Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harley Benton blues-setti.
1 2 3 4 5 6 7
Robert R
05.12.2006 10:26:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin pistin tilaukseen kyseisen kitaran noin viikko sitten. Edellinen akustiseni oli semmonen halpis Ibanez levytukusta, joka maksoi 100€. Tämän ovh on kuitenkin jopa 115€! Mutta en laadusta tiedä, jos on paska niin pistän paskaksi.
 
"You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man." -Paul Gilbert
flattopguitar
05.12.2006 12:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voit todennäköisesti korjata sen katkenneen pinnin pikaliimalla, joka kuivuu kyllä riittävän kovaksi kunhan laitat murtuneet kohdat hyvin paikoilleen ja annat kuivua 30min ennen paikalleen asettamista. Silti minusta tuo kitara ei vaikuta kovin hyvältä ostokselta noiden vireisyys asioiden johdosta. Yamahalta saa vähän päälle satasella jo täysin vireisesti soivia kitaroita, jonka puute ainakin itselleni tekee soitosta vastenmielistä.
 
Milkop
05.12.2006 12:35:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahalta saa vähän päälle satasella jo täysin vireisesti soivia kitaroita, jonka puute ainakin itselleni tekee soitosta vastenmielistä.
 
Samoilla linjoilla olen itsekin. Tuli tuossa käytyä kotona ja siellä sitten kokeilin pitkästä aikaa Landolan nailonkielistä. Meinasi hermot mennä kun sitä ei kertakaikkiaan saanut vireeseen millään ilveellä. Siksi en edes vitsillä kehtaisi itse ostaa tuollaista HB-settiä, kun tiedän että hermot sen kanssa menisi vain kumminkin.
 
kojones
05.12.2006 13:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin ja olen tyytyväinen.
 
Nauhanpäät piti hioa, tallaa madalsin. Kaula myös lähti elämään itsekseen "talven" tultua, kaularauta ei toiminut joten piti nostaa virettä :D
 
Mainio kaula ja soundi minun makuun kyllä.
 
Virittimet ja ehkä satulan vaihdan kun jaksan, sitten se on valmis kesän rientoihin.
 
Tympee Huttunen
05.12.2006 16:44:42 (muokattu 05.12.2006 16:45:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on uudet kielet paikassa ja soundi on heleän kaunis tatsijn ollessa huomattavasti parempi. Kitara kyllä soi ja volumea lähtee avovaimon mukaan liian paljonkin:) Ihmettelen kyllä itsekin miten kovaa tuo soi. Mistään tukkoisesta liimakasasta ei ole kysymys.
 
Yhden vian taas bongasin, nauhat ovat hieman "raspiintuneet" päältä. Jos kieltä bendaa, kieli "rätisee" nauhaa vasten. Olisi pitänyt kieltenvaihdon yhteydessä jollain hienolla hiekkapaperilla hieman hioa nauhoja sileämmäksi. Voi olla, että pelkkä soittokin auttaa tähän.
ravensoul
05.12.2006 23:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden vian taas bongasin, nauhat ovat hieman "raspiintuneet" päältä. Jos kieltä bendaa, kieli "rätisee" nauhaa vasten. Olisi pitänyt kieltenvaihdon yhteydessä jollain hienolla hiekkapaperilla hieman hioa nauhoja sileämmäksi. Voi olla, että pelkkä soittokin auttaa tähän.
 
Joo, mulla oli myös tuo ongelma. No rykäisin sit satulanteon yhteydessä, kun ritsa oli muutenkin osina ja hioin nauhat kokonaan koska korkeusheittojakin näkyi hiukan olevan. Mutta jos ei muuta vikaa nauhoissa ole ni pelkkä kiillotus riittänee. Hieno teräsvilla toimii hyvin.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Tympee Huttunen
06.12.2006 14:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mulla oli myös tuo ongelma. No rykäisin sit satulanteon yhteydessä, kun ritsa oli muutenkin osina ja hioin nauhat kokonaan koska korkeusheittojakin näkyi hiukan olevan. Mutta jos ei muuta vikaa nauhoissa ole ni pelkkä kiillotus riittänee. Hieno teräsvilla toimii hyvin.
 
Mulla on satula ollut alkujaankin hyvä. Tämä nauhojen rosoisuus on nyt soittelun myötä helpottanut. Kai nuo kielet siitä päältä noita epätasaisuuksia hieman siloittaa.
Sammo
07.12.2006 13:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gigbagia joku kritisoi heikoksi, mutta itse en kyllä löydä laukun paksuista saumoista mitään moitittavaa. Halvalla lähti.
 
Minä? Jos ollaan tarkkoja niin ongelma oli ne olkahihnojen kiinnitykset, eli se kieleke pääsee helpossti kiertymään ulkopuolelle ja sen jälkeen hihna pääsee melkein vapaasti irtoamaan, kiva heiluri siitä tulee kun metrossa vetää selkään. Nippusiteillä ne pystyy tietenkin varmistamaan. Ja vetoketjut ei ole kovin kestävää laatua. Mutta saattaa tietenkin olla alihankkija vaihtunut tai jotain.
 
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
RekoS
08.12.2006 22:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaverilla on tuo kitara.
 
-Virittimet todella löysät
-Pitää painaa todella lujaa että kitarasta edes kuuluu mitään
-erittäin hankala soittaa
-vire ei todellakaan pysy kuin muutamia minuutteja kun soittaa
-ainakin siinä kitarassa kielet oli todella korkealla
-ääni melkein miellyttää korvaa
 
siinäpä ne omat mielipiteeni. Toisaalta mainio harjoituskitara. Tulee hallintaan korvakuulolta virittäminen ja tuolla kun osaat soittaa hyvin niin soitat kunnon kitaralla itsesi maailman huipulle :D
 
Tympee Huttunen
09.12.2006 12:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaverilla on tuo kitara.
 
-Virittimet todella löysät
-Pitää painaa todella lujaa että kitarasta edes kuuluu mitään
-erittäin hankala soittaa
-vire ei todellakaan pysy kuin muutamia minuutteja kun soittaa
-ainakin siinä kitarassa kielet oli todella korkealla
-ääni melkein miellyttää korvaa

 
Virittimien löysyyttä en kyllä itse ole havainnut. Toiseen, kolmanteen ja neljänteen ongelmaan on syy yksinkertainen-> Talla ja (tai) satula on liian korkealla. Noiden säätelyn jälkeen myös kaulan vireisyys paranee. Tehdaskielet kannattaa vaihtaa kunnollisiin.
 
Suoraan pakasta vedettynä soitettavuus ei todellakaan ole parhaimmillaan.
 
Itse yllätyin säätötoimenpiteiden ja kieltenvaihdon jälkeen, sillä viritysmittarini mukaan intonaatio on kunnossa!
Tympee Huttunen
04.01.2007 10:43:58 (muokattu 04.01.2007 12:04:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, sain eilen tollasen Roden konkkamikin ja ajattelin pienen samplen tosta HB:sta laittaa ilmoille. Avovaimo katsoi Kauniita ja Rohkeita tuossa vierellä, joten Ridgen kommentit "Damn it, Logan!" voivat kuulua taustalta.
 
Vedin impro-pohjalta, joten virheitä ja muita hassuja juttuja tulee. Tossa on kaksi raitaa, toinen tuo näppäily ja toinen liidi. Toinen vähän vasemmalla ja toinen vähän oikealla. Mitään jälkikäsittelyä ei ole tehty. Settinä oli Rode-etuaste-podxt. Podissa taisi olla kompuraa mukana. Mallinnukset oli tietenkin pois päältä, eikä EQ ollut myöskään käytössä.
 
Soundista huomaa hyvin tuon kitaran kirkkaan ja kuulaan äänen. Botnea kyllä puuttuu. Mikki oli vähän "sinnepäin" tossa pöydän päällä noin 30-40cm päässä.
 
http://koti.mbnet.fi/~plommi/Musa/kakkastinen.mp3 (1Mt)
weelie
04.01.2007 12:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://koti.mbnet.fi/~plommi/Musa/kakkastinen.mp3 (1Mt)
 
Hyvältähän se penttoni kuullostaa, kun on oikeanlainen soittaja ja nauhoituskamppeet...
 
On se hienoa että joku vielä katsoo kauniita ja rohkeita. Mä vaan Doktor Filliä tsiikaan.
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Tympee Huttunen
04.01.2007 13:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvältähän se penttoni kuullostaa, kun on oikeanlainen soittaja ja nauhoituskamppeet...
 
Soittaja varmaan ketjun heikoin lenkki, mutta tota Roden NT3-mikkiä voin kyllä ensitestien perusteella lämpimästi suositella:) Ostin käytettynä ja maksoin mikistä 105euroa. Hyvä mikki varmasti myös vokaalisuoritusten yms. tallentamiseen.
mullet3000
04.01.2007 13:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas hauska kuulla ensimmäisen kerran HB:tä. Kiitos kun vaivauduit!
 
Kyl sen soitosta kuulee että: Kitara varmaan ketjun heikoin lenkki ;)
 
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel
Turder
04.01.2007 16:24:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se ihan kitaralta kuulostaa. Mukavan rauhallinen pätkä muutenkin.
 
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
penatuna
04.01.2007 18:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Botnea tosiaan puuttuu, mutta aika harvoin sitä(hyvin soivaa) alakertaa muista kuin täyspuisista kitaroista löytyykään. Ihan jees soundi, ei siinä mitään.
 
flattopguitar
04.01.2007 21:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvästi vireisyys on kunnossa ainakin ylemmiltä nauhoilta ja soundi kuulostaa ihan asialliselta. Ei tuota erottaisi mitenkään kappaleista joissa on käytetty kalliimpaa kokopuista akustista. Valtaosa kuulostaa huonommalta levyiltä! Suurimmat erot huomaisi varmaan livenä ja kitaran edessä kuutelemalla.
 
Volle
05.01.2007 19:19:22 (muokattu 05.01.2007 19:29:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehee, tommonen kitara on meitin eteisessä pyörinyt muutaman viikon. Kämppiksellä oli pileet ja joltakulta jäi tommonen sitten. Ei ole ilmeisesti omistajalla ollut ikävä. Hipoissahan sillä renkutettiin monet rallit läpi ja nypläilinpä sitä tässä eräänä päivänä pää hieman selvempänäkin.
 
Kaula on melko paksu. Tottumiskysymys ehkä, mutta omaan makuuni hieman ohuempi olisi jees. Nauhojen päät eivät törrötä ainakaan pahasti. Kyllä ne toki tuntee kaulaa hivellessään, mutta ei niihin itseään vahingossa telo. Viimeistely muuten ei ole kaukaa katsottuna ollenkaan huono. Lähempää paljastuu, ettei ehkä ihan pallon parhaita kitaraseppiä ole näitä luuttuja ollut tekemässä, mutta sen kai tietää jo hinnastakin. Kielet ovat vastoin monen odotuksia melko matalalla, mikä on hyvä, mutta helposti johtaa siihen, että räminää esiintyy joistakin kohti soitettaessa, ellei säädöt ole kohdillaan. Niin nytkin. Räminää löytyy.
 
Vireen kanssa on vähän hankaluuksia, mutta kyllä sieltä jonkinlainen kompromissi löytyy. Sinänsä virittimissä ei tunnu olevan vikaa. Eivät ne huipuilta tunnu eivätkä näytä, mutta eivät toisaalta anna periksikään. Sen sijaan satula, talla ja/tai nauhat ovat vissiin vähän väärissä paikoissa/väärän korkuisia, kun kunnollista virettä ei oikein tunnu löytyvän. Eli blueskitaran sukua siis selvästi. :)
 
Saundista (eh, onkohan tämä nyt edes oleellista puhuttaessa känninuotiokitarasta, jos ääntä ylipäänsä lähtee) tulee jopa vähän banjo tai resonaattorikitara paikoin mieleen (mikä tosin ei välttämättä ole huono asia ollenkaan) eli alapäätä puuttuu "oikeisiin" kitaroihin verrattuna. Kielet vaikuttavat ihan alkuperäisiltä (kehnot, tuhnut), joten ehkä uusilla saisi vähän eloa lisää. Eipä siinä, kyllä tälläkin saundilla känniläisiä laulatettiin, eikä edes hieman kehno vire tuntunut menoa häiritsevän.
 
Eli jos/kun ton säätäis kuntoon, sais hintaisekseen ok:n kitaran. Jos kohta hintaahan siinä tulee rutosti lisää ainakin suhteessa itse soittimen hintaan verrattuna, jos ei näppäryys riitä itse säätämään. Itselläni ei ainakaan aika / taidot riitä moiseen, joten tyydyn suosiolla omiin jo valmiiksi vireisiin hieman kalliimpiin kitaroihin.
 
Piis
Ray-Ska
06.01.2007 16:19:33 (muokattu 06.01.2007 16:23:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin keväällä 2005 noita silloin mökki kitaroina mainostettuja 2 kpl itselleni ja samalla bändin toiselle kiatristille akustisia keikkoja varten mah halval tietty..
 
kaverin kappale on todella hyvä, omassani kaula hiukka petti ja kielet särisevät 10 nauhasta etiäpäin (isompaan tietty), saundit on maukkaat, kitara on kova ääninen eli sitä ei tarvi hakata että ääntä lähtisi...
sitten ostin viime keväänä siihen shadowin kaikukoppa aukkoon tulevan mikin, josta ja skitasta lähtevä saundi on kuin jazz legendalla, myöskin rokissa saundi on tukeva vahvistimen avulla. Kitara pysyy vireessä siinäkään ei ongelmia
 
sit kolmas kaveri osti saman ja hänen oli taas susi kuulemma..eli hiukka riskiä on..mut edellä mainitut korjaukset auttavat...itse en korjaa olkoot koska meille skitan hinnaksi tuli 51e kun postikulut puolitettiin...tilaan uuden jos hajoo...
 
Ray - Ska Rocks and Rolls
merirosvokissa
06.01.2007 22:27:10 (muokattu 06.01.2007 22:38:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin itselleni otsikon kitaran joululahjaksi ja se saapui tuossa eilen, tässä nyt on pari päivää renkutettu ja huomioitavaa seuraavat:
 
Kielet ovat vähän liian korkealla, ja tähän heti offtopiccia että onko tuohon kielten korkeuden säätöön mitään FAQ:ia ?
 
Vire ei tahdo pysyä, virittimet on jotenkin löysän oloiset, en sitte tiedä, ensimmäinen akustiseni. Ehkä tämä alkaa pitämään virettään viikon renkuttelun jälkeen, kaveri osti itsellensä jonkun 400 euron teräskielisen Ibanezin ja hänen kitarassaan meni viikko ennenkuin se alkoi pitään virettä. En sitten tiedä, en ole asiantuntija.
 
Sointi on voimakas ja soundista tykkään itse, ei tarvitse lyödä kieliä lujaa todellakaan, oikeastaan pitää varovasti soittaa kun soittaa yömyöhään ettei herätä ketään.
 
Kitara ei ole lähestulkoonkaan vireinen koko kaulalta, heittoja löytyy, mutta säätämällä varmaankin saa kuntoon?
 
Kielet särisevät nauhoja vasten, mutta tästä voikin syyttää soittajaa itseä :D En ollut koskaan ennen soittanut teräskielistä akustista ja olen aika innoissani siitä miten paljon tatsissa on kehitettävää. Motivoi siis treenaamaan, hoh.
 
Joku joka on säätänyt kyseistä kitaraa voisi neuvoa tietämätöntä, miten lähtisin säätämään hienovirettä ja kielten korkeutta ilman että rikon kitaraa?
 
Edit: Pitää vielä mainita että tehtaan kielet ovat aivan rkeleen karkeat, mulla on sormenpäät iha muusina. Tai sitten ne ei ole vain tottuneet tämmöiseen.
 
a you is a winrar
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «