Aihe: Kokemuksia akkarikeikkojen äänentoistosta | |
---|
|
Moikka. Etsinnässä on päivitystä DB:n Dvx10 -aktiivikajareille. Eli uusi PA akustisille mies ja kitara -keikoille. Pa:n pitää olla laadukas eikä se saa jäädä jalkoihin vaikka vähän isompikin tila on käytössä. Eli kaikki mallia kyllä tällä pärjää -ratkaisut eivät kiinnosta. Onko täällä kokemuksia esim. RCF:n Evox 5 ja 8 malleista? |
htm 11.06.2019 14:39:36 | |
|
Mikä sulla on nykyisissä se suurin ongelma? Eli miksi olet päivittämässä? www.signumfreud.com
www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords |
b8236 11.06.2019 14:53:30 (muokattu 11.06.2019 14:53:45) | |
|
htm: Mikä sulla on nykyisissä se suurin ongelma? Eli miksi olet päivittämässä? Tekijöitä on useampia niin siksi tarvitaan uusi setti. Ja roudausystävällisyys yhdistettynä hyvään soundiin kiinnostaa. |
|
Siis onko sulla nyt nämä https://m.thomann.de/fi/db_technologies_dvx_d10_hp.htm ? Olisi kiva kuulla, mikä noissa on suurin ongelma? Nuo ehdottamasi RCF:t eivät ainakaan speksien mukaan ole mikään askel seuraavalle tasolle. Mä hommaisin olemassa olevaan settiin subbarin kaveriksi, jos tarvii potkua lisää. Mitä tulee noihin sun toiveisiin, niin pärjääminen isoissa paikoissa niin ettei varmasti jää jalkoihin ja helppo roudaus eivät kulje käsikkäin. Etenkään jos noiden dvx:ien kanssa ei ole potku tähän mennessä riittänyt. |
|
Kolme valmistajaa, joiden kamoilla pärjää nyt ja aina: d&b, Nexo ja Lacoustic. Halpojahan ne ei ole, mutta laatu maksaa ja noi pitää jälleenmyyntiarvonsakin joten kuten. Kannattaa ottaa suoraan maahantuojiin yhteyttä ja kertoa tarpeensa, niin ne myy, mitä sä tarvitset. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
sepisti: Mä hommaisin olemassa olevaan settiin subbarin kaveriksi, jos tarvii potkua lisää. Mitä tulee noihin sun toiveisiin, niin pärjääminen isoissa paikoissa niin ettei varmasti jää jalkoihin ja helppo roudaus eivät kulje käsikkäin. Etenkään jos noiden dvx:ien kanssa ei ole potku tähän mennessä riittänyt. Mies ja akkari ei IMO tartte subbaria kuin jalkatuoliksi tai tuoppitelineeksi. Muuten on pakko olla samaa mieltä. Antikitarasankari. Siis basisti. |
|
s151669: Mies ja akkari ei IMO tartte subbaria kuin jalkatuoliksi tai tuoppitelineeksi. Muuten on pakko olla samaa mieltä. En minäkään hankkisi saati jaksaisi roudata yksinään mitään ylimääräistä. Ihan vaan siksi ehdotin, kun aloittajalla näkyy olevan hakusessa jotain sen suuntaista. |
|
Kyllä silti niitä matalia taajuuksia saa aikaan mies ja kitara -meiningilläkin, että ainahan se paremmalta kuulostaa, jos sen subin jaksaa paikalle raahata. Ehkä tässäkin suurin ongelma on se, että tuollainen dvx:n kymppituumainen kaipaisi rinnalleen esim. jotain dva-sarjan subbasta, jos jytinää haluaa yhtään enemmän. |
|
sepisti: Kyllä silti niitä matalia taajuuksia saa aikaan mies ja kitara -meiningilläkin, että ainahan se paremmalta kuulostaa, jos sen subin jaksaa paikalle raahata. Ehkä tässäkin suurin ongelma on se, että tuollainen dvx:n kymppituumainen kaipaisi rinnalleen esim. jotain dva-sarjan subbasta, jos jytinää haluaa yhtään enemmän. Varmasti jotain jytinää ja kuminaa saa aikaan mies ja akustinen kitara, mutta ei nuo kuulijoiden nautintoa paranna. Ei oikei osu nuo instrumentit subbaritaajuuksille. |
|
Sax-pappa: Varmasti jotain jytinää ja kuminaa saa aikaan mies ja akustinen kitara, mutta ei nuo kuulijoiden nautintoa paranna. Ei oikei osu nuo instrumentit subbaritaajuuksille. Niitä mies ja kitara -keikkoja voi kuitenkin tehdä niin monella tavalla. Ennen kaikkea sitä kitaraa voi soittaa muutenkin kuin reiän kohdalta rämpyttämällä. Silloin sieltä voi tulla vähän matalampaakin taajuutta. Ketjun aloittaja ei eritellyt asiaa sen tarkemmin. Siksi vastasin niinkuin vastasin. Ps. Tsekkaa Petteri Sariolan tuotantoa ja palaillaan sitten näihin taajuusasioihin :) |
pitk 14.06.2019 23:52:57 | |
|
sepisti: Niitä mies ja kitara -keikkoja voi kuitenkin tehdä niin monella tavalla. Ennen kaikkea sitä kitaraa voi soittaa muutenkin kuin reiän kohdalta rämpyttämällä. Silloin sieltä voi tulla vähän matalampaakin taajuutta. Ketjun aloittaja ei eritellyt asiaa sen tarkemmin. Siksi vastasin niinkuin vastasin. Ps. Tsekkaa Petteri Sariolan tuotantoa ja palaillaan sitten näihin taajuusasioihin :) Pidetään ne kädet sielä omalla puolella ;-) Sariolan kitaro on jo lähtökohtaisesti asika erikoisväline, joka on mikitetty aika monesta kohdasta, jotta sieltä saa myös alataajuuksia ulos. Alkuperäinen kysyjä kyselee akustisen kitaran toiston perään, jolloin tyypillisesti suppasten toistama (kaiuttimesta riippuen) ylärajataajuus 80-130Hz ei kyllä tuo mitään muuta mukanaan kuin lisää roudattavaa. Mieluummin panostaa hyvään kokoäänialuekaiuttimeen, joista jo joku mainitsikin ketjussa. Löylyä tulee nykyisistä pienistäkin kaitsareista melko mojovasti, seuraava kysymys onkin, etä kuinka kauas sitä pitää viskata. Stankkuna sanoisin, että ei kauhean kauas, joten joku hyvälaatuinen pistesäteilijätyyppinen ratkaisu on varmasti kohdallaan. Esim D&B Q7 tai Q10 käytettynä ja kylkeen D6 tai D12 pääte, niin ei kyllä kamojen puolesta mennä skuttaan. Vastaavat muilta pro-valmistajllta (nää nyt vaan, kun tunnen noi kamat, jotain L'Acousticin, Nexon, EAW:n etc kamoja en tunne, joten en kommentoi. Pro vehkeet toimiii....). Ja vaikka komootilla olisi esim 7 vuotta ikää, on sen käyttöikä edelleen parempi, kuin kaikkien T ja B ja mitänäitäon uusien halpiswehkeiden. Homman nimi on nimittäis se, että jollain se halpa hinta tehdään. Ja se on laadun epätasaisuus. Hyvällä mäihällä se A tai B tai T kestää vaikka kuinka kauan, mutta en menisi sen varaan laskemaan. |
|
Moi. Sax-pappa: Varmasti jotain jytinää ja kuminaa saa aikaan mies ja akustinen kitara, mutta ei nuo kuulijoiden nautintoa paranna. Alataajuuksien tukevoittamisen ja selkeyttämisen tarve riippuu esitettävän materiaalin lisäksi olennaisesti siitä millaista äänikuvaa kuulijoille haluaa välittää. Varsin usein epämääräiset jytinät ja kuminat ovat ainakin omakohtaiseen kokemukseen nojaten seurausta subwooferin käyttämättömyydestä, ei siitä että sitä/niitä käytetään (oikein ;)). Bändikontekstissa matalataajuiset hälyt peittyvät tietty herkemmin yleisen älämölön alle, mutta "akustisessa" musassa pilaavat todella helposti kuuntelunautinnon.
Sax-pappa: Ei oikei osu nuo instrumentit subbaritaajuuksille. Voihan toki olla että joillakuilla soitto-/laulutyyli ei alle ~sadan hertsin yllä, mutta veikkaisin että valtaosalla mieslaulajista ja toisaalta sukupuolesta riippumatta perinteisempää akkarimusaa soittavilla subwooferin lisääminen parantaa lopputulosta huomattavasti.
Jos aloittajan budjetti ei veny erityisesti akustisten instrumenttien äänentoistoon suuniteltuihin useamman K€:n pro tason (pilari)järjestelmiin, ainakin omasta puolesta suosittelen minäkin ainakin kokeilemaan subwooferia nykyisen järjestelmän tueksi. Kohtuullisen taloudellisen panostuksen ja hivenen lisääntyneen roudaustarpeen vastapainoksi saa liki poikkeuksetta kustannustehokkaimman parannuksen olemassaolevaan järjestelmään. T:Samuli |
Sax-pappa 15.06.2019 10:00:11 (muokattu 15.06.2019 10:19:29) | |
|
basisti1971: Moi.
Alataajuuksien tukevoittamisen ja selkeyttämisen tarve riippuu esitettävän materiaalin lisäksi olennaisesti siitä millaista äänikuvaa kuulijoille haluaa välittää. Tästä ollaan ehdottomasti samaa mieltä. Jos halutaan jytinää, niin toki sitä pitää vahvistaa. Tuota kuulee vaikkapa korttelirallia kiertävissä autoissa. Varsin usein epämääräiset jytinät ja kuminat ovat ainakin omakohtaiseen kokemukseen nojaten seurausta subwooferin käyttämättömyydestä, ei siitä että sitä/niitä käytetään (oikein ;)). Bändikontekstissa matalataajuiset hälyt peittyvät tietty herkemmin yleisen älämölön alle, mutta "akustisessa" musassa pilaavat todella helposti kuuntelunautinnon. Subbari kuitenkin vahvistaa juuri noita matalataajuisia ääniä, jotka ovat paljolti hälyä ilman musiikillista sisältöä. Voihan toki olla että joillakuilla soitto-/laulutyyli ei alle ~sadan hertsin yllä, mutta veikkaisin että valtaosalla mieslaulajista ja toisaalta sukupuolesta riippumatta perinteisempää akkarimusaa soittavilla subwooferin lisääminen parantaa lopputulosta huomattavasti. Eipä taida laulajat alle 100Hz vetää ; ) Mutta veikkaamalla saattaa voittaa ja äänentoiston suhteen on niin monenlaisia mielipiteitä, että jokainen toki tavallaan pyrkii haluamaansa tulokseen. Jos aloittajan budjetti ei veny erityisesti akustisten instrumenttien äänentoistoon suuniteltuihin useamman K€:n pro tason (pilari)järjestelmiin, ainakin omasta puolesta suosittelen minäkin ainakin kokeilemaan subwooferia nykyisen järjestelmän tueksi. Kohtuullisen taloudellisen panostuksen ja hivenen lisääntyneen roudaustarpeen vastapainoksi saa liki poikkeuksetta kustannustehokkaimman parannuksen olemassaolevaan järjestelmään. T:Samuli E: Olin väärässä. Bassolaulaja saattaa vetää jopa alle 100Hz. |
|
pitk: Pidetään ne kädet sielä omalla puolella ;-) Sariolan kitaro on jo lähtökohtaisesti asika erikoisväline, joka on mikitetty aika monesta kohdasta, jotta sieltä saa myös alataajuuksia ulos. Alkuperäinen kysyjä kyselee akustisen kitaran toiston perään, jolloin tyypillisesti suppasten toistama (kaiuttimesta riippuen) ylärajataajuus 80-130Hz ei kyllä tuo mitään muuta mukanaan kuin lisää roudattavaa. Mullakin on nykyisin kitara, jossa tuli kaupan päälle talokin. Jos jytinää tarvii, joku muu väline voi olla tehokkaampi siihen, joskaan kaikki laitteet ei sovellu mies ja kitara esiintymiseen. Mieluummin panostaa hyvään kokoäänialuekaiuttimeen, joista jo joku mainitsikin ketjussa. Löylyä tulee nykyisistä pienistäkin kaitsareista melko mojovasti, seuraava kysymys onkin, etä kuinka kauas sitä pitää viskata. Stankkuna sanoisin, että ei kauhean kauas, joten joku hyvälaatuinen pistesäteilijätyyppinen ratkaisu on varmasti kohdallaan. Esim D&B Q7 tai Q10 käytettynä ja kylkeen D6 tai D12 pääte, niin ei kyllä kamojen puolesta mennä skuttaan. Vastaavat muilta pro-valmistajllta (nää nyt vaan, kun tunnen noi kamat, jotain L'Acousticin, Nexon, EAW:n etc kamoja en tunne, joten en kommentoi. Pro vehkeet toimiii....). Mahtaako nämä laatumerkit kilpailla trubaduuri mittakaavan laitteissa? Näyttää tällainen halpamerkkikin kuin Mackie tekevän ainakin päältäpäin ihan siistin oloista ämyriä: https://mackie.com/products/drm-professional-powered-loudspeakers |
|
pitk: Pidetään ne kädet sielä omalla puolella ;-) Sariolan kitaro on jo lähtökohtaisesti asika erikoisväline, joka on mikitetty aika monesta kohdasta, jotta sieltä saa myös alataajuuksia ulos. Alkuperäinen kysyjä kyselee akustisen kitaran toiston perään, jolloin tyypillisesti suppasten toistama (kaiuttimesta riippuen) ylärajataajuus 80-130Hz ei kyllä tuo mitään muuta mukanaan kuin lisää roudattavaa En edes yritä väittää, ettetkö olisi oikeassa :) Kysyjä on vaan niin epätarkka aloituksessaan, että mistä sitä tietää:D Eittämättä tämän koko ketjun tarkoitus oli hakea hyväksyntä Rcf:n pilarihässäkän hankinnalle... |
|
sepisti: En edes yritä väittää, ettetkö olisi oikeassa :) Kysyjä on vaan niin epätarkka aloituksessaan, että mistä sitä tietää:D Eittämättä tämän koko ketjun tarkoitus oli hakea hyväksyntä Rcf:n pilarihässäkän hankinnalle... Lakulla ainakin on oma pilarihässäkkänsä ja nämä ei taida olla ihan trubaduuri hintaluokassa. https://www.l-acoustics.com/wp-cont … uploads/2018/02/syva_sps_en_1-4.pdf Hyvät käytetyt passiivivehkeet on ainakin muusikoiden.net:in torilla harvinaisuuksia. |
|
musamies: Mullakin on nykyisin kitara, jossa tuli kaupan päälle talokin. Jos jytinää tarvii, joku muu väline voi olla tehokkaampi siihen, joskaan kaikki laitteet ei sovellu mies ja kitara esiintymiseen.
Mahtaako nämä laatumerkit kilpailla trubaduuri mittakaavan laitteissa? Näyttää tällainen halpamerkkikin kuin Mackie tekevän ainakin päältäpäin ihan siistin oloista ämyriä: https://mackie.com/products/drm-professional-powered-loudspeakers Riippuu siitä mitä kilpailulla tarkoitat. Kuten Pitk sanoi, pienikokoisia kaiutinsettejä löytyy laatuvalmistajilta ja ovathan ne ihan eri luokan vekottimia. Hinnat uutena ostettaessa ovat vaan pitserian nurkka -meininkiin vähän turhan korkeita. Nexon pienellä PA:lla olen joskus päässyt vetämään piano-basso-rummut -triolla ja olihan se elämys. |
musamies 15.06.2019 12:15:02 (muokattu 15.06.2019 12:15:56) | |
|
sepisti: Riippuu siitä mitä kilpailulla tarkoitat. Kuten Pitk sanoi, pienikokoisia kaiutinsettejä löytyy laatuvalmistajilta ja ovathan ne ihan eri luokan vekottimia. Hinnat uutena ostettaessa ovat vaan pitserian nurkka -meininkiin vähän turhan korkeita. Nexon pienellä PA:lla olen joskus päässyt vetämään piano-basso-rummut -triolla ja olihan se elämys. Jos T-kaupan suosituimpien aktiivipömpeleiden listaus pitää paikkaansa, varmaan taviksilla jo 2000 euroa yhteensä kahdelle pömpelille tuntuu kovalta ja voivat olla sitäkin mieltä, että yhteishinta saisi olla alle tonni. Mulle paras elämys oli viimeksii vetää kunnollisella Kawain pianolla ilman vahvistusta. Jos sitä voisi verrata trubaduuritilanteeseen, laulun laadukkaalla vahvistuksella saisi eniten aikaan ja jos se on tuhtia tavaraa, ehkä ei niin muita jyminöitä kaipaakaan. |
|
musamies: Jos T-kaupan suosituimpien aktiivipömpeleiden listaus pitää paikkaansa, varmaan taviksilla jo 2000 euroa yhteensä kahdelle pömpelille tuntuu kovalta ja voivat olla sitäkin mieltä, että yhteishinta saisi olla alle tonni. Mulle paras elämys oli viimeksii vetää kunnollisella Kawain pianolla ilman vahvistusta. Jos sitä voisi verrata trubaduuritilanteeseen, laulun laadukkaalla vahvistuksella saisi eniten aikaan ja jos se on tuhtia tavaraa, ehkä ei niin muita jyminöitä kaipaakaan. Siksipä tämä onkin mielenkiintoisin keskustelunavaus vähään aikaan. Kaverilla on pari tonnia nykyisissä pömpeleissä kiinni, eikä silti homma rokkaa. Onhan tuossa se mahdollisuus, että ongelma on mikserissä... |
|
sepisti: Siksipä tämä onkin mielenkiintoisin keskustelunavaus vähään aikaan. Kaverilla on pari tonnia nykyisissä pömpeleissä kiinni, eikä silti homma rokkaa. Onhan tuossa se mahdollisuus, että ongelma on mikserissä... Hyvä muistutus sillä eihän nuo ihan paskalta vaikuta, ehkä kannattaa testailla onko subbarista iloa, omat kokemukset pienel digimikseril on, että sillä voi paikata hiukan jos kaikista hienoin tekniikka puuttuu. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|