Muusikoiden.net
20.11.2018
Soittimet, laitteet, tarvikkeet | Ylöjärven Musiikkikauppa 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaukokaapelin tekeminen itse
1
Libizamään
27.08.2018 19:08:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi, nyt olisi vinkit tarpeen hyvän kaukokaapelin rakentamiseen.

Yritetään pitää homma selkeänä niin, että myös ne jotka lähtevät nollasta liikkelle ymmärtäisivät. Myös linkit on todettu toimiviksi.

Lähtökohdat: Juotin pysyy hyvin kädessä on aikaa ja paikka askarrella. Tarve voisi olla perus 24/8 kaapelille. Piuha voisi olla Cordiallia ja liittimet Neutrikkia? Kaapeli tulisi bilebändille tai vastaavalle, jolla pärjäisi tarvittaessa vähän isommissa paikoissa kuin lähi pitserian nurkassa.

Mikä pituus?
Mitä Cordiallia tarkalleen?
Millainen lavarasia toiseenpäähän? Mikä merkki/malli olisi hyvä?
Tarvitaanko kaapeli sukkaaa?
Onko kaikki liittimet xlr vai vai miten kannataisi laittaa?
Muita neuvoja?

Sami_T
27.08.2018 23:58:05 (muokattu 28.08.2018 00:20:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et oo tosi kova ukko niin älä edes yritä tehdä itse. Jos oot tosi kova ukko niin älä silti tee itse koska valmiita laatukaapeleita saa kaupasta osien hinnalla. Hyväkuntoisia käytettyjä saa myös ihan pikkurahalla nykyään kun analogikaukokaapeleita ei käytä enää juuri kukaan ja tollasia 24/8-letkuja on Suomi täys.

30 m on letkun minimimitta, 60 metrillä pärjää isoimpia festareita lukuunottamatta jo melkein missä vaan. Neutrikin runkoliittimet on ehdottomat rasian päässä.

Jos multa kysytään niin ainoo järki on heittää ne analogivehkeet olan yli ja ostaa digimikseri ja -lavarasia, CAT- tai BNC-letku niiden väliin ja pampam. Pääsee paaaaaljon helpommalla ja halvemmalla.

"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Rallattelija
28.08.2018 00:51:17

Sami_T: Jos et oo tosi kova ukko niin älä edes yritä tehdä itse. Jos oot tosi kova ukko niin älä silti tee itse koska valmiita laatukaapeleita saa kaupasta osien hinnalla. Hyväkuntoisia käytettyjä saa myös ihan pikkurahalla nykyään kun analogikaukokaapeleita ei käytä enää juuri kukaan ja tollasia 24/8-letkuja on Suomi täys.

30 m on letkun minimimitta, 60 metrillä pärjää isoimpia festareita lukuunottamatta jo melkein missä vaan. Neutrikin runkoliittimet on ehdottomat rasian päässä.

Jos multa kysytään niin ainoo järki on heittää ne analogivehkeet olan yli ja ostaa digimikseri ja -lavarasia, CAT- tai BNC-letku niiden väliin ja pampam. Pääsee paaaaaljon helpommalla ja halvemmalla.

Ei voi taas kuin kompata. Kävin kiusallani Thomannin sivuilla tekemässä ostoslistan ja järkevillä osilla joilla ei tule pahaa mieltä homma tuli maksamaan 1100€. Sillä rahalla saa jo uuden hyvinkin pätevän kaapelin. Hirmuisesti ei tartte laittaa lisää niin saa jo X32 producerin ja stageboxin ja siihen väliin catin.

Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
miksaajasetä
28.08.2018 00:56:36 (muokattu 28.08.2018 00:57:56)

Komppaan. Jos on ihan pakko saada vielä analoginen kaukokaapeli niin hankkii sitten valmiina vaikka jonkin tällaisen, ja säästää pari sataa itse tehtyyn verrattuna:

https://www.thomann.de/fi/cae_9702040_multicore.htm

Mutta minunkin mielestäni tuollaisten painavien ja kuitenkin kohtalaisen helposti särkyvien kaapelien raahaaminen kuuluu - jos ei nyt ihan viime vuosituhannelle niin ainakin viime vuosikymmenelle. Digimikserin ja lavarasian välinen ohut ja kevyt kaapeli - oli se sitten koksu tai cat - on paljon helpompi käytössä. Minun tapauksessani analogivehkeet ovat jo vuosia pölyttyneet varastossa.

Einherjar
28.08.2018 12:05:21 (muokattu 28.08.2018 12:06:13)

Täältä myös komppia yo. ohjeille.
Romujen hommaaminen tulee sen verran kalliiksi, että mikäli ei ole tarvetta jollekin erikoiselle viritykselle, niin ei kannata tehdä. Sitten jos tarvii jotakin erikoisempaa, joka ei pienellä modauksella taitu, niin kannattaa edes harkita itse tekemistä.

Thomannin Pro Snaket (Dreitec/Cae) on hinta-laatu-hupi -suhteeltaan ihan käypää tavaraa. Hintakin on kohdallaan, varsinkin jos pitää moninapaliitintä tunkea väliin.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
sepisti
28.08.2018 23:15:05

Meiläläinen toimii ihan maakuntasarjassa bilebändin basisti-miksaajana ja siitä huolimatta olen tehnyt jo neljä vuotta sitten juuri kuten Sami sanoi. Eli siirtynyt digiaikaan. Mulla on X32 Rack ja 16+8 lavarasia. Ei tulis mielenkään lähteä rakentamaan analogisettiä vuonna 2018. Yksistään tilaa keikka-autossa tuollainen perinteinen kaukokaapeli vie saman verran kun toi mun setti yhteensä. Painosta ei kannata lähteä edes puhumaan :D

sepisti
29.08.2018 22:28:20

Tietämättä minkälaisesta bändistä ja kanavamäärästä on kysymys, uskallan ehdottaa hinnaltaan myös oikeasti edullista vaihtoehtoa:

Mikseriksi https://www.stpaulssound.fi/tuote/midas-mr18-digitaalimikseri/MR18/ ja tuon kylkeen kunnollinen ulkoinen reititin, niin saat noin kahdeksaan sataan digimikserin, joka on helppo sijoittaa lavarasian tavoin esim. rumpusetin viereen. Tabletteja ja tietokoneita, jolla tuollaisen ohjaaminen onnistuu langattomasti, löytyy nykyisin varmaan joka kodista. Ulkomaisia keskusteluita seuranneena voin todeta, että maailmalla käyttävät tuota yllättävänkin mittavissa tapahtumissa, joten jos vaan kanavat piisaa, tuo riittää ominaisuuksien puolesta suurimmalle osalle harrastusporukoista. Ei tartte kolvata tai kantaa kaukokaapelia.

Toivottavasti et tykännyt huonoa, kun sun kakeidea ei nyt saanut kaksista kannatusta :D

Libizamään
30.08.2018 00:18:48

Hah ei se mitään... Yllättävän monella on näköjään näitä digi vehkeitä, täytyypä tutkailla niitä!

ultra
30.08.2018 01:07:56

sepisti: Tietämättä minkälaisesta bändistä ja kanavamäärästä on kysymys, uskallan ehdottaa hinnaltaan myös oikeasti edullista vaihtoehtoa:

Mikseriksi https://www.stpaulssound.fi/tuote/midas-mr18-digitaalimikseri/MR18/ ja tuon kylkeen kunnollinen ulkoinen reititin, niin saat noin kahdeksaan sataan digimikserin, joka on helppo sijoittaa lavarasian tavoin esim. rumpusetin viereen. Tabletteja ja tietokoneita, jolla tuollaisen ohjaaminen onnistuu langattomasti, löytyy nykyisin varmaan joka kodista. Ulkomaisia keskusteluita seuranneena voin todeta, että maailmalla käyttävät tuota yllättävänkin mittavissa tapahtumissa, joten jos vaan kanavat piisaa, tuo riittää ominaisuuksien puolesta suurimmalle osalle harrastusporukoista. Ei tartte kolvata tai kantaa kaukokaapelia.

Toivottavasti et tykännyt huonoa, kun sun kakeidea ei nyt saanut kaksista kannatusta :D

Juuri nain. Tai siis en nainut, mutta kun ei ole skandeja keyboardissa niin sitten kaiketi nain.. Meilla on taalla Kaakkois-Aasiassa jokapaivaisessa ammattikaytossa XR16, XR18 ja MR18 ja noilla tehdaan ihan kaikki baarikeikoista firmakisoihin. Toki toisinaan tuo 16+2 kanavaa on vahan pinkea mutta silla on menty ja tullaan menemaan ainakin toistaiseksi. On meilla tuossa varastolla jotain isompaa analogiromuakin, mutta ei vaan jaksa enaa sita roudausrallia. Varsinkin kun melko usein sille bulsalle ei edes loydy tilaa ei sitten mistaan. Jos ei OP:lla ole tiedossa niin noistahan sitten loytyy FX- ja dynamiikkaprossut plus tietty tallennettavat scenet ja kaikkea muuta mukavaa. Jos noiden Kiinan ihmeiden kestavyys huolestuttaa, niin kerrottakoon, etta tuo XR16 jai about vuosi sitten "pienen" tulvan alle ja oli noin kaksi paivaa puolillaan vetta. No.. Se tyhjennettiin ja annettiin kuivua muutama paiva ja ei kun virrat paalle ja takaisin keikalle. Ja sen jalkeen se on ihan mukisematta hoidellut joku 50 keikkaa vaikka onkin tavallaan jo siirretty elakkeelle..

I'm a gooner
Suisiideri
11.09.2018 23:29:12

kannattaa tehdä itse puusta

Skywriter: Pitäisi laissa määrätä, että joka ilta tulee ihmisen miettiä, kannattaako huomenna vielä jatkaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti