Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielisetti Ibanez metallikielinen?
1
samppa2
21.09.2009 08:53:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere,

Löysin varastosta 15 vuotta vanhan Ibanez PF-10 teräskielisen kitaran ja ajattelin laittaa sen soittokuntoon. Pääosin sähkökitaraa soitelleena en osaa sanoa minkälainen kielisetti ko. skebaan kannattaisi vaihtaa? G-kieli näyttää olevan punottu..sähkiksessä käytän 010-046 settiä.

Milkop
21.09.2009 10:46:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12-setti taitaa olla tavallisin teräskielisissä kitaroissa, sitä on ainakin itse tullut käytettyä. Ainakaan ohuempia en menisi laittamaan.

"People are fucking boring. You know what would be great for a guy like me? To be in a coma." -George Carlin
weelie
21.09.2009 12:30:59

Kyllähän monilla on aluksi 011-setti, eli esim extra lights, mutta 012-settihän se normaali on (lights?), ja sitten on vielä medium 013-setti.

Uskoisin että yleisimmät kielet ovat forsforipronssiset (phosphor bronze) ja toiseksi yleisimmät 80-20 -kielet. Eri materiaalia kuin sähkökitaran kielet, siis.

'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
KenParker
21.09.2009 17:15:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai ole mitään sääntöä siitä mitkä kielet kannataa laittaa, mutta itse laittaisin ne joilla on vielä mukava soittaa, oli ne sitten 11-, 12- tai 13 kielet. Riippuu siis soittajan fysiikasta. Toki akustiset yleensä soivat sitä paremmin mitä paksummat kielet, mutta jos ei jaksa painaa kieliä otelautaa vasten, there's no tone. Tämä kannattaa muistaa kun jengi ehottelee niitä vähintään lighteja tai mediumeja. Kokeilemalla selviää.

Useimmat huippukitaristit kai käyttävät 12- settiä, mutta luin jostain, että joku fingerstylehuippu vetelee jopa 10-setillä. Ja sitäpaitsi ainahan voi testailla custom-settejä, eli ostaa kielet yksittäin, joka tosin tulee kalliimmaksi.

Zeeboo
21.09.2009 22:13:31

Vähän on tietysti kiinni soittimestakin. Joillain akkareilla on taipumus alkaa kompressoida ääntä kun kompataan kovemmalla tatsilla, joillain ääni tuppaa menemään kovastikkin tukkoon. Näissä jonkinlainen apu voi olla kevyemmästä kielisetistä.

Iste soitin aikaisemmin .013 setillä. Ostin joku aika sitten "idän ihmeen" Samicin Taj-1:n ja tässä tuntuu pelaavan .011 - .052 setti ihan täyttä päätä. Helppo soittaa ja soundi on kohdillaan tällä setillä.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
kimizu
24.09.2009 00:12:00

Itse laittaisin 12-setin, se taitaa olla yleisin kuitenkin ja hyvä lähtökohta. Äkkiä sen huomaa sopiiko se itselleen ja soiko kitara hyvin. Tästä onkin jo helpompaa pohtia vaihtaako ohuemmat vai paksummat.

Perusteluna on että kysyjä ei ole ihan varma mitä haluaa ja 10-setti sähkiksessä on aika lähellä (mun mielestä) soittotuntumaltaan akustisen 12-settiä. Oma soittokokemus on kyllä niin vähäistä etten halua laukoa totuuksia, mutta näillä valinnoilla ei ainakaan pahasti pieleen mene.

Jos saan suositella mielestäni hyviä kieliä, niin D'Addarion EXP-sarja toimii, soi hyvin ja kestää käyttöä.

http://store.daddario.com/category/145811/EXP16_Light_12-53

Timing stinks but cheerfully winks...
mhelin
24.09.2009 16:27:08

kimizu: Itse laittaisin 12-setin, se taitaa olla yleisin kuitenkin ja hyvä lähtökohta. Äkkiä sen huomaa sopiiko se itselleen ja soiko kitara hyvin. Tästä onkin jo helpompaa pohtia vaihtaako ohuemmat vai paksummat.

Perusteluna on että kysyjä ei ole ihan varma mitä haluaa ja 10-setti sähkiksessä on aika lähellä (mun mielestä) soittotuntumaltaan akustisen 12-settiä. Oma soittokokemus on kyllä niin vähäistä etten halua laukoa totuuksia, mutta näillä valinnoilla ei ainakaan pahasti pieleen mene.

Jos saan suositella mielestäni hyviä kieliä, niin D'Addarion EXP-sarja toimii, soi hyvin ja kestää käyttöä.

http://store.daddario.com/category/145811/EXP16_Light_12-53

Aukaistaan matopurkki näillä kielillä jotka ovat parhaimmasta päästä oikeita (ei muovilla päällystettyjä) kieliä jotka soivat mitä parhaimmin ja myös kestävät:

http://www.strings.fi/PublishedServ … ?file=page&pageID=9&itemcode=EV7212

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti