Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson J-45
1 2 3 4 5
RJU
06.08.2016 19:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Näin yleensä, mutta Gibson kun on alansa huippumerkki ja niillä kaikki on kokopuuta, ei tarvitse sitä erikseen mainita.
 
Russ Barenberg soittaa klipissä J-45 https://www.youtube.com/watch?v=Lj57H0Efj0w ja kertoo sen pohjan olevan laminaattia (plywood). Olisiko varhainen kokeilu vai ihan sarjassakin tehty versio?
 
discominister
07.08.2016 10:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RJU: Russ Barenberg soittaa klipissä J-45 https://www.youtube.com/watch?v=Lj57H0Efj0w ja kertoo sen pohjan olevan laminaattia (plywood). Olisiko varhainen kokeilu vai ihan sarjassakin tehty versio?
 
J-45 on kyllä siitä jännä malli, että siinä saattaa puut vaihdella, mutta nimi säilyy. Yhteisenä tekijänä lähinnä ulkonäkö. Samaa en voisi kuvitella esim. Martinin tekevän. Esimerkiksi, jos tulisikin yhtäkkiä D-18, joka olisikin ruusupuusta. Ei se kävisi kun D-18 "tarkoittaa" just mahonki-kuusi kitaraa.
 
Anyways minun on vaikea kuvitella, että Gibson laittaisi kalliiseen klassikkomalliinsa vaneria. Voi olla että kaveri erehtyy videossa? Tai sitten G on tosiaan tehnyt tollasen ratkasun joskus.
 
Stain
07.08.2016 10:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.gibson.com/Products/Acou … Instruments/2016/J-45-Standard.aspx
 
"Top
Wood Species: _Sitka Spruce
Pieces: _2
Grade: _AA
Binding: _4 ply top
 
Back
Wood Species: _Mahogany
Pieces: _2
Binding: _1 ply"
 
Eli kansikaan ei ole tuossa 2016 -mallissa kokopuuta? Kaksi palaa liitetty yhteen? Takaosassa sama juttu. Sivuista ei ole mitään mainintaa..
 
hollstro
07.08.2016 17:53:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: http://www.gibson.com/Products/Acou … Instruments/2016/J-45-Standard.aspx
 
"Top
Wood Species: _Sitka Spruce
Pieces: _2
Grade: _AA
Binding: _4 ply top
 
Back
Wood Species: _Mahogany
Pieces: _2
Binding: _1 ply"
 
Eli kansikaan ei ole tuossa 2016 -mallissa kokopuuta? Kaksi palaa liitetty yhteen? Takaosassa sama juttu. Sivuista ei ole mitään mainintaa..

 
Kokopuu ei suinkaan tarkoita että kansi on samaa palaa. Useimmiten kansi on kahdesta palasta ja sauma on pituussuuntaisesti keskellä. Vanerista jos tehdään niin siinä on tyypillisesti kolme viilua liimattu päällekkäin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Stain
07.08.2016 20:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kokopuu ei suinkaan tarkoita että kansi on samaa palaa. Useimmiten kansi on kahdesta palasta ja sauma on pituussuuntaisesti keskellä. Vanerista jos tehdään niin siinä on tyypillisesti kolme viilua liimattu päällekkäin.
 
Ahaa okei!
 
rattledad
07.08.2016 21:49:21 (muokattu 07.08.2016 21:50:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: J-45 on kyllä siitä jännä malli, että siinä saattaa puut vaihdella, mutta nimi säilyy. Yhteisenä tekijänä lähinnä ulkonäkö. Samaa en voisi kuvitella esim. Martinin tekevän. Esimerkiksi, jos tulisikin yhtäkkiä D-18, joka olisikin ruusupuusta. Ei se kävisi kun D-18 "tarkoittaa" just mahonki-kuusi kitaraa.
 
Anyways minun on vaikea kuvitella, että Gibson laittaisi kalliiseen klassikkomalliinsa vaneria. Voi olla että kaveri erehtyy videossa? Tai sitten G on tosiaan tehnyt tollasen ratkasun joskus.

 
Ainakin RB soittaa vanhaa vaahterakoppaista gibsonia, liekö sitten jazzkitaraan tehtyä pohjaa käytetty... Olikos niitä laminaatteja jo 30-luvulla?
 
RJU
07.08.2016 22:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Vanhoista Gibsoneista löytyy mukavasti tietoa hakukoneella. Tässä aluksi kronologia J-45:n historiasta ja spekseistä 1982 asti http://guitarhq.com/gibson6.html#j45 .
 
Stain
18.08.2016 13:04:16 (muokattu 18.08.2016 13:05:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Testasin tuossa yhtä 2016 j-45:sta ja oli kyllä pettymys. Kuvittelin että kitara olisi soinut kevyesti näppäilemällä lujaa mutta eihän se soinut. Joutui repimään että saisi jotain kuulumaan. Plektralla komppailemalla toimi ihan suht hyvin, ylärekisteri oli heleä mutta bassoa tuosta mielestäni jäi puuttumaan, mikä sekin yllätti kun olen käsittänyt että j-45:ssä olisi juurikin bassokas soundi.
 
Ehkä tuo yksilö oli vaan sitten sellainen täysi susi mistä tuossa joku aikaisemmin jo mainitsikin. Paha sanoa kun ei ollut toista samanmallista johon verrata.
 
discominister
18.08.2016 16:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Ok. Testasin tuossa yhtä 2016 j-45:sta ja oli kyllä pettymys. Kuvittelin että kitara olisi soinut kevyesti näppäilemällä lujaa mutta eihän se soinut. Joutui repimään että saisi jotain kuulumaan. Plektralla komppailemalla toimi ihan suht hyvin, ylärekisteri oli heleä mutta bassoa tuosta mielestäni jäi puuttumaan, mikä sekin yllätti kun olen käsittänyt että j-45:ssä olisi juurikin bassokas soundi.
 
Ehkä tuo yksilö oli vaan sitten sellainen täysi susi mistä tuossa joku aikaisemmin jo mainitsikin. Paha sanoa kun ei ollut toista samanmallista johon verrata.

 
Jep, sellanen se J-45 on. Voi tietysti olla yksilökohtaista, mutta kaikki J-45 mitä olen kaupassa soittaneet ovat olleet tunkkaisia (vs. herkkiä) ja Martineihin verrattuna bassoa ei löydy. Tai se basso on erilainen, tiukempi ja niukempi.
 
hollstro
19.08.2016 08:12:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsoneissa on hillitympi sointi kuin Martineissa, tämä on tietysti karkea yleistys, mutta jos Gibson edustaa bluessointia niin Martin on C&W.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Stain
26.08.2016 17:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Gibsoneissa on hillitympi sointi kuin Martineissa, tämä on tietysti karkea yleistys, mutta jos Gibson edustaa bluessointia niin Martin on C&W.
 
Mitä on C&W?
 
discominister
26.08.2016 17:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Mitä on C&W?
 
County & Western eli maalainen ja länsisuomalainen.
 
Nacho-king
26.08.2016 18:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: County & Western eli maalainen ja länsisuomalainen.
Tai Country :)
 
Stain
12.09.2016 12:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Onkos porukalla noista kokemusta? Miten on laatu vaihdellut eri vuosina jne. Onko hintaero (n. 400e) perusteltua ton standard J-45 ja True Vintagen välillä? Standardissahan on lisäksi mikki sisässä.

 
Miten tuo hintaero on päässyt nykyään pomppaamaan noin paljon? Jos 2010 on ollut 400€ niin nykyäänhän ero taitaa olla noin 1600€.
 
discominister
12.09.2016 23:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Miten tuo hintaero on päässyt nykyään pomppaamaan noin paljon? Jos 2010 on ollut 400€ niin nykyäänhän ero taitaa olla noin 1600€.
 
Näinköhän on ollut TV joskus noin halpa?
 
raapas
19.09.2016 20:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En jaksa uskoa että tv:n hintaero olisi ollut noin pieni. Pajalta olis pari vuotta sitten saanut pitkään roikkuneen tv:n muistaakseni 2600€, muuten lähtöhinta taisi olla siellä 3000€ kieppeissä ja perusmalli sen 1895€ eli sen tonnin vähintään on ero. Kansipuu yleensä parempaa tavaraa ainakin. Sellaisen tv:n omistan ja toki ero Martiniin on huomattava. Gibson on hyvä kitara rankempaankin harjaamiseen, soi tasaisesti koko kaulan alueelta. Ääni ei ole tosiaankaan kovin voimakas eikä sustain päihitä pientä vaahterakoppaista Gibsoniani, joka kokoisekseen suorastaan hämmästyttää näppäily volyymillaan.
 
Azolith
23.09.2016 19:30:27 (muokattu 25.09.2016 11:33:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös J45 olekin just omanlaisensa soundin ja tietysti muutaman tunnetun artistin soittojen tähden arvostettu.
Tumppu hieman, ok.
Täytyy kyllä sanoa että olen soittanut suht voimakkaan ja kaikkiaan erittäin hyväsointista 45:sta. Oma kokemus rajoittuu kyllä vain kahteen kahteen yksilöön.
Yllättäen tässä tapauksessa se uudempi oli puiltaan herkempi, 80-luvun ja olisko 2008 abaut ollut toinen.
Yksilölliset erot on Gibsoneissa olleet aiemminkin usein tapetilla.
Mutta äänen balanssista kaikkiaan ja hyvällä mikityksellä on useat oikeasti todella hyviä soittimia.
Skaalakin tekee Gibsusta erilaisen soitettavan verraten vaikka Martinin hieman vastaaviin, ja otelauta myös levenee alaspäin pikkuisen enemmän.
Omanlaisensa kitaraklassikko, karaktääriä, omaansa.
 
.
discominister
24.09.2016 09:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Eikös J45 olekin just omanlaisensa soundin ja tietysti muutaman tunnetun artistin soittojen tähden arvostettu.
Tumppu hieman, ok.
Täytyy kyllä sanoa että olen soittanut suht voimakkaan ja kaikkiaan erittäin hyväsointista 45:sta. Oma kokemus rajoittuu kyllä vain kahteen kahteen yksilöön.
Yllättäen tässä tapauksessa se uudempi oli puiltaan herkempi, 80-luvun ja olisko 2008 abaut ollut toinen.
Yksilölliset erot on Gibsoneissa olleet aiemminkin usein tapetilla.
Mutta äänen balanssista kaikkiaan ja hyvällä mikityksellä on useat oikeasti todella hyviä soittimia.
Skaalakin tekee Gibsusta erilaisen soitettavan verraten vaikka Martinin hieman vastaaviin, ja otelauta myös levenee alaspäin pikkuisen enemmän.
Omanlaisensa kitaraklassiko, karaktääriä, omaansa.

 
Olen miettinyt tätä Gibsonien yksilökohtaisuutta ja mulla on teoria. Martin ilmoittaa kitaroidensa rimoituksen mitat ja tyylin hyvinkin tarkkaan. Tässä olen huomannut, että Gibson on tässä huomattavasti leväperäisempi ja ilmoittaa vain"hand scalloped x-bracing". Voisiko olla, että Gibsonin Montanan tehdas ei tee rimojaan turhan tarkasti, vaan työntekijällä on siinä enempi vapaat kädet?
 
tuskiz
24.09.2016 12:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Olen miettinyt tätä Gibsonien yksilökohtaisuutta ja mulla on teoria. Martin ilmoittaa kitaroidensa rimoituksen mitat ja tyylin hyvinkin tarkkaan. Tässä olen huomannut, että Gibson on tässä huomattavasti leväperäisempi ja ilmoittaa vain"hand scalloped x-bracing". Voisiko olla, että Gibsonin Montanan tehdas ei tee rimojaan turhan tarkasti, vaan työntekijällä on siinä enempi vapaat kädet?
 
Mitenhän paljon tuo rimoitus soundia edes muuttaa? Jos otetaan Gibsonilta joku perus D-koppainen sitkakansinen ja mahonkisivuinen kitara ja verrataan sitä Martinin vastaavaan, onko soundi miten eri?
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
discominister
24.09.2016 15:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Mitenhän paljon tuo rimoitus soundia edes muuttaa? Jos otetaan Gibsonilta joku perus D-koppainen sitkakansinen ja mahonkisivuinen kitara ja verrataan sitä Martinin vastaavaan, onko soundi miten eri?
 
Kansi ja sen rimoitus ovat kaikista merkittävimmät tekijät soundiin akustisessa kitarassa. Eli muuttaa ja paljon. Käytännössä näillä spekseillä tässä verrattaisiin Martin D-18 ja Gibsonin J-45:ia. Minun mielestäni hyvin erilaiset soundeiltaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «