Muusikoiden.net
05.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levoton peukalo ja fingerstylen aloittamisen vaikeus
1
kariffi
18.01.2009 11:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaransoittotaitoni rajoittuu laulujen säestykseen sointuja kädellä vispaten tai näppäillen. Nyt olen kuullut tekniikasta, jossa peukalo soittaa bassolinjoja ja muut sormet hoitavat harmonian ja melodian. Siispä muutama kysymys kokeneemmille asian tiimoilta:

1._Kuinka tärkeänä pidätte peukaloplektran käyttöä tässä tyylissä? Itse olen sointuja näppäillyt peukalolla ja kokeiltuani peukaloplektraa, se kyllä saundaa hyvältä, mutta onpas kömpelön tuntuinen!

2._Sointuja näppäillessäni en ole kiinnittänyt bassokielten demppaukseen mitään huomiota. Youtubesta löytämälläni pätkällä http://www.youtube.com/watch?v=45vrY1Q3S7I&feature=related
Tommy Emmanuel selostaa, että kämmensyrjällä vaimennetaan bassokieliä. Hän näyttää
ottavan näppäilykäden pikkurillillä tukea kitaran kannesta. Onko tämä ainut keino saada demppaus onnistumaan? Kokeilin itse ja totesin tässä asennossa nimettömällä näppäilyn olevan hankalaa. Itse olen soitellut näppäilykäsi korkeassa asennossa pikkurilli ilmassa, mutta enpä ole demppaillutkaan.

3._Samalla videopätkällä Emmanuel soittaa bassokieliä jatkuvana virtana ilmeisesti neljäsosanuotteina koko ajan dempaten ja peukaloplektralla. Hyvältähän se kuulostaa . Onko siis tämäntyyppisessä soitossa perusidea se, että peukalo veivaa soinnun perusääniä dempaten koko ajan ja muut sormet soittaa melodia? Soitetaanko loppupeleissä peukalolla kokonaisia bassokuvioita muiden hoitaessa melodian?

4._Tästä päästään seuraavaan kysymykseen. Miten ihmeessä tämä näppäilykäden peukalo ja muut sormet saadaan tekemään motorisesti kahta eri asiaa? Sointujen perusnäppäilyssähän peukalo soittaa bassoäänen ja muut sormet seuraavat sen jälkeen. Se nyt jotenkin onnistuu, mutta peukalon ja muiden sormien käsittäminen ikään kuin omiksi yksiköiksi tuntuu kyllä vaativalta hommalta. Miten tätä voisi harjoitella?

5._Löytyisikö tämän tyylin alkeisharjoitteluun linkkejä ja kenties DVD- opuksia, joita voisitte suositella?

6._Vielä yksi kysymys. Jos otatte työn alle uuden kappaleen, miten lähdette työstämään? Haetteko tabit netistä vai kuinka? Vai haetteko ko.kappaleen nuotit ja soinnut ja rupeatte sorvaamaan itse bassokulut ja sen, kuinka siihen saadaan sovitettua melodia? Mitkä sävellajit muuten toimivat näin aloittelijamielessä parhaiten tämän tyylin soitossa?

Kysymyksiä tuli paljon, toivottavasti jollakin olisi aikaa myös vastata. Kiitos etukäteen ja näppäilemisiin!

Roberto
18.01.2009 12:11:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1._Kuinka tärkeänä pidätte peukaloplektran käyttöä tässä tyylissä? Itse olen sointuja näppäillyt peukalolla ja kokeiltuani peukaloplektraa, se kyllä saundaa hyvältä, mutta onpas kömpelön tuntuinen!

Peukkupleku muuttaa sormen asentoa kieliin nähden aikalailla, mut tarviiko sitä vai ei on täysin volume- ja soundikysymys.

2._Sointuja näppäillessäni en ole kiinnittänyt bassokielten demppaukseen mitään huomiota. Youtubesta löytämälläni pätkällä http://www.youtube.com/watch?v=45vrY1Q3S7I&feature=related
Tommy Emmanuel selostaa, että kämmensyrjällä vaimennetaan bassokieliä. Hän näyttää
ottavan näppäilykäden pikkurillillä tukea kitaran kannesta. Onko tämä ainut keino saada demppaus onnistumaan? Kokeilin itse ja totesin tässä asennossa nimettömällä näppäilyn olevan hankalaa. Itse olen soitellut näppäilykäsi korkeassa asennossa pikkurilli ilmassa, mutta enpä ole demppaillutkaan.

On se ainakin helpoin tapa dempata. Pidemontit ja muut näppäilyasiat on aika paljon helpompia jos lasket jokatapauksessa kämmenen kielten lähelle ja myötäiseksi. Anna sen pikkurillin mennä minne sattuu menemään sen suuremmin miettimättä.

3._Samalla videopätkällä Emmanuel soittaa bassokieliä jatkuvana virtana ilmeisesti neljäsosanuotteina koko ajan dempaten ja peukaloplektralla. Hyvältähän se kuulostaa . Onko siis tämäntyyppisessä soitossa perusidea se, että peukalo veivaa soinnun perusääniä dempaten koko ajan ja muut sormet soittaa melodia? Soitetaanko loppupeleissä peukalolla kokonaisia bassokuvioita muiden hoitaessa melodian?

Tyylejä on kymmeniä ja useimmat toistensa sekoituksia. Mielestäni orjallisesti aina yhdellä soittaen lopputulos on aika tylsää. Tosin treenihommiin toimii kyllä.

4._Tästä päästään seuraavaan kysymykseen. Miten ihmeessä tämä näppäilykäden peukalo ja muut sormet saadaan tekemään motorisesti kahta eri asiaa? Sointujen perusnäppäilyssähän peukalo soittaa bassoäänen ja muut sormet seuraavat sen jälkeen. Se nyt jotenkin onnistuu, mutta peukalon ja muiden sormien käsittäminen ikään kuin omiksi yksiköiksi tuntuu kyllä vaativalta hommalta. Miten tätä voisi harjoitella?

Sun pitää saada lihasmuistiin kaikki mahdolliset variaatiot. Ota joku yksinkertainen muutaman äänen melodiapätkä, ala soittamaan vaihtobassoa peukalolla siihen alle. Sitä vaikka 8 kiertoa, sit eka melodiaääni mukaan ja taas 8 kiertoa, toka melodiaääni mukaan jne. HITAASTI JA RENNOSTI.

5._Löytyisikö tämän tyylin alkeisharjoitteluun linkkejä ja kenties DVD- opuksia, joita voisitte suositella?

Youtubesta löytyy..

6._Vielä yksi kysymys. Jos otatte työn alle uuden kappaleen, miten lähdette työstämään? Haetteko tabit netistä vai kuinka? Vai haetteko ko.kappaleen nuotit ja soinnut ja rupeatte sorvaamaan itse bassokulut ja sen, kuinka siihen saadaan sovitettua melodia? Mitkä sävellajit muuten toimivat näin aloittelijamielessä parhaiten tämän tyylin soitossa?

Kuuntelen soinnut ja niistähän ne melodiaäänetki löytyy. Tabulatuurit on jotenki asioiden monimutkaistamista.

rattledad
18.01.2009 12:25:46 (muokattu 18.01.2009 22:28:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peukkupleku muuttaa sormen asentoa kieliin nähden aikalailla, mut tarviiko sitä vai ei on täysin volume- ja soundikysymys.

Se myös helpottaa demppaamista juurikin tuon käden asennon takia:
Pidemontit ja muut näppäilyasiat on aika paljon helpompia jos lasket jokatapauksessa kämmenen kielten lähelle ja myötäiseksi.
...
Kas, TE selittääkin juutuubissa, menen tuonne:
http://www.youtube.com/watch?v=45vrY1Q3S7I

Zeeboo
18.01.2009 13:58:50 (muokattu 18.01.2009 15:19:55)

Kitaransoittotaitoni rajoittuu laulujen säestykseen sointuja kädellä vispaten tai näppäillen. Nyt olen kuullut tekniikasta, jossa peukalo soittaa bassolinjoja ja muut sormet hoitavat harmonian ja melodian. Siispä muutama kysymys kokeneemmille asian tiimoilta:....

Hyviä neuvoja on tullut vaikka kuinka, mutta lisätään vielä jotain.

Hyviä treenejä löytyy esim:
http://www.petehuttlinger.com/
Sieltä valikosta 'Tabulatures' jne
Tämä kaveri on tehnyt myös jotain opetus DVD:itä. En ole itse niitä nähnyt, mutta aion kyllä tutustua. Tuubista löytyy muutamia tämän äijän hyviä pätkiä, esim:

http://www.youtube.com/watch?v=47rC9f50xmo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=swRvM_56zZI
http://www.youtube.com/watch?v=eRamobGYBCE&feature=related

Itse vähän karsastan tabulatuureja, käytän mielummin nuotteja soittaessa/ kirjoittaessa. Uutta kappaletta työstäessä käytän melodia/ sointulappua, jos biisi ei ole niin tuttu että menee ulkomuistista. Minulla sen arrin tekmisen vaiheet menee suunnilleen:

Sävellajin valkkaaminen niin, ettei mene hankalaksi soittaa. Laiska kun olen, niin koetan välttää pitkiä pätkiä barrén kanssa soittamista. Samalla tulee mietittyä pelaako homma paremmin vakiovireellä, pudotetaanko basso E D:ksi, käyttääkö avosointua pohjalla (DADGAD tms.) jne

Melodian soittaminen sointujen ja/ tai bassolinjan kanssa. Tavallisesti koetan soittaa basson ja soinnut samassa nipussa, tulee samalla haettua käypäisiä sointukäännöksiä. Samalla tulee haarukoitua käypäiset asemat melodian soittamiseen.

Näiden jälkeen sitten soittamista niin, että ei enää soita kitaraa vaan sitä kappaletta.

E:
Mitkä sävellajit muuten toimivat näin aloittelijamielessä parhaiten tämän tyylin soitossa?

E-, A-, D-, G- ja C-duurit (ainakin itselläni). Nämä siksi, että I, IV ja V asteen soinnuissa ja/tai bassoäänissä voi käyttää avoimia kieliä

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
jpiir
18.01.2009 20:57:28 (muokattu 18.01.2009 21:00:49)

http://www.rockway.fi/kitaraklubi.php Fingerstyle kitaran alkeet 1-4, Pauli Halme opastaa suomen kielellä ns. boomchick tyylin haltuun ottamisessa.

Pauli
19.01.2009 08:48:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se peukaloplektra ihan välttämätön ole, olen nähnyt ja kuullut ihan uskottavia suorituksia ihan plektra-sormi yhdistelmällä. Mutta mielestäni peukkuplektra on helpoin tie, suosittelen. Aluksi on vaikeaa, mutta kyllä se suorakin plektra tuntuu aloittelijan sormissa kömpelöltä. Aika äkkiä siihen tottuu ja alkaa osua oikeisiin kieliin.

Joo, kämmensyrjällä dempataan bassokieliä, sen sijaan se pikkurillin tukeminen kanteen ei ole välttämätöntä. Se tulee Chet Atkinsilta, ja aika moni joka on tuntikausia videolta tihrustanut Chetin tekniikkaa, tekee myös niin. Kuten myös minä. Mutta älä kiinnitä siihen liikaa huomiota alkuvaiheessa.

Tämä on se perusidea. Peukalo hoitaa basson, sormilla melodia ja mahdollisuuksien mukaan harmoniaääniä. Tietysti ei pidä jumittaa tähän vaan kaikki sääntöjen rikkominen on sallittua.

Ensimmäinen asia on saada peukalo toimimaan yksinään. Ideana olisi saada se peukalorytmi niin automaattiseksi ettei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, vaan voi keskittyä melodiaan. Harjoitusta. Paljon.

Tsekkaa tosiaan tuo Rockwayn kitaraklubiosio, siellä on muutama video joissa puhutaan juuri tästä. Jäsenalueella on sitten ainakin tulossa jatkoharjoitusta.

Tommy Emmanuelilla on pari opetus-dvd:tä, ne on ihan ok, mutta voi ihan alussa olla vähän sekavaa. Tommy on soittaja, ei opettaja :) Mutta kunhan pääset vähän pidemmälle niistä on kyllä hyötyä.

Pete Huttlingerin videot kiinnostaisi muakin. Mies on armoton soittaja, pari levyä on hyllyssä ja yksi kirja mutta videoita en ole nähnyt. Kun ekan kerran näin Huttlingerin lavalla, eka biisi oli I Got Rhythm ja meikä oli aivan monttu auki. Kannattaa tsekata.

Lisäksi esim. Buster B. Jones ja Marcel Dadi ovat tehneet opetusviedoita, joitain pätkiä näistä löytyy Youtubesta.

Kaikki tavat on sallittuja, itse levyltä plokkaaminen tietysti se paras tapa. Mutta ihan rehellisesti, jos mulla on nuotit/tabit jossain kirjassa niin käytän niitä. Jos taas on joku hyvälaatuinen video, siitä voi kytätä aika paljon. Plokkailen sitten itse niitä biisejä mistä ei mitaaä transkriptiota ole tarjolla.

Mutta mun mielestä kirjastosta saa ainakin jotain Atkinsin nuottikirjoja. Ja sitten internetistä tilaamalla tarjontaa on valtavasti.

Kysymyksiä tuli paljon, toivottavasti jollakin olisi aikaa myös vastata. Kiitos etukäteen ja näppäilemisiin!

Vielä pitää mainita, tammi-helmikuun vaihteessa Helsingissä ja Turussa on keikalla Richard Smith, joka on tekniikaltaan vähintään Emmanuelin tasoinen soittaja. Kannattaa tsekata, yleensä jos haluaa hyviä fingerstylesoittajia nähdä, saa matkata ulkomaille.

www.myspace.com/paulihalme
kariffi
21.01.2009 21:24:07

Kiitokset mainioista vastauksista! Näillä eväillä pääsee hyvin alkuun. Toivottavasti nuo Rockwayn fingerstyleopetustuokiot tosiaan saavat jatkoa. Yksi linkki, josta voi olla jollekin iloa on http://www.guitarforbeginners.com/forum/finger-style-lessons/
sieltä löytyy tabit ja sama pätkä videolla.

-R-
14.04.2009 18:58:50

Nostetaan nyt hieman tätä. Ei liity suoranaisesti peukaloon, mutta fingerstyleen yleisesti. Olen tosiaan vasta aloittelemassa fingerstyleä, ja nyt ongelmaksi on noussut etusormi. Se ei pysy oikein ruodussa, vaan tuppaa olemaan aika suorassa ja kulkee pitkän matkan näppäämään kieltä.

Toinen askarruttava asia on oikean käden asento. Lepääkö se tallan päällä vai onko se ilmassa? En ole löytänyt oikein kattavaa vastausta tähän.

Jos joku jaksaa vastailla, niin olisi suuresti apua.

hidaskäsi
15.04.2009 01:10:16

-R-: Nostetaan nyt hieman tätä. Ei liity suoranaisesti peukaloon, mutta fingerstyleen yleisesti. Olen tosiaan vasta aloittelemassa fingerstyleä, ja nyt ongelmaksi on noussut etusormi. Se ei pysy oikein ruodussa, vaan tuppaa olemaan aika suorassa ja kulkee pitkän matkan näppäämään kieltä.

Tuohan ei ole ollenkaan outoa, jos olet soitellut plektralla tähän asti. Itselläni on edelleen etusormen kanssa vaikeuksia, kun olen totutellut sormiplektraan vasta puoli vuotta. Nimetön ja keskisormi menee helpommin, kun niiitä on tullut käytettyä aiemmin. Uusi on outoa ja sitä ei ilmeisesti aina vaan muista kuinka hankalaa perusasioiden tekeminen kitaransoiton alussa oli. Näin olen sitä itse funtsinut kömpelön etusormen kera.

Toinen askarruttava asia on oikean käden asento. Lepääkö se tallan päällä vai onko se ilmassa? En ole löytänyt oikein kattavaa vastausta tähän.

Katso vaikka www.candyrat.com Siellä on lukuisia eri tyyppisiä fingerstyle kitaristeja joiden youtube pätkistä voit havaita kuinka erilaisissa asennoissa eri käyttäjien kädet ovat. Itse olen tykästynyt juuri tähän luovuuteen fingerstyle-kitaroinnissa.
Katsomisen arvoiseksi suosittelen: Andy McKee, Antoine dufour, Don Ross, Stefano Barone, Andrew White ja Tommy Emmanuel tietysti, mutta viittasin nyt tuohon candyrat-recordsin artisteihin. Katsomisen arvoista on varmaan aika paljon muutakin.

MoreK
15.04.2009 07:03:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itsekin tämän tekniikan alkutaipaleella, mutta pari juttua:

* Olen syynännyt eri soittajien tekniikoita youtubesta ja - kuten moni täällä on painottanut - antanut itselleni luvan soittaa lopulta ihan omalla tekniikalla. Pikkurilli saa mennä minne menee jne.
* Olen päätynyt soittamaan kahdella eri tekniikalla:

1) Peukkupleku + boom chick (mm. Tommy Emmanuel). Tässä tapauksessa oikea käsi demppaa kolmea bassokieltä, eli lepää talan päällä. Demppaaminen on perusteltua: bassoäänet eivät korostu liikaa ja soitton saa kuulostamaan rytmikkäämmältä. Isoin vaikeus on ollut D-kielen demppaaminen, käsi nousee helposti soiton tiimellyksessä. Samoin oikean käden etusormi osuu kieliin oudossa kulmassa, mutta harjoittelun kautta soittoon on tullut luontevuutta.

2) Perusplektra + sorminäppäily (hybridi-tekniikka). Aiemmin soitin normaalilla plekutekniikalla, kevyemmällä "nivelotteella". Laitoin tekniikan kokonaan remonttiin pari kuukautta sitten ja opettelin hybriditekniikan. Peukku/etusormiote muuttui tukevammaksi ja otin käyttöön kaikki vapaat sormet, pikkurilliä myöten. Tärkein oppi-isä on ollut Doug Seven, jonka opetusvideoita löytyy verkosta. Tässä tekniikassa oikea käsi ei lepää tallan päällä, vaan kitaran kannella hieman tallan yläpuolella.

1-tekniikkaa käytän lähinnä akustisen teräskielisen kanssa. 2-tekniikka on aina muulloin käytössä, sekä akustisella että sähkökitaralla.

juikka111
16.04.2010 00:56:41

Kaivetaanpa vähän ylös vanhaa topiccia. Tässä on hyvät ohjeet miten lähteä tekemään nuoteista sovituksia fingerstyleen:

http://el-kay.com/guitar/Arranging1.html

Itselleni nuo ohjeet olivat todella hyödylliset.

-Jack-
Anamus
18.02.2011 09:56:21

kariffi: Kitaransoittotaitoni rajoittuu laulujen säestykseen sointuja kädellä vispaten tai näppäillen. Nyt olen kuullut tekniikasta, jossa peukalo soittaa bassolinjoja ja muut sormet hoitavat harmonian ja melodian. Siispä muutama kysymys kokeneemmille asian tiimoilta:

Vanha threadi, en jaksanut lukea aikaisempia viestejä; kunhan vain heitän oman mielipiteeni tähän loppuun. Ilman peukaloplektraa soitto onnistuu, makuasia tuo. Motoriikassa hyvä lähestymistapa soittoon on samanlainen kuin rumpaleilla, eli opettele ensin tarpeeksi yksinkertaista, ja ota erityisesti huomioon äänten suhteet toisiinsa. Ideana siis että mieti miten melodia soi suhteissa bassolinjaasi, ja näin pala palalta rakennat biisikokonaisuuden. Suosittelen EHDOTTOMASTI jos akkarista olet vielä kiinnostunut että tsekkaat Eric Rochen Acoustic Guitar Biblen. Tilasin itse bookdepository.co.uk -kaupasta, ilmainen toimitus Suomeen. Paras yksittäinen akkarisoittoon/kevyeen teoriaan keskittynyt kirja.

Stone
24.02.2011 18:03:54 (muokattu 24.02.2011 22:00:31)

Itsekkin olen vasta aivan alkumetreillä fingerpickin' tekniikan suhteen ja opettelenkin sitä kokeneemman ammattimuusikon johdatuksella. Ostin vähän aikaa sitten teräskielisen juuri fingerpickingiin ja vaihdatin siihen heti 0.12 setin. Hyvältä kuullostaa ja iso tone tulee siitä ulos kun soittelee niitä näitä, vaan on aika raskas (ainakin vielä) näihin sormisoitto juttuihin. Olisikohan fiksumpaa vaihtaa näin aluksi joku 0.10 setti siihen kunnes oma sormisoitto alkaa muistuttaa enempi puhtaampaa soittoa kuin tahattomia 'tummia' demppauksia kielillä? Luonnollisesti myös bendaukset ovat aika raskaita (vrt. omaan sähkökitaran soittooni). Mitä mieltä te enempi perehtyneet? Vai onko ihan hyvä mukautua heti paksumpaan settiin, jos sellaisella on tarkoitus myöhemmin soitella?

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
Gary Enfield
25.02.2011 11:11:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Itsekkin olen vasta aivan alkumetreillä fingerpickin' tekniikan suhteen ja opettelenkin sitä kokeneemman ammattimuusikon johdatuksella. Ostin vähän aikaa sitten teräskielisen juuri fingerpickingiin ja vaihdatin siihen heti 0.12 setin. Hyvältä kuullostaa ja iso tone tulee siitä ulos kun soittelee niitä näitä, vaan on aika raskas (ainakin vielä) näihin sormisoitto juttuihin. Olisikohan fiksumpaa vaihtaa näin aluksi joku 0.10 setti siihen kunnes oma sormisoitto alkaa muistuttaa enempi puhtaampaa soittoa kuin tahattomia 'tummia' demppauksia kielillä? Luonnollisesti myös bendaukset ovat aika raskaita (vrt. omaan sähkökitaran soittooni). Mitä mieltä te enempi perehtyneet? Vai onko ihan hyvä mukautua heti paksumpaan settiin, jos sellaisella on tarkoitus myöhemmin soitella?

Vaikea sanoa, kun en ole mikään fingerpicking-maestro. Itellä on 0.11 molemmissa, 0.12:ta en enää omaan akkariin laita, soitin välillä 0.10:llä, mutta toi 0.11 on mulle kyllä paras. Jos tuntuu siltä, että 0.12 hidastaa omaa edistymistä niin kai se silloin kannattaa vaihtaa?

http://www.youtube.com/watch?v=BtNOXVjwsqE
hallu
25.02.2011 18:22:09

Stone: Itsekkin olen vasta aivan alkumetreillä fingerpickin' tekniikan suhteen ja opettelenkin sitä kokeneemman ammattimuusikon johdatuksella. Ostin vähän aikaa sitten teräskielisen juuri fingerpickingiin ja vaihdatin siihen heti 0.12 setin. Hyvältä kuullostaa ja iso tone tulee siitä ulos kun soittelee niitä näitä, vaan on aika raskas (ainakin vielä) näihin sormisoitto juttuihin. Olisikohan fiksumpaa vaihtaa näin aluksi joku 0.10 setti siihen kunnes oma sormisoitto alkaa muistuttaa enempi puhtaampaa soittoa kuin tahattomia 'tummia' demppauksia kielillä? Luonnollisesti myös bendaukset ovat aika raskaita (vrt. omaan sähkökitaran soittooni). Mitä mieltä te enempi perehtyneet? Vai onko ihan hyvä mukautua heti paksumpaan settiin, jos sellaisella on tarkoitus myöhemmin soitella?

Minä olen sitä mieltä, että kuuntele mitä se sun kitara haluaa. Jos kitara soi parhaitan.012 setillä, niin sitten mukaudut siihen ja jos kansi herää henkiin tasapainoisimmin .011 setillä niin käytät sitä. Kitaroiden kansiratkaisuissa kun on eroja. Itselläni on kaksi akustista kitaa, joista toisessa käytän ilman muuta .012 settiä ja toiseen en kuvittelisikaan laittavani .011 settiä paksumpia kieliä. Jazzlootassa .012 ja lankuissa .011. Lankuissakin pääduin pikkuisen paksumpaan settiin yläpäästään juuri soinnin takia.

Kyllä se soittotekniikka mukautuu niihin kieliin ja hetken päästä et voisi kuvitellakaan soittavasi ohuemmilla kielillä. Itselleni kävi niin että .009 ja .010 setit lankuissakin alkoi tuntumaan aika makarooneilta. Kullähän paksuilla kielillä venytteleminen on raskasta ja eihän punottuja kieliä voi venyttääkään yhtä paljoa kuin punomattomia (oman kokemukseni mukaan ne napsahtaa poikki). Paksun setin voi kuitenkin pitää hiukan matalammalla joten soitto voi olla jokseenkin yhtä kevyttä paksullakin setillä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Stone
25.02.2011 19:04:22 (muokattu 25.02.2011 19:09:47)

hallu: Minä olen sitä mieltä, että kuuntele mitä se sun kitara haluaa. Jos kitara soi parhaitan.012 setillä, niin sitten mukaudut siihen ja jos kansi herää henkiin tasapainoisimmin .011 setillä niin käytät sitä. Kitaroiden kansiratkaisuissa kun on eroja. Itselläni on kaksi akustista kitaa, joista toisessa käytän ilman muuta .012 settiä ja toiseen en kuvittelisikaan laittavani .011 settiä paksumpia kieliä. Jazzlootassa .012 ja lankuissa .011. Lankuissakin pääduin pikkuisen paksumpaan settiin yläpäästään juuri soinnin takia.

Kyllä se soittotekniikka mukautuu niihin kieliin ja hetken päästä et voisi kuvitellakaan soittavasi ohuemmilla kielillä. Itselleni kävi niin että .009 ja .010 setit lankuissakin alkoi tuntumaan aika makarooneilta. Kullähän paksuilla kielillä venytteleminen on raskasta ja eihän punottuja kieliä voi venyttääkään yhtä paljoa kuin punomattomia (oman kokemukseni mukaan ne napsahtaa poikki). Paksun setin voi kuitenkin pitää hiukan matalammalla joten soitto voi olla jokseenkin yhtä kevyttä paksullakin setillä.

Elikkäs hyvin pitkälle säätö hommia kaiketi? Toisaalta itselläni ei ole minkäänlaista näppituntumaa (paitsi kaupassa) ohuemmasta setistä tässä instrumentissa (kokopuukansi Cort), joten eipähän kokeilu nyt vaatisi hirveästi . Hyvältähän toi kitara kyllä kuullostaa rämpyttämällä tai vapaata blues fiilistelyä tms. 0.12 setillä..."deep bass /big tone" sanoisin. Fingerpickin' treenaus on kyllä sitten hieman raskaampaa (jos nyt muutenkin haastavampaa) edellisiin verrattuna.

Pakko myös itse yhtyä tuohon, että tällähetkellä lankkukitaroiden kielet (0.10 + 0.11 setit) tuntuvat lähen makaroneilta vaan on ihan mukavaa välillä rentouttaa näppejään nillä :)

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." -Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti