Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mackie SRM350v3 suhina
1
kuulostelija
09.09.2018 15:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia kokemuksia on noista Mackie SRM350v3 kaiuttimista, suhiseeko diskanttipuoli muillakin selvästi kuultavasti? Tuli ostettua sellaiset uutena ja suhina yllätti kovuudellaan. Kaiuttimeen kun kytkee 220v syötön eikä muuta ja laittaa sähkön päälle niin suhina alkaa. Vahvistusnamikan asennolla ei ole merkitystä, suhisee vaikka ne on nollilla. Suhina kuuluu omiin korviin ainakin 7m päähän.
 
Olen ymmärtänyt että kaikissa aktiivipöntöissä olisi hieman kohinaa mutta tämä on mielestäni jo liian kovaa.
 
nightbird
09.09.2018 20:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PA pöntöt eivät ole mitään lähikenttä-monireita joten suhinoita saattaa olla.Niillä kun yleensä haetaan sitä kovempaa möykkää jossa suhina pohjalla ei ole se pääasia. Jos kerran volumen nosto/lasku ei muuta kohinaa tulee vastaan yleensäkin jo aika pienillä volumeilla piste jossa hyötysignaali ylittää kohinan tason.
Tietty jos ämyrit on tilanteissa joissa on pitkiä hiljaisia taukoja saattaa lähimmille kuuntelijoille olla miellyttävämpää jos kaiutin on mallia jossa tuo suhina on pienempi.
Diskantin kohina saattaa olla lisäksi alueella jolle korva on herkempi vaikka se ei vaikuta mittauksiin joilla speksit määritellään.
 
basisti1971
10.09.2018 06:29:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 

 
Samaa mieltä ylläolevan kanssa, PA-laitteet suhisevat aina enemmän tai vähemmän.
Yleensä enemmän ;).
Ja yleensä suhina ei myöskään häiritse käytössä.
 
Jos häiritsee, joutuu kyllä kaivamaan kuvetta ihan toisella tapaa kuin vaikkapa noiden Mackien pönttöjen kohdalla saadakseen "paremman" tuotteen.
 
Koska kaapit ovat uudet, itse olisin yhteydessä myyjätahoon, etenkin jos kummatkin suhisevat eri tavalla.
Jos kalustosta löytyy mittamikki ja RTA-softa, voisi tietty mittailla etukäteen suhinan tason ja taajuuskaistan.
 
T:Samuli
 
kuulostelija
10.09.2018 21:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kommenteista. Molemmat pöntöt suhisee kyllä samalla tavalla. Täytyy poiketa liikkeessä jos pääsisi kuuntelemaan muita vaihtoehtoja. Toki laulu ja soitto peittää suhinan mutta hiljaisemmissa kohdissa ja biisien välissä suhina ottaa omaan korvaan kun sitä kuuntelee. Epäilen että suhina tulee kaiuttimen teholähteestä, harmittavaa että niiden suunnittelussa säästellään.
 
aslak
10.09.2018 23:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadukkaan kunnossa olevan PA-kaluston ei kuulu suhista.
Sitten kun 24-kanavaa on täynnä kamaa ja masteri 0-tasossa saattaa just just kuulua
hyvin hyvin pieni suhina.
 
Kattos ny kun siellä pöntön takana on varmaan gain namiska ettei ne ole max asennossa. Usein max asento on 0-tason yli.
 
Voihan ne olla jo syntyessään sudet jota en kuitenkaan usko.
 
-Q-
11.09.2018 10:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aslak: Laadukkaan kunnossa olevan PA-kaluston ei kuulu suhista.
Sitten kun 24-kanavaa on täynnä kamaa ja masteri 0-tasossa saattaa just just kuulua
hyvin hyvin pieni suhina.
 
Kattos ny kun siellä pöntön takana on varmaan gain namiska ettei ne ole max asennossa. Usein max asento on 0-tason yli.
 
Voihan ne olla jo syntyessään sudet jota en kuitenkaan usko.

 
Nythän menee iloisesti sekaisin kohinan/suhinan lähde, eli kysyjällä nimenomaan suhisee kaiuttimet / vahvistimet. On eri asia jos mikseri tai joku signaalilähde suhisee. Vahvistimen gain -säätöhän on oikeasti "vain" sisääntulevan signaalin vaimennin, eli sillä ei ole merkitystä myöskään itse kaiuttimen / vahvistimen tuottamaan suhinaan.
 
Aika montaa merkkiä aktiivipönttöjä olen minäkin nähnyt mutta vielä on kohtaamatta sellaiset jotka ei suhise, liian halpoja kaiketi kaikki. Minkäkokoisella dollaripinolla suhina lakkaa?
 
aslak
12.09.2018 23:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Nythän menee iloisesti sekaisin kohinan/suhinan lähde, eli kysyjällä nimenomaan suhisee kaiuttimet / vahvistimet. On eri asia jos mikseri tai joku signaalilähde suhisee. Vahvistimen gain -säätöhän on oikeasti "vain" sisääntulevan signaalin vaimennin, eli sillä ei ole merkitystä myöskään itse kaiuttimen / vahvistimen tuottamaan suhinaan.
 
Aika montaa merkkiä aktiivipönttöjä olen minäkin nähnyt mutta vielä on kohtaamatta sellaiset jotka ei suhise, liian halpoja kaiketi kaikki. Minkäkokoisella dollaripinolla suhina lakkaa?

 
Lueppas ny uudestaan, kysyjällä kylläkin kohisee ja suhisee, ettei vaan sihise?
Gain ei ole pelkkä vaimennin, höpöjä heittelet.
 
5 kiloo kun lyö pöytään ei tarvi ihmetellä.
 
basisti1971
13.09.2018 06:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
aslak: Lueppas ny uudestaan
 
Jaa tää?
 
kuulostelija: Kaiuttimeen kun kytkee 220v syötön eikä muuta ja laittaa sähkön päälle niin suhina alkaa. Vahvistusnamikan asennolla ei ole merkitystä, suhisee vaikka ne on nollilla.
 
Itsekin luen tuon niin että kaiutin suhisee ilman ohjelmalähteitäkin.
Kuten noilla on tapana.
 
aslak: Gain ei ole pelkkä vaimennin, höpöjä heittelet.
 
En pikaisesti löytänyt kuin v1:n etupään ja jakarin skeman, mutta sen perusteella tässä(kin) tapauksessa "gain"-potikka on kyllä vahvistusasteiden välinen vaimennin, eikä vahvistusasteen sisäistä vahvistuskerrointa muuttava säätö.
Toki, voihan v3:n etupää olla erilainenkin.
 
Se, millainen mielikuva kellekin on noista tätänykyä varsin merkityksettömiksi markkinoiduista signaaliamplitudin muokkaustermeistä on muodostunut, se on toinen juttu se.
 

 
-Q-: Aika montaa merkkiä aktiivipönttöjä olen minäkin nähnyt mutta vielä on kohtaamatta sellaiset jotka ei suhise, liian halpoja kaiketi kaikki.
 
Tätänykyä pitkälti passiiviharrastelijana olen nähnyt varmasti vähemmän PA-läjiä kuin sinä, mutten ole itsekään vielä törmännyt ensimmäiseenkään joka ei korvinkuultavasti suhisisi.
Riippumatta siitä onko aktiivikaapit vai perinteiset passiivipömpelit ja tyräräkki.
 
En ole itse koskaan moisia käyttänyt, mutta ennenvanhaan oli tiemmä tapana isommissa järjestelmissä tarvittaessa laittaa gatet tai mutet yläpäävahvistinlinjoihin jolloin suhina ei ylenmäärin häirinnyt.
 
Eipä tuo suhina rokkitouhuissa muutenkaan häiritse, yleisön älämölö sen kuitenkin alleen peittää "hiljaisissakin" kohdissa.
Ja aika nopsakkaasti iän karttuessa suhinat pienenevät ihan itsestäänkin ;).
 
Klasari-, yms. taidepläjäyksissä suhina voi kuitenkin muodostua häiritseväksi, ja silloin on varmaankin jo ostotapahtumassa kiinnittää huomiota mahdollisimman matalaan suhinaan.
 

 
-Q-: Minkäkokoisella dollaripinolla suhina lakkaa?
 
Tuohon en itse osaa vastata muuta kuin sen että halvat geneerisillä moduleilla ja piireillä toteutetut D-luokan vahvistimet -etenkin hakkurivirtalähtein- suhisevat jo toteutustapansa takia rankemmin kuin vastaavat A/B luokan veteraanivahvarit.
 
Edut ovat kuitenkin D-luokan vahvareissa niin kiistattomia ettei paluuta entiseen taida olla kuin korkeintaan kiinteissä asennuksissa.
Jos niissäkään.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
13.09.2018 09:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki vimpaimet suhisevat, kolisevat tai pihisevät jonkin verran, mutta on melkolailla ympäristöstä kiinni häiritseekö tuo vai ei.
 
Jos tilana on äärimmilleen vaimennettu studion tarkkaamo, niin isojen studiomonitorien kohina saattaa häiritä tai jos konserttisalissa kohina kuuluu yleisön sisääntullessa muutamaan ekaan penkkiriviin niin taas ollaan häiritsevällä tasolla.
 
Itse olen todennut sen, että jos järjestelmän tasot on säädetty signaaliketjussa järkevästi, niin kohinataso saadaan helposti siedettäväksi.
Omalla kokemuksella olisin kääntyväinen ajattelemaan, että jos kohisee liikaa, niin jossakin on vikaa tai väärä vimpain ko käyttöympäristöön.
 
Aloittajan tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa:
 
Kottaraispöntöissä on vikaa tai ominaisuus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «