Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 563 64 65 66 67
73nd3r
21.02.2022 12:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mä nyt ymmärrän oikein niin toi on "proportional string spacing" eli kielten keskinäinen väli on sama mutta mittaus on kielen reunasta reunaan (eikä kielen keskilinjasta keskilinjaan). Toisella tavalla sanottuna ottaa kielen paksuudet huomioon uran paikassa.
Stewmacin viivurilla on standardimitta (+.004") välin kasvulle, mutta oikein tarkka voi vaikka laskea itse.
https://www.stewmac.com/video-and-i … r/string-spacing-rule-instructions/
 
_vasuri_
10.03.2022 08:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Olen itseoppinut kitaristi joka on valinnut Fingerstylen ohdakkeisen tien. Mutta harmittaa se, että kun tykkään käyttää kitaraa perkussiivisesti ja tämä kitara ei toista slappeja tai perkussiota lainkaan vahvistimeen kytkettäessä.
Äänittäminen on perseestä kun en saa soittoon niitä ulottuvuuksia joita 'drumstyle' tuo mukanaan.
En ymmärrä musiikin teoriasta ja välineistä yhtään mitään joten suokaa anteeksi tietämättömyyteni. Liikkeessä kysyin kitaran mikittämisestä niin heti ehdotettiin vaihtoehtoa joka maksaisi yli 400... Olen harkinnut että ostan akustiselle kitaralle tarkoitetin vahvistimen(budjetti 300) ja mahdollisesti Tone wood Ampin mutta silläkään ääni ei tule kovin kovaa mikä on haittapuoli esiintyessä.
Mitä minun tulisi tehdä etten itseäni kipeäksi joutuisi maksamaan? Mitkä mikit, vahvistimet jne? Onko vahvistimen ja kitaran väliin tarkoitettavaa efektipedalia joka toisi esiin hakemani äänet?
Jos ostan uuden kitaran joka olisi hintaluokassa 700-1000€, onko niissä itsessään mikit ?
 
Paljon kysymyksiä, toivottavasti saan vähän apua siihen mitä musakamoja Seuraavaksi ostan.
 
Kipponi
10.03.2022 09:55:20 (muokattu 10.03.2022 14:22:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vasuri_: Hei. Olen itseoppinut kitaristi joka on valinnut Fingerstylen ohdakkeisen tien. Mutta harmittaa se, että kun tykkään käyttää kitaraa perkussiivisesti ja tämä kitara ei toista slappeja tai perkussiota lainkaan vahvistimeen kytkettäessä.
Äänittäminen on perseestä kun en saa soittoon niitä ulottuvuuksia joita 'drumstyle' tuo mukanaan.
En ymmärrä musiikin teoriasta ja välineistä yhtään mitään joten suokaa anteeksi tietämättömyyteni. Liikkeessä kysyin kitaran mikittämisestä niin heti ehdotettiin vaihtoehtoa joka maksaisi yli 400... Olen harkinnut että ostan akustiselle kitaralle tarkoitetin vahvistimen(budjetti 300) ja mahdollisesti Tone wood Ampin mutta silläkään ääni ei tule kovin kovaa mikä on haittapuoli esiintyessä.
Mitä minun tulisi tehdä etten itseäni kipeäksi joutuisi maksamaan? Mitkä mikit, vahvistimet jne? Onko vahvistimen ja kitaran väliin tarkoitettavaa efektipedalia joka toisi esiin hakemani äänet?
Jos ostan uuden kitaran joka olisi hintaluokassa 700-1000€, onko niissä itsessään mikit ?
 
Paljon kysymyksiä, toivottavasti saan vähän apua siihen mitä musakamoja Seuraavaksi ostan.

Lyhyt vastaus on, että budjetti on liian pieni. Ensinnäkin kitara pitää olla suunniteltu, että sitä voi rummuttaa voi rimat irtoilla kannesta yms.
Tiedän, että Ibanezilla on juuri oikea malli(kitaristin nimi ei tule mieleen)löytyy heidän sivultaan kitara ja malli.
Se kaveri käyttää kitaraa perkussiivisesti ja mikitys on siihen kitaraan suunniteltu oikeaksi.
John Gomm(tarkistin) on kaverin nimi. Kitarat on JGM10 & JGM5.
En kattonut hintoja, mutta muistelen, että kalliimpi noista n.3000€.
Tuo uusi malli on varmasti halvempi. No jaa 1500€.
Ibanez on nimenomaan tehnyt kitaran tähän tarkoitukseen.
Valitettavasti niinkuin totesin, niin tähän ei oikein halpaa vaihtoehtoa ole.
Tietysti halvimmalla pääsee, kun ostaa Yamahan flamenco kitaran(kestää koputtelua) ja Marshall AS50D vahvarin. Halvassa vaihtoehdossa joutuu sitten tekemään kompromisseja.
Jos nyt ei ammattilainen ole ja omaksi iloksi soittelee, niin sitten etsii halvan ratkaisun.
Marshall vahvistin nyt kannattaa heti ostaa(efektejäkin siinä on), kitara sitten joka tässä se vaikeampi yhtälö onkin.
Edit. Marshallia AD50D Reverbistä käytettynä on aika edullinen, niin jää kitaraan enemmän rahaa. Tai no Musicstore 276€.
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira. Bullshit detector. Question things. Wise layman gradually?
Tympee Huttunen
11.03.2022 09:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon ylläolevaan, olisiko Petteri Sariolan pedalboardista apua?
 
https://en.customboards.fi/blogs/pedalboard-gallery/petteri-sariola
 
rintapek
11.03.2022 10:03:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vasuri_: harmittaa se, että kun tykkään käyttää kitaraa perkussiivisesti ja tämä kitara ei toista slappeja tai perkussiota lainkaan vahvistimeen kytkettäessä.
Äänittäminen on perseestä kun en saa soittoon niitä ulottuvuuksia joita 'drumstyle' tuo mukanaan.

 
Ennenkuin ryntäät kauppaan niin kerro mitä sinulla on
Kitaran mikitys, vahvistin, millä äänität?
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
pappasfin
11.03.2022 12:49:47 (muokattu 11.03.2022 12:52:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vasuri_: Hei. Olen itseoppinut kitaristi joka on valinnut Fingerstylen ohdakkeisen tien. Mutta harmittaa se, että kun tykkään käyttää kitaraa perkussiivisesti ....Jos ostan uuden kitaran joka olisi hintaluokassa 700-1000€, onko niissä itsessään mikit ?
 
Paljon kysymyksiä, toivottavasti saan vähän apua siihen mitä musakamoja Seuraavaksi ostan.

 
Jos haluaa, että se kitara toistaa niitä slappeja ja perkussioita ym. normisoittamisen lisäksi niin se vaatinee kunnon mikkisysteemin eli lähinnä nyt tarkoitan sitä, että kun normaalissa elektroakkarissa monissa on vain tallan alle asennettu systeemi niin olisi hyvä jos olisi vielä se sisäinen mikrofoni (esim. sellainen kontaktimikki kuten Ibanezeissa) siinä kitarassa ja näille tarkoitettu "blendin systeemi, jolla voi sitten hakea sen tallamikin ja sisäisen mikin tasapainoa jne.).
 
Toki asiaan vaikuttaa myös sitten se vahvistinpuolikin mitä kautta ja vehkeillä ääni ulos pukataan. Mutta jos kitara on kunnossa noiden mikitysten ym. suhteen niin ihan normaaleilla akkarin vahvistimilla pitäs saada homma hoidettua perkussioäänienkin suhteen.
 
Esimerkkinä vaikkapa Waldenin elektroakustinen kitara:
 
https://riffi.fi/artikkelit/tuoteuu … iset-akustiset-reunaviisteell%C3%A4
 
Näitä ainakin saapi tuolta DLX:sta
 
https://www.dlxmusic.fi/tuotteet/ki … skieliset-kitarat/walden-g2070rceh.
 
Levytukusta löytyy seuraavat mallit:
 
https://www.levytukku.fi/ibanez-pa230e-nsl
 
https://www.levytukku.fi/ibanez-pa300e-nsl
 
Muiltakin valmistajilta kannattaa katella ja tehdä homma ihan rauhassa omin kätösin, jotta saa sitten sellaisen kitaran mikä istuu hyppysiin ja soi hyvin ja ottaa ne kannen perkussioinnin sun muut hyvin soittoon vahvistettuna.
 
Jos vaan pääset niin käy noi putiikit läpi ja testaa noi mallit muiden mallien ohella.
Kandee muuten soitella ennen testimatkaa liikkeeseen, että siellä on ne kitarat, ettei tule turhaa reissua, kun aina ei nettisivut ole tiedoiltaan eli saatavuudeltaan täysin kohdillaan.
 
PappaSFin
Kipponi
11.03.2022 13:27:41 (muokattu 11.03.2022 13:32:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pappasfiniltä hyviä kitara ehdotuksia, halvemman pään kitaroita joita en tiennytkään, noinkin edullisia olevan. Ibanez on, kuitenkin aina edelläkävijä...
Waldenissa on hieno reunaviiste jollainen pitäisi olla melkeinpä kaikissa akustisissa.
Nimittäin ihan kyynärvarren verenkierron ja soittomukavuuden kannalta.
Ibanez miehenä ottaisin iban, mutta ehdottomasti tuo Walden kannattaa testata.
Fingerstyle kitarat on näköjään kehittynyt viime aikoina roimasti.
Juurikin esim. Tommy Emmanuel ja Suomesta Tomi Paldaniuksen ansiosta, jonka keikalla olen käynytkin ja jutellut hänen kitarastaan. Se oli joku Maton malli samoja joita Tommy käyttää, mutta ei tainnut olla hänen signaturensa. Keikan jälkeen myi CD nimikirjoituksella.
Alunperin hän on klassisen kitaran opiskellut.
Maton olisi se huippukitara, mutta pirun kallis.
Edit. Tossa Waldenissa on hienot virittimet, joilla saa avoimet vireet helpommin muutettua.
Sitä ei noissa Ibanezeissa ole. Suuri etu mun mielestä. Walden hinta. N.1000€.
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira. Bullshit detector. Question things. Wise layman gradually?
Merjahannele
30.03.2022 20:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jelppiä tarttisin kitaran äänen vahvistamiseen PA:n kautta soitettaessa.
Minulla on Takamine Parlor-mallinen kitara ja riippuen systeemeistä kitaran ääni
On melko "heikko:. No kitara onkin enemmän sormisoittoon ja laulujen tekemiseen
Tarkoitettu malli. Mutta soitan sillä siis bändin kanssa myös. Mikä pedaali tai DI-boxi toimisi äänen "vahvistajana"?
 
rintapek
30.03.2022 22:58:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Merjahannele: Jelppiä tarttisin kitaran äänen vahvistamiseen PA:n kautta soitettaessa.
Minulla on Takamine Parlor-mallinen kitara ja riippuen systeemeistä kitaran ääni
On melko "heikko:. No kitara onkin enemmän sormisoittoon ja laulujen tekemiseen
Tarkoitettu malli. Mutta soitan sillä siis bändin kanssa myös. Mikä pedaali tai DI-boxi toimisi äänen "vahvistajana"?

Onkos kitarassasi sisäänleivottu mikki?
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Merjahannele
31.03.2022 07:17:51 (muokattu 31.03.2022 07:37:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kitarassasi sisäänleivottu mikki?
 
JOO, anteeksi, en tajunnut kertoa. Takamine EG416S "TP4T preamp with onboard chromatic tuner." Viimeksi piti vetää nuppi kaakkoon, että saivat PA:lta kuulumaan kunnolla, vaikka oli "vain" sähkörummut ja keyboard muuna säestyksenä. Toki siellä oli paksu matto alla, joka imi äänet muutenkin varsin tehokkaasti.
 
Paikassa, jossa yleensä soitan, on uudempi äänentoisto ja kuuluvuus selkeästi parempi. Kaverina yleensä toinen kitaristi, jolla myös teräskielinen Takamine mikityksellä. Hänen kitarassaan voimakas, kirkas ääni, joka soi aika kovaa. Minun kitarassa pehmeämpi soundi. Niin ja erona se, että kaveri soittaa plektralla minä sormin. Pitäisi opetella plektrasoitto kunnolla, mutta se ei koskaan ole tuntunut omimmalta. Skaaloja en soita, säestän soinnuilla taikka näppäillen.
 
perttime
31.03.2022 13:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan kitarassa paristo hyvässä kunnossa - tai kokeiltu uutta paristoa?
 
(voi olla ns. "tyhmä kysymys", mutta varmistellaan)
 
Merjahannele
01.04.2022 07:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

perttime: Onhan kitarassa paristo hyvässä kunnossa - tai kokeiltu uutta paristoa?
 
(voi olla ns. "tyhmä kysymys", mutta varmistellaan)

 
On hyvässä kunnossa ja vaihdetaan taas seuraavaa keikkaa aloitettaessa. :)
 
pappasfin
02.04.2022 12:34:41 (muokattu 02.04.2022 12:35:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Merjahannele: JOO, anteeksi, en tajunnut kertoa. Takamine EG416S "TP4T preamp with onboard chromatic tuner." Viimeksi piti vetää nuppi kaakkoon, että saivat PA:lta kuulumaan kunnolla, vaikka oli "vain" sähkörummut ja keyboard muuna säestyksenä. Toki siellä oli paksu matto alla, joka imi äänet muutenkin varsin tehokkaasti.
 
Paikassa, jossa yleensä soitan, on uudempi äänentoisto ja kuuluvuus selkeästi parempi. Kaverina yleensä toinen kitaristi, jolla myös teräskielinen Takamine mikityksellä. Hänen kitarassaan voimakas, kirkas ääni, joka soi aika kovaa. Minun kitarassa pehmeämpi soundi. Niin ja erona se, että kaveri soittaa plektralla minä sormin. Pitäisi opetella plektrasoitto kunnolla, mutta se ei koskaan ole tuntunut omimmalta. Skaaloja en soita, säestän soinnuilla taikka näppäillen.

 
Kannattaa testat homma vaikka siten, että jos kaverilla on vastaava Takamine ja sen ääni tulee hyvin läpi ja volumea on tarpeeksi niin pistää oman skitan siihen kaverin kytkentään kiinni ja katsoo, tuleeko samalla volumella jne.? (tälleen vähän sulkee sitä, että onko se siitä kitarasta oikeasti kiinni).
 
Plekulla soitettaessa ääni on selvästi voimakkaampi jos vertaa sormen päillä soitettaessa (ilman kynsiä), jolloin ääni on paljon pehmeämpi.
 
Jos sun mielestä sormenpäillä soitettaessa ääni on "pehmeämpi" niin myös tähän vaikuttaa kielet eli jos soitat Phosphor Bronze kielillä niin ne on vähän tummemmat ja ehkä rapsakkaammat sekä pehmeämmät kuin jos soittaisit pelkillä "Bronze" kielillä, joiden soundi on vähän terävämpi/vähemmän pehmeä jne..
 
PappaSFin
Merjahannele
02.04.2022 14:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Kannattaa testat homma vaikka siten, että jos kaverilla on vastaava Takamine ja sen ääni tulee hyvin läpi ja volumea on tarpeeksi niin pistää oman skitan siihen kaverin kytkentään kiinni ja katsoo, tuleeko samalla volumella jne.? (tälleen vähän sulkee sitä, että onko se siitä kitarasta oikeasti kiinni).
 
Plekulla soitettaessa ääni on selvästi voimakkaampi jos vertaa sormen päillä soitettaessa (ilman kynsiä), jolloin ääni on paljon pehmeämpi.
 
Jos sun mielestä sormenpäillä soitettaessa ääni on "pehmeämpi" niin myös tähän vaikuttaa kielet eli jos soitat Phosphor Bronze kielillä niin ne on vähän tummemmat ja ehkä rapsakkaammat sekä pehmeämmät kuin jos soittaisit pelkillä "Bronze" kielillä, joiden soundi on vähän terävämpi/vähemmän pehmeä jne..

 
Lähtökohtaisesti kaverin kitarassa ääni on huomattavasti kirkkaampi. On hitusen isompi koppa ja eri malli.
Ja todellakin - Phospore Bronze kielet minun skitassa! Tämä täytyykin muistaa kieliä vaihtaessa, annoit hyvän ohjeen. Ei tullut mieleenkään .. Kysyn myös mitä kaveri käyttää omassaan.
 
Sormenkynsien kasvattaminen soittoa varten - ostan sitte ennemmin vaikka niitä sormiplekuja. Mun kynnet on olleet lyhyet 1999 vuodesta mentyäni terveysalalle töihin. Eivätkä ole koskaan olleet kovin vahvat.
 
Kiitos kovasti vinkeistä!
Seuraavalla kerralla testaan kaverin piuhan ja lähitulevaisuudessa vaihdan kitaraan kirkkaampi soivat kielet. Jospa siitä nyt ensi alkuun lähtisi.
 
Merjahannele
04.04.2022 10:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Merjahannele: On hyvässä kunnossa ja vaihdetaan taas seuraavaa keikkaa aloitettaessa. :)
 
Kommenttia vielä tähän. Eilen oli bändikeikka ja uusi patteri kitarassa, kielet samat vanhat. Paikkana sali jossa kitara soinut aina hyvin. Nyt soi vielä paremmin ja yhtä kovalla volyymilla kuin kaverin Takamine. Piti säätää kitaran oma esivahvistin melko pienelle. Paikassa on melko uudet PA-laitteet, miksauspöytää pystyy namikouden ohella ohjata kännykästä/tabletista appsilla.
 
Elikkä paikassa, jossa ei kuulunut kunnolla oliko kyseessä huono patteri, linjavika tai muu mystinen tapaus. Niin ja vanha äänentoistolaitteisto.
 
Kipponi
04.04.2022 11:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai vaan huono miksaaja...eli kitarassa ei ollut vikaa!?
 
Talousasioiden (diletantti positiivisessa mielessä) homekoira. Bullshit detector. Question things. Wise layman gradually?
Merjahannele
05.04.2022 08:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Tai vaan huono miksaaja...eli kitarassa ei ollut vikaa!?
 
Kitarassa ei ollut vikaa. Miksaaja ja paikka oli minulle uusi.
 
rintapek
05.04.2022 09:24:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Merjahannele:
 
Elikkä paikassa, jossa ei kuulunut kunnolla oliko kyseessä huono patteri, linjavika tai muu mystinen tapaus. Niin ja vanha äänentoistolaitteisto.

 
Onko sinulla eri mallista kitaraa lukuunottamatta muutoin identtiset kamat kuin kitaristikaverillasi? T.s. miksi hänen kitaransa kyseisessä paikassa kuitenkin kuului?
Syitähän tossa voi olla vaikka kuinka paljon alkaen inhimillisestä virheestä tai johdon pituudesta joita näkemättä ei parane edes arvailla.
 
DI-boxi skittalaukun kielikotelossa aina mukana saattaa pelastaa just esim tommoiselta.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Merjahannele
06.04.2022 07:41:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Onko sinulla eri mallista kitaraa lukuunottamatta muutoin identtiset kamat kuin kitaristikaverillasi? T.s. miksi hänen kitaransa kyseisessä paikassa kuitenkin kuului?
Syitähän tossa voi olla vaikka kuinka paljon alkaen inhimillisestä virheestä tai johdon pituudesta joita näkemättä ei parane edes arvailla.
 
DI-boxi skittalaukun kielikotelossa aina mukana saattaa pelastaa just esim tommoiselta.

 
Siellä, missä oma kitara ei meinannut kuulua mihinkään, ei ollut toista kitaristia mukana, sillä hän oli joutunut lähtemään toiselle paikkakunnalle keikalle.
Eli tuolloin olin yksin kitarani kanssa, eli en voinut testata toisen kitaran piuhalla.
Minulla on aina mukana oma piuha, joka on 6 metriä pitkä. Unohdin mainita, kun itselle niin tavanomainen toiminta ottaa oma piuha. Se DI-boxi minun kannattaisi varmasti hankkia näitä tilanteita varten. Siellä oli muutenkin huono kuuluvuus, vaikea laulaa, monnarit ei toimineet kunnolla ja paksu, pehmeä lattiamatto jalkojen alla.
 
Tympee Huttunen
22.10.2022 12:12:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä termillä kutsutaan akustisen kitaran "jälkisointia". On ehkä vähän hankalaa tätä soundia selittää tekstillä, mutta kun soittaa halvemmalla kitaralla soinnun, soundi syttyy ja siitä hiljalleen enemmän tai vähemmän lineaarisesti hiljenee. Kun taas soittaa soinnun enemmän high-end-vehkeellä, sieltä takavasemmalta nousee tietynlainen voimakas tilasoundi, tietynlainen iso pyöreä piikki muuten lineaarisesti hiljenevässä soundissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 563 64 65 66 67

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «