Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvanapit tai kuulokkeet kaappien tilalle?
1 2
jaacob
25.07.2017 11:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisko joku auttaa suunnittelussa, kun pitäisi saada koko bändille(8 henkeä) kuulokkeet tai korvanapit PA:n kaiuttimien tilalle. Johdollinen vaihtoehto on OK.
Ongelmana on se, että tällä hetkellä käytössä olevassa mikserissä ei ole kuin 2 aux-lähtöä. Eli pelkkä kuulokevahvistin ei riitä, koska oman soittimen tasoa ei voi säätää erikseen kokonaisuuteen nähden.
Olisiko oma Rollsin PM50 preamppi jokaisen taskuun ja siitä toinen piuha mikserille ja toinen omaan korvaan hyvä ja toimiva ratkaisu?
Osa mikeistä tarvitsee phantom virtaa, eli sekin pitäisi huomioida.
T. _J_
 
Antti1
25.07.2017 11:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommaisin noin suurelle kokoonpanolle suoraan vaan riittävän digitiskin, joka hoitaa miksauksen efekteineen ja kuuntelut samalla. Ei tarvitse mitään outoja virityksiä, mutta toi kaikki tulee tietty jonkinlaisen hintalapun kanssa.
jaacob
25.07.2017 12:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuo on kyllä yksi vaihtoehto, mutta mieluiten toteutettaisi homma analogisesti.
Mikserissä (Behringer SX32FX)on kanavia riittävästi, nyt pitäisi vaan tietää, mitä kannattaisi/tarvitsee hankkia olemassa olevan laitteiston lisäksi.
T. _J_
 
Einherjar
25.07.2017 13:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos auxit ei riitä, niin silloin vika on mikserissä. Sitä on hankala kiertää. Sitä teidän pöytää kun ei ole suunniteltu monitoripäähän, niin siihen on hankala moista taikoa.
 
Samsonilla oli yhteen väliin sellainen pieni luuriboksi, jossa oli stereo in/out monitorimiksaukselle ja xlr in/out omalle mikille. Se tosin kosahti heti käyttämättömäksi, jos joku tarvitsi enemmän kun yhden mikin/soittimen/mono-asian. Lisäksi niiden valmistus on mahtanut loppua.
 
Yksi ratkaisu olisi hommata Behringerin P16 personal monitor -systeemit ja rakentaa niistä henkilökohtaiset monitoroinnit 16 kanavaan tiivistettynä. Hinta tosin mahtaa 8 henkilön kanssa pömpsähtää 3000e tietämille ilman piuhojakin jo.
 
Itse myisin tuon Behringerin analogin pois ja hommaisin x32:sen tilalle. Sillä ei tarvi kärvistellä vaikka tulisi yhdeksäskin mukaan.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
25.07.2017 18:22:46 (muokattu 25.07.2017 18:27:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaacob: Osaisko joku auttaa suunnittelussa, kun pitäisi saada koko bändille(8 henkeä) kuulokkeet tai korvanapit PA:n kaiuttimien tilalle. Johdollinen vaihtoehto on OK.
Ongelmana on se, että tällä hetkellä käytössä olevassa mikserissä ei ole kuin 2 aux-lähtöä. Eli pelkkä kuulokevahvistin ei riitä, koska oman soittimen tasoa ei voi säätää erikseen kokonaisuuteen nähden.
Olisiko oma Rollsin PM50 preamppi jokaisen taskuun ja siitä toinen piuha mikserille ja toinen omaan korvaan hyvä ja toimiva ratkaisu?
Osa mikeistä tarvitsee phantom virtaa, eli sekin pitäisi huomioida.
T. _J_

 
Pitäs nähdä tositilanteessa minkälainen bändi on, mutta omasta mielestä mieluisia ratkaisuja on jos on sidefillit, jotka toimii tarvittaessa myös pikku PA:na. Ne ei ole kovin kovalla, vaan sellaisella, että on luonteva laulaa ja jos laitteista tulee vaikka keyboardeista piano, se muistuttaa akustista tilannetta. Sitten täydennykseksi kuulokkeet jos joku tarvii muista poikkeavaa ääntä.
 
Itselle ei kovat soittovoimakkuudet sovi, nämä Beyerdynamicin vaimentavat kuulokkeet on yksi apuvälineistäni tilanteessa, jossa monitorointi käy suoraan keyboardeista.
https://www.thomann.de/fi/beyerdyna … 1QIVSWQZCh2akwPgEAAYASAAEgIGB_D_BwE
 
Jos haluaa kauhean monipuolisesti ruveta säätelemään, tutustukaa digimikserien mahdollisuuksiin. Toiseksi edellisellä keikalla, jossa olin oli 8 ihmistä stagella.
 
Minun mielestä laval olis hyvä saada balanssi sellaiseksi, että se tarvii vain mahdollisimman vähän henkilökohtaisia monitorointilaitteita.
 
Omat kokemukset pienestäkin QSC Touch MIX 16 mikseristä on jos vetelen sillä vaikka vanhanaikaisella takakaiutintyylillä, homman saa paremmin hallintaan kuin kökkö analogilla, lauluun kompuraa ja limitteriä masteriin. Kuulee siis helpommin, mutta ei tuu ihan saatanan lujaa vahingossa. Eli jos tekisin samoin, mutta takakajarit oliskin sidefilleinä ja järeämpi PA yleisöllö uskaltas systeemil mennä aika isollekin areenal.
 
rintapek
25.07.2017 18:28:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä toi onnistuu... siis jollain tavalla.
 
Tarvitset 2 kpl behkun ha4700 räkkiluurivahvistimia
Sit joka jätkä hankkii ittelleen fisher- ampsin mini bodypackin (passiivinen) ja mieluiset napit.
Mikseri aux1 toiseen luurivahvariin ja aux2 toiseen
Sit direct- outeista luurivahvarien kanavakohtaisiin aux-inputteihin se haluttu henkkoht signaali.
Jos ei o direct-outteja niin kurkkaat tosta toisesta ketjusta miten inserttiä käytetään direct-outtina.
Gruppiulostuloja voit kans koittaa hyödyntää.
 
Hyvää tossa on se, että toi on erittäin kustannustehokas ratkaisu. Ja se, että pääsette välittömästi pikkurahalla kokeilemaan hommaa. Kuin myös se, että noi luurivahvarit ja bodypackit on ihan käyttiskamaa oli mikseri jatkossa mikä tahansa.
 
Huonoa on se, että tossa ei o minkäälaisia limittereitä jotka tosiaan kandeis olla.
Kuin myös se, että tolla ei tehdä kummempaa kuin miksataan nappeihin mikserin aux- signaali ja direct- signaali. Mut siinä pullonkaulana on se teidän mikseri.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
musamies
25.07.2017 18:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Huonoa on se, että tossa ei o minkäälaisia limittereitä jotka tosiaan kandeis olla.
 
Kökkövehkeet museoon ja digimikseriä tilal jos sellasen saa kerran jo ammarttikäyttöönkin sopivana Behringerinä. Ominaisuutta todellakin hyvin hintaansa nähden.
 
anapena
25.07.2017 19:30:58 (muokattu 25.07.2017 19:33:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Direct outeista jos ottaa signaalin, niin sen voimakkuus muuttuu kun faderiin koskee, ja siihenhän väistämättä kosketaan, jos keikan aikana joku miksaa. Sikäli monopiuhalla insertin ensimmäisestä pykälästä olis paree, se on pre-fader.
Kaikkineen kuulostaa vähän hurjalta sopalta, jota ei ole kovin näppärää keikkapaikalle tultuaan rakentaa. Voi mennä pään raapimiseksi.
Onko teillä miksaajaa erikseen, vai miksaako soittajat itse?
Pitäiskö signaali splitata ennen mikseriä, laittais jonkun aux-hirmun erilliseksi monitorimikseriksi? voi saada halvallakin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
musamies
25.07.2017 20:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Pitäiskö signaali splitata ennen mikseriä, laittais jonkun aux-hirmun erilliseksi monitorimikseriksi? voi saada halvallakin.
 
Käytetyn kiipparin hinnalla saa jo jonkinmoisen digimikserin. Oisko oma ollu samois hinnoissa kun Hohner Clavinet, jonka käyttöaste jäi pieneksi.
 
Eccentr1c
25.07.2017 21:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaacob: Osaisko joku auttaa suunnittelussa, kun pitäisi saada koko bändille(8 henkeä) kuulokkeet tai korvanapit PA:n kaiuttimien tilalle. Johdollinen vaihtoehto on OK.
Ongelmana on se, että tällä hetkellä käytössä olevassa mikserissä ei ole kuin 2 aux-lähtöä. Eli pelkkä kuulokevahvistin ei riitä, koska oman soittimen tasoa ei voi säätää erikseen kokonaisuuteen nähden.
Olisiko oma Rollsin PM50 preamppi jokaisen taskuun ja siitä toinen piuha mikserille ja toinen omaan korvaan hyvä ja toimiva ratkaisu?
Osa mikeistä tarvitsee phantom virtaa, eli sekin pitäisi huomioida.
T. _J_

 
Kuten aikaisemmin jo todettiinkin, niin helpoin, joskaan ei halvin ratkaisu, on ostaa tuo X32 digimikseri ja siihen kaikille kylkeen tuo P16. Mitä ihmeellisemmät reititykset onnistuu ja saa limitterit yms. helposti kaikkiin kanaviin ja laajennettavuutta löytyy.
 
Vähän halvempi, muttei ihan niin hyvä ratkaisu on ostaa esim. tuo X32 rack ja siihen kylkeen hyvä wifi-tukiasema. Sitten jokaiselle kännykkä, tai tabletti käteen, josta voi kätevästi miksailla omaa monitorikanavaa. Vaatii kylläkin se kuulokevahvistimen sitten väliin, mutta on se halvempi kuin tuo P16. (Tässä itseoikeutetusti oletan, että kaikilla nykyään on se Android/iOS laite käytössään).
 
Itse en nykyään lähtisi mieltäni pahoittamaan analogilaitteilla, sillä niin paljon helpompi tämänkaltaiset asiat on digimiksereillä hoitaa.
 
Jos sovitaan.
Einherjar
26.07.2017 02:46:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eccentr1c: Kuten aikaisemmin jo todettiinkin, niin helpoin, joskaan ei halvin ratkaisu, on ostaa tuo X32 digimikseri ja siihen kaikille kylkeen tuo P16...
 
Niin siis tuota P16:sta mietin lähinnä sen analogin kaveriksi. En näe oikein tarvetta x32:sen kanssa siihen (vaikka se sinällään näppärä onkin). Helpompi tunkea vain langaton wifi sinne persaukseen, x32:sen koosta välittämättä, ja sitten mobiilisti miksata sitä omaa kuuntelua. P16 on sitten näppärä, jos pitää koko ajan olla säätämässä. Käytännössä kuitenkin se on aika harvinaista tarvetta lopulta. Aika harvassa ainakin on tuntunut olevan ne, jotka sitä oikeasti kaipaisivat.
 
Itse en nykyään lähtisi mieltäni pahoittamaan analogilaitteilla, sillä niin paljon helpompi tämänkaltaiset asiat on digimiksereillä hoitaa.
 
Tämä.
Se analogin "helppous" kaatuu siihen, että joutuu tekemään helvetinmoisen kytkentähärdellin ja muutenkin kyseenailaisia kytkentöjä.
 
Sit direct- outeista luurivahvarien kanavakohtaisiin aux-inputteihin se haluttu henkkoht signaali.
Jos ei o direct-outteja niin kurkkaat tosta toisesta ketjusta miten inserttiä käytetään direct-outtina.

 
Tuossakin on se sama vika, kun siinä Samsonin pikkupurkissa; kahden instrumentin tai stereoasian kanssa tulee hankalaa. Toinen on sitten, että jos tarviikin inserttejä, niin pitäisi viritellä joku ihmeellinen hybridipiuha insertin ja direct out:in yhteiskäyttöön.
Piti tosiaan tarkistaa, niin tässähän ei niitä direct outteja ole, eli inserttihommiksi menisi, jos sikseen.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
sepisti
26.07.2017 10:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään purkkavirityksiä on ihan turha lähteä tekemään, jos meinaa oikein keikkojakin tehdä.
 
Sanotaan nyt vaan reilusti, että aloittaja tarvitsee mikserin mistä löytyy vähintään kahdeksan auxia. Jos sellaisen analogitiskin löytää, kokoa on julmetusti. Siksi digitiski on käytännössä ainoa järkevä tapa toteuttaa em. asia.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
jaacob
26.07.2017 10:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi kiitos kaikille tosi paljon asiallisista kommenteista.
Pieni tarkennus yhtyeestä, eli leadlaulu, kaksi taustalaulua, yksi laulu/soitto(kiippari) ja neljä instrumenttia(kitara, basso, foni ja rummut)
Tarkoitus olisi saada treenikämpällä, joka on suht pieni tila, kaikki kuulemaan oma soittonsa mahdollisimman hyvin.
Toimisivatko esim. laulut siten, että mikrofonin signaali jaettaisiin ennen mikseriä kahdeksi PM50 personal ampilla ja toinen menisi mikserin kanavaan ja toinen esim kahdeksankanavaisen kuulokevahvistimen omaan kanavaan. Sen avulla voisi säätää balanssin mikseristä tulevan kokonaisuuden kanssa.
T. _J_
 
-Q-
26.07.2017 11:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Direct outeista jos ottaa signaalin, niin sen voimakkuus muuttuu kun faderiin koskee, ja siihenhän väistämättä kosketaan, jos keikan aikana joku miksaa. Sikäli monopiuhalla insertin ensimmäisestä pykälästä olis paree, se on pre-fader
 
Kyllä kai direct out yleensä on myös pre-fader, eikö? Tai vähintäänkin sellaiseksi valittavissa, näin mun kokemuksilla. Analogipöydissä post-fader tarkoittaisi aina myös post-EQ ja siinä ei mitään "directiä" olisi lainkaan.
 
Eccentr1c
26.07.2017 11:43:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaacob: Aluksi kiitos kaikille tosi paljon asiallisista kommenteista.
Pieni tarkennus yhtyeestä, eli leadlaulu, kaksi taustalaulua, yksi laulu/soitto(kiippari) ja neljä instrumenttia(kitara, basso, foni ja rummut)
Tarkoitus olisi saada treenikämpällä, joka on suht pieni tila, kaikki kuulemaan oma soittonsa mahdollisimman hyvin.
Toimisivatko esim. laulut siten, että mikrofonin signaali jaettaisiin ennen mikseriä kahdeksi PM50 personal ampilla ja toinen menisi mikserin kanavaan ja toinen esim kahdeksankanavaisen kuulokevahvistimen omaan kanavaan. Sen avulla voisi säätää balanssin mikseristä tulevan kokonaisuuden kanssa.
T. _J_

 
Toimii, jos voidaan elää sen asian kanssa, että tuossa tapauksessa laulaja/soittaja voi käytännössä säätää riippumattomasti vain itseään. En nyt mitään piruja haluaisi maalata seinille, mutta ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa kun rumpali haluaisi kuulla esimerkiksi enemmän bassoa ja laulajat ovat enemmän kiinnostuneita kiippari-/kitaraosastosta.
 
Mutta jos se itsensä kuuleminen on suurin ongelma, niin ei tuo nyt mikään maailman huonoin ratkaisu ole.
 
Ja sitten jossain vaiheessa ku sen digimikserin hankitte, niin on ainakin kuulokevahvistimet valmiina :)
 
Jos sovitaan.
Eccentr1c
26.07.2017 11:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Kyllä kai direct out yleensä on myös pre-fader, eikö? Tai vähintäänkin sellaiseksi valittavissa, näin mun kokemuksilla. Analogipöydissä post-fader tarkoittaisi aina myös post-EQ ja siinä ei mitään "directiä" olisi lainkaan.
 
Oma vahva mutu on, että "lähes" kaikissa analogipöydissä tuohon direct-outin toimintaan vaikuttaa ainoastaan gain-potikan asento. Jotain jumppereita voi sitten olla vaihdettavissa, että mistä kohtaa signaali halutaan ottaa joissain erikoistapauksissa.
 
Jos sovitaan.
anapena
26.07.2017 12:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Kyllä kai direct out yleensä on myös pre-fader, eikö? Tai vähintäänkin sellaiseksi valittavissa, näin mun kokemuksilla. Analogipöydissä post-fader tarkoittaisi aina myös post-EQ ja siinä ei mitään "directiä" olisi lainkaan.
 
Taidan muistella Mackien 8bus-mikserin direct outin olleen post fader, en ole asiasta satavarma.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
miksaajasetä
26.07.2017 16:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Sanotaan nyt vaan reilusti, että aloittaja tarvitsee mikserin mistä löytyy vähintään kahdeksan auxia. Jos sellaisen analogitiskin löytää, kokoa on julmetusti. Siksi digitiski on käytännössä ainoa järkevä tapa toteuttaa em. asia.
 
Jos selviää enintään 16 kanavalla, voisi tuohon löytyä ihan kohtuullisen fiksu analoginenkin vaihtoehto. Ainakin Allen&Heath teki aikanaan räkkimallista,16-kanavaista monitoritiskiä, josta sai ulos 12 AUX-lähtöä (monona, 6 stereona). Olisiko Crest tai joku muu tehnyt samanlaisia. Noissa tiskeissä on vielä sisäänrakennetut splitterit. Uutena noita ei taida edes saada, mutta jos esimerkiksi torilta löytyisi halvalla, tuossa voisi olla hyvä vaihtoehto ainakin alkuun. Kuulokevahvistimethan voi sitten siirtää myöhemmin vaikka uuteen digimiksuttimeen, ja alussa ei varmaan olisi haitaksi, että säädöt olisivat analogiseen tapaan koko ajan nähtävillä.
 
Synth
21.12.2017 11:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän aiheen sivusta... Itselläni ei aikaisempaa kokemusta korvamonitoreista. Ken sitä omaa, osaako kertoa, kuinka paljon vuotavat läpi sellaiset kuluttaja-hintaluokan mallit? Jos pienellä lavalla mennään niin rumpalia ei ole välttämättä lainkaan mikitetty, eikä siksi monitorimiksauksessa mitenkään mukana, mutta kärsiikö paletti kuulokkeissa siitä hirveästi? Kun ottaa huomioon että tyyppi hakkaa niitä pellejänsä siinä 3-4 metrin päässä.
 
Bändi ilman kosketinsoittajaa on kuin McDonald'sin piha ilman mopoautoja.
Antti1
21.12.2017 11:41:42 (muokattu 21.12.2017 11:42:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synth: Vähän aiheen sivusta... Itselläni ei aikaisempaa kokemusta korvamonitoreista. Ken sitä omaa, osaako kertoa, kuinka paljon vuotavat läpi sellaiset kuluttaja-hintaluokan mallit? Jos pienellä lavalla mennään niin rumpalia ei ole välttämättä lainkaan mikitetty, eikä siksi monitorimiksauksessa mitenkään mukana, mutta kärsiikö paletti kuulokkeissa siitä hirveästi? Kun ottaa huomioon että tyyppi hakkaa niitä pellejänsä siinä 3-4 metrin päässä.
 
Riippuu napeista ja valuista, ei pysty yleistämään. Seuraa sulle jatkokysymys pohtimista varten: kuuletko sä rummut korvatulpilla? Napit vähentävät yleensä/aina huomattavasti vähemmän kuin mitkään vaahtomuovitötsät. Korvamonttujen hienous on siinä, että niillä pystyy pitämään möykän määrän kovin vähäisenä ja silti kuulee hyvin.
 
Jos tulee ongelmia, niin mikittäkää se rumpali yhdellä overheadilla tms. ja ajakaa vain korvanappeihin. Mulla ei ole kyllä sellaista ongelmaa ollut pienillä lavoilla, suuremmilla (esim. Logomo ja siitä ylöspäin) sit alkaa jo vähän kaipaamaan sitä rumpusettiäkin nappeihin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «