Muusikoiden.net
08.12.2016

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen kitara & 2 laulajaa, mitkä kamat?
1
Top40
14.03.2016 13:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus on tehdä pienimuotoista keikkailua kokoonpanolla, jossa on akustinen kitara sekä laulaja. Myös kitaristi laulaa. Minkälainen olisi minimilaitteisto, jolla voisi keikkailla? Sellainen, jossa 2 laulumikkiä ja kitara olisivat kaikki kiinni samassa laitteessa.

htm
14.03.2016 14:04:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Top40: Tarkoitus on tehdä pienimuotoista keikkailua kokoonpanolla, jossa on akustinen kitara sekä laulaja. Myös kitaristi laulaa. Minkälainen olisi minimilaitteisto, jolla voisi keikkailla? Sellainen, jossa 2 laulumikkiä ja kitara olisivat kaikki kiinni samassa laitteessa.

Lähtisin liikkeelle pienellä mikserillä, missä on esim 4 kpl mikrofonisisäänmenoja ja pari linjasisäänmenoa. Siihen sitten saa mikitettyä sen vierailevan huilistin tarvittaessa.
Esim: http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg10.htm
Siitä sitten taskun syvyyden mukaan jos haluaa kaikulaitetta tms mukaan

Digitaallisena löytyisi sitten jo monipuolisempi paketti
http://www.thomann.de/fi/behringer_x_air_xr12.htm

Laulumikit voi olla oman mieltymyksen ja tarpeiden mukaan. Shuren sm58 on hyvä lähtökohta.

Jos kitarassa on oma mikki, sen voinee vetää suoraan linjasisäänmenoon. Tai sitten kitaran voi mikittää vaikka 57:lla tai jollain puikkokonkalla.

Tuollaiselle kokoonpanolle riittää kaapeiksi melkein mitkä vaan 10-12" aktiiviyläpäät.
esim perusvarma esimerkki, jossa ei volat ainakaan lopu kesken: http://www.thomann.de/fi/rcf_art_310_a_mk_iii.htm

Kaappeihin ja mikseriin saa tietenkin uppoamaan vaikka kuinka rahaa, mutta ainakin kaapeissa ei kannata yrittää säästää.
Tuolta hyviä vinkkejä: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=115166

www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
basisti1971
14.03.2016 16:16:30

Moi.

Top40: Minkälainen olisi minimilaitteisto, jolla voisi keikkailla? Sellainen, jossa 2 laulumikkiä ja kitara olisivat kaikki kiinni samassa laitteessa.

Budjetistahan kaikki on ensisijaisesti kiinni.
Toissijaisesti tietty kiinni siitä kuinka hyvältä haluaa ulospukkaavan taiteen kuulostavan ;).

Jos on mahdollisuus sijoittaa ~500€, nuo ylläolevat ehdotukset ovat erittäin hyviä lähtökohtia.
Uutena tuohonkin hintaluokkaan on vaikea päästä, ellei mikkejä/piuhoja/ständejä yms. tilpehöörejä löydy jo ennestään.
Aniharvoja poikkeuksia lukuunottamatta myös lauluäänemme kaipaavat jotain pientä maustetta värittämään ankeutta, joten sisäänrakennettu tai ulkoinen efekti on yleensä enemmän vaatimus kuin vaihtoehto ;).

Jos sijoitusmahdollisuus ja vaatimustaso on selvästi matalammalla tasolla...

Paljon on tehty aikojen saatossa pikkukeikkaa pelkkiin kitaravahvistimiin kytketyillä mikeillä, joko suoraan tai pikkumikserien läpi.

SM58 esimerkiksi mihin tahansa kitaraputkivahvistimeen johon olen moista kokeillut on yllättänyt sidosryhmät positiivisesti.
Tai sitten se on vaan mun lauluääni joka ei siitä parane vaikka minkä läpi raikaisi...

Vanhat muodista pois menneet mikserivahvistimet ja passiivikaapit lähtevät hinnaltaan muutamasta kympistä.
Luonnollisesti poislukien putkipelit.
Harvemmin kaupataan, koska ostajakunta on rajallinen ja käyttöarvo usein ylittää rahallisen roimasti, mutta kyselemällä yleensä löytyy.

Osassa tuoreempia aktiivikaiuttimia on mahdollisuus kytkeä mikkejä tms. suoraan kaappiin kiinni.

Nuo ylläesitetyt hivenen laadukkaammat vaihtoehdot T- tai B- logolla lähtee parista sadasta ylöspäin.

Ym, ym.

Mitä matalampi budjetti, sitä enemmän joutuu yleensä tinkimään joko äänen laadusta tai helposta roudattavuudesta, mutta jos parit ekat keikat kärvistelee vaatimattomin tai painavin laittein ja sijoittaa keikkaliksat parempiin, saa melko nopeasti jo varsin pätevän kattauksen.
Senverran edullisia ovat hyväsoundisetkin laitteet tänäpäivänä.

T:Samuli

Top40
15.03.2016 09:46:30

Kiitos vinkeistä. Kitarassa on oma mikki ja Shuren laulumikkejä meillä on jo.

Olisiko mitään järkeä yrittää aloittaa yhdellä aktiivikaiuttimella?

htm
15.03.2016 10:04:06

Top40: Kiitos vinkeistä. Kitarassa on oma mikki ja Shuren laulumikkejä meillä on jo.

Olisiko mitään järkeä yrittää aloittaa yhdellä aktiivikaiuttimella?

Mielummin yksi laadukas kuin kaksi huonoa. Varsinkin pienemmässä paikassa voi toimia hyvinkin.

www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
JoKo
15.03.2016 12:11:32

Oon muutamalla keikalla törmännyt tämmöisiin (en ole kyllä ihan varma mikä malli noista):

http://www.thomann.de/fi/bose_l1_compact.htm

Olin erittäin positiivisesti yllättynyt: ääni tuli tasapainoisesti joka puolelle, en kaivannut monitoreja ja kaiuttimenkin sijoittelukin tuntui olevan aika helppoa.

AcLAc
16.03.2016 18:05:54

JoKo: Oon muutamalla keikalla törmännyt tämmöisiin (en ole kyllä ihan varma mikä malli noista):

Olin erittäin positiivisesti yllättynyt: ääni tuli tasapainoisesti joka puolelle, en kaivannut monitoreja ja kaiuttimenkin sijoittelukin tuntui olevan aika helppoa.

Kyllä, nää boset toimii trubaduurille ja soundaa hyvälle hankalassakin tilassa... kokemusta on.

Minä kuljen, Herra ohjaa!
miksaajasetä
17.03.2016 08:26:17

JoKo: Oon muutamalla keikalla törmännyt tämmöisiin (en ole kyllä ihan varma mikä malli noista):

Tuollainen pakettiratkaisu voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto - joko Bose tai joku muu vastaava. Niiden kanssa jää johtohässäkkä varsin kohtuulliseksi. Sääli vain, että noissa on yleensä varsin vähän kanavia, joten yleensä joutuu käyttämään jonkinlaista mikseriä. Ajatuksena on kai se, että joka esiintyjällä kannattaa olla oma systeemi.

Boselta löytyy tietysti oma ToneMatch-mikseri, mutta se on parhaimmillaan hieman suurempien mallien kanssa, jolloin sille ei tarvita erillistä virtalähdettä.

basisti1971
17.03.2016 10:24:29

Moi.

Top40: Olisiko mitään järkeä yrittää aloittaa yhdellä aktiivikaiuttimella?

Totta kai.

Jollette käytä stereotaustanauhoja tai vastaavia stereokuvaa vaativia juttuja, yhdellä kaiuttimella/pinolla pärjäätte varmasti pitkälle.
Ainakin normaalimuotoisissa sisätiloissa.

Ehdottomana plussana yhden kaiuttimen/pinon käytössä on heijastusten ja niistä aiheutuvien vaihevirheiden väheneminen.

Isommissa paikoissa onkin sitten usein ainakin jonkinlainen PA johon tarvitessa voi kytkeytyä jos tulee tunne etteivät omat kamat riitä.

T:Samuli

musamies
18.03.2016 23:04:28

Top40: Tarkoitus on tehdä pienimuotoista keikkailua kokoonpanolla, jossa on akustinen kitara sekä laulaja. Myös kitaristi laulaa. Minkälainen olisi minimilaitteisto, jolla voisi keikkailla? Sellainen, jossa 2 laulumikkiä ja kitara olisivat kaikki kiinni samassa laitteessa.

Minä olen hakenut kanssa minimiä roudausnäkökulmasta. Asiat meni jälleen eteenpäin kuin hommasin kompaktin digimikserin QSC Touch Mix 16 omiin puuhiini. Se ei ole vielä ollut kauaa itsellä, mutta näyttää selvältä, että mihinkään halpoihin analogimiksereihin ei ole paluuta. Esimerkiksi kaikutoiminnot on nyt paremmin hanskassa kun pääsee itse säätelemään parametreja.

Minimiä tämän tapainen mikseri edustaa kun voi tehdä monta asiaa yhdellä laitteella. Tervetulleena lisä tuli moniraitaäänitysmahdollisuus ja iPad ohjaus. Digimikseri vaatii oman opettelunsa kuten älypuhelin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti