Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Barrë otteiden niksit?
1 2 3 4
Sauvojen_nelonen
21.10.2011 11:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostellaanpa vanhaa ketjua, kiinnostaisi kuulla lisää juttuja barresointujen treenaamisesta.
 
Ja yksi kysymys, onkohan kyseessä tekniikkavirhe vai heikko käsi kun ranne kipeytyy pelkillä barresoinnuilla soitettaessa parissa minuutissa niin, että on vaikeuksia jaksaa soittaa biisi loppuun ja miten tätä voisi treenata?
 
milahtee
21.10.2011 12:36:55 (muokattu 21.10.2011 15:17:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki voi olla tekniikkavirhe, mutta kannattaa muistaa, että uusia lihasryhmiä rasittava toistuva liike saa paikat helposti hapoille. Eli kestävyyskunto syntyy vähitellen soittojaksoja pidentäen. Yleinen syy barre-otteiden raskauteen on myös se, että kitaran säädöt eivät ole lähellekään optimissa, mikä tekee siitä raskaan soittaa jopa konkarille. Valitettavan usein nämä kaksi asiaa esiintyvät yhdessä: aloitteleva soittaja ja huonosti säädetty soitin. Kannattaa käydä näyttämässä kitaraa esim. soitinkorjaajalle.
 
mhs
21.10.2011 13:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^komp.
 
Tekniikan osalta kannattaa miettiä vasemman käden / ranteen asentoa ja peukalon tukipaikkaa. Hyvä aloitusasento voisi syntyä vaikka niin, että (ilman kitaraa) viet mahdollisimman rennossa asennossa peukun "sormenjälkipinnan" ja keskarin yhteen --- ja tätä otetta "avaat" sen verran, että saat kitaran kaulan siihen väliin.
 
Lisäksi kannattaa muistaa, että sen etusormen ei tarvitse tasaisesti painaa kaikkia kieliä...
 
Sjömanni
22.10.2011 22:23:45 (muokattu 22.10.2011 22:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän kyselin tässä samassa ketjussa joskus aiemmin niksejä. Barre ei soinut kunnolla ja käsi tuli helvetin kipeäksi jo kolmen minutin biisin aikana. olin jopa varma että niveleni ovat kitaroinnin kannalta väärässä kohdassa.
 
Pikkuhiljaa se siitä on itsekseen alkanut luonata mitä enemmän vaan on soittanut. Olen kiinnittänyt huomiota juuri tuohon peukalon paikkaan ja oppinut olemaan puristamatta liikaa kaulaa. Ehkä tuo takelteleva satulakin olisi vielä syytä viilauttaa.
 
Soitossa on kyllä vielä parantamista ja paljon. Aikaa tars käyttää vaan enemmän mutta kun on työ ja pienet lapset niin...
 
urbancowboy
28.04.2012 12:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju, mutta laitetaanpa silti. Kuinka moni täällä soittaa A barret etusormella ja pikkurillillä? Itelle se on ainakin luontevin tapa. Ei kyl koskaan mainita missään oppaissa, mut jotkut tuntuu käyttävän. En mä ainakaan tajua miten sen pystyy ottamaan etusormella ja nimettömällä. huh.
 
lehtiju2
30.04.2012 01:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

urbancowboy: Vanha ketju, mutta laitetaanpa silti. Kuinka moni täällä soittaa A barret etusormella ja pikkurillillä? Itelle se on ainakin luontevin tapa. Ei kyl koskaan mainita missään oppaissa, mut jotkut tuntuu käyttävän. En mä ainakaan tajua miten sen pystyy ottamaan etusormella ja nimettömällä. huh.
 
Tämän innoittamana kokeilin pikkurillillä ja kylläpä tuntui mahdottomalta: kun on nimetöntä aina käyttänyt, niin se tuntuu luontevalta. Sitten tilanteen mukaan, esim. 12-kielisessä, on toisinaan pakko käyttää kolmea sormea. Kukin tyylillään, pääasia että homma luontuu.
 
johanssen
30.04.2012 16:18:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun on nimetöntä aina käyttänyt, niin se tuntuu luontevalta
 
Sama juttu täällä. Ei tunnu toi pikkurilli yhtään luontevalta. Mulla toi nimetön vielä taipuu tossa hommassa niin sopivasti mutkalle, että E-kieli soi siinä vapaana ihan ilman mitään ongelmaa. Joskus tulee myös käytettyä 3 sormen taktiikkaa, jos tilanne vaatii, mutta ei koskaan pikkistä.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
viisi_kitaraa
01.05.2012 18:33:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyipä kokeilla pikkurillillä. Hyvin sekin toimi, mutta nimetön tuntuu luontevammalta, kun sitä on tottunut käyttämään ja se on vahvempikin.
 
Minulla muuten barresointujen soitto helpottui huomattavasti kun vaihdoin kitaran nauhat korkeampiin. Oli alle 1mm korkuiset ja vaihdoin ne 1,4mm korkeisiin.
Matalalilla nauhoilla sormi painoi jo otelautaa vasten, mutta kieli ei silti soinut puhtaasti ja siksi kovempaa painamisesta ei ollut hyötyä.. Piti olla todella tarkka, että barre-sormi oli lähellä nauhaa jos halusi saada barren onnistumaan.
 
Näillä korkeammilla nauhoilla barre onnistuu vaikka kieliä painaa melkein mistä vain, eikä sormi paina ollenkaan otelautaa vasten.
 
Pieni ero. Vain vähän yli 0,4mm, mutta silti se on ISO ero.
 
rattledad
01.05.2012 21:49:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: Täytyipä kokeilla pikkurillillä. Hyvin sekin toimi, mutta nimetön tuntuu luontevammalta, kun sitä on tottunut käyttämään ja se on vahvempikin.
 
Istuen kun olen tottunut soittamaan niin nimetön on luonteva, seisaaltaan pikkurilli saattaa toimia paremmin kun rannetta ei tarvitse taivuttaa niin paljon. Pitäisi ihan opetella koko hihnan kanssa soittaminen, voisi huomata muitakin huonoja tottumuksia. Kullakin on toki ihan oma fysiikka että yleistää ei sovi.
 
One man's OMG! is another's WTF!.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «