Muusikoiden.net
03.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: slim line, slim body kitarat
1
Nurmituomas
29.05.2010 20:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kokemusta noista slim body kitaroista, tarkoitan siis melko ohuella/matalalla kaikukopalla varustettuja kitaroita. esim yamaha apx500. (slim line)

ainakin yamahaa näyttää vertailuissa mainittavan vähän kevyeksi basson puolelta, onko slim body kitara aina huonompi bassotoistoltaan?

itsellä on jo normaali akustinen, vähän kiinnostaisi ostaa tuommoinen ohuempi ja soolosyvennyksellä varustettu kitara.

NT

Gosuli
30.05.2010 15:27:36

Ei ole noista pahemmin kokemusta, paitsi just tuosta Jammusta. Sanoisin jopa, että bassopuolta ei siinä ole ollenkaan..

Ukkovaari
30.05.2010 17:01:03

Noita matalakoppaisia ei paljoa musaliikkeissa ole vastaan tullut mutta yksi on jäänyt mieleen. Yli vuosi sitten kokeilin Samick TAJ 2 akustista teräskielistä, jossa on matala kaikukoppa ja täytyy sanoa, että soundi oli oikein kiva, tasapainoinen eli hyvin soi kyseinen kitara eikä bassopuoli jääny taustalle vaan oli ihan hyvin esillä.

Kitara on tuollainen ohut/matalakoppainen Jumbomallinen.

Tuota TAJ 2:sta ei näe juurikaan kaupoissa, TAJ1:sta löytynee Helsingissä ainakin Itäkeskuksen Musiikki Fazerilla mutta sen soundi ainakin mun mielestä häviää selvästi TAJ2:lle jossa kansimateriaali on ihan eri puuta. TAJ1:n soundi on sellainen hieman kylmähkö kun taas TAJ2:n soundi on lämmin.

TAJ2:n soundi on sellainen suht mukavan lämmin ja yllättävän botnekas kun miettii, että kaikukoppa on matala.

Sävelaitassa on myynnissä (listan mukaan) tuo TAJ 2, hinta 348 € http://www.savelaitta.fi/soittimet.htm#akustisetkitarat

Musatalossa TAj2:n lähtee huomattavasi halvemmalla eli 285 € http://www.musatalo.com/index.php?o … ontent&view=article&id=16&Itemid=19

Näköjään tuota näyttäisi vielä olevan myynnissä noissa (ellei sivustot sitten päivittämättä).

Tuossa yksi vaihtoehto joka nyt kandee ainakin kokeilla jos kohdille sattuu. Monet karsastavat noita Samick merkkisiä mutta ainakin TAj2:n mitä kokeilin silloin oli joka suhteessa oikein kiva kitara ja myöskin erinomaisen hyvin viimeistelty (ainakin se mitä kokeilin).

juikka111
30.05.2010 18:52:28

Hyviä pelejä nuo apx-kitarat ja minulla onkin ollut kolme kappaletta noita. Nykyään käytössä apx-700. Jos meinaat pelkästään akustisesti soittaa, niin suosittelen jotakin muuta kitaraa mieluummin.

-Jack-
hallu
31.05.2010 10:10:16

Ukkovaari: Noita matalakoppaisia ei paljoa musaliikkeissa ole vastaan tullut mutta yksi on jäänyt mieleen. Yli vuosi sitten kokeilin Samick TAJ 2 akustista teräskielistä, jossa on matala kaikukoppa ja täytyy sanoa, että soundi oli oikein kiva, tasapainoinen eli hyvin soi kyseinen kitara eikä bassopuoli jääny taustalle vaan oli ihan hyvin esillä.

Kitara on tuollainen ohut/matalakoppainen Jumbomallinen.

Tuota TAJ 2:sta ei näe juurikaan kaupoissa, TAJ1:sta löytynee Helsingissä ainakin Itäkeskuksen Musiikki Fazerilla mutta sen soundi ainakin mun mielestä häviää selvästi TAJ2:lle jossa kansimateriaali on ihan eri puuta. TAJ1:n soundi on sellainen hieman kylmähkö kun taas TAJ2:n soundi on lämmin.

TAJ2:n soundi on sellainen suht mukavan lämmin ja yllättävän botnekas kun miettii, että kaikukoppa on matala.

Sävelaitassa on myynnissä (listan mukaan) tuo TAJ 2, hinta 348 € http://www.savelaitta.fi/soittimet.htm#akustisetkitarat

Musatalossa TAj2:n lähtee huomattavasi halvemmalla eli 285 € http://www.musatalo.com/index.php?o … ontent&view=article&id=16&Itemid=19

Näköjään tuota näyttäisi vielä olevan myynnissä noissa (ellei sivustot sitten päivittämättä).

Tuossa yksi vaihtoehto joka nyt kandee ainakin kokeilla jos kohdille sattuu. Monet karsastavat noita Samick merkkisiä mutta ainakin TAj2:n mitä kokeilin silloin oli joka suhteessa oikein kiva kitara ja myöskin erinomaisen hyvin viimeistelty (ainakin se mitä kokeilin).

Samick on hyvä merkki, olen siitä aivan vakuuttunut. Samick on vaan keskittynyt tekemään edullisenpään kitaroita valtaosa malleista alle tuhat euroa ja siksi jotkut katselevat sitä merkkinä vähän nokan vartta pitkin (katselin itsekin ennen kuin tutustuin siihen). Itse en ole löytänyt varsinaista moitittavaa yhdestäkään kokeilemastani Samickista. Myöskään foorumeilla sitä ei juuri kritisoida tai sitä moititaan enintään vähän tylsäksi tms. (lue, se on pikkuisen liian halpa;-)).

No asiaan, kokeilin itsekin tuollaista Samick TAJ kitaraa musafasulla (en tullut katsoneeksi oliko se 1 vai 2). Minusta siinä oli ihan hyvä soittotuntuma ja saundikin ihan kelvollinen, mutta omaan makuuni vähän kuivakka ja ehkä sinne alapäähän olisin kaivannut jytää kummiskin jumbokoppa kyseessä. Mutta siis epäilemättä hintansa väärtti.

Itsekin haaveilen Gibsoneista ja Martineista ja ties mistä. Samickit ovat hyviä työkaluja lottovoittoa odotellessa ja jos ei lottovoittoa tule niin ilmankin pärjää.

jokkari
03.06.2010 22:37:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä kokemusta myös Yamahan APX-sarjasta, APX-5 ollut omistuksessa monta vuotta, ja olen kyllä siihen tyytyväinen.

Kyllä se taitaa olla väistämätön totuus että pieni/ohutkoppaisissa on ohuempi bassotoisto. Ja volyymiakin pykälän verran vähemmän kuin isoissa. Ei soundin silti huono tarvitse olla, eikä ohueen bassoon kiinnitä välttämättä huomiota ilman suoraa vertailua isokoppaiseen. Ja pienempi volyymi on etukin esim. kotitreenauksessa. Ja jotenkin pienempikoppainen on kätevämpi soittaa ainakin minulle.

Pitääkö tai kannattaako sitten olla molemmat? Minulle on toistaiseksi riittänyt tuo pienikoppainen, senhän saa tarvittaessa kätevästi vaikka johonkin mikrokuutioon kiinni jos lisää volyymia tarvitaan. Tiedetään, ei ole sama asia kuin iso akustinen yksinään, mutta kun säätää molemmista äänen tulemaan about samalla voimakkuudella, niin hyviä ääniä saa sitenkin.

Eli puolensa molemmilla: jos painottaa äänenlaatua ja voimakkuutta, niin isokoppainen. Jos kätevyyttä ja monipuolisuutta niin pieni. Voihan sitä molemmatkin omistaa mutta silloin minusta pitää olla oikeaa käyttöä kaikille ominaisuuksille, muuten pärjää jommalla kummalla.

I have opinions of my own - strong opinions - but I don't always agree with them. -Yrjö Kävelijä Puska-
jukcat
14.06.2010 00:35:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mull aon vanha Guild F4CE-NT jostain -90l puolivälistä kenties. Guildin soundi on kyl ihan ok akustisestikin - se ei vain soi niin lujaa kuin isompikoppaiset. Erinomainen soundi äänityksiin lähimikityksellä. Myös tuo Fishmanin elektroniikka vaiheenkääntökytkimellä toimii tässä palissä erinomaisesti.
Näitä Guildeja on ehkä vaikeampi saada, mut jos tulee vastaan niin suosittelen tutustumaan.

sex, juice and rock'n roll..
Zeeboo
25.06.2010 09:22:15 (muokattu 25.06.2010 09:58:27)

Ukkovaari: .. TAJ1:n soundi on sellainen hieman kylmähkö kun taas TAJ2:n soundi on lämmin...)

Itselläni on TAJ1, ja kovasti olen soittimeen tyytyväinen.

Tässä on pari klippiä, jotka on äänitetty suoraan pöytään ilman sen kummempia äpsläämisiä. Yhtä on kompuroitu jälkikäteen (vähän turhankin lyttyyn) ja kaikua on lisätty kaikkiin. Nämä on äänitetty soittimeen asentamillani KK-audion Mini Westerneillä, joiden hinta oli aika tarkalleen puolet soittimen hinnasta (!). Kielinä tässä on Elixirin Nanowebit, jotka ovat kyllä vähän turhankin heläkät, mutta tatsista tykkään kovastikin. Joitain äänityksiä on tehty myös isoilla konkilla, mutta eipä ne häikäisevän paremmilta tai dramaattisesti huonommilta soundaa.

Kerrottakoon tässäkin, että Kanadassa käydessäni pääsin vertaamaan rinnan tätä lootaa ja Seagullin mini jumboa, johon oli pitkään ollut helvetillinen hekuma. Varmaan merkki jostain vakavammasta vaivasta, mutta Seagull jäi liikkeeseen, vaikka ostopäätös oli jo etukäteen tehty.

Pahoittelen etukäteen ontuvaa tekniikkaa ja reikiä tyylitajussani. Siis ne kliit:

http://dl.dropbox.com/u/6023254/Tyokalulaulu.mp3
http://dl.dropbox.com/u/6023254/Blue%20P%C3%A4ssi.mp3
http://dl.dropbox.com/u/6023254/Suviblues.mp3

Tässä ohutkoppaisessa on mun mielestä se hyvä piirre, ettei sen alapää mene tukkoon vaikka vähän kovemmallakin kädellä komppaisi. Yksi TAJ2 kyllä huusholliin mahtuisi, kun vaan vastaan sattuisi tulemaan...

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Ukkovaari
25.06.2010 18:07:25

Ihan kivat klipit ja ihan hyvää soittoa ja soundi tuntu ihan kohdillaan olevan, pikkasen ehkä kirkas mutta ei haitannu kyllä mun korviin tuo.
Aika hyvin näyttää toimivan äänitys ja soundi noilla mikityksillä.
Elixirin Nanowebit? siis akkarin kielet vai sähkiksen? ihan vaan mielenkiinnosta pakko kysyä tuo kieliasia. Ite käytän tätä nykyä Elixirin Phosphor Bronze settiä ja sähkiksissä juurikin Elixirin Nanowebiä.

Zeeboo
25.06.2010 19:36:49

Ukkovaari: Ihan kivat klipit ja ihan hyvää soittoa ja soundi tuntu ihan kohdillaan olevan, pikkasen ehkä kirkas mutta ei haitannu kyllä mun korviin tuo.
Aika hyvin näyttää toimivan äänitys ja soundi noilla mikityksillä.
Elixirin Nanowebit? siis akkarin kielet vai sähkiksen? ihan vaan mielenkiinnosta pakko kysyä tuo kieliasia. Ite käytän tätä nykyä Elixirin Phosphor Bronze settiä ja sähkiksissä juurikin Elixirin Nanowebiä.

Kiitosta kovasti kommentista! Teräskielinen akkari on ollut enemmällä soitolla vasta reilun vuoden, joten tekemistä piisaa...

Joo, siis kielet ovat akkariin tarkoitetut, eli juurikin nuo fosfori-pronssit, mutta nanoweb pinnoitetut. Tykkään fosfori-pronssien soundista, mutta jostain syystä sormet hylkii päällystämättömiä, siksi käytän näitä.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
PIM
06.07.2010 10:41:03

Zeeboo: Itselläni on TAJ1, ja kovasti olen soittimeen tyytyväinen.

Mä olin kans ihan myyty kun satuin näkeen viime viikolla tollasen TAJ1:n Hämeenlinnan Tevarissa seisomassa telineessä keskellä myymälää. En ollut todellakaan missään kitaranostoaikeissa liikenteessä, kaikkein vähiten akustisen ostoaikeissa, vaan ihan muuten vaan moikkaamassa tuttuja kun ei ole tullut aikoihin poikettua ko. myymälässä. Siinä sitten minuutin verran kitaraa hypisteltyä ja muutaman soinnun jälkeen kun Tero sai viilattua jo muutenkin edullisesta tarjoushinnasta pari vielä kymppiä pois iski pakonomainen tarve saada sellainen kotiinkin joten ei auttanut muu kuin kaivaa kuvetta. Eikä tuo nyt minkäänlaista pettymystä tuottanut jälkeenpäin kotonakaan kun ehti vähän paremmin perehtyä sen soundiin ja kun työnjälkikin kestää moitteitta lähemmänkin tarkastelun niin ko. kitara saa ainakin meikäläiseltä Thumps up! arvosanan. Eli kannattaa tsekata jos sattuu kohdalle.

Zeeboo
06.07.2010 11:32:34

PIM: ... En ollut todellakaan missään kitaranostoaikeissa liikenteessä, kaikkein vähiten akustisen ostoaikeissa, vaan ihan muuten vaan moikkaamassa tuttuja kun ei ole tullut aikoihin poikettua ko. myymälässä...

Kuulostaapa kovin tutulta =D. Ihan samalaisen tapahtumasarjan seurauksena sain omani. Samickin salajuoni vissiin...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti