Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikillisen akustisen kitaran hommaaminen
1
tepper
24.11.2009 21:54:27 (muokattu 25.11.2009 13:35:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervepä terve, ja heipä hei!

Olen tällä hetkellä ostamassa noin 200-300e budjetilla mikillistä tersäkielistä akustista kitaraa ja kyselisin teiltä mielipiteitä ja tottumuksia. Olen myös miettinyt normaalin akustisen ostamista, mutta tällä hetkellä mikillisen ostaminen tuntuisi järkevimmiltä tuossa hintaluokassa..

Olen pari kitaraa jo ehtinyt katsella mutta kaikki vaihtoehdot otetaan vastaan, myös mikittömät vaihtoehdot.

Yamahan APX500 http://www.thomann.de/fi/yamaha_apx500_obb.htm

ja Ibanezin AEG8E http://www.thomann.de/fi/ibanez_aeg8ebk.htm

Pahinta tässä on se, että en pääse testaamaan noita mikillisiä, mutta olen lukenut niistä muutamia arvosteluja ja katsonut videoita youtubesta, josta saan edes jonkinlaisen kuvan ja mielestäni ne kuulostavat todella hyviltä. Nuo thomannin ääninäytteet kuulostavat myös aivan mahtavilta.

Olen aikaisemmin soittanut veljeni noin 5 vuoden vanhalla Yamahalla (jonka mallia nyt en muista) mutta sillä soittaminen tuntui hieman raskaalta. Olen myös soittanut monilla muilla normaaleilla akustisilla, mutta tuolla veljeni akustisella olen soittanut enemmän..

Kertokaa jos tarvitsette jotain lisäinfoo. Oon lukenu jo läpi tuon stickyn akustisista. Hmm voitteko kertoa mitä se laminoitu tarkoittaa?

EDIT: Enpäs tullut ajatelleeksi käykö tuo minun Vox AD30VT edes tuollaisen mikillisen jatkeeksi! Eli käykö se, vai pitäisikö alkaa tuollaisen mikillisen suhteen katselemaan myös vahvistinta.

jsvenn
27.11.2009 14:28:54

Hei, Kun kukaan muukaan ei ole ottanut kantaa kysymykseesi, niin vastaan sen mitä tiedän, en sitä mitä olen muilta kuullut tai lukenut.

Ibanez-elektroakustisista miulla on omaa kokemusta kahdesta eri mallista nimittäin AW-50 vm.-99 ja AEL-20 muutamaa vuotta uudemmasta. Kummatkin ovat soitettavia vielä noin kymmenen vuoden iässä. Ibanezeissa on sähkökitaramainen "ohut" kaula. Ymmärtääkseni niistä edellisessä on kokopuukansi, mutta laminoitu pohja ja sivut. Jälkimmäisessä taitaa kansikin olla laminoitu?. Laminointi tarkoittaa, että pinta on tehty puristaen ja liimaten useammasta kuin yhdestä viilusta, paksuudeltaan rakenteen jäykkyyden vaatima. Kummatkin kitarat ovat Korean tuotantoa. Edellinen on ollut varakitarani joskus keikallakin ja siihen olen ollut tyytyväinen. Viime kesänä vähäisen käytön takia kaula oli päässyt kääntymään negatiiviseen kulmaan (kielet löysällä) ja jouduin kiristämään kaularautaa hieman, kun kiristin kielet normaaliviritykseen. Kuitenkin kitara soi kohtuullisesti hintaansa nähden sekä akustisest,i että vahvistimen läpi soitettuna. Kielinä olen käyttänyt 0.11 sarjaa...

Jälkimmäistä Ibaa soittaa poikani kanssa ja sen ominaisuudet ovat lähes identtiset AW:n kanssa. AEL:ssä on 0.12... kielet ja kaularautaa sääsin hieman kaulan pitämiseksi oikoisena. Senkin soundi toimii kompatessa, sooloja poika ei tosin vetele kun yhdessä rämpytellään. Mie olen soitellut molempia kitaroita sekä putki-että transistorivahvistimen kautta. Molemmat toimivat, mutta en tiedä sopiiko sinun Voxsi sisäänmeno parhaalla tavalla esivahvistetun mikkisi tuottamaan inputtiin. Ei auta kuin kokeilla.

Osta kitara jossa on alkuperäinen puun väri, jos vain voit sietää värin. Saat silloin paremmasta materiaalista tehdyn soittimen. Jos voisi yleistää niin tummaksi värjätyt soittimet tehdään sellaisita puista, joita ei hyväksytä "puhtaan" puunvärisinä.

Osta kuitenkin Yahama, sillä niistä on joka tapauksessa niin paljon positiivista palauttetta, että niihin voisi uskoa. Joo mutta tämä on mutua...
tv juho

tepper
28.11.2009 14:16:00

Kiitos vastauksesta!

Toisella foorumilla vahvistettiin, että kitaralle kannattaisi hommailla uusi vahvistin, koska Voxin kanssa soundi ei todellakaan ole paras mahdollinen. Myös haukuttiin noiden kitaroiden soundia unplugattuna, mikä on todella harmillista, koska soittelisin varmasti paljon myös ilman vahvistinta.

Eli tässä nyt olen miettinyt asioita uudestaan ja ostan näillä näkymin akustisen ilman mikkiä. Toisella foorumilla yhdiksi annettiin vaihtoehdoiksi

http://www.thomann.de/fi/yamaha_fg_720s_obb.htm ja
http://www.thomann.de/fi/yamaha_fg_700s_nt_gloss.htm

Tuosta sarjasta löytyy vielä 730 ja lueskelin täältä foorumeilta että se olisi tästä sarjasta ehkä se järkevin ratkaisu. Eihän noilla hintaeroakaan ole hirveästi.

Harmillista sinänsä jos tuo väri (ja puu) vaikuttaa negatiivisesti akustisen soundiin, en nimittäin todellakaan ole tuon vakio puunvärin ystävä.

McLeach
07.12.2009 01:12:29 (muokattu 07.12.2009 01:13:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ootko fendereitä katellu? http://www.thomann.de/fi/fender_cd140sce_na.htm tää soi omaan korvaan ainaskin suht mukavasti ihan akustisenakin, tosin suht paksuilla kielillä. Muuten voi jäädä aika hiljaiseksi. Tosin jos siitä voxista soittelet niin 2-3 euron budjettikin on jo liikaa ;)

Mechanizm
14.12.2009 13:27:04

Käytän tepperin ketjua hyväkseni, niin ei tarvitse uutta väsätä.

Olisi tarkoitus hommata uusi akustinen ikivanhan Landolan tilalle. Vasenkätisenä olisi myös kiva vihdoin soitella vasurikitarallakin.
Käyttö on kotona neppailua yksin ja kaverin kanssa, sekä Line6 UX2 -kortin kautta tietokoneella äänittelyä. Eli kovin korkeita vaatimuksia ei ole, mutta ihan pilipalipeliinkään en viitsisi rahoja laittaa kiinni.

Tämä Ibanez on ollut mielessä.
http://www.dv247.com/guitars/ibanez-ew20l-ase--48364

Punnan hinta kun on nyt halpa, niin tuo tuntuisi olevan edukas ostopaikkakin.

Jos joku osaisi kertoa kokemuksia tuosta kitarasta, niin olisi kiva kuulla.
Ja toki suositukset muihinkin vaihtoehtoihin on tervetulleita.
Tattista jo etukäteen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti