Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallan "pinnien" vaikutus soundiin
1
Flatron
16.02.2007 16:40:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tietoa, miten kielen pidätys pinnit vaihdettuna luuhun tai Graphtechin tavaroihin vaikuttaa soundiin? Aikaisempi ketju täällä on jo satulasta ja tallapalasta.
 
Mulla on Yammussa luinen tallapala mutta pitäisikö vaihtaa vielä satula ja pinnit?
Parempaa aina halajan, eikä rahat riitä "oikeaan" kitaraan ;-)
 
T : Tomppa
Jakki
16.02.2007 16:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaakohan sellaista "kultakorvaa" olla, joka eron huomaisi?
Epäilen kyllä.
 
fox
17.02.2007 01:21:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaakohan sellaista "kultakorvaa" olla, joka eron huomaisi?
Epäilen kyllä.

 
Ilmeisesti niitä sellasiakin on.. Päätellen noista pinnimarkkinoista, niitähän on kellopronssista fossiiliseen mammutinluuhun asti, ja kaikkea siltä väliltä... ;)
Toki sen myönnän, että jos kovin pehmeästä muovista ovat, niin kyllä omaan pin-bridgelliseen olen vaihtanut.. Tosin siinä oli sekasarja muutenkin, 5 mustaa ja valkoinen... :)
Satulasta ja tallanluusta ennemmin lähtisin sitä soundillista vaikutusta hakemaan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jakki
17.02.2007 09:29:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäköisesti noiden pinnien kohdalla se menee siten, että fossiilinen mammutinluu saattaa vaikuttaa fiiliksien kautta. Myös tallan ja satulan osalta tuskin on merkitystä sillä, ovatko ne mammutin vai hirven luuta.
 
projekti
17.02.2007 10:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän epäilen tuon vaikutusta soundiin. Ehkä siinä vaiheessa voisi alkaa snobbaileen noiden pinnimateriaalien kans kun kaikki muu on kitarassa jo viimeisen päälle. Satulan ja tallaluun materiaalilla varmasti on jonkin verran vaikutusta.
 
Ultra Pro.
rattledad
17.02.2007 11:24:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helppohan noita olisi kokeilla, vaikkei mitään mammutinluisia hankkisikaan. Ainakin pinnien painolla ja asennuksella on tuon mukaan vaikutusta:
 
http://www.fossilivory.com/sub_bridgepins.html
projekti
17.02.2007 11:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku aikoo tuota kokeilla niin ääninäytettä kehiin, muovisilla ja luisilla pinneillä. Jos mahdollista niin piezomikillä ääninäytteet, eliminoidaan mikityksen sijoittelun tuomat erot pois.
 
Ultra Pro.
flattopguitar
17.02.2007 12:40:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen testaillut fossiililuuta, ebenpuuta, keinoluuta ja tavallisia muovisia pinnejä. Tosiaakin ne vaikuttavat soundiin, mutta eritavalla miten ihmiset ajattelevat. Jos kaikki pinnit ovat täsmälleen samankokoisia eli ne lukitsevat kielen kanttavasten yhtähyvin niin seuraavaksi merkitsevä asia on pinnien paino. Muoviset pinnit ovat kevyimpiä ja luiset painavimpia. Mitä painavampi sitä enemmän bassoa ne tuovat soundiin, mutta samalla vähentävät herkkyyttä. Eli, joudut painavimmilla pinneillä näppäämäään kieltä hivenen kovemmin saadaksesi sen soimaan, kun se lähtee soimaan niin se soi myös hieman bassovoittoisemmin.
 
Erot ovat selviä, mutta eivät mitenkään radikaaleja. Olen kokeilukierroksen jälkeen aina päätynyt käyttämään alkuperäisiä muovisia pinnejä, koska ne ovat kevyimpiä ja tekevät kitarasta herkemmän. Riippuu siitä mitä on hakemassa, niin pieniä muutoksia voi soundiin tehdä pinneillä. Eteenkin jos laittaa messinkipinnit, joita en kyllä itse ole edes viitsinyt koittaa. Tietenkin, kitaran pitää olla kohtuullisen herkkäkantinen eikä mikään laminaattipeli jotta tälläisillä asioilla olisi merkitystä. Pienillä parannuksilla siitä hyvästä akustisesta saa kuitenkin vieläkin enemmän soundia ulos. Tässä järjestyksessä parannukset minun mielestä, jotka vaikuttavat soundiin eniten:
 
1. Hyvälaatuinen, sopiva ja kova luutalla
2. Hyvälaatuiset ja jämäkät viritinkoneistot
3. Hyvälaatuinen ja kova luusatula
4. Kevyet ja sopivat tallapinnit
 
Turder
18.02.2007 13:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=137661&co=60
 
Tuolla oli jotain juttua sivuten tätä aihetta.
 
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
Flatron
18.02.2007 19:24:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dodii!
Vaihdoin satulan muovisesta Tusqiin ja tallanastat messinkisiin. Klikkaamalla ääninäyte nappulaa pääsette sivulleni kuuntelemaan. Kuuleeko "kultakorvat" eroja ja mihin suuntaan...
Kommentteja saa myös laittaa tähän.
 
T : Tomppa
projekti
18.02.2007 19:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllähän noissa selvä ero oli. Ainakin basso lisääntyi, riippuu kitarasta ja mieltymyksistä kannattaako vaihto. Itse tykkäsin enemmän tuosta ennen-soundista, kaikilla äänitystekniikoilla.
 
Ultra Pro.
jpiir
18.02.2007 19:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä sun kitaran saundi tuli paremmaksi. Bassoa hieman lisää ja ohuet kielet jotenkin "helisee" enemmän. Omaan kakkoskitaraan vaihdatin luisen tallapalan. Katotaan huomaako mitään eroa, kun pääsee testaamaan. Ilmeisti pitäis huomata.
 
http://www.maton.com.au/
juikka111
18.02.2007 20:23:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomaahan tuossa eron. Kitara ei kuulosta läheskään yhtä herkältä vaihdon jälkeen, mutta sointi on "isompaa" ja bassoa on enemmän. Vaikea sanoa, että kumpi on parempi. Itsekin aion laittaa kitaraani luisen tallan ja satulan sitten, kun rahatilanne paranee.
 
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
Shesa
27.02.2007 18:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yli 20 vuotta kitaraa kakkossoittimena soittaneena vastaan, että runkkaamiseen kuolleen Etelä-Siperian laaksoalueen leudomman ilmaston poikamiesmammutin häpyluusta saa parhaat pinnit. Oliko tämä nyt vastaus tähän kysymykseen? Itselleni on aina kelvanneet halvemmatkin mallit. Hyvät soundit eivät aina ole kamoista kiinni...
 
mll
27.02.2007 20:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yli 20 vuotta kitaraa kakkossoittimena soittaneena vastaan, että runkkaamiseen kuolleen Etelä-Siperian laaksoalueen leudomman ilmaston poikamiesmammutin häpyluusta saa parhaat pinnit. Oliko tämä nyt vastaus tähän kysymykseen? Itselleni on aina kelvanneet halvemmatkin mallit. Hyvät soundit eivät aina ole kamoista kiinni...
 
Tietysti on myös täysin kiellettyä testaamasta erilaisia vaihtoehtoja...
 
Hyvät soundit eivät todellakaan ole aina kamoista kiinni, mutta kyllä hyvät kamat usein kuulostavat paremmalta, etenkin hyvän soittajan käsissä.
 
MLL
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «