Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fingerstyle opiskelu
1 2 3
jukkamv
16.09.2010 19:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään suositella jotain hyvää sivustoa sorminäppäilun opiskeluun. Melko alkeista saisi lähteä. Kitaraa on tullut soiteltua sen 9 kk ja muut perusteet(komppaus, soinnut, nuotinluku, pleku soitto) on jollaintapaa kunnossa. Olen yrittänyt täältä hakea keskusteluketjuja mutta ne ovat melko vanhoja ja niissäolevat linkit eivät pääsääntöisesti toimi enää. Youtubessa on jos jonkinlaista videota mutta..ei viitsisi niitä kaikkia kahlata lävitse.
 
Tämmöisen saitin löysin:
http://www.fingerstyleblues.com
 
..mutta voisin kaivata vielä lisää jos jollain näppäilijällä olisi vinkkejä.
 
ekikoo
16.09.2010 23:36:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ois iha sointuja arpeggioina metronomin tahtiin ainakin alkuun että tatsi kehittyy!
Sitten jos lähdet siihen touhuun että soitat yksin melodian ja kompin, osta capo. Jos soitettava biisi menee muusta sävellajista kuin A- tai E-molli, on siitä suuri apu sormitusten sovittamisessa kun vapaita kieliä voit käyttää. Tottakai akkarilla pyritään vetään paljon ääniä yhtäaikaa, enemmän on enemmän!! :----P
 
Ota jotain toivelaulukirjoja, joissa on melodia nuotteina ja sointumerkit. Kun soitat melodian, ota alkuun vaikka kunkin tahdin ekalle iskulle soinnun perusääni soimaan sinne alle. Siitäpä se lähtee, myöhemmin voit sitte kokeilla sointujen muitakin ääniä pohjalle kuin perusääntä, terssit toimii kait monesti hyvin.
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Old Guitar
17.09.2010 01:24:44 (muokattu 17.09.2010 12:32:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjastosta löytyy varmaan sieltäkinpäin materiaalia fingerpicking-hommiin, vaikka ei tietenkään niin hyviä kokoelmia kuin Tampereelta.
 
Julkaisuja on todella paljon, lähes joka tyyliä löytyy, kaivoin muutamia esimerkkejä Tampereen tarjonnasta, joita olen itsekin selaillut. Tämä seuraava taitaa itseltänikin löytyä, koska jouduin sen korvaamaan kirjastolle hukattuani lainamateriaalista yhden CD-levyn. Ostin uuden tilalle ja minulle jäi vanha. Tietenkin hukkunut levykin löytyi muuton yhteydessä. Jos haluat suorittaa sertifikoidun tutkinnon akustisen kitaran näppäilyssä, niin tuon kirjan avulla voi sen suorittaa. :)
 
Hamburger, David
The acoustic guitar fingerstyle method Nuottijulkaisu
Arvio: ihan hyvä aloittelijalle fingerpikkaajalle. Selkeä, asteittain etenevä kirja.
 
Perlman, Ken
Advanced fingerstyle guitar Nuottijulkaisu
Arvio: aika monipuolinen ja hyvä kirja: celtic, blues, ragtime yms. Kirjasta on myös versio, jossa on CD mukana. Suosittelen
 
Perlman, Ken
Contemporary fingerstyle guitar Nuottijulkaisu
Arvio: olisikohan tämä tuo em. kirja eri nimellä
 
James, Steve
Roots and blues Nuottijulkaisu : fingerstyle guitar : 25 songs to play
Arvio: Hemmetin hyvä kirja aloittelevalle ja pidemmällekin ehtineelle bluesin ystävälle.
 
Taussig, Harry
Advanced guitar Nuottijulkaisu
Arvio: Tämä on kai parinsarjan julkaisu ja tämä on sarjan toinen osa. Muistaakseni ihan tutustumisen arvoinen. Taussigiin nimellä kannattaa hakea paria muutakin teosta.
 
Music of Ireland Nuottijulkaisu : airs, jigs, reels, hornpipes and marches : arranged for fingerpicking guitar
Arvio: Ei taida ihan aloittelijalle olla, mutta hyvä kirja muuten.
 
Donohue, Pat
Rags to rock Videotallenne : advanced fingerstyle guitar solos
Arvio: Donohuella on toinenkin DVD, jossa hän esittää joitakin hyviä kappaleita, eikä tässä vielä kaikki tabit löytyy kaikista. Ei taida ihan aloittelijan biisejä olla, mutta kannattaa silti lainata.
 
Emmanuel, Tommy
Emmanuel labor Videotallenne : instruction for selections from Tommy Emmanuel's albums: Only, Endless road & The mystery
Arvio: Sama kuin edelliseen, kannattaa katsoa. Ei tainnut olla tabeja mukana.
 
Grossman, Stefan
Stefan Grossman's beginners' fingerpicking guitar Nuottijulkaisu
Arvio: En ole itse tästä nähnyt kuin kannet kirjastossa, mutta Stefan Grossman on legenda, joka oikeastaan aloitti tämän tabulatuurihomman ja hän on tehnyt /kustantanut lukemattomia kirjoja, cd:tä ja DVD:tä. Itse on perehtynyt bluesiin, mutta hänen sivustoltaan löytyy satoja eri tyylin julkaisuja.Hän teki aikoinaan uraauurtavan älppärin 'How to play blues guitar', johon kuukui myös tabulatuurit. Se oli varmaankin ensimmäinen laatuaan.
 
No, niin tämän tästä saa, kun uhrautuu muiden puolesta. Pidin pienen tauon ja eiköhän kuulokkeiden johta jäänyt varpaan väliin ja kannettava putosi pöydältä ja nyt se vaihtelee valoisuuttaan. Jatketaan silti hyvän asian puolesta! Nyt tuli mieleen tarkistaa virtajohto ja sehän se oli syynä välkehtimiseen.
 
Classical guitar student's library Nuottijulkaisu
Arvio: Erinomainen kirjasarja, olisiko 4-5 kirjaa jazzista klassiseen. Ei ihan aloittelijoille, mutta kannattaa noita kokeilla ja katsella.
 
Berle, Arnie
Chords & progressions for jazz & popular guitar Nuottijulkaisu
Arvio: Offtopic, mutta otin esiin, kun tuli vastaan. Erinomaisen selkeä ja ymmärrettävä opas sointujen maailmaan, jonka avulla pääsee jazzsoinnutuksen alkuun.
 
Jazz for the classical guitar Nuottijulkaisu Zaradin, John
Arviolla: tekijällä on useita kirjoja jatsista, eteläamerikkalaisesta/brazilian jazz. Tässä kirjassa on hieman iisimpiä sovituksia (silti hyviä) fingerpicking kitaralle.
 
Tässä muistui mieleen myös Ayeroff, Stan, jolla on pari hyvää kirjaa täynnä sovituksia jazzin ikivihreistä. Muistaakseni vain nuotinnos:
Play it again, Stan Nuottijulkaisu : As time goes by & 24 great standards for solo guitar
 
Sitten on vielä pilvin pimein pop-, rock- blues-, jazz-, bossanova, latin- fingerpicking- kokoelmia.
 
Myös eri artistien kokoelmia ja soitto-oppaita löytyy fingerpicking-osastolta runsaasti esim. Chet Atkins, Bob Dylan, Beatles, Simon&Garfungel, Neil Young, John Denver jne. Kirjat voivat olla joko kappaleiden alkuperäisiä fingerpicking-kuvioita tai sovituksia artistien kappaleista.
 
Joo, noi tuli äkkiä mieleen! Joukossa on kai aika haastavaakin materiaalia, mutta omasta mielestäni monia fingerpicking-helmiä. Vaikka ei pystyisi niitä heti soittamaan, niin voi niitä vähän alustavasti tapailla ja opetella vaikkapa pikkuhiljaa. Tosin ehkä kannattaa aloittaa sieltä helpommasta päästä, niin ei mene aika hukkaan aivan liian vaikeita kappaleita harjoitellessa nimimerkillä 'on kokemusta'.
 
Klassinen ja flamenco jäi nyt kokonaan mainitsematta, kun ne vasta nyt huomasin mukaan liittää.
 
Mielestäni kannattaa opetella nuottien luku ja musiikin teoriaa, koska jo nuotinlukutaito, teknisen taidon ohella avaa klassisen musiikin suurenmoisen aarrearkun! Nuottien luvunhan voi luonnikkaasti aloittaa klassisen kitaran peruskurssilla. Kirjoissa edetään järjestelmällisesti ja samalla opitaan nuotinlukua sekä musiikin teoriaakin ja mikä tärkeintä: opit klassisen näppäilytekniikan!
 
Flamencokirjoista voin antaa täydet pisteet Martin, Juan, olisiko nimi sitten ollut Juan Martin Method, jota aikoinaan selasin ja kuuntelin oheiskasetilta kirjan esimerkkejä. Mielestäni hyvä kirja. Flamencoa kannattaa opetella, koska opit sitä kautta uusia oikean käden tekniikoita, joilla voit tuoda väriä fingerpicking- tai muun tyylin soitteluun.
 
Yhteenvetona voisi todeta, että kirjastoissa on todella paljon hyviä oppaita fingerpicking-soittoon. Em. kirjat ovat suosituksiani ja niitä kannattaa katsella, jos eteen sattuu, mutta kirjastoissa on hieno koluta ja etsiä omatoimisesti itselleen sopivia vaihtoehtoja.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
RJU
17.09.2010 05:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stefan Grossmanin Guitar Workshop sisältää alkeista pitkälle ehtineille materiaalia. Kannattaa tutustua http://www.youtube.com/user/GtrWorkShp
 
kariffi
20.09.2010 18:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommoinen fingerstylekirja, joka etenee alkeista vähän vaikeampaan materiaaliin olisi kyllä hyvä olla olemassa. Pitänee katsastaa tuo Hamburgerin kirja. Tuossa on linkki sivustoon, josta löytyy tabeja videon kera alkeista vähän vaativampaankin menoon. Siellä on myös plektrasoitto-opetusta. http://www.guitarnick.com/fingerpic … ngerstyle-tabs-acoustic-guitar.html
 
jukkamv
20.09.2010 22:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vain neuvoista kaikille. Uskon, että näillä ohjeilla syksyillat saa kivasti kulumaan.
 
AaBeeCee
21.09.2010 19:59:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossapa tuli jo melkoinen lista, ja kuten todettiin, kirjastoista löytyy lisää. Mutta pieni varoituksen sana paikallaan: kaikki tietävät, että netistä (erit. youtubesta) löytyy paljon huonoa oppimateriaalia. Kannattaa huomata, että myös osa kirjastoista löytyvistä kirjoista ja DVD-oppaista on laaduttomia. Ilmeisesti kitaransoitosta haaveilevia wannabee kitaristeja on niin paljon, että jonkinlaista bisnestä voi tehdä (tai ainakin yrittää) vähän köykäisemmälläkin materiaalilla.
 
Jos pysyttelee jo mainitun Steffan Grossmanin opeissa, niin varmistaa samalla materiaalin laadukkuuden.
 
Tässä muuten kaikille muillekin kuin aloittajalle Steffanin loistava katsaus fingerstyle-tyyppisen kitaroinnin historiaan:
http://guitarvideos.com/radio/00radio.htm
 
Nuo kun lataa mp3-soittimeen, niin on monelle iltalenkille, junamatkalle, yms. mukavaa kuunneltavaa. Samalla oppii noita keskeisiä tekijänimiä, tekniikoita ja tyylejä joiden kautta fingerstylen ja vähän bluesinkin maailma avautuu entisestään.
 
Hyviä harjoitushetkiä!
 
Pauli
21.09.2010 21:12:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä muuten kaikille muillekin kuin aloittajalle Steffanin loistava katsaus fingerstyle-tyyppisen kitaroinnin historiaan:
http://guitarvideos.com/radio/00radio.htm
 
Nuo kun lataa mp3-soittimeen, niin on monelle iltalenkille, junamatkalle, yms. mukavaa kuunneltavaa. Samalla oppii noita keskeisiä tekijänimiä, tekniikoita ja tyylejä joiden kautta fingerstylen ja vähän bluesinkin maailma avautuu entisestään.
 
Hyviä harjoitushetkiä!

 
Kiitos tästä linkistä, meikällä on mennyt täysin ohitse. Mahtavaa!
 
http://www.youtube.com/watch?v=2R1R9Hr96Nw
hidaskäsi
21.09.2010 22:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni tulee kuitenkin mieleen , että Fingerstylen kiehtovuus on myös siinä, ettei sille tarvitse asettaa mitään musiikkityylin tai soittotekniikan rajoja tai muotoa. Muuten tulee tarve etsiä taas uutta termiä. Minä ymmärrän Fingerstyle-termin kaikeksi soitoksi, jossa käytetään luovasti oikean käden sormia ja kättä hyväksi.
 
Valmiiden kaavojen opettelua löytyy kyllä vaikka kuinka paljon ja ei siinä tietenkään mitään vikaa ole niitä opetella. Itse en ole koskaan innostunut suuressa määrin pelkän valmiin soittotavan opettelemisesta. Kokeilu on riemukasta. Vaikutteita ja niksejä tms kaikki tietenkin ottavat ja niitähän riittää.
 
Joku varoitteli tuossa aiemmin huonosta materiaalista netissä. Miksi? On hauskaa ja innostavaa katsella netistä erilaisia esimerkkejä ja noukkia niistä mieleistään, on ne sitten opetusvideoita tai jotain muuta. Mitä huonoa sieltä voisi löytyä, niin ettei sitä tajua? Jos kuulostaa huonolta, se on huonoa ja jos kuulostaa hyvältä, se on hyvää. Hyvä neuvo toimii, huono neuvo ei. Aika simppeliä.
 
Muutamia vuosia olen itse soitellut sormin ja peukkuplekulla ja tavallinen plektra tuntuu jo oudolta. Näin hauskaa soittaminen oli viimeksi tätä ennen 90-luvun alussa bändin kanssa eli todella hauskaa. Siis rohkeasti yrittämään kaikenlaista mahdollista ja mahdottankin tuntuista.
 
Stefan Grossmanilla on toki ihan hyviä videoita, mutta tsekkaa nyt myös ainakin Andy McKee, Tommy Emmanuel ja Sariola, jos et ole vielä nähnyt.
 
Stone
04.12.2010 18:43:23 (muokattu 04.12.2010 21:42:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hamburger, David
The acoustic guitar fingerstyle method
Arvio: ihan hyvä aloittelijalle fingerpikkaajalle. Selkeä, asteittain etenevä kirja.
 
James, Steve
Roots and blues : fingerstyle guitar : 25 songs to play
Arvio: Hemmetin hyvä kirja aloittelevalle ja pidemmällekin ehtineelle bluesin ystävälle.

 
Kumpikohan näistä olisi suositeltavampi kaverille, joka ei ole ikuna soittanut fingerpickingia?
Acoustic fingerstyle foorumista huomasin myös tuollaisen 'The art Of Contemporary Travis Picking' opuksen, joka suunnattu aloittelijoille. Onko kukaan päässyt pläräämään tätä?
 
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
Old Guitar
11.12.2010 21:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hidaskäsi:
 
Stefan Grossmanilla on toki ihan hyviä videoita, mutta tsekkaa nyt myös ainakin Andy McKee, Tommy Emmanuel ja Sariola, jos et ole vielä nähnyt.

 
Noita mainitsemiasi kavereita McKee ja Sariola ovat enemmän kitaran taputtelijoita, slämmäreitä, enkä suosittelisi heitä kenellekkään fingerpickingiä aloittelevalle kitaristille. Tommykin hakkaa ja hankaa kitaraansa käyttäen hyväksi sähköistä elektroniikkaa, samoin kuin em., joten heitä ei voi oikein akustisen kitaran soittajiksi mieltääkään, kun tärkein elementti heidän soitossaan vahvistettu äänentoisto ja ilman sitä heidän tyylillään ei voi oikein soittaakaan, tai voi soittaa, mutta efektit, joita he käyttävät, eivät kuulu ilman äänen vahvistusta. Usein tämän tyylin soittajien kappaleetkin muodostuvat vain peräkkäisistä 'hienoista' äänistä. Efektiä efektin perään. Tommy kai näistä em. eniten soittaa ihan oikeatakin fingerstyleä.
 
Efekteillä mielestäni kuuluisi silloin tällöin värittää melodiaa, eikä käyttää niitä soiton pääasiallisena elementtinä.
 
Itse en jaksa kuunnella näitä slämmäreita, vaan kuuntelen mieluummin kitaristeja, jotka soittavat melodisesti, eivätkä temmppuile tekniikalla. Kuulun siihen vanhanaikaiseen koulukuntaan, jotka ajattelevat, että musiikkikappaleen tärkein elementti on MELODIA.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
P-Nut
12.12.2010 01:29:23 (muokattu 12.12.2010 01:30:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita mainitsemiasi kavereita McKee ja Sariola ovat enemmän kitaran taputtelijoita, slämmäreitä, enkä suosittelisi heitä kenellekkään fingerpickingiä aloittelevalle kitaristille. Tommykin hakkaa ja hankaa kitaraansa käyttäen hyväksi sähköistä elektroniikkaa, samoin kuin em., joten heitä ei voi oikein akustisen kitaran soittajiksi mieltääkään, kun tärkein elementti heidän soitossaan vahvistettu äänentoisto ja ilman sitä heidän tyylillään ei voi oikein soittaakaan, tai voi soittaa, mutta efektit, joita he käyttävät, eivät kuulu ilman äänen vahvistusta. Usein tämän tyylin soittajien kappaleetkin muodostuvat vain peräkkäisistä 'hienoista' äänistä. Efektiä efektin perään. Tommy kai näistä em. eniten soittaa ihan oikeatakin fingerstyleä.

Efekteillä mielestäni kuuluisi silloin tällöin värittää melodiaa, eikä käyttää niitä soiton pääasiallisena elementtinä.

Itse en jaksa kuunnella näitä slämmäreita, vaan kuuntelen mieluummin kitaristeja, jotka soittavat melodisesti, eivätkä temmppuile tekniikalla. Kuulun siihen vanhanaikaiseen koulukuntaan, jotka ajattelevat, että musiikkikappaleen tärkein elementti on MELODIA.

 
Mielipiteet kullakin, mutta samaa juttua jauhat aikalailla jokaiseen asiaa koskevaan ketjuun...Tuntuu, että kukaan soittaja ei tajua melodista ja kappaleiden herättämistä tunteista mitään eivätkä he osaa akustisen kitaran soiton hienouksia JOS kitarassa sattuu olemaan piuha kiinni.
 
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
Old Guitar
12.12.2010 12:19:18 (muokattu 12.12.2010 12:35:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P-Nut: Mielipiteet kullakin, mutta samaa juttua jauhat aikalailla jokaiseen asiaa koskevaan ketjuun...Tuntuu, että kukaan soittaja ei tajua melodista ja kappaleiden herättämistä tunteista mitään eivätkä he osaa akustisen kitaran soiton hienouksia JOS kitarassa sattuu olemaan piuha kiinni.
 
Ei nyt aleta laittamaan taas sellaisia sanoja suuhuni, joita en ole konsaan sieltä ulos päästänyt.
 
En ole arvostellut akustisen kitaran sähköista vahvistamista, vaan sitä, että joidenkin soittajien tekniikka perustuu sähköiseen tekniikkaan ja ilman sitä heidän soittonsa ei toimi. Se on silti ihan ok, mutta ei voi enää puhua akustisen kitaran musiikista.
 
Eikä tästä nyt kannata kenenkään hermostua, tämähän on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni ja koskee oikeastaam sääntöjä ja periaatteita omaan soittamiseen liittyen. Muut voivat minun puolestani soittaa kuinka haluavat, eihän se minulle kuulu, mutta voinhan siitä mielipiteeni kirjoittaa. Täällä Suomessa tosin kaikkien pitäisi olla aina samaa mieltä kaikesta.
 
Vaikka olen näistä mieltymyksistäni akustisen kitaran soiton suhteen aiemminkin kirjoittanut, ninn nyt varsinkin siihen oli hyvä syy, koska joku suositteli fingerpickingin aloittelijaa tutustumaan noihin slämmäreihin. Sitä en pitänyt ollenkaan suositeltavana, koska he eivät varsinaisesti soita fingerstyle- tyylillä.
 
Jos joku ei pidä kommenteistani, niin kannattaisi esittää oma mielipiteensä, eikä ruveta mollaan toista katkeraan sävyyn, ottamatta kantaa itse asiaan.
 
PS. Olen ollut Tommy Emmanuelin konsertissa ja häikäistyin muiden tavalla hänen taidoistaan soittajana, mutta eniten konsertissa häiritsi erittäin voimakas akustisen kitaran sähköinen vahvistaminen ja hänenkin esityksessään oli monta kappaletta, jotka eivät olisi onnistuneet ilman voimakasta sähköistä vahvistusta.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
mhs
12.12.2010 15:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Guitar: Noita mainitsemiasi kavereita McKee ja Sariola ovat enemmän kitaran taputtelijoita, slämmäreitä, enkä suosittelisi heitä kenellekkään fingerpickingiä aloittelevalle kitaristille. Tommykin hakkaa ja hankaa kitaraansa käyttäen hyväksi sähköistä elektroniikkaa, samoin kuin em., joten heitä ei voi oikein akustisen kitaran soittajiksi mieltääkään, kun tärkein elementti heidän soitossaan vahvistettu äänentoisto ja ilman sitä heidän tyylillään ei voi oikein soittaakaan, tai voi soittaa, mutta efektit, joita he käyttävät, eivät kuulu ilman äänen vahvistusta.
 
Ymmärrän mielipiteesi, mutta haluaisin kysyä, että oletko koskaan kuullut taitavaa "temppuilijakitaristia" akustisesti? Kyllä nuo koputtelut nimittäin kuuluvat ja toimivat ilman vahvistustakin, jos niitä oivasti käytetään ja kitara sopii hommaan.
 
Minulla oli ilo seurata Clive Carrollin "välipalahuumorikikkashowta" eräässä workshopissa. Clive oli edellisellä viikolla ollut opettamassa jotain porukkaa, jossa oli ollut nuorempia Tommy-faneja, jotka yhtenään kopsuttelivat ym. Hän oli sitten värkännyt "kikkailu- ja koputteluetydin". Teki vaikutuksen, ilman vahvistustakin.
 

Itse en jaksa kuunnella näitä slämmäreita, vaan kuuntelen mieluummin kitaristeja, jotka soittavat melodisesti, eivätkä temmppuile tekniikalla. Kuulun siihen vanhanaikaiseen koulukuntaan, jotka ajattelevat, että musiikkikappaleen tärkein elementti on MELODIA.

 
... minäkään en juuri kuuntele "modernia fingerstylekitaramusiikkia" tai miten sitä nimitetäänkään, mutta kuitenkin arvostan tällaisten kikkojen kehittäjiä; heidän jutuistaan voi sitten itse kukin tislata sopivia koruja omaan soittoonsa. Mä yritän omassa soitossani tuoda esiin erilaisia sointivärejä, ja noiden sekään kyllä sopisi hienosti tehokeinoksi huiluäänikikkailut ja satunnaiset kaulanvääntelyt, jos niitä osaisi tehdä niin hyvin, että niistä tulisi osa musiikkia.
 
padaa@dadaa!
12.12.2010 15:35:39 (muokattu 12.12.2010 15:35:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä itse olen tässä Old Guitarin kanssa osittain samaa mieltä. Siis kyllähän nämä slamit ja muut on hienon näköstä yms. mutta en oikein osaa nostaa temppuilijoita perinteisen fingerstylen yläpuolelle, tai että aloittelijan kannattaisi ensimmäisenä opetella kannen paukutuksia.
Itseäni on tässä viime aikoina kiehtonut mm. John Faheyn minimalismi sovituksissa ja sävellyksissä.
 
mhs
12.12.2010 16:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

padaa@dadaa!: Kyllä itse olen tässä Old Guitarin kanssa osittain samaa mieltä. Siis kyllähän nämä slamit ja muut on hienon näköstä yms. mutta en oikein osaa nostaa temppuilijoita perinteisen fingerstylen yläpuolelle, tai että aloittelijan kannattaisi ensimmäisenä opetella kannen paukutuksia.
Itseäni on tässä viime aikoina kiehtonut mm. John Faheyn minimalismi sovituksissa ja sävellyksissä.

 
En mäkään suosittelisi aloittelemaan aloittelijaa käyttämään energiaa noihin erikoistemppuihin. Mutta, jos aloittelijaa kiinnostaa juurikin noiden juttujen opiskelu, niin mikäpä siinä --- tärkeintä uusien juttujen opettelussa on mielestäni motivaatio.
 
Happy Traumin kirjassa "Traditional and contemporary fingerpicking styles for guitar" on mielestäni hyvin esitetty perinteinen picking-homma: itsenäinen basso, melodian synkopointi jne. Mutta en mä tuota silti alkeiskirjaksi suosittelisi; klasaripohjalta lähteville se on aika hyvä.
 
Old Guitar
12.12.2010 18:38:16 (muokattu 12.12.2010 18:41:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun biisi on sarja peräkkäisiä efektejä niin se alkaa maistua puulta.
 
Tyyliseikkakin se on, esim. akustisen blueskitaran soittoon ei oikein tappingit istu. Itse kun soittelen vähäisillä taidoillani akustista bluesia, niin olen tietoisesti jättänyt tekniset efektit pois ja harjoitellut tyyliä ilman niitä. Ne ovatkin liian hienostunutta tekniikkaa käytettäväksi bluesin tyylilajissa. En ole kovin monta videota Stevie Ray Vaughanin soitosta nähnyt, mutta epäilenpä hänen kovin usein käyttäneen esim. tapping- tyyliä. Entäs Muddy Waters, olishan siinä nauraneet naurismaan aidatkin, jos hän olisi tabbaillut kitaraansa. Entäs Albert King, hänenkään ei luulisi koskaan käyttäneen tabbingia, vai onko se Suomen nykyslangin mukaan täppäily?
 
Joissakuissa muissa tyyleissä ne istuvat hyvinkin esitystapaan. Itse jos neuvoisin aloittelevaa fingerstyle-kitaristia aloittamaan perusnäppäilystä vaihtuvilla bassokielillä. Ehdottaisin myös, että aloittaisi klassisen kitaran alkeista, sillä sitä kautta oppii näppäilyä ehdottoman hyvin. Taitojen hieman karttuessa neuvoisin soittajaa opettelemaan myös tappingia, huiluääniä, muiden perustekniikoiden ohessa. Tappingia ei tarvita esim. klassisissa kappaelissa, mutta huiluäänet olisi syytä opetella huolella.
 
Suosittelisin myös tilaamaan Acoustic Guitar Magazinen, koska se on varmaankin paras fingerstyle- kitaralehti. Lehdessä on myös vaihtelevasti erityylisiä- ja -tasoisia harjoituksia. Lehti on kohtuuhintainen ja tulee varmasti perille osoitteeseen joka kuukausi, ainakin minulle on tullut.
 
Fingerstyle Guitar- lehti on älyttömän kallis (samoin kuin Classical Guitar Magazine) ja he eivät saa toimitettua lehteänsä perille tilauksestani huolimatta. Eivät vastaa edes sähköposteihin. Huonoa palvelua.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
AaBeeCee
12.12.2010 19:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtuben ehtymättömästä tarjonnasta löytyy pätkä, jossa Tommy Emmanuel esittää oman käsityksensä Fingerstylestä + viiden askeleen ohjelman, jolla hommaa voi opetella:
http://www.youtube.com/watch?v=YX8e-iXlFrw
Tiivistettynä pääpaino on itsenäisessa peukussa, rytmissä (=groove) ja melodiassa.
 
Samaan Aalborgissa tallennettuun master class sarjaan kuuluu 5 youtube-pätkää, joissa kyllä kuullaan (etenkin #5:ssa) tuota parjattua hinkkaamista ja täppäämistäkin. Itse en noista piittaa, joten jätän niiden katselun/kuuntelun vähemmälle. Kunhan nyt joskus saisi tuon Tommyn viidennen askeleen, eli Freight Trainin sujumaan...
 
Mutta eikös klassinen kitaransoittokin ole fingerstyleä, kun sitä soitetaan sormin eikä plektralla? Ja paljon on jazz-kitaraakin soitettu sormin. Että olisiko hyvä käsittää fingerstyle mieluummin laajasti kuin kovin ahtaasti?
 
mhs
12.12.2010 23:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaBeeCee: Youtuben ehtymättömästä tarjonnasta löytyy pätkä, jossa Tommy Emmanuel esittää oman käsityksensä Fingerstylestä + viiden askeleen ohjelman, jolla hommaa voi opetella:
http://www.youtube.com/watch?v=YX8e-iXlFrw
Tiivistettynä pääpaino on itsenäisessa peukussa, rytmissä (=groove) ja melodiassa.

Noin se kai yleensä tulkitaan.

Mutta eikös klassinen kitaransoittokin ole fingerstyleä, kun sitä soitetaan sormin eikä plektralla? Ja paljon on jazz-kitaraakin soitettu sormin. Että olisiko hyvä käsittää fingerstyle mieluummin laajasti kuin kovin ahtaasti?

 
...hyviä pointteja. Olen internetin ihmemaassa saanut käsityksen, että tavallisesti Fingerstylellä ymmärrettäisiin juurikin tuollaista "kappas kehveliä, melodian lisäksi basso ja yksi soinnun sävel, ja vielä viihdyttävän svengaten & synkopoidusti"-soitantaa --- mikä toki varsin rajoittava määrite olisi :).
 
Jotta ei aivan abstraktiksi menisi, niin tässä fingerstyleä, joka tavallaan on ihan perinteistä --- basso, melodia, vähän sointua, pattern picking, mutta ei kuitenkaan. Kaunista musiikkia.
 
http://www.youtube.com/watch?v=DBUzaxpqGTk
 
weelie
13.12.2010 08:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Kumpikohan näistä olisi suositeltavampi kaverille, joka ei ole ikuna soittanut fingerpickingia?
Acoustic fingerstyle foorumista huomasin myös tuollaisen 'The art Of Contemporary Travis Picking' opuksen, joka suunnattu aloittelijoille. Onko kukaan päässyt pläräämään tätä?

 
Mä olen katsonut miehen DVD:n vai oliko niitä jopa kaksi. Ihan kivoja, mielestäni. Varmaankin ihan hyvä tapa lähteä liikkelle, ei ole kovin vaikeita.
 
(Kuinkas nyt tämäkin ketju on vääntynyt eipäsjuupas väittelyksi samoista vanhoista jutuista)
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti