Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mandoliiniin nylonkielet
1
Old Guitar
23.01.2010 23:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useissa mandoliineissa on liian terävä saundi minun makuuni. Ajattelin, että nylonkielet pehmentäisivät saundia mukavasti. Onkohan mandoliineille tarkoitettuja nylonkieliä, vai millaisia nylonkieliä kannattaisi mandoliineissä käyttää, jos sille erikseen tarkoitettuja kieliä ei ole markkinoilla?

12-kielisiäkin tekis mieli kokeilla nylonkielillä. Onko muuten Silk & Steel kieliä 12-kielisille?

mll
24.01.2010 12:59:32 (muokattu 24.01.2010 13:12:50)

Old Guitar: Useissa mandoliineissa on liian terävä saundi minun makuuni. Ajattelin, että nylonkielet pehmentäisivät saundia mukavasti. Onkohan mandoliineille tarkoitettuja nylonkieliä, vai millaisia nylonkieliä kannattaisi mandoliineissä käyttää, jos sille erikseen tarkoitettuja kieliä ei ole markkinoilla?

Mä epäilen, että nylonkielet ei toimi mandoliinissa. Kannattaa varmaan testata Thomastikin hiottuja kieliä. Mulla ei ole henk. koht. kokemusta, mutta niissä pitäisi olla pehmeämpi soundi.

Guuggeli kertoo totuuden. 12-kieliselle löytyy silk & steel -kieliä http://www.stringsandbeyond.com/dsiandst12st.html

Topi Nambur
24.01.2010 17:56:26

Old Guitar: Useissa mandoliineissa on liian terävä saundi minun makuuni. Ajattelin, että nylonkielet pehmentäisivät saundia mukavasti. Onkohan mandoliineille tarkoitettuja nylonkieliä, vai millaisia nylonkieliä kannattaisi mandoliineissä käyttää, jos sille erikseen tarkoitettuja kieliä ei ole markkinoilla?

Näyttää siltä, että vika on enemmän soittimissa kuin kielissä. Kokeilepa jotain pehmeäsointista mandoliinia, niin ei tarvitse vaihtaa kielten materiaalia. Nailonkielet eivät nimittäin soi kunnolla soittimessa, joka on suunniteltu metallikielille. Tai ehkä mandoliinia kvinttiä alemmaksi viritettävä mandola soi mielestäsi sopivan pehmeästi.

Toisaalta voit siirtyä soittamaan jotain monista barokkimandoliinityypeistä, joissa on suolikielet - nailonkielet käyvät myös - ja enemmän kuin neljä kielikuoroa. Koska ne ovat luuttuperheen soittimia, sormisoitto on niissä usein luontevampaa kuin plektrasoitto.

Lähimmät barokkimandoliinien rakentajat toiminevat Saksassa, ks. esim.
http://www.guriema.de/lauten.htm

Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti