Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puolivuotta vanha yamaha kettuilee
1
Golibri
23.03.2010 16:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin puolivuotta sitten Ymaha FGX720SCA mallisen mikitetyn teräskielisen akustisen. Ongelmana minulla siinä on se että g-kielen punos hajoaa nauhojen kohdalta, hyvin aikaisessa vaiheessa. Paikallisesta musiikkivälineliikkeestä sain tietoa siitä että satula voisi olla liian matalalla. Onko kyse teidän mielestä siitä vai jostain muusta. Ja meneekö kyseinen ongelma takuuseen. Kielisettinä tosiaan oon käyttäny 10 koko, mikä on tieten se perus alotus setti noissa kitaroissa.

wäywäy sano väsynynt vetkuttaja
kiriminni
24.03.2010 21:08:34

Tai sitten nauhat ei ole kunnolla hiottu.Teräviä särmiä tms.
Ikänä kuullu tälläisesta ja pelkästään G-kieli?Luulis,että muutkin punotut.

Kukin meistä vierailee maapallolla vastoin tahtoaan ja kutsumatta. Minulle riittää sen salaisuuksien ihmetteleminen. Einstein.
papitsu
24.03.2010 22:31:27

Onko mones kielisetti, jossa esiintyy kyseinen ongelma?

Mielipiteeni on fakta.
Milkop
24.03.2010 22:39:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä osaa auttaa ongelmassa, mutta kovin on ohuet kielet. Nimim. 12-setti vähintään teräskielisissä.

"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
samueld
24.03.2010 23:04:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huono tekniikka ja liikaa voimaakin voi olla syyná. Mutta ei kai talla tai satula nauhojen ja kielten osumakohtaan vaikuta...

I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
milahtee
25.03.2010 09:38:36

G-kieli on punotuista se, joka yleensä menee ensimmäisena johtuen punoslangan ohuudesta. Kovaa painaminen ja sivuttaisvibraatto nopeuttaa kulumista, etenkin jos nauhat eivät ole viimeisen päälle kiillotettu. Itse olen huomannut, että kun g-kielestä alkaa punos mennä ja tulee hienovireisyysongelmia, muut kielet ovat vielä täydessä iskussa.

Osaltaan kyse on siis g-kielen ominaisuudesta, ei välttämättä viasta. Voisit kokeilla paksumpaa settiä, esim. sellaista Light-settiä, jossa g on .025''. Jos pystyt soittamaan Medium-setillä, g-kieli on siinä .026''.

Golibri
25.03.2010 13:14:22

Varmaan toisessa tai kolmannessa setissä rupes ongelman huomaamaan. Aikasemmin akustisena minulla oli monta vuotta yamahan f-sarjan joku satasen kapula jossa en tätä ongelmaa huomannut, kuin vasta monen vuoden käytön jälkeen. Tekniikassa saattaa kyllä olla hiomisen varaa, tai paksumpaa kielisettiä pitää harkita. Aikaisemmassa kitarassa käytin perussettiä joka tietääkseni oli kymppi. Olen tosiaan aika kova venyttämään kieliä ja aika kovalla paineella niitä liikuttelen, mahdollisesti siitäkin saattaa johtu. Tosiaan paikallisen soitinliikkeen myyjä/korjaaja kertoi ongelma mahdollisesti johtuvan satulan mataluudesta. Itse en niin hyvin kamoista tiedä että onko se matalalla vai ei. Viime kielisetin tosiaan ostin pariviikkoa sitten. En ole mitenkään ahkerasti kitaralla soittanut, mutta nyt rupeaa jo punos "kohoamaan" nauhojen (3-7) kohdalta. Anteeksi tekstin pirstaloituminen, kiirreessä kun kirjotan =)

Golibri
25.03.2010 13:16:08

Varmaan toisessa tai kolmannessa setissä rupes ongelman huomaamaan. Aikasemmin akustisena minulla oli monta vuotta yamahan f-sarjan joku satasen kapula jossa en tätä ongelmaa huomannut, kuin vasta monen vuoden käytön jälkeen. Tekniikassa saattaa kyllä olla hiomisen varaa, tai paksumpaa kielisettiä pitää harkita. Aikaisemmassa kitarassa käytin perussettiä joka tietääkseni oli kymppi. Olen tosiaan aika kova venyttämään kieliä ja aika kovalla paineella niitä liikuttelen, mahdollisesti siitäkin saattaa johtu. Tosiaan paikallisen soitinliikkeen myyjä/korjaaja kertoi ongelma mahdollisesti johtuvan satulan mataluudesta. Itse en niin hyvin kamoista tiedä että onko se matalalla vai ei. Viime kielisetin tosiaan ostin pariviikkoa sitten. En ole mitenkään ahkerasti kitaralla soittanut, mutta nyt rupeaa jo punos "kohoamaan" nauhojen (3-7) kohdalta. Anteeksi tekstin pirstaloituminen, kiirreessä kun kirjotan =)

Golibri
25.03.2010 13:16:25

Golibri
25.03.2010 13:16:38

jra
28.03.2010 01:29:25 (muokattu 28.03.2010 01:29:41)

Milkop: Enpä osaa auttaa ongelmassa, mutta kovin on ohuet kielet. Nimim. 12-setti vähintään teräskielisissä.

Veikkaanpa samaa, eli akkarin .10-setissä g-kielen punos on niin ohut, että kulumaa ja jopa punoksen katkeamista tulee varmasti melkoisen nopeasti, varsinkin jos bendailee paljon ja käyttää voimaa. Itsellä oli vastaava ongelma, kun kokeilin jonkun aikaa käyttää ES-335 -mallisessa sähkärissä "jazz-settiä", jossa on myös punottu g, vaikka setti oli .12, niin g oli varmaan ohuempi kuin vastaavassa akkarin setissä, joissa ei itsellä ole ollut mitään ongelmia (.11 - .12 ollut yleensä).

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti