Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ladder-rimoitus
1 2
kariffi
30.08.2009 12:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin Riffin Suomalainen kitara 2000-luvulla kirjaa (mielenkiintoinen opus muuten) ja siitä kävi ilmi, että Loef parlor-malleissa käytetään poikittain olevaa tikapuurimoitusta. Se on kuulemma ollut parlor kitaroiden rimoitustapa jo hamassa historiassa. Itse tuli hommattua Art&Lutherie Ami parlor kitara ja siinä kyllä näyttäisi olevan x-rimoitus.
 
Tuo ladder-rimoitus on nyt putkahtanut esiin jo useammassakin kirjoituksessa ja kyselenkin, että tietääkö joku rimoitustavan historiasta ja yleisyydestä enemmänkin? Onko sitä käytetty vain pikkukitaroissa vai onko sitä ollut isommissa malleissa? Yhdistän tuon rimoitustyypin nimenomaan bluessoundiin ja kiinnostaa, että onko esimerkiksi Gibsonin pienikoppaisissa tuo rimoitus? Entä käytetäänkö ladder-rimoitusta yleisemminkin nykykitaroissa vai onko se vain pikkupajojen valmistamien erikoiskitaroiden rakenneratkaisu? Nailonkielisessä rimat näytti olevan poikittain.
 
panadol
30.08.2009 13:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ladder-rimoitus taitaa olla vanhempi ja "primitiivisempi" tapa rimoittaa kitaran kansi. Kyllä sitä on käytetty isompikoppaisemmissakin kitaroissa, mm. Leadbellyn 12-kielinen oli ladder-rimoitettu.
 
http://www.oldtimeherald.org/archiv … es/volume-10/10-2/ladder-brace.html
 
Vanhemmat Gibsonin halpismallit oli ladder-rimoitettuja:
 
http://www.provide.net/~cfh/gibson6.html
 
Myös bluesmuusikoiden suosimat Oscar Schmidt -yhtiön postimyynti-"Stella"-kitarat olivat tällaisia.
 
Ladder-rimoitus ei ole yhtä kestävä rakenne kuin nykyään suosittu X-rimoitus, mikä lienee syynä sen jäämiseen historiaan. X-rimoitus antaa myös täyteläisemmän yläsävelsarjan ja mahdollistaa paksummat kielet.
 
Monet blues-soittajat pitävät ladder-rimoitetun kitaran hieman laatikkomaisesta ja selkeästä soundista, joka sopii hyvin sormisoittoon. Siksi jotkut nykyrakentajatkin ovat ruvenneet valmistamaan niitä uudelleen. Kotimaisilta rakentajiltakin, kuten Juha Lottoselta voi tällaisen varmasti tilata.
 
Ladder-rimoitettuja kitaroita voi katsella ja kuunnella mm. seuraavilla saiteilla:
 
http://www.stellaguitars.com/
 
http://www.vintagebluesguitars.com/
 
http://www.fraulini.com/
 
http://www.johnhowguitars.com/
 
http://www.hauverguitars.com/home.html
 
http://littlebrotherblues.com/Gear/SoundTest1/index.htm
 
kariffi
30.08.2009 19:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset! Tämä valaisi asiaa ja hyviä saundinäytteitä oli myös kuultavissa. Kyllä tuommoisen ladder-rimoitetun kitaran äänessä on aivan oma viehätyksensä.
 
weelie
31.08.2009 14:48:36 (muokattu 01.09.2009 22:18:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli tuollainen A&L Ami ja vaikka mielestäni oli erittäin mukava pikku kitara, niin en Panadolia saanut sitä ostamaan, vaan hän etsi (ja löysikin) itselleen jotain oikeasti wanhaa ja bluesia. :D No Ami meni kaupaksi, ei siinä mitään, mutta Panadol siis tietää mistää puhuu.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
kariffi
01.09.2009 21:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran pitää vielä aiheeseen lisätä, että Amistakin irtoaa tuommoinen kuivahko keskiäänivoittoinen soundi, mikä johtunee pelkästään kopan pienestä koosta.Ei se tietenkään aito asia ole, mutta on siinä jotain viboja...Kitaraa on kyllä hauska soitella, koska se istuu mukavasti syliin. Ei tartte kurkotella ison kopan yli. Bluessoundin tai yleensä hyvän soundin hakemisessa on tärkeintä kuitenkin se, kuinka soitto lähtee sormista ja siinä sitä riittää opeteltavaa:-)
 
panadol
01.09.2009 23:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Weelien mainitsema A&L Ami oli tosiaankin aivan mukiinmenevä pikku kitara ja olin vähällä ostaakin sen. Satulan ja tallan olisin varmaan vaihtanut luisiin.
 
weelie
02.09.2009 10:48:26 (muokattu 02.09.2009 10:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

panadol: Tuo Weelien mainitsema A&L Ami oli tosiaankin aivan mukiinmenevä pikku kitara ja olin vähällä ostaakin sen. Satulan ja tallan olisin varmaan vaihtanut luisiin.
 
Itse tykkäsin siitä kuin hullu puurosta ainakin noin vuoden. Sitten se jotenkin ei enää puhutellutkaan kuin aluksi. No mutta musicstoresta ostin omani 267€ ja myin sen 275€ kaksi vuotta myöhemmin, että halpa oli vuokra tuollakin. Koteloa en koskaan pihiyttäni saanut hankittua (Millbrookissa maksoi canadan keissi 155€).
 
Monille sormipikkailijoille tuo Amin kapea otelauta voi olla ongelma, tosin satulan vaihdolla ehkä siihen saa vähän apuja.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
flattopguitar
11.09.2009 21:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaakko Noson kitaroissa on muuten ladder-rimoitus, ainakin niissä mitkä mulla on olleet. Eiköhän tuo ole peräisin klassisista kitaroista ja sitä kautta tullut 1900-luvun alun teräskielisiin. X-rimoitushan ei nykyjään ole pelkkä X, vaan siinä on yleensä kannen etuosassa otelaudan alla poikittainen rima ja ja X:n takana pienempiä tukirimoja ristiin kannen takaosassa. Kehitys ei varmaan ole vieläkään loppu ja tulee päivä kun joku keksii optimaalisemman tavan rimoittaa kitara. Kitaran soundi kuitenkin riippuu hyvin paljon tuosta rimoituksesta ja niitä toistamalla pystyy saamaan tietyn soundin kitaraan, joka on valtaosan ostajien mieleen.
 
kariffi
11.09.2009 22:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen juttu, että rimoitus vaikuttaa myös paljon saundiin. Olin kuvitellut, että kopan muoto, koko ja käytetyt puulajit lähes pelkästään tekevät kitaran soinnin. Ajattelin myös, että mitä pienempi koppa sitä enemmän keskiäänivoittoiseksi ääni muuttuu. Toisaalta eikös Selmer Maccaferri kitaroissa ole myös vahva keskiäänikorostus ja jonkin läpileikkauskuvan sellaisesta näin ja siinäkin näyttivät rimat olevan poikittain. Tuo kitaratyyppi on kopaltaan melko iso?(enpä ole juuri täällä pohjan perillä livenä nähnyt) ja kuitenkin nimenomaan keskiääni korostuu, vaikka on kai niissä bassopotkuakin.
 
rattledad
11.09.2009 23:39:00 (muokattu 11.09.2009 23:42:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Mielenkiintoinen juttu, että rimoitus vaikuttaa myös paljon saundiin
 
Ei kai tuon pitäisi iso yllätys olla?
 
eikös Selmer Maccaferri kitaroissa ole myös vahva keskiäänikorostus ja jonkin läpileikkauskuvan sellaisesta näin ja siinäkin näyttivät rimat olevan poikittain. Tuo kitaratyyppi on kopaltaan melko iso?(enpä ole juuri täällä pohjan perillä livenä nähnyt) ja kuitenkin nimenomaan keskiääni korostuu, vaikka on kai niissä bassopotkuakin.
 
Kelluva talla varmaan vaikuttaa myös aika paljon, sehän saa kannen toimimaan aivan eri tavalla kuin kantta keinuttava kiinteä talla.
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
Juniper
11.09.2009 23:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Mielenkiintoinen juttu, että rimoitus vaikuttaa myös paljon saundiin. Olin kuvitellut, että kopan muoto, koko ja käytetyt puulajit lähes pelkästään tekevät kitaran soinnin. Ajattelin myös, että mitä pienempi koppa sitä enemmän keskiäänivoittoiseksi ääni muuttuu. Toisaalta eikös Selmer Maccaferri kitaroissa ole myös vahva keskiäänikorostus ja jonkin läpileikkauskuvan sellaisesta näin ja siinäkin näyttivät rimat olevan poikittain. Tuo kitaratyyppi on kopaltaan melko iso?(enpä ole juuri täällä pohjan perillä livenä nähnyt) ja kuitenkin nimenomaan keskiääni korostuu, vaikka on kai niissä bassopotkuakin.
 
Rimoitus vaikuttaa todella paljon kitaran soundiin. Sillä määritetään kannen jäykkyys, massa ja paljon muuta kannen värähtelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Nyt tuloaan tekee flying top tyyppiset kansi ratkaisut jolla voidaan jopa säätää kannen jäykkyyttä ja korkeutta. Itse olen jo hieman suunnitellut tekeväni teräskielisen akustisen klasaririmoituksella ja flying top rimoitus päälle. Ainakin teoriassa pitäisi tulla varsin herkkä ja tasapainoinen soitin....kun nyt sais edellisen projektin valmiiksi niin voisi ryhtyä tuumasta toimeen :D
 
rattledad
11.09.2009 23:44:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juniper: Rimoitus vaikuttaa todella paljon kitaran soundiin. Sillä määritetään kannen jäykkyys, massa ja paljon muuta kannen värähtelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Nyt tuloaan tekee flying top tyyppiset kansi ratkaisut jolla voidaan jopa säätää kannen jäykkyyttä ja korkeutta. Itse olen jo hieman suunnitellut tekeväni teräskielisen akustisen klasaririmoituksella ja flying top rimoitus päälle. Ainakin teoriassa pitäisi tulla varsin herkkä ja tasapainoinen soitin....kun nyt sais edellisen projektin valmiiksi niin voisi ryhtyä tuumasta toimeen :D

 
Päälle? Kerrotko flying topista vähän lisää, vai googletanko?
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
Juniper
11.09.2009 23:49:57 (muokattu 11.09.2009 23:52:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Päälle? Kerrotko flying topista vähän lisää, vai googletanko?
 
No ei päälle vaan alle :D Täältä löytyy hyviä kuvia flying topista http://brunner-guitars.com/flash/
Tuolla on muutenkin varsin innovatiivisiä kitaroita....
 
rattledad
12.09.2009 00:03:56 (muokattu 12.09.2009 00:19:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juniper: No ei päälle vaan alle :D Täältä löytyy hyviä kuvia flying topista http://brunner-guitars.com/flash/
Tuolla on muutenkin varsin innovatiivisiä kitaroita....

 
Voisi(ko)han tuo paksunnos toimia päälläkin. Mielenkiintoisen näköistä, ja Iba on jo ehtinyt tuotakin versioimaan.
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
kariffi
12.09.2009 21:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo Brunnerin kitarat ja niiden rakenne oli ihan uusi juttu minulle. Ja kun tuota rimoitusasiaa tuossa mietin, niin onhan tuo selvä, että kanteen liimattujen rimojen asento, rimojen paksuus jne., vaikuttaa paljon kannen värähtelyyn ja soundiin.
Mutta sitten tuli vielä mieleen otsikon ohi menevä kysymys, mutta kuitenkin sointiasia.
Miten kitaran ääneen vaikuttaa se, onko kaula liitetty koppaan 12:nnelta nauhalta verrattuna 14:nnen nauhan liitokseen?
 
weelie
15.09.2009 13:48:18 (muokattu 15.09.2009 13:48:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

panadol: Tuo Weelien mainitsema A&L Ami oli tosiaankin aivan mukiinmenevä pikku kitara ja olin vähällä ostaakin sen. Satulan ja tallan olisin varmaan vaihtanut luisiin.
 
En tiedä mikä on rimoitus mutta Washburnin indonesialainen parlor, jota liikkeessä kokeilin oli kyllä erittäin hieno, hintaisekseen (350€). Viimeistelemätön look, ja jopa kulutettu, naarmuinen pinta kuin parhaissa farkuissa. Otelautakin tuntui leveältä.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
rattledad
15.09.2009 16:50:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeistelemätön look, ja jopa kulutettu, naarmuinen pinta kuin parhaissa farkuissa. Otelautakin tuntui leveältä.
 
Kiva tuntuma oli kyllä tuossa, äänestä ei jäänyt muistikuvaa kun joskus viime talvena kokeilin.
 
Tuosta edellisestä, miten 12-nauhaisuus vaikuttaa ääneen: ainakin kopan tilavuus on isompi kuin 14-nauhaisessa vastaavassa ja talla asettuu ehkä parempaan kohtaan. Käytännössähän on paljosta muustakin kiinni miten kitara soi, mutta teoriassa pitäisi kuulostaa kokoistaan isommalta.
 
Onko joku päässyt vertaamaan muuten samanlaista kitaraa molempina versioina? 000 Martinia esim?
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
flattopguitar
15.09.2009 19:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kariffi: Miten kitaran ääneen vaikuttaa se, onko kaula liitetty koppaan 12:nnelta nauhalta verrattuna 14:nnen nauhan liitokseen?
 
Varmaan enemmän vaikuttaa se, onko 12. ja 14. nauhaisessa kitarassa talla samassa kohdin. Yleensä, jos kaksi samantyyppistä kitaraa tehdään 12. ja 14. nauhaa kaulaan, niin jälkimmäisessä talla on lähempänä kaikuaukkoa. Periaatteessa sama tallan paikka (samanlaisessa kopassa) vaatisi lyhyempää skaalaa 12. nauhaa kaulaan kitaralta. Tallan paikalla on merkitystä, mutta kuinka paljon on toinen asia. Jotkut sanovat, että alempana oleva talla (12. nauhaa kaulaan) tuottaa hitusen enemmän bassoa, koska tallaan ympärillä on leveämpi kansi, mutta asia ei varmaan ole näin yksinkertainen.
 
weelie
16.09.2009 10:21:03 (muokattu 16.09.2009 10:21:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Kiva tuntuma oli kyllä tuossa, äänestä ei jäänyt muistikuvaa kun joskus viime talvena kokeilin.
 
Enpä sitä viime talvena vielä nähnyt. Kiinassa tehtyä vähän samansorttista mutta kiiltolakattua toki on yhä myynnissä HellasPianossa, eikä minun mielenkiintoani herätä. Tämä nyt mainitsemani oli tuolla Helsingin DLX:ssä. 12 nauhainen toki. Kielet siinä oli kyllä vähän turhan matalalla, lätisivät otelautaa vasten.
 
Ilmeisesti tämä oli siis mitä nyt kokeilin, kun oli niin antiikkiseksi petsattu ja hiottu:
Washburn R314KK Features:
These guitars have been skillfully "Antiqued" to resemble over 100 years of wear.
 
These lovingly recreated versions of popular guitars have all the benefits of modern technology with all the romance and passion of another era.
* Solid aged spruce top
* Rosewood fingerboard & Bridge
* KOA Back & sides
http://www.rockpalace.com/en/product/Washburn-R314KK
 
(Sori kun sekoitan pakkaa asian ohi puhumalla)
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
rattledad
16.09.2009 10:43:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antiikkiseksi petsattu ja hiottu
Muuten tuon linkin kitaran mallinen mutta tummaksi petsattu ja 'relikoitu' se oli, en tiedä mikä malli.
 
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti