Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klassisen kitaran oppimateriaali
1 2 3
Brownie
20.10.2016 11:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse olen ainakin huomannut, että esim. Metallican kappaleita soitettaessa klassisella kitaralla plektra on hyvä apuväline.
 
Ja kun joku sanoi, että klassisen kitaramusan vertaaminen flamencoon on sama q jatsin vertaaminen heavyyn, niin olen eri mieltä. Koska kyllä flamenco on vähän niin q klassista musaa ja klassinen musa on vähän niin q flamencoa. Mutta jatsista ei saa heviä tekemälläkään, tai päinvastoin. Tai onhan Black Sabbathillakin pari jazz-biisiä, mutta se on poikkeus.
 
AaBeeCee
22.10.2016 20:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hyvä syy siihen, että sellaista kaikenkattavaa klassisen kitaran soitto-opasta ei voi olla, on siinä, että musiikissa on loppujen lopuksi kyse äänestä. Pitkäkään kirja ei voi kertoa soitonopiskelijalle, että miltä soitto kuulostaa ja miltä sen pitäisi kuulostaa. Opettaja tai opiskelijaa kokeneempi toinen soittaja on tässä aivan keskeinen apu.
 
Omakohtaista kokemusta on kun kävin neljä vuotta yksityistunneilla ja melkein kaikki mahdolliset oppaat on tullut katseltua; ja aika paljon niitä on omassa hyllyssäkin. Viimeisin hankinta on Hubert Käppel: The Bible of Classical Guitar Technique. On pikkuisen samantapainen kuin paljon tunnetumpi Pumping Nylon, mutta yksityiskohtaisempi ja laajempi.
 
Aloittajan kanssa olen hieman samaa mieltä siitä, että klassinen musiikki on liian hienostelevaa ja tärkeilevää ja kaikkea muuta mitä ns. korkeakulttuuri pahimmillaan. Tästä ei kannata vetää hernettä nenäänsä, vaan luovia siellä seassa ja löytää itseä kiinnostavat asiat, ilmiöt ja musiikit. Jos pidättäydytään kitaramusiikissa ja lyhennetään listaa äärimmilleen, niin ehdotan googlaamaam Youtubesta "Kyuhee Park Toccata Pasquini". Siinä on hieman nykyaikaisempaa kitaramusiikkia yhdistettynä äärimmäisen pitkälle vietyyn klassisen kitaran soittotaitoon. Homman juju on pitkälti siinä, että hallitaan instrumentin (tässä kitaran) tuottama ääni täydellisesti ja omataan sellainen tekniikka jolla se voidaan toteuttaa. Lisänä tietysti mieletön musikaalisuus, että tietää mitä tässä kappaleessa pitää tavoitella musiikillisesti.
 
Netistä löytyy tietenkin paljon erilaisia soittoa opettavia sivustoja, mutta valitettavan paljon on aivan ala-arvoista opastusta tarjolla. Klassisen kitaransoiton puolella yksi laadukkaimmista on http://www.classicalguitardelcamp.com/. Sieltä löytyy monenlaista keskustelua, mutta myös online guitar lessons ilmaiseksi. 12 tasoinen opetuspaketti, jota voi seurata sivusta tai liittyä mukaan, jolloin omia soittovideoitaan voi ladata muiden nähtäväksi ja arvioitavaksi. Tässä päästään jo aika lähelle sitä, että olisi oikea opettaja tai muu tutori opettamasa ja neuvomassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «