Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Landolan ikä
1
jupu
26.09.2010 15:59:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaiskos joku kertoa, mikä on teräskielisen kitarani vuosimalli.

Tukin päähän on stanssattu numero 71471 ja kaikuaukosta näkyy tarra, jossa lukee:

AB LANDOLA OY
PIETARSAARI-JAKOBSTAD
SUOMI-FINLAND

Otin joskus, ehkä vuosi sitten yhteyttä nykylandoloiden valmistajaan mutta he tuntuivat jostakin syystä haluttomilta kertomaan vuosilukua. Vastasivat kyllä viestiini, mutta ajoitusta en saanut.

Itse haarukoisin valmistusajaksi 60-luvun alkupuolen. Olenkohan oikeassa?

Old Guitar
26.09.2010 22:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siellä on Landolan sivuilla jonkinlainen selvitys sarjanumeroista ja valmistusvuosista, jos niistä nyt joku selvän ottaa. Mene ja koe etsimisen ja löytämisen riemu!

Ota iisisti - loppu lähestyy...
jupu
27.09.2010 11:43:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkasen hankalaksi menee tämän ikäisen kepin kanssa. Vuonna 52 tuotanto oli sivuston mukaan 3000 kitaraa/vuosi ja sillä perusteella kitarani olisi valmistunut 1972-73.

Toisaalta vuonna 66 kitaroita valmistui 140 päivässä. Tämä tarkoittanee työpäiviä, joita tuolloin oli 6 viikossa. Jos laskee vuoteen 50 työviikkoa (kai silloinkin lomia pidettiin?) tuotanto oli huikeat 42 000 kitaraa. Toisaalta 69 tuotannoksi kehutaan 40 000 eli sitä luokkaa se kai on ollut siihen aikaan muutenkin. Tällä tavalla räknäämällä kitarani olisi valmistunut jo 1954!

Landolan sivulla sanotaan, jotta

Very early Landola's i.e. manufactured pre-1961 were marked by punching the serial number to the edge of the top head

joten kitarani on lienee valmistunut 50-luvun lopussa. Vai?

Itse olen syntynyt vuonna 60 ja olemme siis suurinpiirtein samanikäisiä. Molemmissa on pintakulumaa ja vireongelmia...

cake
27.09.2010 21:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulen että ensimmäinen arviosi 60-luvun alkupuolesta on aika lähellä jos on uskomista Landolan taulukon antamaan tietoon:

1961 _The new company was called Oy Landola Ab (Landola Ltd)

Tuosta päättelen että Oy Landola Ab nimeä käytettiin vuodesta 1961 alkaen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti