Muusikoiden.net
06.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen kitaran kansi-ja pohjarimoitus
1
DEUS 60
15.02.2011 17:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen rakentamassa akusista kitaraa ensimmäistä kertaa ja saanut kuusikannen suht koht valmiiksi. Tarkoitukseni on rakentaa siihen ns x-rimoitus mutta minulla ei ole tietoa rimojen koosta, paksuudesta.
Kuvia olen kyllä nähnyt vaikka kuinka paljon mutta rimojen mitoitukset ovat minulle täyttä hepreaa.
Yritin etsiskellä Martinin sivuilta mutten löytänyt! Onko rimojen ehdottomasti oltava kvarttisahattua kuusta vai voiko ne olla jotain muutakin materiaalia?
Minulle voi lähettää suoraankin vastauksia s-postilla:torna@saunalahti.fi
Projektini on nyt telakalla em. seikkojen vuoksi ja olisin todella hyvin kiitollinen näistä tiedoista! Kiitän ja kumarran!

Jatka soittamista ja löydä uutta
Juniper
16.02.2011 23:48:58

DEUS 60: Olen rakentamassa akusista kitaraa ensimmäistä kertaa ja saanut kuusikannen suht koht valmiiksi. Tarkoitukseni on rakentaa siihen ns x-rimoitus mutta minulla ei ole tietoa rimojen koosta, paksuudesta.
Kuvia olen kyllä nähnyt vaikka kuinka paljon mutta rimojen mitoitukset ovat minulle täyttä hepreaa.
Yritin etsiskellä Martinin sivuilta mutten löytänyt! Onko rimojen ehdottomasti oltava kvarttisahattua kuusta vai voiko ne olla jotain muutakin materiaalia?
Minulle voi lähettää suoraankin vastauksia s-postilla:torna@saunalahti.fi
Projektini on nyt telakalla em. seikkojen vuoksi ja olisin todella hyvin kiitollinen näistä tiedoista! Kiitän ja kumarran!

Kuusi on varma valinta paino/jäykkyys suhteeltaan.
Mikään ei estä käyttämästä jotain mutta puuta, mutta kuusi on hyväksi todettu.
Rimoja on niin monenkokoisia erilaisissa kitaroissa, että sen suhteen on aika vaikea sanoa mitään mitoista. Perusrimat X ja "tonebarsit" ovat muistaakseni n.7-8 milliä leveät ja otelaudan alla oleva "posticle" on joku 20 milliä leveä ja muutaman millin korkea. Ääniaukon edessä oleva poikittainen tais olla 12 milliä leveä ja korkeutta saman verran. X-rimojen korkeus on jouku 15 milliä maksimissaan. Tonebarsit korkeimmalta kohdaltaan oiskohan ollut 9 milliä.

Nämä kaikki mitat on suurinpiirtein. Rimat kun vielä muotoillaan paraboliseksi ja mahdollisesti scallopoidaan niin absoluuttisia mittoja ei oikein ole.
Lisäksi vaikuttaa kitaran koko ja malli sekä kansipuun ominaisuudet.
Kiteytettynä haetaan mahdollisimman kevyttä,tukevaa ja hyvin värähtelevää kokonaisuutta. Kannattaa jostain etsiä/tilata kuvat missä on mitat valmiina.
Kuvia saa ostettua mm stewmacistä, lmii:stä. Josain internetin syövereistä olen löytänyt jopa ilmaiset piirustukset muutamaankin eri akustisen malliin.

esim tällainen löytyy: http://www.grellier.fr/plans/OM_aco … ic_guitar/OM_acoustic_guitar_en.pdf
http://www.grellier.fr/plans.php?lang=en

DEUS 60
17.02.2011 19:23:56

Suuret kiitokset neuvoistasi. Päädyin kuitenkin tilaamaan rimat Luthiers Mercantilelta Usasta. OM kokoisen rimat n. 20$ ja parlorin n. 18$. Ei tarvitse itse nysvätä niiden kanssa mutta niiden mallien mukaan voin sitten itse tehdäkin kun taitoa karttuu lisää!

Jatka soittamista ja löydä uutta
samipa
15.03.2011 23:24:54

Kirjastoissa on myös aiheesta kirjoja ja kuvia 1:1, säästyy nuo ostot ja postit..

-Sami

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti