Muusikoiden.net
04.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Capo kuinka ja missä käytän sitä ?
1 2 3
kitaristi(ko)
27.02.2011 23:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa :)
 
Tämä varmaan kuulostaa todella typerältä kysymykseltä (mutta tosiaan olen itse alun perin huilisti joten kitaran soitto on aika eri asia)joten: miten käytän capoa ? ja millaisissa biiseissä kannattaa sitä käyttää ??
 
Olen soittanut kitaraa satunnaisesti/ ryppäinä kolmen vuoden ajan. Olen silti hyvin alkutekijöissä.. Varsinkin tabejen kanssa..
 
Kaikkia muitakin neuvoja saa ladella :)
 
Kiitos jos autatte !
 
jannu79
28.02.2011 17:19:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
itse käytän capoa korottamaan sävellajia. Jokainen nauhaväli lavasta lähtien korottaa sävellajia aina puoli sävelaskelta.
 
Esim. jos kappaleen melodia menee liian matalalta laulaa, niin capolla sävellajin nosto onnistuu nopeasti ilman että tarvii kieliä ruveta ruuvailemaan, eikä kannatakaan.
 
Monesti netistä ladattuihin tabulatuureihin on merkitty mihin väliin capo pitää laittaa jos haluaa soittaa alkuperäisen sävellajin mukaan. Tyylin capo 4. fret, eli capo neljänteen nauhaväliin.
 
Capoa kantsii myös käyttää kun haluaa kuluneisiin biiseihin uutta vivahdetta. Kokeilee soittaa käyttämällä capoa eri nauhaväleissä.
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
Lennu
01.03.2011 03:03:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa capohan on sitten luonnollisesti G7th ;)
 
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
timppa67
01.03.2011 16:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Ainoa capohan on sitten luonnollisesti G7th ;)
 
No juu tommosta kaikki kehuu.. Kyser kumminkin näyttävämpi nenäkoru..
 
longinus
05.03.2011 14:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tuolla toisessa keskustelussa jo puhuttiin että mikä se paras Capo on ja olen edelleen Shubbin 12-kielisen capon kannalla. Kestävä, ei jousta joka kuluu ja löystyy ja sopii jokaikiseen mahdolliseen kitaraan ja muihinkin kielisoittimiin.
 
Itsellä käytän capoa sävelkorkeuden muuttamiseen mutta myös toisinaan siihen että saa samat soinnut soitettua eri otteilla, en ole suuri barresointujen ystävä.
 
Nunzu
22.03.2011 13:30:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun joskus harvoin capon lättään kaulaan kiinni käytän sitä yleensä etusormen korvikkeena jos jotkin otteet on hankalia soittaa barrena. Esim The Whon Pinball Wizardin intron akustinen rämpytys menee paljon helpommin kun laittaa capon seiskanauhalle sen sijaan että yrittää painaa kaikki kielet etusormella. Ja sillä saa tosiaan jotkut kappaleet kuulostamaan hieman erilaiselta jos soittaa avosointujen sijasta jostain muusta kohtaa kaulaa.
 
J33.
Ikosaedri
25.03.2011 05:45:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun biisiä soittaa, niin sitten saattaa välähtää, että nämä toimisi paremmin capolla jollainvälillä ja sitten laitetaan capo. Tai sitten voi kokeilla, josko jossain asemassa soinnut toimii paremmin. Ei sitä pakko oo kaikkialle tunkeakkaan, jos tuntuu että tarvii, niin sitten vain.
 
Tuttavani tosin ei soita ollenkaan ilman capoa, joten ei tossa sääntöä oo. Siten, miten tuntuu hyvältä =).
 
Lol.
penatuna
30.03.2011 12:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja tietenkään kaikkia kieliä ei ole pakko capottaa, esim jätetään matala E-kieli vapaaksi ja capotetaan muut kielet kakkosnauhalta = Dropped E -viritys. Myös useampia capoja voi käyttää yhtä aikaa:
http://www.youtube.com/watch?v=uw15zgMMq9M&feature=related
 
VegaLeyffinen
10.04.2011 21:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olen oppinut hyvän systeemin jonkin laulun säestämiseen, mutta laulaja valittaa, että hän ei pääse niin alas - silloin on capolle käyttöä! Eipä tarvitse siihen hätään opetella komppia uusilla sormituksilla korkeammasta sävellajista.
 
Jos taas laulaja tms. valittaa, että onpa kovasti liian korkealla kitarakomppi, niin taas on capo paikallaan=laitan capon vaikkapa VII asemaan, niin kylläpä laulaja tykkää, kun voi laulaa kvartin matalammalta.
 
Oma caponi on sellainen, että voi jättää 6. kielen capon ulkopuolelle, jolloin voi soittaa "drop-D"-kappaleita E-duurissa tarvitsematta virittää 6.-kieltä alemmaksi - siitähän nimittäin tulee usein se ongelma, että pitkissä kappaleissa 6. kielen viritys pakkaa nousemaan, ja sekäs harmittaa soiton kuluessa, ja yritäppä virittää välillä ja jos ei ehdi niin korpeaa... em. konstilla 6. kielen viritys pysyy.
 
Ala-asemissa kulkevia kappaleita kummasti virkistää, jos niitä soittaa capon kanssa mahdollisimman korkeissa asemissa - soittimen klangi muuttuu hauskasti.
 
Sellainen capo on paras, jossa puristusvoimaa voi täsmällisesti säädellä ruuvilla tms.
 
VegaLeyffinen
11.04.2011 02:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin, tuo Dropped-E (D)-viritys capon avulla toimii vain, jos ao. kappaleessa käytetään vain vapaana soivaa 6. kieltä, muutoinhan vasemman käden sormen painaessa 6. kieltä syntyy kerrassaan vääriä ääniä - kokosävelaskeleen liian korkeita ääniä, jolloin ei tietenkään voi käyttää capoa painamassa viittä ylimpänä soivaa kieltä.
 
Capon voi myös asettaa metallinauhan päälle, jolloin kielet soivat vaimennettuna, tällöin voi diskanttikielillä soittaa kirkasäänistä melodiaa ja avonaisilla bassokielillä pizzicatoääniä. Kitaran pizzicato tarkoittaa normaalisti oikean käden pikkusormen puoleisen käden sivun vaimentamia ääniä.
 
VegaLeyffinen: Jos olen oppinut hyvän systeemin jonkin laulun säestämiseen, mutta laulaja valittaa, että hän ei pääse niin alas - silloin on capolle käyttöä! Eipä tarvitse siihen hätään opetella komppia uusilla sormituksilla korkeammasta sävellajista.
 
Jos taas laulaja tms. valittaa, että onpa kovasti liian korkealla kitarakomppi, niin taas on capo paikallaan=laitan capon vaikkapa VII asemaan, niin kylläpä laulaja tykkää, kun voi laulaa kvartin matalammalta.
 
Oma caponi on sellainen, että voi jättää 6. kielen capon ulkopuolelle, jolloin voi soittaa "drop-D"-kappaleita E-duurissa tarvitsematta virittää 6.-kieltä alemmaksi - siitähän nimittäin tulee usein se ongelma, että pitkissä kappaleissa 6. kielen viritys pakkaa nousemaan, ja sekäs harmittaa soiton kuluessa, ja yritäppä virittää välillä ja jos ei ehdi niin korpeaa... em. konstilla 6. kielen viritys pysyy.
 
Ala-asemissa kulkevia kappaleita kummasti virkistää, jos niitä soittaa capon kanssa mahdollisimman korkeissa asemissa - soittimen klangi muuttuu hauskasti.
 
Sellainen capo on paras, jossa puristusvoimaa voi täsmällisesti säädellä ruuvilla tms.
 
Brownie
20.05.2011 10:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kantsi käyttää. Kannattaa mieluummin opetella soittamaan ilman capoa.
 
Milkop
20.05.2011 11:31:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Ei kantsi käyttää. Kannattaa mieluummin opetella soittamaan ilman capoa.
 
Syystä että?
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Brownie
21.05.2011 12:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Syystä että?
 
Jos aina vaan käyttää kaikenmaailman apukeinoja, voi olla ettei koskaan opi soittamaan kunnolla.
 
Funkånaut
21.05.2011 12:24:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Jos aina vaan käyttää kaikenmaailman apukeinoja, voi olla ettei koskaan opi soittamaan kunnolla.
 
Just joo. Nerokkuutta taasen.
 
Muusikkous on käytännössä palavaa himoa olla saamatta billuam. - Quru
poppamies
21.05.2011 12:33:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Jos aina vaan käyttää kaikenmaailman apukeinoja, voi olla ettei koskaan opi soittamaan kunnolla.
 
Jåå...opettelis tuokin aloittelija soittaan kunnolla ilman apukeinoja.
 
http://dl.dropbox.com/u/4167330/capoguitarist2.jpg
 
http://dl.dropbox.com/u/4167330/capoguitarist1.jpg
 
G strings are for strippers
Lennu
21.05.2011 20:11:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Jos aina vaan käyttää kaikenmaailman apukeinoja, voi olla ettei koskaan opi soittamaan kunnolla.
 
Lienet trolli, mutta capo on samanlainen lisäkikkare kitaralle, kuin esimerkiksi sordiino trumpetille. Väitätkö että trumpetistit ei osaa soittaa ilman sitä? :D
 
Internet-Tosikko.
rintapek
22.05.2011 00:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Lienet trolli, mutta ... olen samaa mieltä kanssasi. Trooolololoolololii...
 
One kind of music only - the good kind
Brownie
22.05.2011 08:58:56 (muokattu 22.05.2011 09:01:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Jåå...opettelis tuokin aloittelija soittaan kunnolla ilman apukeinoja.
 
http://dl.dropbox.com/u/4167330/capoguitarist2.jpg
 
http://dl.dropbox.com/u/4167330/capoguitarist1.jpg

 
Jep, ja voisi opetella käyttämään kaikkia kuutta kieltäkin.
 
Lennu: Lienet trolli, mutta capo on samanlainen lisäkikkare kitaralle, kuin esimerkiksi sordiino trumpetille. Väitätkö että trumpetistit ei osaa soittaa ilman sitä? :D
 
No sordiinohan on suoraan sanottuna ihan perseestä.
 
Andy Six
22.05.2011 11:37:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Jep, ja voisi opetella käyttämään kaikkia kuutta kieltäkin.
 

 
Unohdit vielä mainita normivirityksen käyttämättömyyden....
 
Brownie
22.05.2011 15:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andy Six: Unohdit vielä mainita normivirityksen käyttämättömyyden....
 
Se on paha homma myös. Muttei kuitenkaan kovin paha, koska epänormaalilla virityksellä on vielä vaikeampi soittaa kun stankulla. Eli siitä ei tule niin paljoa miinusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti