vaatimukset täyttyvät just eikä melkein, ja erityisesti mikitys lienee poikkeuksellisen hyvä. Itse en ole kuullut, mutta uusimmassa Riffi-lehdessä kehuivat kovasti. Veikkaan, että akustinen sointi jää vähän jälkeen parhaista, mutta sähköisenä saattaa olla parasta mitä rahalla saa.
.

Tämä on aika mielenkiintoinen uutuus, olisipa ihan kiva kokeilla. Voin kertoa kokemuksia tämän kitaran yhdestä edeltäjästä, sisarmallista, jollainen minulla on ollut pari vuotta - nimittäin CPX900. Aika oleellisia eroja on, tärkeimpänä varmasti että uutuus on täyskokopuuta. Hoksaamani eroavaisuudet/parannukset (900 -> 1200):

kansi kokopuu sitkakuusi -> kokopuu engelmannkuusi
sivut ja pohja laminaattivaahtera -> kokoruusupuu
otelauta ja talla ruusupuu -> eebenpuu
kaula nato (euroshoppermahonki:)-> mahonki (taisi olla 5 tai 3 -ply)
elektroniikka ART -> SRT

Itsellä CPX900 on 100% fingerstyle -käytössä. Olen ollut tosi tyytyväinen akustiseen sointiin ja soitettavuuteen, sointi on 1200ssa varmasti vielä parempi tuon kokopuun ansiosta. Koko on hieman kompaktimpi kuin dreadnought (etenkin vyötärön leveyden ja kopan takaosan paksuuden suhteen), mutta ei tee silti soundista pikkukitaramaista.

Työn laatu ja viimeistely - sekä myös epäolennainen silmäkarkki - on jo ysisatasessa todellakin korkealla tasolla ja tässä uudessa ei siis varmastikaan yhtään huonompi. Akustinen sointi ja soitettavuus tosiaan kohdallaan. ART elektroniikasta: soundi sinällään ookoo, myös monipuolisuus ja säädettävyys, mutta en ole silti ollut varauksettoman tyytyväinen. Ei ole ollut bändikäytössä, mutta silti olen havainnut, että on hieman kiertoherkkä (en ole käyttänyt tai edes kokeillut mukana tullutta ääniaukon peittävää kumilätkää). Mutta nyt yamaha väittää että SRT:ssa tätä on parannettu, mm. kierron ilmaantuessa sen aiheuttavan taajuuden voi nappia painamalla rajata pois (notch filtteri). Kokeilla tämä vaan täytyisi.

Ei sillä, että tämä nykyinen tai 1200 olisi jotenkin haaveideni täyttymys, ei todellakaan. Kelpaisi esim. monetkin taylorit, larriveet, martinit saatikka lowdenit... Seuraavassa kitarassani, joka on kokopuinen, ei ole soololovea, eikä kirkkaalla lakalla lakattua kaulaa, mielellään ei myös mitään kaikukopan läpi asennettuja elektroniikkoja. Mutta nämä nyt ovat vain henkilökohtaisia mieltymyksiä. Esim jos minulla itselläni nyt olisi tuollainen hintahaarukka käytettävissäni, varmaan ottaisin mieluimmin vaikkapa Larriveen L03 johon asennuttaisin pajalla tuon K&Kn.

Ainoa pointtini siis on, että hinta/laatu suhde on mielestäni Yamahassa ollut tosi hyvä ja siinä mielessä voin suositella.

jukkamv
23.03.2011 16:23:24

Multa ääni kanssa Martin 000-16GT kitaralle. Itse etsin melkein puolivuotta sitä hyvää akustinta omaan käyttöön ja tuohon lopuksi päädyin. Viime viikonloppuna vetäsisin sillä keikan rokkibändin kanssa ja soundit PA-kautta ulos. Ihan hyvin toimi. Hyvin pystyy seisaaltaa sillä soittamaan ja soundit on mun mielestä hieman sellainen tumman oloiset.

kimurantti1: Moro,

Imper
23.03.2011 18:55:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä kanssa ääni Martinin 000-16-sarjalle. Ei missään tapauksessa mitään D-koppasta rokkibändin sekaan. 000-malli on mun mielestä se juttu!

Everyone is a per-son
kimurantti1
23.03.2011 22:49:06 (muokattu 23.03.2011 23:06:10)

Kiitoksia kommenteista. Täytyy siis katsella nimenomaan noita 000- ja OM-mallisia kitaroita. Näistä jutuista sekä Dr.Dominantin kommentista tuolla toisessa ketjussa päätellen mun kantsii kai harkita sitä konkkamikkiä vasta siinä tapauksessa, etten muuten saa mielestäni kelvollista soundia PA:sta ulos.

Mulle on nyt pariakin henkilöä tarjonnut Larriveen OM-05 -kitaraa, onko porukalla jotain mielipidettä noista, miten vertautuu esim. Martinin OM-21:n? Otelauta Larriveessa näyttäisi olevan tosi lättänä, 17-21" liukuva radius.

Entäpä Martinin 000-15 verrattuna 000-16? Eri puista näkyy olevan ja 16-sarja on lakattu. Tiedän että soundikuvaukset on tosi subjektiivisia ja voi johtaa harhaan, mutta mitä eroa noilla suurinpiirtein on soundissa?

E: Pakko myöntää että oon vähän merkin orja, voi hyvin olla että tulen hommaamaan Martinin vaikka kuka sanoisi mitä, heh. Oon kyllä kokeillut paria Martinia aiemmin, ja ne oli oikein hyvän oloisia soittimia. Toi Larriveen OM-05 olisi sitten mahdollinen musta hevonen.

Aalimupina
25.03.2011 00:43:30 (muokattu 25.03.2011 00:45:04)

kimurantti1: Kiitoksia kommenteista. Täytyy siis katsella nimenomaan noita 000- ja OM-mallisia kitaroita. Näistä jutuista sekä Dr.Dominantin kommentista tuolla toisessa ketjussa päätellen mun kantsii kai harkita sitä konkkamikkiä vasta siinä tapauksessa, etten muuten saa mielestäni kelvollista soundia PA:sta ulos.

Mulle on nyt pariakin henkilöä tarjonnut Larriveen OM-05 -kitaraa, onko porukalla jotain mielipidettä noista, miten vertautuu esim. Martinin OM-21:n? Otelauta Larriveessa näyttäisi olevan tosi lättänä, 17-21" liukuva radius.

Entäpä Martinin 000-15 verrattuna 000-16? Eri puista näkyy olevan ja 16-sarja on lakattu. Tiedän että soundikuvaukset on tosi subjektiivisia ja voi johtaa harhaan, mutta mitä eroa noilla suurinpiirtein on soundissa?

E: Pakko myöntää että oon vähän merkin orja, voi hyvin olla että tulen hommaamaan Martinin vaikka kuka sanoisi mitä, heh. Oon kyllä kokeillut paria Martinia aiemmin, ja ne oli oikein hyvän oloisia soittimia. Toi Larriveen OM-05 olisi sitten mahdollinen musta hevonen.

Makuasioita sanoi koira:

Mä en ainakaan ole löytänyt yhtään miellyttävää Larriveeta. Testailin niitä paljonkin Musamaailmassa aikoinaan. Jotenkin kolkoilta ne kuulostivat kaikki. Halvin siellä oleva malli oli omaan korvaani kaikista parhaimman kuuloinen. Muut olivat vissiin kyllästetty lakalla. Toiset tykkää, minä en.

Koululla ja kaverilla on tuollainen Martinin 16-sarjalainen. Se on ihan jees kitara. Mielestäni parempi kuin testaamani Larriveet. Jotkut vanhat Guildit ovat myös olleet erittäin lupaavan oloisia kitaroita. Kannattaa testata jos törmäät.

Mikityksissä Schatten ja K&K ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja. Schattenia asentaa ainakin Lottonen Helsingissä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti