Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiselle Vahvistin
1 2
julmunen
07.11.2009 01:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suora kysymys:

Laulan ja soitan akustista paljon. Saanko sekä laulun että akustisen kitaran laadukkaasti kotioloissa kuulumaan tällä http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=29846

Haluan laadukkaan soundin. Vai olisiko pienet aktiivikaapit mikserillä parempi ratkaisu?

Zeeboo
07.11.2009 09:15:16 (muokattu 07.11.2009 09:19:01)

julmunen: Suora kysymys:

Laulan ja soitan akustista paljon. Saanko sekä laulun että akustisen kitaran laadukkaasti kotioloissa kuulumaan tällä http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=29846

Haluan laadukkaan soundin. Vai olisiko pienet aktiivikaapit mikserillä parempi ratkaisu?

Roudauksen kannalta tuollainen kombo on varmasti helpompi ratkaisu. Itse en ole laulumiehiä, joten sitä puolta en näissä ole testannut, mutta kitaraa olen kombojen läpi soittanut, ja ihan OK toimii.

Vaihtoehtoja näissä on vaikka kuinka, ihan miten kukkaro periksi antaa. Tuo Marsu on pienissä paikoissa ihan riittävä. Vihtoehtona kannattaa kokeilla myös Rolandin AC 30 ja AC 90. Tuolla 90:llä olen itse tehnyt pari naikkari/ teräskielistä keikaa ja kovasti tykästynyt sen soundiin.

Jos haluat laajemmalle yleisölle saada äänen kuuluviin, niin vähän enemmän euroja tiskiin ja joku pikku PA, mahdollisesti vielä joku erillinen etuaste kitaralle. Budjettiluokan ratkaisu voisi olla myös käytetty. Tuollainen sattui torilta silmään (mietin itse, että pitäiskö ostaa "varooks"):

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=365953
Vähän pienemmät tehot kuin tuossa jota olet miettinyt (ei mitään merkitystä), mutta isommat kajarit (tällä on jo vähän merkitystä, luulisin).

Kannattaa tsekata, ja tietty vääntää kättä hinnasta.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
P-Nut
07.11.2009 10:56:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laadukkaan combon haluat niin täältä tulee yksi suositus AER-merkin vahvistimille. Hintaa on hieman enemmän verrattuna esim. Rolandin AC-sarjaan, mutta soundi on kyllä hyvä. Suosittelen testaamaan.

planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
julmunen
07.11.2009 13:18:22

Marsussa suhteessa Rolandin AC 90:iin olisi ainakin enemmän paikkoja. Tarviis saada kiinni 2 akustista ja mic.

Jos miettii kotisoittamista (okt), niin toimiiko siinä tällainen akustiselle tarkoitettu vahvistin paremmin lauluineen pieniin PA-kamoinhin nähden. Osaisiko siihen kukaan vastata?
En tiedä onko mulla jotenkin vääristynyt kuva päässä, mutta kuvittelen jotenkin sen olevan PA-kamojen kautta jotenkin desibelivoittoisempaa ja että hiljaa musisointi lauluineen olisi jotenkin vaikempaa. Olenko aivan hakoteillä?

Zeeboo
07.11.2009 14:16:50

julmunen: Marsussa suhteessa Rolandin AC 90:iin olisi ainakin enemmän paikkoja. Tarviis saada kiinni 2 akustista ja mic.

Jos miettii kotisoittamista (okt), niin toimiiko siinä tällainen akustiselle tarkoitettu vahvistin paremmin lauluineen pieniin PA-kamoinhin nähden. Osaisiko siihen kukaan vastata?
En tiedä onko mulla jotenkin vääristynyt kuva päässä, mutta kuvittelen jotenkin sen olevan PA-kamojen kautta jotenkin desibelivoittoisempaa ja että hiljaa musisointi lauluineen olisi jotenkin vaikempaa. Olenko aivan hakoteillä?

En kyllä keksi, miksi pikku PA olisi "desibelisempi" kuin kombovahvistin. Onhan ne tasojen säädöt siinäkin.

Jos useammalle ohjelmalähteelle - esim 2Xkitara + laulut - on tarvetta, niin pikku PA olisi varmaan joustavampi. Erilliset tasonsäädöt ja EQ:t joka kanavalla jne.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
julmunen
07.11.2009 18:17:10 (muokattu 07.11.2009 18:17:39)

Mutta eikös tuossa Marsussakin ole ne tasonsäädöt ja EQ:t kanavissa???

Zeeboo
07.11.2009 20:33:54

julmunen: Mutta eikös tuossa Marsussakin ole ne tasonsäädöt ja EQ:t kanavissa???

On, mutta jos tarvitsee enemmän inputteja kuin kahdelle kitaralle ja yhdelle laululle, niin siinä tapauksessa pikku PA antaa enemmän pelivaraa. Jos tarve on vain 2xkitara + 1xlaulu, niin varmasti tuo Marsu on hyvä vaihtoehto.

julmunen
08.11.2009 13:02:12

Onko tuon eteen mahdollisuutta kytkeä mikseriä kiinni ja saada sitä kautta lisää mahdollisuuksia???

hidaskäsi
10.11.2009 00:09:59

Jotenkin tuo juttusi kuulostaa siltä, kuin ajattelisit siinä Marsussa olevan jotenkin optimi soundi akustiselle verrattuna PA-laitteisiin. Akustisen soundi kuitenkin toimii parhaimmillaan hyvin samankaltaisella ratkaisulla kuin laulukin, niin mikrofonien, kuin kaiuttimienkin suhteen. Sähkökitara sitten erikseen.

Noissa pienissä komboissa on etuna lähinnä kätevyys ja halvempi hinta. Jos kaipaat enemmän säätöjä, sisäänmenoja tai soitat yli 50 hengen tilaisuuksissa, niin silloin PA on oikea ratkaisu. Jos sinulla on paljon pieniä juhlatilaisuuksia sitten kombo varmaan riittää? Soundi toimii PA:ssa paremmin ja kitaralle saa varsin laadukkaita efektejä. TC-Electronics:lla on akustiselle varta vasten tehty laadukas efekti(G-natural). Toimii etuasteena ja efektinä varmasti PA:n edessä laadukkaammin kuin esim. tuo Marsu, jossa ei ainakaan omasta mielestäni ole kovin kummoinen soundi. Itse kallistuisin kombossa tuon AC60 (vai oliko se 90) puoleen (se isompi noista Rolandin kahdesta kuitenkin laadukkaampien kaiutinelementtien vuoksi).

Jossain määrin makuasioita mutta ei kokonaan kuitenkaan. Vertauksena sähkökitara puolelta vois ottaa, että soundaako kombo paremmin kuin nuppi ja 4x12" tuuman erilliskaappi? Ei kait, mutta on tuota komboa helpompi siirrellä ja maksaa puolet.

julmunen
10.11.2009 15:03:49

No sitä Rolandin AC-90:iä olen pitänyt toisena vaihtoehtona, mutta ei käsittääkseni saa kahta kitaraa ja mikkiä kiinni. Onko keinoa? Eikös ne efektivehkeet ja mikserit kumminkin voi kytkeä tuon vahvistimenkin eteen ettei ne sitä varten tarvitse olla ne PA:t?

Ukkovaari
10.11.2009 19:25:05 (muokattu 10.11.2009 19:26:10)

julmunen: No sitä Rolandin AC-90:iä olen pitänyt toisena vaihtoehtona, mutta ei käsittääkseni saa kahta kitaraa ja mikkiä kiinni. Onko keinoa? Eikös ne efektivehkeet ja mikserit kumminkin voi kytkeä tuon vahvistimenkin eteen ettei ne sitä varten tarvitse olla ne PA:t?

Tuo AC90 lienee samanlainen kuin AC60, jonka itse omistan ja AC60 saa kyllä kaksi kitaraa kiinni, toinen normi 1/4 plugi ja toisen XLR liittimellä olevalla johdolla.
Laulumikkiä sitten ei tosiaan mahdu enää tuohon.

Jos päädyt jostain syystä tuohon Roland AC malliin niin AC90 lienee parempi koska siinä on isommat kajarit. Kyllähän tuosta AC60 lähtee ääntä mutta ite en oikein tykkää sen pienistä kaijuttimista.

En ole tätä ketjua lukenu hirveän tarkkaan mutta jos päätyy ratkaisuun että hankkii kitaravahvarin ja meinaa sen kautta soittaa ja laulaa niin on hyvä varmistua siitä, että laululle ja kitaralle on selvästi omat säätönsä (esim. jos itse soittaisin tuon AC60 kautta ja haluaisin laulaa niin ei kauhean kivaa jos haluaa kitaralle käyttää reverb ja delay efectejä, nämä efektit sitten myös vaikuttaa siihen lauluääneen eli efektoi nekin kun ei ole erillisenä kumpaisellekin puolelle, chorus onneksi sentään on kumpaisellekin omansa.

Aika moni ilmeisesti on päätynyt jonkin näköiseen PA-laitteistoon mikserin kera koska jos käyttää kitaravahvistinta (varsinkin 2 kitaraa + laululle oma mikki) niin sopivan ratkaisun löytäminen on vähän työlästä. Sopivalla mikserillä, johon sitten liittää laulumikin ja molemmat kitarat ja sitä kauttaa PA:n kajareihin toiminee yllättävänkin hyvin. Aika paljon riippuu siitä mitä esim. kitarasoundiltaan hakee, tässä suhteessa on nuo kitaralle tarkoitetut vahvarit aika hyvässä asemassa, mutta pulmaksi tulee "entäs se laulu osuus".

PA-laitteisto sopivalla mikserillä, sopivat kaijuttimet ja kitaroita varten vaikka pari sellaista efekti/multiefekti laitetta voisi toimia aikas kivasti. Jos akustinen kitara on itsessään hyvä soundinen niin kannattaa miettiä tarviiko sitä yleensäkään efektoida vaan kelpaako soundi suoraan laitettuna esim. mikseriin.

Olipa se ratkaisu mikä tahansa niin rahaahan tuo vaatii enempi tai vähempi.
Toivottavasti löytyy kuitenkin joku hyvä tarpeisiisi sopiva ratkaisu.

C7
11.11.2009 15:43:31

Ukkovaari: Tuo AC90 lienee samanlainen kuin AC60, jonka itse omistan ja AC60 saa kyllä kaksi kitaraa kiinni, toinen normi 1/4 plugi ja toisen XLR liittimellä olevalla johdolla.

Kenties et ole pannut merkille, että tavallinen plugi menee myös tuohon XLR-liitimeen, se on laitettu niin, että molemmat käy, sekä XLR, että tavallinen plugi.
Ainakin tämä onnistuu AC60:ssa, jollaisen minä omistan ... ihan loistava peli, olen sitä käyttänyt myös lukuisilla keikoilla ja toimii hyvin myös keikkakäytössä.

vanha, mutta elossa!
Ukkovaari
11.11.2009 21:30:59

C7: Kenties et ole pannut merkille, että tavallinen plugi menee myös tuohon XLR-liitimeen, se on laitettu niin, että molemmat käy, sekä XLR, että tavallinen plugi.
Ainakin tämä onnistuu AC60:ssa, jollaisen minä omistan ... ihan loistava peli, olen sitä käyttänyt myös lukuisilla keikoilla ja toimii hyvin myös keikkakäytössä.

Katos niinpä tuossa taitaa ollakin, no opinpa tuosta sitten uutta, aika hyvin olen manuskan tuosta kohdin jättäny lukematta ;-)

Itellä on tullu kokeiltua yhdistää tuo elektroakkari kahdella johdolla tuohon AC:n 1/4 normiplugilla ja XLR liittimellä, tuossa AW800 ECE NT:ssä kun on kaksi lähtöä.

rattledad
11.11.2009 21:43:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1 kunnon aktiivikaappi ja pikkumikseri?

"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
julmunen
12.11.2009 10:17:32

Menee enemmän tuonne toiselle puolelle, mutta olisiko kellään tietoa aktiivikaappien Mackie 350 V2 ja 450 V2 eroa. Toisesta saa aikaiseksi isomman metelin, sen minä ymmärrän, mutta onko niiden äänen laadussa eroa?

julmunen
08.12.2010 20:37:51

Akustisten vahvistimista jälleen! Onko kokemuksia VOX AGA70 mallista? Olen juuri hankkimassa sitä tai olen hieman vertaillut myös Marsun 50:stä ja Rolandin ac-60:stä. Tuo Vox jotenkin kiinnostaisi. Mutta jos olisi kokemuksia niin kertokaa???

Tuolla spekseissä ei mainita tweeteriä mutta eikös se nyt siten ole, että näissä akustisille tarkoitetuissa se kumminkin aina on???

oksatboys
08.12.2011 16:36:27 (muokattu 08.12.2011 16:57:50)

julmunen: Akustisten vahvistimista jälleen! Onko kokemuksia VOX AGA70 mallista? Olen juuri hankkimassa sitä tai olen hieman vertaillut myös Marsun 50:stä ja Rolandin ac-60:stä. Tuo Vox jotenkin kiinnostaisi. Mutta jos olisi kokemuksia niin kertokaa???

Tuolla spekseissä ei mainita tweeteriä mutta eikös se nyt siten ole, että näissä akustisille tarkoitetuissa se kumminkin aina on???

Ei tuossa taida tweetteriä olla.
Oisko kellään nyt kokemuksia tosta? Jossain foorumilla sanottiin että tuon DI-outti hiljentäisi vahvistimen oman kaiuttimen. Onko tämä totta vai tarua? Muuten olisi juuri loisto peli phantomeineen ja putkietusineen. Ehkä mäkin hommaan vain mikserin ja pienen aktiivikajarin, jos toi DI-kohuhuhu pitää paikkansa...

E. Taitaa olla ihan pötypuhetta. Ei ainakaan manuaalissa mainita mitään tommosta.

+makke+
23.12.2011 11:26:42

Mielenkiinnosta kyselen, että päätyikö Julmunen mihin ratkaisuu?

Sillä itsekkin olen ajatellut vahvistimen hankkia (tässä joskus), mutta vain pykälää pienemmät mielessä.
-ROLAND AC-33
-ROLAND AC-60
-VOX AGA70

oksatboys
24.12.2011 00:00:58

+makke+: Mielenkiinnosta kyselen, että päätyikö Julmunen mihin ratkaisuu?

Sillä itsekkin olen ajatellut vahvistimen hankkia (tässä joskus), mutta vain pykälää pienemmät mielessä.
-ROLAND AC-33
-ROLAND AC-60
-VOX AGA70

Noista muuten voxi lähtee alle kolmen sadan euron jos Englannista tilaa...
Ite haluisin phantomin kun on konkkamikkejä ja ne toimii hyvin. Aika harvasta vain phantom löytyy. ZT lunchbox acousticissa olis kans ja olis mukavan kevyt n.5kg.

Onko kukaan tällaista testannut http://www.thomann.de/fi/artec_a25d.htm ?
Halpahan toi on ja odotuksen sen mukaiset...

+makke+
03.12.2012 17:06:31

Jälleen löydän itseni tämän asian ääreltä..
Omaksi iloksi soitteluun ja laulamiseen vahvistinta. Jos lompakkoon katsottaisiin vaihtoehtoina olisi ehken: VOX AGA70 tai Roland AC-33.
Rolandin AC-60:n menee hieman kalliin puoleiseksi. Löytyyhän vielä Fenderiltäkin: Acoustasonic 100 combo, mutta itse en juuri perusta noista simuloinneista tai mallinnuksista.

Milloinkas valmistajat julkaisevat uutuuksiaan? Kun eihän tuo Rolandin AC-sarja mikään uusi enään ole. Ei sillä että siinä nyt vikaa olisi, ajattelin että jos olisivat jotain uutuutta pukkaamassa ulos.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti