Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Martin vs idän ihmeet
1 2
kariffi
02.02.2010 21:55:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan omistanut kokopuista akustista kitaraa ja sellaisen hankinta siintää mielessä. Japanilaisista soittimista on ollut hyviä kokemuksia. Niinpä joku Yamaha LL-16 tai Ibanez AWS 1000 näyttävät ainakin paperilla ja kuvissa hienoilta soittimilta. On ruusu-ja ebenpuuta käytetty ja viimeistely näyttää viimeisen päälle tehdyltä. En tiedä, kuinka on käytännössä.
Hintaluokka pyörinee jossain 800 euron kieppeillä. Nyt minua kiinnostaa, että kuinka paljon enemmän kitaraa saan, jos pistän muutaman satasen (joka on mielestäni iso raha) lisää ja alan katsastella jotain nimimerkkiä esim. Martin ja Larrivee. Ainakin Martinilta näyttää löytyvän tuossa reilun tonnin hintaluokassa kokopuukitaroita. Onko tuollainen nimekkään valmistajan edullisempi malli sen kummenpi kuin nuo japanilaiset vai maksanko vain nimestä ja paremmasta jälleenmyyntiarvosta. Onko missään ketjussa tämmöiseen pohdintaan otettu kantaa tai olisiko jollakin kenties omakohtaista kokemusta asiasta?

McLeach
02.02.2010 22:53:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä ei juurikaan kokemusta noista ole (yhestä 1000-2000e larriveesta) mutta jos rahat saisin kokoon niin ehottomasti sijoittaisin kokopuiseen Martiniin. Ei kai sillä nyt pieleen voi mennä?

milahtee
03.02.2010 09:20:40

Kannattaa miettiä myös kitaran jälleenmyyntiarvoa. Jos ostat käytetyn Martinin tuossa hintaluokassa, voit olla jotakuinkin varma, että saat siitä omasi pois, jos päädyt luopumaan.

Kuha
03.02.2010 09:32:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se kalliimpi ja parempi kitara ei tuo sinulle muuta lisäarvoa kuin "nimen" ja paremman jälleenmyyntiarvon, niin kannattaa ostaa se halvempi peli. Sen sijaan, jos se parempi soitin inspiroi sinua soittamaan enemmän ja paremmin, niin ota se.

SBA
Arms
03.02.2010 09:59:24 (muokattu 03.02.2010 11:37:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,

Heti ensi alkuun varmuuden vuoksi mainitsen, että oma kitaransoittoni on lähinnä sunnuntaisin makuuhuoneessa pimeässä tapahtuvaa C-soinnun hakkaamista, eli soittotaitoni tai -kokemukseni on olematon.

Kuitenkin, itse päätin viimekeväänä hankkia jo useamman vuoden vanhan Yamahan (en muista mallia, saattoi olla F-310?) laminaattikitaran tilalle kokopuisen soittimen. Ja voin sanoa, että en ole katunut hetkeäkään päätöstäni.

Viime kesänä kiersin Helsingin alueen soitinliikkeitä, ja kokeilin useampaa kokopuista kitaraa. Malleja en muista, mutta merkit, joita kokeilin olivat Martin, Larrivee, Taylor ja Gibson. Gibson putosi pois laskuista heti alkumetreillä lähinnä hintansa vuoksi. En ollut suunnitellut laittavani 2000 euroa kitaraan, vaikka sillä olisikin saanut erittäin hyvän soittimen.

Taylor ei miellyttänyt itseäni sen hieman kirkkaalta tuntuvan sointinsa vuoksi ja Larriveesta minulla ei oikein muodostunut selvää mielipidettä. Martinilta kokeilin 000-15 ja D-15 -malleja. Heti ensi kokeilulla tiesin, että Martin tulisi olemaan oman kitarani merkki, ja olin jotenkin etukäteen jo päättänyt sen olevan D-koppainen.

Kävin yhteensä vissiin kolme kertaa kokeilemassa Martinin D-15 -mallia, joiden perusteella päädyin ostamaan kitaran.

Ero entiseen laminaattikitaraan on ainakin omissa täysamatöörin puurokorvissa merkittävä. Kitaran sointi on huomattavasti pehmeämpi ja heleämpi. Se toistaa jotenkin koko äänialueen äänet puhtaasti ja hienosti. Esimerkiksi bassoäänet ovat paljon syvemmät ja vivahteikkaammat kuin aikaisemmassa kitarassani. Diskanttiäänet toistuvat kirkkaasti ja ne jotenkin syttyvät aivan toisella tavalla. Entisen Yamahan laminaattikitaran soinnillinenspektri oli vahvasti keskialue voittoinen ja tukkoinen noin yleensä. Yamaha jollain tavalla honotti tai jotain.

Kun hankin Martinin, niin vein sen lähes samantien soitinkorjaajalle, joka tarkasti ja sääti soittimen itselleni mieluisiin säätöihin, jonka jälkeen kitarasta tuli vieläkin parempi, jos mahdollista.

Olen soitellut tuolla kitaralla nyt reilut puoli vuotta, ja olen edelleen todella tyytyväinen hankintaani. Kitaran hyvä sointi yllättää vieläkin välillä korvat, kun tulee toisinaan soiteltua joitain laminaattikitaroita ja palattua Martinin pariin.

Toivottavasti tästä ajatusvirrasta on jotain hyötyä pohdintaasi. Tekstin ei ole tarkoitus olla yhden valmistajan ylistys, vaan esimerkki omasta retkestäni kokopuisten kitaroiden maailmaan.

Pahoittelen pitkähköä tekstiä.

-Arms

Edit: Luettuani aloitusviestin uudelleen huomasin vastanneeni hieman ohi aiheen.

Siihen, että saako Martinin kokopuisessa kitarassa jotain enemmän kuin Yamahan vastaavanlaisessa soittimessa en osaa antaa vastausta. Itse jotenkin hyppäsin automaattisesti Yamahan, Ibanezin ym. merkkien ohi ja suunnistin katseeni noihin mainitsemiini merkkeihin. Mielestäni esim. mainitsemani Martin D-15 ei ole hirvittävän pahan hintainen reilun 900 euron lähtöhinnallaan. Joten ainakin itse ottaisin kitaraa valittaessa myös nuo Martinin 15:sta sarjalaiset kokeiltavaksi.

Parempi liikaa, kuin liian vähän.
kiriminni
03.02.2010 13:36:03

Olen omistanut 2000€ Martinin.Ensin kehut: paras soundi mitä olen koskaan kuullut.
Soitettavuus:Huonoin millä olen koskaan soittanut.Laitan vielä mallin dc-16rgte aura.
Ostin siis itselle sopimattoman kaulaprofiilin liian vähällä testaamisella.
Tässä se sudenkuoppa onkin.Jos jaksat soitella vaikka pelkkiä barresointuja puoli
tuntia niin silloin ok.Vähän yksinkertaistaen.Joskus mulla oli Landola jc-800 tai sinne
päin sen kaulaprofiilin kun saisi Martiniin.
Eli jos Martinin ostaa niin kokeilee eri kaulaprofiileita ja skaaloja jotka itselle sopii.
Low profile Martinilta olisi varmaan itselle ollut sopiva.
Yamahaa tuossa edellä jo suositeltiin niissä on hyvän muotoiset kaulat.

Living in a bear cage. Born free then caged.
Dr Dominant
03.02.2010 14:31:58

Kiertelin kuluneen puolen vuoden aikana soittamassa kokopuisia akustisia teräskielisiä mm. Jyväskylässä ja Helsingissä. Soitin Jyväskylässä täälläkin kehuja saaneet Furch-kitarat, ja mm. Fazerilla Yamahat päästä päähän, ja melkein kaikki kitarapajan Martinit, muutaman Gibsonin ja kaikki saapuvilla olleet Santa Cruzit. Joukossa oli myös pari käytettyä Larriveeta.

Pelkän soundin näkökulmasta (unohdetaan hetkeksi miltä soitin omaan käteesi tuntuu) sanoisin että Yamaha ei omasta mielestäni aivan yltänyt soinnin vivahteikkuudessa Martinien rinnalle. Omaan korvaani Yamahoissa on sellainen fiilis, että kaikki on just niinkuin pitää mutta ne on jotenkin persoonattomia. Olen pahoillani etten pysty parempaan tässä kuvailussa, mutta kuvailu on muutenkin aika subjektiivista hommaa. Ibanezejä en tällä kierroksella soittanut, omistan yhden Takaminen D-koppaisen ja olen soittanut useampia Takamineja vuosien varrella. Jotenkin noi Takaminet ja Yamahat mulle tuntuu sellaisilta Toyota Auriksilta - hienoisen persoonattomilta tasalaatuisilta käyttökitaroilta, ei mitään vikaa mutta jotenkin ei sitten sytytä loppumetreillä.

Soittotuntuman osalta kierrokseni saldo oli se, että huimaava valtaosa kaupan kitaroista ei ollut lainkaan niissä säädöissä joihin ne itse haluaisin. Eli useankin kitaran kohdalla tuli sellainen fiilis, että jos tää olis säädöissä, silloin saattaisin pitää tästä. Esimerkiksi Martinien osalta olin tosi yllättynyt, että action oli niin matala kaikissa uusissa Martineissa. Mun makuun aivan liian matala, verrattoman helpposoittoisia olivat kyllä, mutta sustain, pienentynyt soundi ja pörinät nauhoista häiritsivät ajoittain vakavasti kokeilua. Kannattaa siis todellakin tiedostaa se, että kitaran saaminen oikeisiin säätöihin vaikuttaa merkittävästi siihen miltä kitara kuulostaa ja tuntuu käteen.

Martineissa ainakin kitarapajalla on se hyvä juttu, että siellä on säätötakuu - säätävät kitaran haluamallasi tavalla ilman eri korvausta. Vaikka kitara maksaisi hieman enemmän kuin vaikkapa Yamaha fasulla, saat kyllä hyvää palvelua kaupan päälle. Nyt täytyy kyllä myös tunnustaa, etten tiedä säätävätkö fazerilla kitaran kaupan päälle, sun kannattaa kysyä tätä pointtia niistä liikkeistä jotka sulla on harkinnassa.

Olin itse ostamassa n. kahden tonnin kitaraa, enimmäkseen mielessä Martin 000-28 tai joku OM-tyyppinen kitara. Itseäni miellytti kaikista eniten Martin M-36 joka asettui hintahaarukkani yläreunaan. Mutta sitten aikalailla täydellisen pelisilmän omaava myyjä laittoi syliini Santa Cruz OM/PW:n, josta sitten ei ollut mitään paluuta taaksepäin: mikään edellä testaamani kitara ei puhutellut enää lähimainkaan samalla tasolla. Hintaa oli hulppeat 3.150 euroa joka ylitti budjettini tonnilla - toisaalta tiesin kyllä, että olen ostamassa kitaraa kovaan käyttöön ja "loppuelämäkseni", joten vuodatin vain vähän sydänverta, otin hiukkasen riskiä ravinnonsaannista keväällä ja ostin Santa Cruzin pois kuljeksimasta.

Itselleni tosi hyvä apu kitaran ostossa oli erittäin asiantunteva kaveri, joka oli viimeisella testikierroksella mukana soittelemassa ja kommentoimassa. Jos sulla on joku tällainen henkilö tuttavapiirissäsi, hyödynnä häpeämättä! ;-)

Nyt, kuukausi uuden kitaran ostosta fiilikset eikun paranee koko ajan. Oikein syyhyttää päästä tän kans keikoille ja stuudioon!

Toivottavasti löydät itsellesi "sen oikean" :)

"Dr. Dominant, I presume?"
mhs
04.02.2010 09:35:57 (muokattu 04.02.2010 09:46:09)

Ei tuossa auta muu kuin kokeilu.

Mä muutama vuosi sitten hain tuossa hintaluokassa kitaraa; Fazerilla testasin Yamahoita, jotka soivat ihan nätisti. Sitten kokeilin samanhintaista Martin DM:ää, joka soi aivan eri tavalla --- minun korvaani se Martin soi enemmän "oikein", siten kuin halusin kitaran soivan. Jonkun toisen korvaan se Yamaha voi olla parempi. Itse päädyin tuolloin Martin 000-16GT:hen.

...Dr Dominant, hyvän kitaran ostit :). Mä taisin sun testisessiosi aikana käydä testaamassa sitä isompaa Cruzia (D-12).

Dr Dominant
04.02.2010 10:17:15

mhs: ...Dr Dominant, hyvän kitaran ostit :). Mä taisin sun testisessiosi aikana käydä testaamassa sitä isompaa Cruzia (D-12).

Katos, terve vaan! :) Eikös sulla ole siis myös OM/PW? Mä luulen että tää mun luuttu menee perintönä lapsille, ei mitään järkeä luopua tästä ikinä!! Mun sähkökitarat murjottaa nurkassa kun ei tuu peliaikaa ...

mhs
04.02.2010 13:08:04

Dr Dominant: Katos, terve vaan! :) Eikös sulla ole siis myös OM/PW? Mä luulen että tää mun luuttu menee perintönä lapsille, ei mitään järkeä luopua tästä ikinä!! Mun sähkökitarat murjottaa nurkassa kun ei tuu peliaikaa ...
Jep, on mulla. Tykkään kyllä --- aikani pähkäsin, että vaihtuuko siihen D-12-malliin, mutta OM/PW pysyi.

Otsikossa pysyäkseni, mulla aiemmin ollut Martin 000-16 GT vaihtui siis sittemmin Cruzin OM/PW:hen. Tarkoituksena ei ollut noin kallista ostaa, mutta vasta tuolla budjetilla saatiin "riittävää" parannusta --- tämä kertonee jotain noiden tonnin Martinien tasosta.

Aiemmin joku kommentoi jonkun 16-sarjan Martinin kaulasta. Mulla ei oo pahaa sanottavaa tuon 000-16:n kaulasta... sekä soitettavuus että talvenkesto kunnossa. Mutta toi soitettavuushan on makuasia.

kariffi
04.02.2010 21:15:49

Kiitokset hyvistä vastauksista! Sanotaan, että Yamaha ei pamaha. Olisiko niin, että Yamahoitten tukkoisempi saundi johtuu tukevasta rakenteesta, jolloin herkkyys kärsii. Tämä lienee asian laita lähes kaikissa massatuotantosoittimissa. Eipä silti, eiköhän tonnin Martinitkin tehdä ihan täysin teollisesti ja määrätkin lienevät kohtuullisen suuria. Tämä on siis mutua. Oikaiskoon asiaa paremmin tuntevat. Dr. Dominantilta olisi mukava kysyä, että millainen rooli kitaralla ja varsinkin akustisella sellaisella on sävellys/sovitustyössäsi. Vai onko kitarointi ja sävellystyö kaksi erillistä asiaa muusikon urallasi?

Dr Dominant
05.02.2010 09:09:08

kariffi: Kiitokset hyvistä vastauksista! Sanotaan, että Yamaha ei pamaha. Olisiko niin, että Yamahoitten tukkoisempi saundi johtuu tukevasta rakenteesta, jolloin herkkyys kärsii. Tämä lienee asian laita lähes kaikissa massatuotantosoittimissa. Eipä silti, eiköhän tonnin Martinitkin tehdä ihan täysin teollisesti ja määrätkin lienevät kohtuullisen suuria. Tämä on siis mutua. Oikaiskoon asiaa paremmin tuntevat. Dr. Dominantilta olisi mukava kysyä, että millainen rooli kitaralla ja varsinkin akustisella sellaisella on sävellys/sovitustyössäsi. Vai onko kitarointi ja sävellystyö kaksi erillistä asiaa muusikon urallasi?

Yamaha ei pamaha :D, näytön putsausoperaation aiheutti!!

En ole ennen kuullut, mutta voihan siinä olla perää, ainakin mun Takamine ei pamahda eikä pauku, on senverta tukevaa tavaraa, tosin ehkä pienehkö soundi on tulosta kestävyydestä ...

Mä jätin kokopäivätoimisen kitaroinnin vuosituhannen vaihteessa, kun perhe-elämä, opetustyö ja sävellystyö vaativat oman osansa. Viime aikoina on tullut taas ihan fyysinen ikävä soittamista, ja olen alkanut kirjoitella kitaralle isompaa roolia viimeaikaisissa projekteissa.

Viinikaisen Teemulle ja Lapin kamariorkesterille kirjoitin 2008 eräänlaisen "kitarakonserton", ja nyt on työn alla sellainen akustinen bändi jossa on laulajan ohella viulu, sello, kontrabasso, huilu/foni, lyömäsoittaja ja Santa Cruz OM/PW ;) Eli tärkein syy tuohon hankintaani oli se, että en voinut kuvitella soittavani D-koppaisella mahonkitakaminella huippusoittajien ja laatusoittimien kanssa. Soundin laatu, ja ehkä vielä tärkeimpänä silkka volyymi Takaminessa ei vaan riitä. Saa nähdä jäänkö jalkoihin tälläkin luutulla, voi olla. Studioon mennään tänä vuonna ja sitä odotan hartaudella, omat äänityskokeiluni työhuoneella ovat kyllä todistaneet että Santa Cruzia on silkkaa autuutta äänittää...

Sävellystyö oli mulla pitkään erossa kitarismista, koska olen kirjoitellut tosi paljon sellaisille kokoonpanoille joissa kitaraa ei ole, tai sen rooli on pienehkö. Tosin, soinnuttaessani soitan usein kitaraa, tai ideoita hakiessani esim. improvisoin ja poimin sieltä aiheita.

Hauska sivujuonne siinä, että ei ole soittanut paljoa mutta on ollut kyllä isosti musan teossa muilla tavoilla on johtanut siihen, että soitan nykyään mielestäni eri tavalla, ja monella tapaa paremmin kuin 10 vuotta sitten vaikken ole varsinaisesti kitaraa tällä välin treenannut.

Hanok
08.02.2010 14:54:43

Täältä löytyy samansuuntaisia kokemuksia kuin muiltakin kirjoittajilta. Ostin pari vuotta sitten pitkähkön harkinnan jälkeen Martin D-16GT:n. Suoritin silloin melko kattavaa vertailua n. tonnin hintaluokan kitaroista, joita Helsingin liikkeissä oli tarjolla. Mielestäni Martin oli enemmän samaa sukua hieman kalliimpien kitaroiden kanssa, kun taas muiden valmistajien kitarat erottuivat omaksi ryhmäkseen. Eli 16-sarjan Martinista saa jo nostaa budjettia reilusti, että päästään merkittävään laadulliseen parannukseen. Kannattaa käydä Kitarapajalla testaamassa.

Suurimpana erona 15- ja 16-sarjan välillä pitäisin 16-sarjasta löytyvää kuusikantta. Oman kokemukseni mukaan tuolla on iso vaikutus soundiin, ja täytyy todeta ettei 15-sarja puhutellut ollenkaan samaan tapaan kuin 16-sarja.
Old Guitar
10.02.2010 23:28:06

Olen testannut lähivuosina kymmeniä akustisia, ennen kuin löysin vasta äskettäin minulle täydellisesti käteen sopivan ja korvaani miellyttävän akustisen kitaran Martin 000-28EC. Minulla on ollut Gibsoneita, Tayloreita, Furchejä ja yksi Martin D-35 ja yksi Larriveekin, kaikki loistokitaroita, mutta ne tuli kuitenkin myytyä. Nämä ovat ns. laatumerkkejä, ei kiinalaisia.

Aasiassa valmistetuista kitaroista kannattaa mainita Yamaha LL-16, Ibanez AWS-1000 (onko Aasiassa valmistettu?), Guild GAD-30R sekä GAD-50. Näitä suosittelisin halvempina vaihtoehtoina. Torilla on ollut em. Yamaha ja Ibanez hintaan 400 euroa!, joka on mielestäni edullinen hinta näille soittimille.

Tästä laadussa hieman alaspäin löytyvät sitten mm. Takamine EG-523, Yamaha LL-6, ollen kuitenkin ihan hyviä kitaroita.

On niitä ollut paljon muitakin, mutta ei tule nyt mieleen kuin vanha kunnon Eko Ranger, joka minulla oli ainoana kitarana 25 vuotta. Se oli minulla ennenkuin sairastuin kitaramaniaan.

Ai niin, täytyy vielä mainita Martin 000-15 täysin kokopuinenen: kansi, sivut ja pohja mahonkia. Oli yllättävän hieno sointi siinäkin ja jos edullisesti saa, niin kannattaa kokeilla.

Uudessa Martinissani (joka on käytetty) kuulen paljon sävyjä, joita ei muista kitaroista korviini kantautunut. Tällainen kitara kehittää soittotaitoa ja tyylin hiomista soinnillisen monipuolisuutensa vuoksi sekä kaulan sopivuuden vuoksi.

Dr Dominant
11.02.2010 09:17:20

Old Guitar: Olen testannut lähivuosina kymmeniä akustisia, ennen kuin löysin vasta äskettäin minulle täydellisesti käteen sopivan ja korvaani miellyttävän akustisen kitaran Martin 000-28EC.

Uudessa Martinissani (joka on käytetty) kuulen paljon sävyjä, joita ei muista kitaroista korviini kantautunut. Tällainen kitara kehittää soittotaitoa ja tyylin hiomista soinnillisen monipuolisuutensa vuoksi sekä kaulan sopivuuden vuoksi.

Pakko kysyä - onko sun EC sama yksilö jonka omisti aikanaan Viinikaisen Teemu? Soitin pajalla uutta 000-28EC kun se on yks niistä malleista jotka oli kiikarissa, ja ainakaan se yksilö ei sytyttänyt, oli tosi eri kuuloinen kuin se Teemun ex.

Mäci
11.02.2010 11:14:52

Aasiassa valmistetuista kitaroista kannattaa mainita Yamaha LL-16, Ibanez AWS-1000 (onko Aasiassa valmistettu?), Guild GAD-30R sekä GAD-50. Näitä suosittelisin halvempina vaihtoehtoina. Torilla on ollut em. Yamaha ja Ibanez hintaan 400 euroa!, joka on mielestäni edullinen hinta näille soittimille.

Tuohon aasian listaan lisäisin vielä Eastmanit.Laukkuineen Thomanilta reiluun neljään sataan euroon.Hinta/laatu-suhde enemmän kuin kohdallaan.

Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
Old Guitar
11.02.2010 13:28:50 (muokattu 12.02.2010 10:38:06)

Dr Dominant: Pakko kysyä - onko sun EC sama yksilö jonka omisti aikanaan Viinikaisen Teemu? Soitin pajalla uutta 000-28EC kun se on yks niistä malleista jotka oli kiikarissa, ja ainakaan se yksilö ei sytyttänyt, oli tosi eri kuuloinen kuin se Teemun ex.

Dr Dominant: Pakko kysyä - onko sun EC sama yksilö jonka omisti aikanaan Viinikaisen Teemu? Soitin pajalla uutta 000-28EC kun se on yks niistä malleista jotka oli kiikarissa, ja ainakaan se yksilö ei sytyttänyt, oli tosi eri kuuloinen kuin se Teemun ex.

Kommentoin aika pitkälti ja Windows päätti tehdä päivityksen ja tekstini tietty hävisi menneisyyden hämärään... Yritetään uudestaan:

Kitara ei varnaankaan ole nainitsemasi Teemu Viinikaisen entinen, koska ostin sen ulkomailta käytettynä. Mitä sointiin tulee, niin saattaa olla niin, että kuusikansi alkaa soida paremmin ja paremmin ajan kanssa.

Jäi vielä pari asiaa kertomatta noista kitaroista, joita on tullut kokeiltua lyhyen ajanjakson aikana (pari vuotta). Jos soittaisin pelkästään plektralla akustista kitaraa, niin Martin 000-28EC ei varmaankaan 'jäisi taloon' lopullisena valintana. Se loistaa etenkin sorminäppäilyssä ja ehkä myöskin hybrid-tyylissä (plektra ja sormet). Jos soittaisin pelkällä plektralla, niin valintani olisi voinut kohdistua Gibson J-185:een. Hieman halvemmista ehdoton plektrasoittoon soveltuva kitara oli Guild GAD-50, josta ääntä lähti yllättävällä voimalla ja soinnilla.

Kitara pitäisikin valita huomioonottaen oma soittotapa sekä kaulan sopivuus käteen. Tietenkin kitaran pitää ulkonäöltään miellyttää ja antaa oikeianlaista tunnelmaa. Jokainen ihminen kuulee/kuuntelee eri tavalla sen miten kitara soi, joten liikaa ei kannata kuunnella toisten suosituksia, vaan oma mielipidehän siinä tietenkin ratkaisee asian lopullisesti, joten kitara kannattaisi ehdottomasti testata ennen sen hankkimista.

Pitää myös huomioida se, että kitarat ovat yksilöitä, joten saman mallin kitaratkin voi vaihdellä, etenkin soinniltaan, toisiinsa nähden paljonkin. Esim. kun minulla on ollut kaksi eri kitaraa malliltaa Guild GAD-30R, niin toinen oli mielestäni hintaansa nähden loistava yksilö, mutta toinen oli soinniltaan paljon vaatimattomampi.

Kuten mainitsin, niin itse tilasin kitaran 'sokkona' ilman että olisin sitä kokeillut. Odottamaton onnenpotku oli se, että ulkomailta tilaamani kitara olikin soinniltaan ja malliltaan paras, joka kohdalle on osunut.

Minulla oli Landola V-62 Martinin kopio, joka sopi käteeni täydellisesti. Etsin siis Martineista Landolan mallista kitaraa ja löysinkin mielestäni saman mallin, joka oli tämä Martin 000-28EC. Kitaran saavuttua totesin sen olevan lähes täydellinen kopio Landolasta! )

Tähän väliin tapahtui MuusikoidenNetin internetsivuston yksi ongelma eli jos ei ole kirjautunut, kun kirjoittaa kommenttia ja yrittää sitä lähettää, niin järjestelmä ilmoittaa, että kommenttien kirjoittaminen vaatii kirjautumisen. Jos menee backilla takaisin sivulle, jossa kommenttia kirjoitti, niin kirjoitus on hävinnyt. Tilanne olisi helppo korjata, mutta tuota korjausta ei ole tehty. Täytys varmaan tiedottaa siitä sivujen ylläpitäjälle. Yleensä, jos muistan, niin otan kopion tekstistä ennen kuin lähetän kirjoituksen.

Enää en siis muista mitä olen kirjoittanut ja lopetankin tältä erää lyhyeen yhteenvetoon niistä asioista, jotka tulisi huomioida, kun ollaan hankkimassa uutta akustista kitaraa (epämääräisessä järjestyksessä:

- oma soittotpa ja -tyyli: plektralla, sormin yms.
- kitaran sopivuus fyysisesti: kaulaprofiili, kopan koko
- käyttötarkoitus: kotisoitto, live, studio yms.
- ulkonäkö ja tuoksu :): esim. jos soittaa bluesia, niin tyyliltään oikea kitara voi luoda oikeaa tunnelmaa.
- sointi
- hinta
- jälleenmyyntiarvo

Kannattaisi testata ennen ostoa, sillä jokainen kitara on oma yksilönsä ja jokainen ihminen kuulee omalla tavallaan kitaran soinnin.

Itse olen ostanut lähes jokaisen vastaantulleen kitaran, 'kohteliaisuussyistä' ja yleensä olen kiinnittänyt huomiota vain sointiin ja ulkonäköön, mutta näinkin voi löytää loppujen lopuksi sen oikean kitaran, sillä tällä tavoin sain tietää millainen kitara minulle parhaiten sopii. Harvempi tietää tarkalleen millainen kaulaprofiili h änelle käy, tai mikä sointi eniten miellyttää. Se on kokeiltava ja itse löydettävä. Etsiskely on ihan mielenkiintoista hommaa ja jos ottaa jälleenmyyntiarvon paremmin huomioon kuin minä, niin ei jää paljon edes taloudellisesti tappiolle.

Meni ehkä hieman ohi aiheen ja oli liikaa asioiden toistoa sekä 'hauki on kala, hauki on kala' tyylistä sisältöä, mutta kirjoittelin mitä mieleen tuli, vailla mieltä.

Joo: semmottii, tämmöttii, tommottii...

milahtee
12.02.2010 10:32:26

Olen maailmalla liikuessa soittanut useita Martinin 000-28 EC -malleja eikä yksikään niistä sykähdyttänyt. Niissä kaikissa saundi oli ponneton ja yläpää tukkoinen. Tämä voi tietysti johtua myös siitä, että kitaroissa on yleensä loppuunsoitetut kielet. Ilmeisesti näissä malleissa - ainakin nettikeskustelujen perusteella - on isoja eroja. Teemun entistä 000-28 EC en ole soittanut, mutta keskustelimme kitarasta hänen kanssaan. Itse kallistuisin tuon hintaluokan Martinin kohdalla GE-sarjaan.

Testasin Kitarapajalla viime vuonna Santa Cruzin OM/PW mallia, joka on yksi parhaimpia OM-kitaroita, joita olen koskaan soittanut. Kitara oli kevyt ja soi sävyisästi kaikista asemista. Se oli myös kovaääninen, mutta samalla herkkä. Sen olisi saanut lievästi pintaviallisena huomattavasti alle normihinnan.

Old Guitar
12.02.2010 10:45:36

milahtee: Olen maailmalla liikuessa soittanut useita Martinin 000-28 EC -malleja eikä yksikään niistä sykähdyttänyt. Niissä kaikissa saundi oli ponneton ja yläpää tukkoinen. Tämä voi tietysti johtua myös siitä, että kitaroissa on yleensä loppuunsoitetut kielet. Ilmeisesti näissä malleissa - ainakin nettikeskustelujen perusteella - on isoja eroja. Teemun entistä 000-28 EC en ole soittanut, mutta keskustelimme kitarasta hänen kanssaan. Itse kallistuisin tuon hintaluokan Martinin kohdalla GE-sarjaan.

Testasin Kitarapajalla viime vuonna Santa Cruzin OM/PW mallia, joka on yksi parhaimpia OM-kitaroita, joita olen koskaan soittanut. Kitara oli kevyt ja soi sävyisästi kaikista asemista. Se oli myös kovaääninen, mutta samalla herkkä. Sen olisi saanut lievästi pintaviallisena huomattavasti alle normihinnan.

No sitten minulla kävi tuuri, koska Martin 000-28EC:stä irtoaa paljon hienoja nyansseja ja sävyjä, jotka värittävät sointia. Aika paljon se on kiinni soittajan tavasta kuulla ja millainen sointi häntä miellyttää. Esim. omat korvakäytäväni ovat erittäin kierot, joten kuulokin sen mukainen. Kai noita kitaroita sen vuoksi tehdäänkin tuhansia eri malleja, on kitaraa jokaiseen makuun.

flattopguitar
12.02.2010 11:01:06

milahtee: Testasin Kitarapajalla viime vuonna Santa Cruzin OM/PW mallia, joka on yksi parhaimpia OM-kitaroita, joita olen koskaan soittanut. Kitara oli kevyt ja soi sävyisästi kaikista asemista. Se oli myös kovaääninen, mutta samalla herkkä. Sen olisi saanut lievästi pintaviallisena huomattavasti alle normihinnan.

Tuo OM/PW on muuten jännä kitara soundillisesti. Vaikka siitä lähtee todellakin hyvä soundi ja siitä pitävät lähes kaikki ihmiset, niin omasta mielestäni tähän on tietty syy, eikä se välttämättä johdu siitä, että soundi olisi absoluuttisesti niin hyvä. Se syy on minusta siinä tavassa miten soundi tulee kitarasta ulos. OM/PW on sellainen melkoisen räyhäkäs akustinen ja päällekäyvä. Siitä saa vähänkään kovemmin soittamalla säröntyyppisen-akustisen soundin ulos, siis sellaisen jossa taajuusvasteessa on säröefektin tavoin rikkoutuneita osia. Tietenkin tuo vertaus särökitaraan on vähän liioiteltu, mutta kuvaa mielestäni jotenkin sitä päällekäyvää tunnetta kitaraa soittaessa. Kova äänenvoimakkuus on kanssa sellainen mistä valtaosa soittajista pitää, mitä kovempaa sitä parempi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti