Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassoa PA:n kautta ja lavalta
1 2
s151669
25.04.2016 13:50:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Otetaanpa pieni - keskisuuri keikka. Sellainen, jossa backlinestä tuleva basso ei ihan riitä.
 
PA:na 1x18 sub ynnä 1x15 ja pilli per puoli, vahvistintehoa pari 2400 T.Amppia. Joku prosessori jakosuotimena, karvalakkimallin analogimikseri.
 
Basistilla (allekirjoittanut) on putkinuppi, jonka soundia (kompressointi, reunasärö) tarttee saada mukaan.
 
Miten tällainen homma hoidetaan kunnialla kotiin ?
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Einherjar
25.04.2016 14:39:07 (muokattu 25.04.2016 14:40:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vaihtoehtoa:
1. Kaiutinsignaalia kestävä d.i. nupin ja kaiuttimen väliin.
2. Mikki kaiuttimen eteen
3. Sekä-että
 
Perussääntönä voi ajatella, että ne asiat mitä pitää saada mukaan, tulee aina signaaliketjussa ennen signaalin sieppausta. Tässä tapauksessa siis nupin efektoimat asiat pitää saada siepattua, eli signaalin sieppausjärjestelmä sijoitellaan nupin jälkeen.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
s151669
26.04.2016 11:47:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Kaiutinsignaalia kestävä d.i. nupin ja kaiuttimen väliin.
 
Eikös tässä tapauksessa olisi suotavaa että DI:ssä olisi jonkinsortin kaiutinsimulaatio ? Toki tiskistä voi kääntää treblen pienelle jotta särön ylimmät harmoniset eivät riivi korvaa.
 
Sinänsä ei olisi mikään amerikan temppu lisätä nuppiin linjalähtöä. Vastusjako vain kaiutintulosta. Tällöin kelpaisi DI kuin DI?
 
Simppelin kaiutinsimulaation saisi laitettua samalla - alipäästö jonnekin 4kHz hujakkeille. Periaatteessahan tuon voisi tämän jälkeen vetää suoraan linjatasoisena tiskiin. Vai kaivetaanko nyt verta nenästä maalooppien kanssa ?
 
Tokihan ajatelman voisi viedä loppuun asti ja lyödä sinne nuppiin sen di-boxin erotusmuuntajankin. Irtopurkit kun tuppaavat hukkumaan :)
 
Suosituksia halvoista mutta toimivista muuntajaerotetuista purkeista otetaan vastaan.
 
Ja löytyykö noita kaiutintasoa kestäviä yleensä talon puolesta keikoilla joilla PA on talon puolesta ? Oman purkin tuomalla on toki varmalla pohjalla.
 
2. Mikki kaiuttimen eteen
 
58 ? 57 ? Joku muu, mikä ?
 
Ja sitten ystävämme vaihevirhe.
 
Taannoin kävi niin, että lavalta tuleva basso oli ikävästi vaihevirheessä pa:sta tulevan basson kanssa. Ei kuulostanut hyvältä. Low cut mikseristä taisi "korjata" asian sillä kertaa.
 
Tuossa prosessorissa näyttäisi olevan jonkinsortin viivästys. Mutta kuinkas se säädetään ? Mittaa syvyyssuunnassa bassokaapilta subbareille on esimerkiksi 3 metriä, mutta subbarit on kaiutinjalkoina 5 metriä toisistaan. Bassokaappi sijaitsee jossain 1/3 kohdalla leveyssuunnassa. Ja basari tietty suunnilleen keskellä mutta eri syvyydessä. Vai onko sitä ylipäätään tarkoitettu tämän ongelman korjaamiseen ? Ja mikä lienee vaikutus kiertoherkkyyteen ?
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
olavi_t
26.04.2016 12:12:44 (muokattu 26.04.2016 12:14:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. DI normaalisti
2. Mikki kaapin eteen (Edit. SM57, MD421, SM7...)
3. Vahvistin sellaiselle volyymille, ettei miksaaja vedä turpaan
4a. Miksaaja tajuaa ettei "reunasärö" kuulu bändin seasta noilla kamoilla -> DI käyttöön
4b. Miksaaja on aivan fiiliksissä kun on niin törkeän hyvä soundi mikissä -> Mikki (+DI) käyttöön
 
zouwi
26.04.2016 13:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksaajana on yleensä aika kurjaa kun bändi tuuttaa omista kamoistaan lavalta niin lujaa että PA jää alle tai pää hajoaa äänenpaineeseen. Jos basisti tuuttaa älyttömällä volalla niin yleensä kitaristeiltakin tulee aikamoisesti ääntä että kuulevat itsensä. Yhdistetään tohon vielä rumpujen pellit niin PA toimittaa aikalailla pelkkien laulu+synakamojen virkaa kun kaikki muu tulee jo valmiiksi niin lujaa ettei sitä todellakaan halua enää vahvistaa enempää. Soundi on sitten se mikä yleisöön sattuu vuotamaan.
 
Sähkösinä saa jos jonkinmoisia kajariemulaattoreita ja/tai keinokuormia joita sillä nupilla voi ajella, itse suosittelisin jonkun hyvän putki-preampin käyttöä sen putkisärön hakemiseen. On kevyempi ja miksaajakin tykkää enemmän. Sen perästä voi sitten ottaa omasta mööpelistä meteliä lavalle että kuulee soittaa, miksaaja sitten huolehtii siitä että yleisölle tulee sitä hyvää soundia.
 
Jos sitten käy niin että kumpikaan PA tai bassokaappi ei yksinään riitä yleisölle niin sit kauppaan ostamaan isompi PA. Tollasista selkeistä vaihevirheistä selviää mikserin vaiheenkääntönapilla mutta kolme erivaiheista signaalia vähän sieltä sun täältä on varmasti onglemallinen jossain pisteessä eikä sitä voi korjata kaikkialle esim. PA:ta viivästämällä.
 
s151669
26.04.2016 13:46:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Miksaajana on yleensä aika kurjaa kun bändi tuuttaa omista kamoistaan lavalta niin lujaa että PA jää alle tai pää hajoaa äänenpaineeseen.
 
Tuo on ihan kyllä totta. Siltikin,
 
tämä meidän proggis tykkää vetää luomuna. Mikä tarkoittaa sitä että rumpali soittaa minkä soittaa - ei edes kauhean kovaa. Kitaristi ja basisti kääntävät senverran volumea että kuulevat itsensä ja toisensa. Ei siis edes kauhean kovaa. Usein on jopa kiitelty lavasoundin hyvää balanssia.
 
Tämä yleensä riittää sinne kuppilan nurkkaan ihan hyvin ilman eri vahvistusta, mutta jossain rekan lavalla ulkobileissä ei "yllättäen" ihan piisaa.
 
Hiljempaa ei ole mitään järkeä vetää, koska se puuttuva ääni pitäisi sitten kierrättää monitoreihin jotta kuultaisiin itsemme ja toisemme. Jolloin laulumonitorointi kärsii ja muutenkin rajallinen monitorointikapasiteetti loppuu kesken. Lopullinen soundi olisi kaiken todennäköisyyden mukaan nykyistä huonompi...
 
Jos sitten käy niin että kumpikaan PA tai bassokaappi ei yksinään riitä yleisölle niin sit kauppaan ostamaan isompi PA.
 
Väittäisin ettei nykyistä isompaa tarvitse. Tai jos tarvitsee niin seuraavaksi joutuu ostamaan isomman peräkärryn :)
 
Väittäisin myös, että usein se bassonuppi saattaisi riittää niihin rekanlavabileisiinkin, mutta sitten lavalla alkaa olla sellainen mekkala ettei enää olekaan kivaa.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
miksaajasetä
26.04.2016 22:16:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan itsestäänselvyys, mutta mainitaan nyt kuitenkin...
 
Jos basso ja kitara on tarkoitus vahvistaa yleisölle pa:n kautta, kannattaa lavalla olevat omat vahvistimet suunnata vähän kuin treenikämppätyyliin mielellään sivusta - tai kitaravahvistimen tapauksessa jopa edestä - bändiin päin. Silloin bändi kuulee hyvin toisensa, mutta yleisölle päin ääni tulee lähes pelkästään pa:n kautta. Miksaaja kiittää, ja vaihevirheetkin häiritsevät vähemmän.
 
Jos kanavia riittää, bassosignaalin voisi ottaa mahdollisen mikrofonin lisäksi kahdellakin di-boksilla - sekä ennen vahvistinta että sen jälkeen. Silloin miksaajalla olisi mahdollisuus tarvittaessa säädellä putkisärön osuutta. Vähän niin kuin minun bassovahvistimessani, jossa on sekä transistori- että putkietuaste rinnakkain, ja balanssin niiden välillä voi säätää halutuksi.
 
s151669
27.04.2016 10:19:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä:
Jos basso ja kitara on tarkoitus vahvistaa yleisölle pa:n kautta, kannattaa lavalla olevat omat vahvistimet suunnata vähän kuin treenikämppätyyliin mielellään sivusta - tai kitaravahvistimen tapauksessa jopa edestä - bändiin päin. Silloin bändi kuulee hyvin toisensa, mutta yleisölle päin ääni tulee lähes pelkästään pa:n kautta. Miksaaja kiittää, ja vaihevirheetkin häiritsevät vähemmän.

 
Tuota on harrastettukin, ja varsin hyvällä menestyksellä. Toimii.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Örkinrumilus
27.04.2016 13:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolme mikkikanavaa bassolle ei missään nimessä ole liioiteltua, imho.
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
s151669
27.04.2016 14:16:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tätä näköjään muutkin ihmetelleet.
 
http://www.fohonline.com/home/27-on … the-digital-edge/4264-do-a-180.html
http://www.sweetwater.com/insync/se … f-house-delay-match-backline-sound/
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
saastara
27.04.2016 14:59:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: On tätä näköjään muutkin ihmetelleet.
 
http://www.fohonline.com/home/27-on … the-digital-edge/4264-do-a-180.html
http://www.sweetwater.com/insync/se … f-house-delay-match-backline-sound/

 
Harvoin tulee rakenneltua, viriteltyä ja viivästettyä kasoja nykyään, mutta jos pitää joku ghetto-ratkaisu tehdä niin oon joskus vaan virpan mukaan kuulostellut, joka ainakin rokkihommissa on se isoin yksittäinen kiintopiste lavavuodolle.. Ja backline usein muutenkin tuppaa olemaan rumpulinjan myötäisesti.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Einherjar
27.04.2016 17:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Eikös tässä tapauksessa olisi suotavaa että DI:ssä olisi jonkinsortin kaiutinsimulaatio ? Toki tiskistä voi kääntää treblen pienelle jotta särön ylimmät harmoniset eivät riivi korvaa.
 
Ei se ole pakollinen. Riippuu ihan hirveästi siitä soundista ja nupista, että mitä sieltä tulee ulos. Joissakin nupeissa on valmiiksi Low pass filtteri siellä etuasteen joukossa ja joissakin ne yläharmooniset ei räiski niin paljoa, etteikö yläpään hyllyllä saisi hallintaan.
Menestyksekkäästi myös tiskistä mahdollisesti löytyvällä yläpään leikkurilla saa tarpeeksi hyvää aikaan.
Kaiutinsimuloidun jos ottaa, niin sitten joutuu ottamaan myös puhtaan d.i.-signaalin. Yleensä niissä kaiutinsimuloiduissa leikataan alakertaa pois, eikä ne sen takia toimi suoraan niin hyvin. Näitä kahta d.i.-signaalia on sitten kyllä suht helppoa ajella rinnakkain, että sikäli ihan toimiva ratkaisu sekin.
 
...vetää suoraan linjatasoisena tiskiin. Vai kaivetaanko nyt verta nenästä maalooppien kanssa ?
 
Siksi se d.i. on helpompi ratkaisu.
 
Suosituksia halvoista mutta toimivista muuntajaerotetuista purkeista otetaan vastaan.
 
Behringerin hopeista d.i.:tä (onkos se nyt di100 tjsp?) olen kaiutinlinjojen välissä käyttänyt monesti, kun ei ole BSS:ää ollut tarjolla.
 
Taannoin kävi niin, että lavalta tuleva basso oli ikävästi vaihevirheessä pa:sta tulevan basson kanssa. Ei kuulostanut hyvältä. Low cut mikseristä taisi "korjata" asian sillä kertaa.
 
Vaiheenkääntö kannattaa aina kokeilla ensin. Joskus se riittää jo säntilliseen vaiheistukseen.
 
saastara: Harvoin tulee rakenneltua, viriteltyä ja viivästettyä kasoja nykyään, mutta jos pitää joku ghetto-ratkaisu tehdä niin oon joskus vaan virpan mukaan kuulostellut, joka ainakin rokkihommissa on se isoin yksittäinen kiintopiste lavavuodolle.. Ja backline usein muutenkin tuppaa olemaan rumpulinjan myötäisesti.
 
Juu. Täällä ollaan harrastettu samaa. Pienissä paikoissa ihan mukava tapa.
Kerran varsin kokeilin semi-pienessä paikassa viivästellä jokaisen kanavan yksittäin siihen lavaa vastaavaan paikkaan. Oli periaatteessa ihan hyvä juttu, mutta pitäisi tietää todella tarkasti pa:n ja dikitiskin viiveet, että saisi kompensoitua oikeasti hyvän.
Hirveästi hommaa se kyllä teetti.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
basisti1971
28.04.2016 08:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Oma kokemukseen perustuva mielipide varsinkin sisällä:
 
Bassoinstrumentit JOKO backlinestä TAI PA-sta.
EI molemmista.
 
Egot ja kustannukset ovat usein tuon lähestymistavan esteenä.
 
Osaava äänihenkilö, joka vielä jopa kuuntelee muuallakin kuin kioskinsa kohdalla, saa toki PAta virittämällä homman kuulostamaan siedettävältä paikassa kuin paikassa jos viritysmahdollisuudet on suotu, mutta tuo kikkailu on usein pois jostain muusta.
Ajasta nyt ainakin.
 

 

 
s151669: On tätä näköjään muutkin ihmetelleet.
 
http://www.fohonline.com/home/27-on … the-digital-edge/4264-do-a-180.html
http://www.sweetwater.com/insync/se … f-house-delay-match-backline-sound/

 
Onneksi ihmetellään, yleensä vaan todetaan että kunhan lavalla kuulostaa kivalta, on homma hoidossa.
 

 
Jälleen kerran:
 
http://www.voidaudio.pl/attachments … Bass%20Arrays%20%28angielski%29.pdf
 
Pikayhteenvetona tuosta on helppo todeta että jo alimpien taajuuksien rajoittaminen vain yhdestä pisteestä tuleviksi helpottaa tilannetta huomattavasti jos on syystä tai toisesta pakko käyttää useampaa äänilähdettä.
 
T:Samuli
 
s151669
28.04.2016 11:03:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Bassoinstrumentit JOKO backlinestä TAI PA-sta. EI molemmista.
 
Noinhan sen pitäisi mennä. Mutta lavavuoto sotkee. Ilman mallintavia, sähkörumpuja ja korvamonitorointia ei tuohon täydellisesti päästä. Paitsi stadionilla ja pitserian nurkassa. Tavoitteena on siis vahingon minimointi.
 
Pikayhteenvetona tuosta on helppo todeta että jo alimpien taajuuksien rajoittaminen vain yhdestä pisteestä tuleviksi helpottaa tilannetta huomattavasti jos on syystä tai toisesta pakko käyttää useampaa äänilähdettä.
 
Laskeskelinpa muuten tässä, että taannoisessa tapauksessa bassokaappi oli kokolailla ala-E:n aallonpituuden puolikkaan päässä subbarista. Kumma kun kuuluu basso huonosti!
 
Ja tuli tämän keskustelun tuloksena mieleen, että bassokaapin olisi saanut helposti hyvin lähelle subbaria, ja lavalle ampuvana.
 
Einherjar: Vaiheenkääntö kannattaa aina kokeilla ensin. Joskus se riittää jo säntilliseen vaiheistukseen.
 
Liian alkeellinen tiski, ikävä kyllä.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Danko
28.04.2016 11:06:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Liian alkeellinen tiski, ikävä kyllä.
 
Vaiheenkäännön saa helposti rakennettua esim. XLR-piuhan pätkään vaihtamalla 2- ja 3-pinnit toisesta päästä.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Sami_T
29.04.2016 04:25:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Bassoinstrumentit JOKO backlinestä TAI PA-sta.
 
Ei se nyt noin mee, ollenkaan.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
basisti1971
29.04.2016 08:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Sami_T: Ei se nyt noin mee, ollenkaan.
 
Mielipidekysymyksiä.
/Egokysymyksiä ;).
 
Ja toki riippuu myös siitä onko tarkoitus esiintyä omaksi/miksaajan iloksi vai pitäisikö yleisökin ottaa jollain tapaa huomioon.
 
Ko. kaavalla olen itse päässyt vähiten huonoon lopputulokseen rajallisin resurssein, jopa joskus muinoin työksenikin, ja ainakin yleisö on tykännyt.
 
Tietysti, jos jollakulla onnekkaalla resurssit on rajattomat, pääsee vaihevirheet tasoittelemaan toisia teitä.
Sikäli mikäli on aikaa ja osaamista.
 

 

 

 
s151669: Mutta lavavuoto sotkee. Ilman mallintavia, sähkörumpuja ja korvamonitorointia ei tuohon täydellisesti päästä. Paitsi stadionilla ja pitserian nurkassa.
 
Tokihan se lavavuoto aina hivenen sotkee, mutta kunnon kulmillakin pääsee melko likelle, ainakin oman kokemuksen perusteella.
 
Kunnon kulmissa tulee kyllä sitten monasti kustannukset ja roudattavuus rajoittamaan intoa kun kaikille tarvitsijoille pitäisi monitorointi hoitaa, ja korvamonitorointi alkaa vaikuttamaan varsin varteenotettavalta vaihtoehdolta.
 

 

 
s151669: Tavoitteena on siis vahingon minimointi.
 
Itse olen basson varressa heiluessa pyrkinyt minimoimaan vahingon soittelemalla linjaan SVTDIn kautta, hoitaen oman monitoroinnin SWR WM10:llä sikäli mikäli tuo Kiinalainen putkinuppi + 2*TL505 läjä ei ole tilasta suoriutunut tai lavaälämölö on kasvanut liian suureksi.
Muiden muusikoiden bassontarvemonitorointi on hoidettu tapauskohtaisesti.
 
Sama koskee toki kosketinsoittajaa jonka vasenta kättä basisti ei ole uhannut katkaista ;).
 

 
Kunhan bassarin ajelee vain toisesta erilleen asetetusta subista ulos, tai klusteroi subit jos yksi ei hommasta suoriudu, ei bassarin vaihevirhe ole ollut kovin häiritsevä.
Sama koskee toki kiippareiden ja bassokitaran, stickin yms. alapäätä.
 
Rock-ulkonäköhän tuossa toki kärsii, ja toisen yläpään alle pitää keksiä joku muu koroke.
 

 
Pienemmissä paikoissa WOS, tai vain yksi PA-läjä on myös toiminut kivasti.
 
T:Samuli
 
basisti1971
29.04.2016 08:08:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Danko: Vaiheenkäännön saa helposti rakennettua esim. XLR-piuhan pätkään vaihtamalla 2- ja 3-pinnit toisesta päästä.
 
+1, ennenvanhaan noita oli HYVIN MERKATTUNA aina jokunen tiskicasessa mukana jos tiskistä ei moista ominaisuutta löytynyt.
 
Eikä useimpiin vanhan liiton tiskeihin ole vaikea pariin kanavaan tehdä kytkimellistäkään vaiheenkääntöä.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
29.04.2016 08:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 

 
Mielipidekysymyksiä.
/Egokysymyksiä ;).
 
.
.
.
 
T:Samuli

 
Kannattaako opettaa isälleen lapsentekoa???
 
basisti1971
29.04.2016 09:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pauli Lappalainen: Kannattaako opettaa isälleen lapsentekoa???
 
No, tekotavan oikeaoppisuus ei selvästi takaa mieleistä lopputulosta...
 
Faija tuossa vuosi takaperin poistui keskuudestamme, joten paha tuota on enää selvittääkään, suuntaan tahi toiseen, mutta eipä tuota aihepiiriä ukon kanssa juuri hänen eläessäänkään pähkäilty.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti