Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puheen ja nauhoitetun musiikin toisto
1
SSPP
20.01.2020 21:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tarkoitus pieneen urheilutapahtumaan hommata pienet pa-järjestelmä niin onko kellään foorumilaisista kokemusta DB Technologies B-Hype 15:sta? Jos niitä hommaa 4 kpl, niin toistaako sillä puhetta ja taustamusaa? Tyyliin koulun kenttä olisi tapahtuma-areena.
 
sepisti
21.01.2020 00:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSPP: Olisi tarkoitus pieneen urheilutapahtumaan hommata pienet pa-järjestelmä niin onko kellään foorumilaisista kokemusta DB Technologies B-Hype 15:sta? Jos niitä hommaa 4 kpl, niin toistaako sillä puhetta ja taustamusaa? Tyyliin koulun kenttä olisi tapahtuma-areena.
 
Miksi ostaa, kun voi vuokrata? Ei riitä B-Hypessä paukut ulkohommiin.
 
Sami_T
21.01.2020 02:46:13 (muokattu 21.01.2020 04:41:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin en lähtis ikinä tekemään tollasta hommaa millään aktiivikaiuttimella.
Suomalaisessa ulkoilmatapahtumassa sataa aina ja se on melkosen haastavaa suojata etenkin halpa aktiivikaiutin niin että se kestää sadetta eikä ylikuumene.
 
Pienelläkin urheilukentällä etäisyydet rupee olemaan sellaisia että järjestelmässä tarvii olla jonkin verran potkua että saa viestin toimitettua perille asti. Lisäksi eihän se porukka siellä kentällä hiljaa ole, pälinä on melkoinen. Tuuli suhisee jne. jne. Kaikesta tästä taustametakasta tarvis päästä yli. Asiaa helpottais paljon jos kaiuttimet sais korkealle (siis tyyliin 5-6 metriin) mutta se ei yleensä ole mahdollista.
 
---
 
Multa hakee kesäisin pari paikallista urheiluseuraa pienellä budjetilla PA:ta vuokralle kisoihinsa.
 
Niiden kanssa hoidetaan homma sillai että ne pykää pienen teltan about keskelle kenttää (nää on siis yleisurheiluhommia). Teltan kulmissa taivasalla on roheimmat K&M:n veiviständit ja niissä 15" suht järeet passiivikaiuttimet jotka on niin korkeella kuin noilla ständeillä nousee ja ne kaiuttimet on suunnattu joka ilmansuuntaan.
 
Sisällä teltassa on sitten vähän liian iso vahvistin noille em. kaiuttimille, pikkumikseri ja mikit ja musasoittimet jne.
 
Toi ei oo millään muotoa ideaalinen tapa hoitaa tota hommaa mutta asiakkaat on ollu tyytyväisiä, toi on "good enough". Kaikki kuulee mitä spiikataan ja musakin soi jollain tavalla. Nehän kyllä ajaa tota systeemiä niin lujaa kuin siitä vaan lähtee. Ja on pakkokin ajaa. Klippivalot vilkahtelee iloisesti. Metakka siellä teltassa on melkoinen.
 
Mulla on tälläsiä hommia varten läjä tälläsiä vehkeitä:
https://www.adamhall.com/shop/af-en/archiv/4564/v-15-g2
 
Noilla ei oikeestaan oo firman kalustossa muuta virkaa kuin se että jos tarvii pistää joku vehje kaatosateeseen pauhaamaan niin homma hoidetaan aina noilla. Yhtäkään ei oo hajonnu, ihme kyllä. Vähän rönttösessä kunnossa ne rupee olemaan, jännä. Aikaisemmin käytettiin samaan hommaan EV ZX5-kaiuttimia, ne oli myös ihan ok.
 
Jos rupeisin tänä päivänä kasaamaan samalla filosofialla tollasta liikuteltavaa mahdollisimman edullista laadultaan välttävää laitteistoa urheilukenttähommiin niin varmaan ostaisin jotain tälläistä:
- 4 kpl https://www.thomann.de/fi/the_box_pro_achat_115_m.htm
- 4 kpl https://www.k-m.de/en/products/spea … aker-stands/213-speaker-stand-black
- vahvistimeksi Yamaha PX10 tai QSC GXD 8 tai mikä tahansa kevyehkö merkkivehje mistä lähtee vähintään 1200 W 4 ohmiin (ajetaan siis kaksi kaiutinta per vahvistinkanava)
- loput hössötykset, caset jne. tarpeen mukaan
 
Jos tarvii saada pelkkä puhe kuulumaan niin torvikaiutin on paljon parempi, halvempi ja kevyempi ratkaisu mutta musa kuulostaa hirviältä. Nää hommat mihin multa menee kalustoa on pääasiassa junnuhommia niin siellä on tärkeetä se että se taustamusa elikäs JVG pauhaa edes jotenkin järkevästi niin siksi käytetään tavallisia PA-kaiuttimia.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi
Rallattelija
21.01.2020 02:49:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuokraaminen olis kyl nyt se oikea ratkaisu. käy halvemmaksi ja laadukkaammaksi. eikä rupee harmittamaan kun kartiot on poksahtanut päreiksi pitkin kenttää.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
SSPP
21.01.2020 05:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jos tarvii saada pelkkä puhe kuulumaan niin torvikaiutin on paljon parempi, halvempi ja kevyempi ratkaisu mutta musa kuulostaa hirviältä. Nää hommat mihin multa menee kalustoa on pääasiassa junnuhommia niin siellä on tärkeetä se että se taustamusa elikäs JVG pauhaa edes jotenkin järkevästi niin siksi käytetään tavallisia PA-kaiuttimia.
 
Torvikaiutin on siitä hyvä, että se kestää vesisadetta ja sen rinnalle kun laittaa subbarin, niin äänenlaatu ei ole paras mahdollinen mutta hyvin siedettävä.
 
sepisti: Miksi ostaa, kun voi vuokrata? Ei riitä B-Hypessä paukut ulkohommiin.
 
Rallattelija: Vuokraaminen olis kyl nyt se oikea ratkaisu. käy halvemmaksi ja laadukkaammaksi. eikä rupee harmittamaan kun kartiot on poksahtanut päreiksi pitkin kenttää.
 
Tähän saakka vuokrattu. Halvin tarjous käyttökelpoisesta systeemistä on ollut yli tuhat eruoa päivältä ja suurinpiirtein "jotain ääntä ulos" järjestelmän vuokra on ollut pikkasen vajaat puolet tuosta. Mietimme josko 3 tai 4 vuoden "vuokrahinnan" panostuksella saisimme omat.
 
basisti1971
21.01.2020 09:14:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Samaa mieltä Sami_T:n kanssa, budjettiaktiivit eivät taivasalla ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu.
Jos laitteet saa katon alle sateelta suojaan, sitten voisi toimia jollain tapaa.
 

 
SSPP: Halvin tarjous käyttökelpoisesta systeemistä on ollut yli tuhat eruoa päivältä ja suurinpiirtein "jotain ääntä ulos" järjestelmän vuokra on ollut pikkasen vajaat puolet tuosta.
 
Minkälaisesta kalustosta nuo "käyttökelpoinen" ja "jotain ääntä ulos" ovat koostuneet?
Ja onko tarjouksiin sisältynyt kuljetus, kasaus/purku ja mahdollinen käytönaikainen läsnäolo?
 

 
SSPP: Mietimme josko 3 tai 4 vuoden "vuokrahinnan" panostuksella saisimme omat.
 
Riippuu vahvasti siitä kuinka monta vuokratapahtumaa noihin 3-4 vuoteen sisältyy.
Kerrankin kuussa kesäaikaan (=4-5 krt) vuokrakustannuksella maksaa esimerkiksi tuo ylläehdotettu kokoonpano irtohilppeistä, mikseristä, langattomasta mikrofonista yms. riippuen itsensä heti ekana vuonna, viimeistään tokana.
 
Jos on vielä mahdollista, ja jos yhdistyksenne/seuranne rekisteri-ilmoitukseen tuli kaukokatseisesti sisällytettyä vuokraustoiminta, voitte toki tervettä harkintaa käyttäen saada itse pientä lisätienestiä vuokraamisesta ;).
Kokemuksesta suosittelen kyllä tuossa tapauksessa jonkun talkoolaisen "äänihenkilön" sisällyttämistä "vuokrahintaan".
 
T:Samuli
 
SSPP
21.01.2020 17:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Samaa mieltä Sami_T:n kanssa, budjettiaktiivit eivät taivasalla ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu.
Jos laitteet saa katon alle sateelta suojaan, sitten voisi toimia jollain tapaa.
 
Minkälaisesta kalustosta nuo "käyttökelpoinen" ja "jotain ääntä ulos" ovat koostuneet?
Ja onko tarjouksiin sisältynyt kuljetus, kasaus/purku ja mahdollinen käytönaikainen läsnäolo?
 
Riippuu vahvasti siitä kuinka monta vuokratapahtumaa noihin 3-4 vuoteen sisältyy.
Kerrankin kuussa kesäaikaan (=4-5 krt) vuokrakustannuksella maksaa esimerkiksi tuo ylläehdotettu kokoonpano irtohilppeistä, mikseristä, langattomasta mikrofonista yms. riippuen itsensä heti ekana vuonna, viimeistään tokana.
 
Jos on vielä mahdollista, ja jos yhdistyksenne/seuranne rekisteri-ilmoitukseen tuli kaukokatseisesti sisällytettyä vuokraustoiminta, voitte toki tervettä harkintaa käyttäen saada itse pientä lisätienestiä vuokraamisesta ;).
Kokemuksesta suosittelen kyllä tuossa tapauksessa jonkun talkoolaisen "äänihenkilön" sisällyttämistä "vuokrahintaan".
 
T:Samuli

 
Kyllä niihin on kasaus, kuljetukset jne. kuuluneet. Eivät ne sinänsä kalliita ole kun miettii mitä kaikkea yritykset joutuu maksamaan veroja, sivukuluja jne. Työ ei ole Suomessa halpaa, mutta silti se kulminoituu meille euron kuvaan. :) Aktiivilaitteistoa mietitään hovitoimittajan suosituksesta, saa halvemmalla parempaa. Toki kun sitten euroja lyödään tiskiin niin passiivijärjestelmä on parempi. Ja myöskin jos vuokraa sitä muille niin se on pikkasen turvallisempi, väärinkytkeminen ei riko mitään, tuntuu vieläkin jotkut valmistajat käyttävän Plugia kaiutinliittimenä Speakonin sijaan, tosin olen itse ne aina Speakoneiksi vaihtanut omsisa laitteistossani.
 
Sekä myöskin helppo mahdollisuus sijoittaa kaiuttimet kaus toisistaan, esim kentän toiselle puolelle. Mikrofonikaapeli ei ole hirveän kallista ja aina voi tehdä järjestelmän jossa signaali kulkee tietokoneelle ja nettiä pitkin pitkälle ja siellä toinen tietokone josta piuha kaiuttimeen.
 
Laitteisto tosin pitää saada sateelta suojaan, joka tosin ei eroa nytkään. Jokaisessa tarjouksessa minkä olemme saaneet lukee että vuokranottaja vastaa välineistölle suojan luonnonilmiöitä varten.
 
musamies
21.01.2020 20:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSPP: Olisi tarkoitus pieneen urheilutapahtumaan hommata pienet pa-järjestelmä niin onko kellään foorumilaisista kokemusta DB Technologies B-Hype 15:sta? Jos niitä hommaa 4 kpl, niin toistaako sillä puhetta ja taustamusaa? Tyyliin koulun kenttä olisi tapahtuma-areena.
 
Jos mua pyydettäs usein urheilutapahtumiin rakentaa äänentoistoa, saattaisin tehdä vaikka niin, että tekisin yhteen pisteeseen jonkinmoisen korkealle nostettavan passivisysteemin, johon laittaisin suuntaavuudeltaan järkevät passiviämyrit sojottamaan joka suuntaan ja niille sateensuoja.
 
Nostaisin koko komeuden esim. henkilönostimella niin ylös, ettei se häiritse pahasti maassa.
 
Digimikserillä pienellekin saa säädettyä kompressoria ja limitteriä. Mahdollinen hölmö mikin käyttö ei haittaisi kauheasti.
 
Jos rahaa vähän, niin ehkä tekisin jonkun kevytkuorma-auton katolle esim. vanerista tukevan tason, johon voi laittaa kaiutinjalustoja. Oikeastaan nytkin mulla sellainen auto on, jossa tuo mahdollisuus.
 
Jos areena aivan karseen iso, sitten veisin jonkinmoiset viivelinjakaiuttimet sinne minne ääni ei selvästi muuten kuulu.
 
basisti1971
22.01.2020 08:26:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
SSPP: Kyllä niihin on kasaus, kuljetukset jne. kuuluneet. Eivät ne sinänsä kalliita ole kun miettii mitä kaikkea yritykset joutuu maksamaan veroja, sivukuluja jne. Työ ei ole Suomessa halpaa, mutta silti se kulminoituu meille euron kuvaan. :)
 
Totta, työvoima ei ole halpaa, etenkään ammattitaitoinen.
 
Noista käyttämistänne kokoonpanoista voitte kuitenkin haarukoida varsin tarkkaan laitteiston millä homma hoituu, ja mitä laitteet itselle ostettuina kustantaisivat.
 
Ja sen verran olette varmasti jo sivusta seuranneet että on muotoutunut kuva siitä kuinka monen talkoolaisen työpanoksen järjestelmän kasaus, ylläpito ja purku vaativat.
 

 
SSPP: Aktiivilaitteistoa mietitään hovitoimittajan suosituksesta, saa halvemmalla parempaa.
...
Toki kun sitten euroja lyödään tiskiin niin passiivijärjestelmä on parempi.

 
Mun mielestä aika suoraviivaista yksinkertaistamista.
Kummallakin äänentoiston toteutuksen osa-alueella on puolensa.
 

 
SSPP: ...tuntuu vieläkin jotkut valmistajat käyttävän Plugia kaiutinliittimenä Speakonin sijaan, tosin olen itse ne aina Speakoneiksi vaihtanut omsisa laitteistossani.
 
Onko plugi tullut kaiutinkaapeissa jossain vaiheessa takaisin?
Mun kokemuksen perusteella plugit jäivät ~100+ RMS W harrastelijatason kaiutinjärjestelmissäkin pois jo 90 luvun lopulla.
Tosin yksinkertaistahan noiden muuttaminen Speakoneiksi on jos moinen osuu kohdalle.
 
Sinänsä kytkentävirhemahdollisuuksien pohtiminen valintakriteerinä on mun mielestä epäolennaista, minkä tahansa äänijärjestelmän vuokraaminen tuntemattomille ilman mukana seuraavaa asiansa osaavaksi todettua paimenta on tuhoontuomittu idea ennemmin tai myöhemmin.
Yleensä ennemmin.
 

 
SSPP: Sekä myöskin helppo mahdollisuus sijoittaa kaiuttimet kaus toisistaan, esim kentän toiselle puolelle.
 
Kovin pienellä budjetilla (alle 10K€?) en lähtisi hajautettua liikuteltavaa kaiutinjärjestelmää rakentamaan etenkään musiikin toistoa silmälläpitäen, ylläehdotettu klusterointi -1 tai 2 suhteellisen lähellä toisiaan olevaa, ja tietenkin monona- on useampaa kertaluokkaa helpompi toteuttaa esimerkiksi "katsomoa" vastapäätä kentän laidalle pystytettyyn kuulutuskioskiin.
 
Toki tarkkaan asetelluin viivein homman saa jollain tasolla toimimaan, mutta wanhan liiton ravirata -rata -rata kuulutus -tus -tus fiilis -lis -lis on äärihelposti kiusaamassa.
 

 
SSPP: Mikrofonikaapeli ei ole hirveän kallista ja aina voi tehdä järjestelmän jossa signaali kulkee tietokoneelle ja nettiä pitkin pitkälle ja siellä toinen tietokone josta piuha kaiuttimeen.
 
Aktiivikajareille pitäisi kuitenkin saada syöttö samasta vaiheesta ja potentiaalista kuin signaalipiuhan toisessakin päässä olevan laitteen, tai erottaa ne galvaanisesti toisistaan.
 
Langattomasti toteutettuna tuo erotus muodostuu toki automaattisesti, mutta muihin kuin audion siirtoon suunitelluilla laitteilla siirtoviive ei ole vakio.
Ja taas kuulostaa varsin villiltä :).
 

 
SSPP: Laitteisto tosin pitää saada sateelta suojaan, joka tosin ei eroa nytkään. Jokaisessa tarjouksessa minkä olemme saaneet lukee että vuokranottaja vastaa välineistölle suojan luonnonilmiöitä varten.
 
Totta, tuo klausuuli varsin usein vuokraehtoihin on liitetty, ja puoltaa jälleen mun mielestä klusterointia.
 
Ammattilaitteisiin on saatavilla sadesuojia jotka mahdollistavat vaikka myrskyssä käytön, mutta ovat varsin hinnakkaita etenkin aktiivilaitteisiin.
Ja ainahan on tarjolla perforoitu jätesäkki ja jesari... ;).
 
T:Samuli
 
rintapek
22.01.2020 15:08:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: ...
 
Jos tarvii saada pelkkä puhe kuulumaan niin torvikaiutin on paljon parempi, halvempi ja kevyempi ratkaisu mutta musa kuulostaa hirviältä. Nää hommat mihin multa menee kalustoa on pääasiassa junnuhommia niin siellä on tärkeetä se että se taustamusa elikäs JVG pauhaa edes jotenkin järkevästi niin siksi käytetään tavallisia PA-kaiuttimia.

 
En mä tommoisten tapahtumien äänentoistosta mitään tiedä, mutta kun en itte ole enää juniori niin yleisötapahtumissa tekee yleensä mieleni mennä pauhaavasta möykästä etäämmälle, mutta kuulla kuitenkin spiikit, että pysyy kartalla mitä on tapahtumassa.
Olisko ihan tyhmä ajatus semmoinen, että torvimämyrein hoidettais spiikit ja jytämusa keskitettäis vähän rajatummalle alueelle jolloin pärjäis pienemmälläkin kalustolla ja "jytäalueeksi" määritellyllä musa kumminkin pauhais kuin pitää?
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
musamies
22.01.2020 15:58:52 (muokattu 22.01.2020 16:14:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: En mä tommoisten tapahtumien äänentoistosta mitään tiedä, mutta kun en itte ole enää juniori niin yleisötapahtumissa tekee yleensä mieleni mennä pauhaavasta möykästä etäämmälle, mutta kuulla kuitenkin spiikit, että pysyy kartalla mitä on tapahtumassa.
Olisko ihan tyhmä ajatus semmoinen, että torvimämyrein hoidettais spiikit ja jytämusa keskitettäis vähän rajatummalle alueelle jolloin pärjäis pienemmälläkin kalustolla ja "jytäalueeksi" määritellyllä musa kumminkin pauhais kuin pitää?

 
Itselle tullut aika huono kuva vaikka urheilutapahtumien äänentoistosta. Olisko ollut Salpausselän kisoissa kun viimeksi kummeksuin toteutusta. Oli jo niin iso areena, että haaste mielenkiintoinen.
 
Nostureita on nykyisin olemassa aika paljon. Niillä voi ämyrit nostaa muualle kuin ihmisten sekaan.
 
Täystorvikaiuttimia on muutakin kuin kuulutustorvia:
https://jblpro.com/en/products/pd566
 
Jos areena ei ole hiton hitonmoinen, niin monta mikkijohtoa yhdistämällä voi kuljettaa ääntä katvealueelle ja viedä sinne paikkaavia aktiivikaiuttimia. Digimikserissä on viivesäätö.
 
En tiedä onko joidenkin mielestä tunnelma pilalla jos ei ole hitonmoinen pauhaus ja äänestä saa selvää.
 
SSPP
22.01.2020 17:05:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
Onko plugi tullut kaiutinkaapeissa jossain vaiheessa takaisin?
Mun kokemuksen perusteella plugit jäivät ~100+ RMS W harrastelijatason kaiutinjärjestelmissäkin pois jo 90 luvun lopulla.
Tosin yksinkertaistahan noiden muuttaminen Speakoneiksi on jos moinen osuu kohdalle.

 
Nyt kun olen valikoimia selannut, niin olen niitä nähnyt myyntiesitteissä olevan. Ja olen itsekkin ihan järeitäkin pa-kaappeja ostanut 2000-luvun alussa jossa plugit, tosin ei ne ihan 90-luvulla ole poisjääneet. Ja selvennykseksi, olen katsonut vain uusia laitteistoja.
 
basisti1971:
Sinänsä kytkentävirhemahdollisuuksien pohtiminen valintakriteerinä on mun mielestä epäolennaista, minkä tahansa äänijärjestelmän vuokraaminen tuntemattomille ilman mukana seuraavaa asiansa osaavaksi todettua paimenta on tuhoontuomittu idea ennemmin tai myöhemmin. Yleensä ennemmin.

 
Itse olen taas sitä tyyppiä että ennen valintaa pohdin kaikki ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
basisti1971:
Kovin pienellä budjetilla (alle 10K€?) en lähtisi hajautettua liikuteltavaa kaiutinjärjestelmää rakentamaan etenkään musiikin toistoa silmälläpitäen, ylläehdotettu klusterointi -1 tai 2 suhteellisen lähellä toisiaan olevaa, ja tietenkin monona- on useampaa kertaluokkaa helpompi toteuttaa esimerkiksi "katsomoa" vastapäätä kentän laidalle pystytettyyn kuulutuskioskiin.

 
Niin, mahdollisuuksia on monia, tuskin musiikkia etänä toistetaankaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «