Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten särinä..räminä
1
judged
15.10.2010 20:04:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Ibanezin V20.. mikitetty teräskielinen. Kielinä on .13-.056. Vahvistimen läpi soitettuna pienikin epätäsmällisyys kielten painamisessa kostautuu ärsyttävänä kielen särinänä. Jos laittaa kitarasta treblen pois, niin se auttaa vähän mutta silloin menetän soundin kirkkaudesta paljon.
Olen säätänyt kaulan notkon ja kielet ovat sopivilla etäisyydellä otelaudasta.

Korjauskeinot?

Onko mitään muuta keinoa kuin että painaa tiukasti jokaisen soinnun?
Vai onko se teräskielisten ominaisuus (levyillä sitä kuulee jonkin verran..siiis kielten särinää..räminää)?

Vastaavaa ongelmaa minulla ei ole soittaessani sähkökitaraa, bassokitaraa tai nailonkielistä kitaraa.

tbnoer
15.10.2010 20:37:51

Ootko testannu ohuemmilla kielillä? Ainakin ite oon huomannu .12 ja .13-setin välillä eron, että paksummilla kielillä pitää olla vähän huolellisempi otteiden kanssa ettei kielet särise. Paksut kielet värähtelee vähän voimakkaammin joten pitää olla otteessa hieman enemmän styrkkaa ettei kielet värise sormen alla nauhaa vasten.

Ukkovaari
16.10.2010 00:30:15

tbnoer: Ootko testannu ohuemmilla kielillä? Ainakin ite oon huomannu .12 ja .13-setin välillä eron, että paksummilla kielillä pitää olla vähän huolellisempi otteiden kanssa ettei kielet särise. Paksut kielet värähtelee vähän voimakkaammin joten pitää olla otteessa hieman enemmän styrkkaa ettei kielet värise sormen alla nauhaa vasten.

Tämä tuli myös itselläni heti mieleen, koska omassa tatsissani paksumpia joutuu painelemaan enempi mikä sitten voi näkyä "epäpuhtautena" kun ei zemppaa ja käytä voimaa tarpeeksi. Ite aloitin 010 setillä, sitten siirryin 011 settiin ja käväsin kokeilumielessä sitten vielä 012 setissä ja totesin että mulle paras on 011 setti mikä myös soundaa korvaani parhaimmalta.

Eli ehkä olisi kokeilun arvoista testata astetta ohkaisempaa settiä eli 012.

Ukkovaari
16.10.2010 00:32:16 (muokattu 16.10.2010 00:33:35)

Piti vaan editoida tuota äskeistä viestiä mutta tein vahingossa tämän uuden viestin

Itellä olen huomannu tuon seikan että akustinen teräskielinen on enempi sormivoimia vaativampaa kuin sähkiksen joka on kevyempi. Tietysti raskas-soittoisuus toki voi johtua kitaran säädöistäkin jos kaula on kovasti kovera ja kielet korkealla.

judged
16.10.2010 13:46:01

Kyseessä ei ole raskassoittoisuus, vaan se ääni mikä syntyy kun sointua vaihtaa. Juuri silloin kun kieleltä siirtyy sormen paino pois.

Kefiiri
16.10.2010 22:45:04

judged: Kyseessä ei ole raskassoittoisuus, vaan se ääni mikä syntyy kun sointua vaihtaa. Juuri silloin kun kieleltä siirtyy sormen paino pois.

Tuommoinen ilmiö tuntuu esiintyvän kun nostaa sormet tarpeettoman hitaasti ylös sointua vaihtaessa. Olisko vaan rutiinin puutetta. Että otelautakäden sormet ei kaikki nouse ihan jämptisti yhtä aikaa.

GH Player
26.10.2010 15:03:37 (muokattu 26.10.2010 15:04:00)

Juuri tuli ostettua Ibanezin V50. Huomasin pari päivää sitten, että ohuimman e-kielen 10. nauha särisee. Mitäs on vialla?

Numb
27.10.2010 10:31:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GH Player: Juuri tuli ostettua Ibanezin V50. Huomasin pari päivää sitten, että ohuimman e-kielen 10. nauha särisee. Mitäs on vialla?

Nauhan pää noussut hieman tai tasattu huonosti. Kokeile naputella sitä nauhaa mieluiten kumivasaralla, mutta sellaisen puuttuessa _huolellisesti_ pehmustetulla tavallisella. Jos vika poistuu, nauha oli noussut. Jos ei poistu, joko naputtelit liian varovasti, tai nauhaojen tasaus on tehty huonosti.

Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
GH Player
28.10.2010 10:57:56

Numb: Nauhan pää noussut hieman tai tasattu huonosti. Kokeile naputella sitä nauhaa mieluiten kumivasaralla, mutta sellaisen puuttuessa _huolellisesti_ pehmustetulla tavallisella. Jos vika poistuu, nauha oli noussut. Jos ei poistu, joko naputtelit liian varovasti, tai nauhaojen tasaus on tehty huonosti.

Kiitos. Kun pääsen himaan heti kokeilemaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti