Muusikoiden.net
11.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Duon live-valaisusta
1
jamppis
27.01.2016 13:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
Valaisuongelma pieneen esiintymistilaan:
Pitäisi siis saada soittajat näkyviin ja lava houkuttelevaksi!

Valaistukseen on käytössä neljä lattialle vapaasti sijoitettavaa Cameon 3x7w LED-paria http://www.thomann.de/fi/cameo_flat_par_can_tri_3w_ir.htm
(voidaan laittaa myös standille, jollainen meillä on)
Ny olemme hankkineet lisäksi Stairvillen kiinteän 4 heittimen valosetin telineellä, jolla ei vielä ole "keikkakokemusta", mutta ovat siis jo käytettvissä. http://www.thomann.de/fi/stairville … ?ref=search_rslt_led+setit_238663_0

Ongelmahan on, että keikkapaikkojen "lava"/soittonurkkaukset ovat käytännössä sen verran pieniä, että kaikki ylimääräiset telineet ovat helposti tiellä ja tanssilattialle sijoitettu lattiateline jäät tanssijoiden jalkoihin ja on vaarassa tallautua, hajota tai/ja kaatua. Kattoon ei myöskään yleensä pysty ripustelemaan mitään.

Tähän asti olemme laittaneet Cameon lattia-parit 2 kpl alhaalta, soittajien takaa valaisemaan takaseinää ja 2 kpl etuviistoon kohti soittajia/soittimia (=kiippari-kitara).
Käytämme valoasetuksina musiikin mukaan vaihtuvaa efektiä.
Soittajiin alhaalta päin suunnattu PAR sokaisee soittajan, mutta jotenkin pitäisi saada soittajat näkymään ja tämä onkin akuutein ongelma??!!

Miten olette itse nämä jutut hoitaneet?
Valojen sijoittamisvinkkejä esiintyjiä/lavaa valaisemaan?
Puuttuuko vielä jotain? (esim. niitä työmaavalaisimia, joita jotkut käyttää)

Kiitokset kommenteista!

Eccentr1c
27.01.2016 16:43:42 (muokattu 27.01.2016 16:46:53)

Jos ei Manfrotton superklämppi ole vielä tuttu, niin suosittelen tutustumaan.
Käytännössä kaikkiin pöydänreunoihin yms. sopii kiinni ja lamput on helppo suunnata sinne minne haluaa.

Tuote on hieman hintava jos budjettiluokassa liikutaan, mutta mielestäni kuitenkin joka sentin väärti. Jos on tarvetta, niin tuohonhan voi myös ostaa eriliais spigotteja yms. ja heittää vaikka tallennusmikin kiinni.

Pakollinen Thomann-linkki:
http://www.thomann.de/fi/manfrotto_035264_super_clamp_pack.htm

Jos sovitaan.
xerxes
27.01.2016 18:48:27

Kajarien päälle voip saada kiinni, jos on siellä ripustamista varten olevat kierteet.

Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
jamppis
28.01.2016 09:41:39

Jes! Tuo Clamppi-juttu olikin mulle ihan uus asia..

Tuollaisellahan tosiaan saa yksittäisen valon yhteen sun toiseen paikkaan kiinni. Ja Thomannin linkki taitaa sisältää juurikin oikeanlaisen sovittimen perus-ledi -valonheittimeen. Ja hinta tuolla etelässä näyttää olevan suhteellisen paljon halvempi kuin suomilandiassa!

Tuo valonkiinnitys kaapin päälle olisi toimiva juttu, mutta valitettavasti meidän PA-kaapin päällä ei ole kiinnitysreikää (EV) joten täytyy vaan tyytyä standikiinnitykseen tms.

Jasks
28.01.2016 13:13:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jamppis:

Tuo valonkiinnitys kaapin päälle olisi toimiva juttu, mutta valitettavasti meidän PA-kaapin päällä ei ole kiinnitysreikää (EV) joten täytyy vaan tyytyä standikiinnitykseen tms.

Noissa Cameoissahan on jo itsessään tuo ''ständi'' millä saa nuo pysymään esimerkiksi pa-kaapin päällä. Itte olen vastaavia laittanut kaappien päälle ja vetänyt kevyellä kuormaliinalla kaapin ympäri jolloin ei pääse tippumaan. Kuvareferenssiä ei juuri nyt löytynyt mutta riippuen kaapin pääliosasta niin sinne tuommoisen lampun saa oikein nätisti istutettua ilman kiinnityskohtaakin.

Noita superclamppeja suosittelen kyllä myöskin ostamaan, koska niillä lamput saa melkein minne vain kiinni ja juuri edellä mainitussa linkissä ollut klämppi sopii lamppuun kuin lamppuun.Moni myös suorittaa bändin valaisun ihan normaalilla par-kannulla jossa on iso aukeamiskulma, koska nuo eivät käytettynä maksa muutamaa kymppiä enempää.

Tuon stairvillen-setin sijoittelusta en sitten osaa sanoakaan enempää, kun se riippuu paljon lavasta, mutta itse olen tottunut laittamaan puomit lavan takaosaan rumpalin taakse jolloin ne eivät ole tiellä, mutta duo touhuissa sijoittelu on tietenkin erilaista, jos rumpalia ei ole.

-J

http://www.youtube.com/user/Ayriainen
Eccentr1c
28.01.2016 23:31:13

Jes! Tuo Clamppi-juttu olikin mulle ihan uus asia..

Jees, tuossa linkissä on juurikin tuo paketti missä on se valokiinnike samassa.

Varoituksen sananen vielä siitä, että hinnan puolesta voi tulla hinkua ostaa joku halpa C-, G-klämppi. Älä tee niin. Älä. :D Käy vaikka hypistelemässä jossain ja vakuutu itse. (Ei ollut maksettu mainos)

Jos sovitaan.
jamppis
29.01.2016 11:46:39

Ok. Paljon kiitoksia.
Voisi vaikka käydä Clampia hypistelemässä paikallisessa valokuvaliikkeessä. Tilaushan kannattaa sitten tehdä muualta :-)
Joo, nämä mun EV:t on vaan sieltä päältä hiukan hankalan mallisia (http://www.thomann.de/fi/ev_zxa190b.htm), vaikka Cameo toki onkin kevyt ja sisältää kiinnitysraudat. Mutta erinomainen vinkki kummiskin! Sijoituspaikkanahan se kajarin katto olisi pieneen tilaan mitä mainioin ja sais suunnattua juurikin ylhäältä alas.

Yksi pieni juttu vielä niihin valosettien sijoitukseen liittyen: Jos ja kun sen laittaa sinne takaseinälle ("rumpalin" taakse), niin mihin nuo valot kannattaa ideaalisti suunnata (vai liekö sillä väliä?) Max korkeus on niille vajaat 2,5m.
Valaisemaan soittajat/lava/yleisö/takaseinä? Neljähän niitä on siinä telineessä vierekkäin ja taipuvat mihin suuntaan vain.
-j-

Einherjar
30.01.2016 12:04:30

jamppis: ...mun EV:t on vaan sieltä päältä hiukan hankalan mallisia (http://www.thomann.de/fi/ev_zxa190b.htm)...

Tuohonhan luultavasti saisi sen tuikun superclämpillä kiinni takaosan kahvaupotukseen. Toinen vaihtoehto on sitten laittaa superilla kapin alle, putkeen.

...niin mihin nuo valot kannattaa ideaalisti suunnata...

Yleisö ei ihan hirveästi yleensä tykkää, jos niitä naamalle ampuu, eli kannattaa pitää kiilat jokseenkin lavan puolella. Itsellä on ollut tapana ampua sivummaiset lavan etukulmiin ja ainakin toinen keskimmäisistä lavan keskelle. Mahdollisesti kumpikin, että saa sellaisen nätin "viuhkan", mutta monesti toinen keskimmäisistä näyttää mukavammalta rumpalin settiin ammuttuna (+ rumpali ylipäänsä näkyy edes jossakin valossa sitten). Mikäli savukonetta ei ole, niin kannattaa monesti kokeilla viedä lamput jonnekkin sivummas. Kiila kun ei juuri näy ilman savua, niin kannattaa sitten pyrkiä osumaan sillä valolla johonkin siellä lavalla, joka sitten näkyy yleisölle. Ajattelutapana tavallaan "värjätä backline".
Btw, Jos tuolta takaa ampuu yhdellä/parilla lampulla, niin sitten basarin viereen heittää pari tuikkua ampumaan suoraan ylöspäin. Näyttää mukavalta ja täyttää kivasti varjoja. Ei tosin hirveästi hyötyä, jos ahdas/matala paikka.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti