Muusikoiden.net
11.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys J. Karjalaisen livevedoista
1 2
kaleidoskooppi
28.05.2015 16:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kattelin J. Karjalaisen viime kiertueen taltiointeja. Karjalainen laulaa välillä hirmu kaukaa mikistä ja välillä ihan sivustakin ja kaikki kuuluu silti tasaisesti ja hyvin. Mahdetaanko tuon kokoisissa produktioissa käyttää kuinka paljon kompressoria laulussa? Entä millainen mikki on kyseessä, kun ottaa niin hyvin kaikkialta? Tähän liittyen tulee myös mieleen, että miten mikki ei lähde sitten kiertämään, kun ottaa kauempaakin ääntä niin tehokkaasti? Noilla ei ole korvamonitoreja. Saako lavasoundin muuten sitten jotenkin siistiksi tai pieneksi? Näin ne YO-talon hyvin pienellä lavalla, eli lavan koosta ei voi olla kyse.
 
http://www.sptfy.com/7lM Hyvää rokkia, poppia ja folkia.
basisti1971
29.05.2015 09:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
kaleidoskooppi: Kattelin J. Karjalaisen viime kiertueen taltiointeja.
 
Mun ainoa kokemus Karjalaisesta on 90-luvulta Electric Saunan levynjulkaisukeikalta Teatron monitoritiskin takaa, joten nykytilanteesta en osaa sanoa mitään.
 
Lavavolyymi oli kyllä ainakin tuolloin sitä luokka, etten yhtään ihmettele vaikka vetelisivät samalla kaavalla yhä.
 
Vaikka akteja oli tuolla jos jonkinmoisia, yksikään bändi ei soittanut yhtä hiljaa ja puhtaasti lavalla.
Monitorikioskissa pystyi keskustelemaan ääntä korottamatta, joutui jopa hieman hiljentämään ettei olisi häirinnyt artisteja.
 
Lyhyeksi jääneen miksaajanurani ehdottomia helmiä, ja yhä referenssi siitä miten oikeat ammattilaiset asian oikeasti hoitavat kun lopputuloksen korkein mahdollinen laatu on päämääränä.
 

 
Mikkinä oli muistaakseni tuolloin ihan perus 58, ja lattialla talon kulmat kaikilla, ei sidefillejä.
 
T:Samuli
 
miffe
29.05.2015 10:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaleidoskooppi: Kattelin J. Karjalaisen viime kiertueen taltiointeja. Karjalainen laulaa välillä hirmu kaukaa mikistä ja välillä ihan sivustakin ja kaikki kuuluu silti tasaisesti ja hyvin. Mahdetaanko tuon kokoisissa produktioissa käyttää kuinka paljon kompressoria laulussa? Entä millainen mikki on kyseessä, kun ottaa niin hyvin kaikkialta? Tähän liittyen tulee myös mieleen, että miten mikki ei lähde sitten kiertämään, kun ottaa kauempaakin ääntä niin tehokkaasti? Noilla ei ole korvamonitoreja. Saako lavasoundin muuten sitten jotenkin siistiksi tai pieneksi? Näin ne YO-talon hyvin pienellä lavalla, eli lavan koosta ei voi olla kyse.
 
Ellen mä ny ihan väärin muista (yleisön puolelta nähtynä tämä havainto) niin mikkinä on Neumann KMS 104.
 
En tiedä monitoripuolen dynamiikan hillinnästä tässä tapauksessa (Petri Pihlainen on oikea mies vastaamaan tähän), mutta keulilla on Venue, jossa käytössä plugari tai muutama.
 
Kiusallisen hyvinhän se toimi viimeksi keikalla kuullessa (IBBF 2013).
 
entinen turkulainen
kaleidoskooppi
30.05.2015 00:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Millä tapaa sen volyymin sitten saa noin hiljaiselle? Mukavaa on itsestänikin, kun ei tarvitse tuutata täysiä, mutta luulisi esim. putkivahvarin ja rumpujen vaativan tietyn äänenvoimakkuuden soidakseen kunnolla, eikä se yleensä ole se kkaikista pienin volyymi se.
 
http://www.sptfy.com/7lM Hyvää rokkia, poppia ja folkia.
basisti1971
30.05.2015 08:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
kaleidoskooppi: Kiitos vastauksista!
 
Ole hyvä.
 
Sen verran tarkennusta tuohon edelliseen kommenttini, lavalla oli normaali backline, akustiset mikitetyt rummut, ja puhtaasti analogisesti mentiin talon kalustolla ja tekniikalla.
 
Lava oli pienen baarin kokoinen, sali taisi vetää 500 henkeä ja koko paikka 750 joten ihan pienestä mestasta ei ollut kyse.
 

 
kaleidoskooppi: Millä tapaa sen volyymin sitten saa noin hiljaiselle? Mukavaa on itsestänikin, kun ei tarvitse tuutata täysiä, mutta luulisi esim. putkivahvarin ja rumpujen vaativan tietyn äänenvoimakkuuden soidakseen kunnolla, eikä se yleensä ole se kkaikista pienin volyymi se.
 
:D
 
Tuosta aihepiiristä on varmasti kirjoitettu essee jos toinenkin, ehkä kirjojakin, mutta jos näin ex-puoliammattilaisen, nykyisen keski-ikää kohden hiipivän harrastelijapahasen tarttisi yhteen tldr sanaan kiteyttää, olisi tuo sana yksinkertaisesti ammattitaito.
 
Kuten niin monella muullakin alalla.
 

 

 
Ja sitten tietty se tl versio, eli essee...
 

 
Kun aluksi jätetään IEM:t, linjaan soitot ja sähkörummut selvyyden vuoksi tuonnemmaksi...
 

 
Oma kokemukseen perustuva MIELIPIDE on että kaikki lähtee äänekkäimmästä instrumentista/muusikosta.
Ammattitaitoinen muusikko osaa soittaa instrumenttiaan haluamallaan tatsilla, tilanteeseen sopivalla äänenpaineella.
Instrumentista riippumatta.
Selvin päin tai liikuttuneessa mielentilassa, ei pitäisi olla merkitystä.
Keikkatilanne ja/tai liideri sitten vastuuhenkilönä määrittelee kullekin muusikolle rajat joiden sisällä pysytään.
 
Näin annetaan myös esitystekniikkaketjun viimeiselle (väheksytyimmälle?) lenkille = ääniteknikoille mahdollisuus hoitaa hommansa niin että taiteilijan visio välittyy parhaalla mahdollisella tavalla ja maksava asiakas saa rahoilleen parhaan mahdollisen vastineen.
 

 
Mitä sitten korkean lavavolumen syyllisiin tulee...
 
Vaikka meille rokkikukoille -varsinkin pienemmissä paikoissa- rummut ja etenkin symbaalit =rumpalisti(t), ovat usein se määräävä tekijä lavavolumen referenssiä määritellessä, puhaltimet, varsinkin puupuhaltimet joihin ei järkevää sordiinoa ole olemassa ovat myös usein todella haasteellisia soittaa hiljaa.
Sisätiloissa kun innokas säkkipillilläkin tunteella vetelee, saattaa desibelit helposti tärähtää kipurajan yli ja katse viipyilee kummasti ulko-ovessa.
 
Akustisten rumpujen soitto normaaleilla kapuloilla pienellä volumella tatsin säilyessä täydellisenä on täysin mahdollista, olen itse ollut tuota ihmettä jopa kanssasoittajana muutaman kerran todistamassakin, mutta omaan kokemukseen nojaten valta-osa rumpaleista viimeistään symbaalien kyseessä ollessa muuttuvat täysin kyvyttömiksi dynamiikan ja äänitason hallintaan.
 
Joku (Googlekaan ei osannut auttaa??) eturivin Suomalainen rumpali on jo vuosikymmeniä sitten todennut rumpujen olevan nosto-soitin, ei lyömäsoitin, kommentti joka omasta mielestä kiteyttää ongelman varsin kivasti.
 
Harjoittelustaan se loppuviimeksi on kiinni, mutta jos ei tunne edes tarvetta hiljaa soittamiseen, tokkopa tuntee tarvetta moista opetellakaan.
 

 
Paljon (syystä) parjattu ryhmä korkean lavametelin syyllisiksi ovat rokkipuolella -taas omaan empiiriseen kokemukseenkin nojaillen- kitaristit.
Varsinkin paritellen tuppaavat usein loikkaamaan äänenpainekaksintaistelun syövereihin syvihin.
 
"On pakko olla 100W putkinuppi", "on pakko olla 412 tai mieluummin 2", "pitää luukuttaa täpöllä jotta vahvistin "aukeaa"", "pitää luukuttaa täpöllä jotta kaapit "aukeaa"", "pohkeilla, reisillä ja perseellä kuunnellen ääni on täydellinen ja kaapin nosto/kallistus korvia kohden kuulostaa karsealta (:))", "korvatulpat (earit) päässä -koska kuulonsa tulee suojata- kuulostaa -pohkeilla, reisillä ja perseellä jälleen- tosi hyvältä ja ilman tulppia karsealta", "tässä sivussa on parempi, kaapin edessä kuulostaa liian kirkkaalta", jne. jne.
Tuttuja kommentteja varmasti kaikille äänihenkilöille, ja osalle hieman hillitympään volaan tyytyville soittajillekin, eikö totta.
 
Unohtaa ei toki voi myöskään meitä basisteja, koska matalista perustaajuuksista ja verraten matalista ensimmäisistä harmonisistakin johtuen olemme etunenässä aiheuttamaan todella vekkuleita vaihevirheitä yleisön puolella varsinkin jos tuottamamme matalataajuuksinen älämölö saapuu kuulijain korviin kummankin PA läjän lisäksi epämääräisesti asetellusta backlineläjästä.
 
Matalat taajuutemme ovat myös omiaan kaivamaan esiin kaikkien kolmen dimension seisovat huone-nodet, ja kun nuo yhdistää em. vaihevirheisiin, on villi kuuntelukokemus taattu.
 

 
Ei siinä mitään, lujaa soittaminen TUNTUU hyvältä, varsinkin jos/kun bassarin ja basson kombinaatio osuu kivasti rintakehän ominaisresonanssin alueelle. Toisaalta kun em. yhdistelmä osuu vatsa-ontelon ominaisresonanssin alueelle, lentää useimmilta laatta alta aikayksikön.
 

 

 
Mitä sitten tehdä lavavolumen pienentämiseksi ja/tai yleisön kuuntelukokemuksen sen kautta selkeyttämiseksi?
Jokaisella lienee asiaan ainakin omasta mielestään pätevä lääke, kuten myös hyvin selkeä ajatus niistä asioista joihin ei ikupäivänä suostu.
 
Kaikenkattavaa vastausta on tietysti täysin mahdotonta antaa koska tilanteet ja kalustojen erilaisuus luovat määrättömän määrän ennalta hallitsemattomia kombinaatioita, mutta klassiselta rokkipuolelta pienemmillä venueilla olen todennut seuraavat seikat toimiviksi (jos egot antaa myöten ;)).
 
1. Korvatulpat pois, tasoja alemmas.
Varsinkin kitaristin tai rumpalin tunkiessa kamaa korvakäytävään (aiempien vammojen hoito poissulkien tietty), peli on menetetty.
 
2. Kitarat PA:han, ja backlinet sidefilleiksi.
 
3. Basso joko backlinestä TAI PA:sta, EI molemmista.
Mieluiten omasta mielestä basso linjaan kunhan kaikkien tarvitsijoiden monitorointitarpeesta pidetään huolta.
 
4. Rumpujen mikitys ja rumpalille kunnon monitori jotta kuulee mitä soittaa ilman että tarvitsee sekopäänä paiskoa.
 
Noista selviää ilman suurempia kustannuksia, tapauskohtaisesti poissulkien nuo basso linjaan + läjä monitoreja ja 4., jotka maksavat hyvin toteutettuna varsin paljon jos kalustoa ei ole ennestään.
 
Toisessa ääripäässä -jos raha ei ole este- on sitten tietysti IEM:t, sähkörummut ja kaikki instrumentit suoran linjaan, asiamukaisten paavojen ja tautilautasten läpi tietty.
Kustannukset tosin räjähtävät helposti käsiin varsinkin tuon IEM:n ja rumpujen vahvistamisen osalta, mutta vaihtoehtona varteenotettava vakavammin asiaan suhtautuville nykyisin.
 
Välivaihtoehtojakin noiden kahden ääripään väliltä toki löytyy, mutta eiköhän tässä ollut jo liiankin pitkästi paasausta lähellä sydäntä olevasta aihepiiristä.
 

 
T:Samuli
 
Ceccez
30.05.2015 17:58:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Samuli erittäin hyvästä kirjoituksesta! Näitähän sitä tulee mietittyä, mutta kun ei ole asiantuntemusta, eikä kokemusta, niin tällaisia apuja kyl tarvitaan :)
 
basisti1971
01.06.2015 09:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ceccez: Kiitos Samuli erittäin hyvästä kirjoituksesta! Näitähän sitä tulee mietittyä, mutta kun ei ole asiantuntemusta, eikä kokemusta, niin tällaisia apuja kyl tarvitaan :)
 
Ole hyvä.
 
Mahdollista asiantuntemuksen ja kokemuksen tämänhetkistä puutetta on turha murehtia, kyllä ne sieltä ajan kanssa karttuvat.
 
Enemmän tekevillä nopeammin, kaavoihin kangistuneilla hitaammin.
 
Eikä kannata vaipua epätoivoon huomatessaan taas kerran oppimisen perusmantran: "mitä enemmän oppii, sitä selvemmin huomaa tietämättömyytensä".
 

 
Tekniikan kehityminen ja etenkin informaation (/mielipiteiden ;)) vapaampi saavutettavuus mahdollistavat tätänykyä kehityksen lähes reaaliaikaisen seuraamisen, ja varsinkin ulkomaisilla sivuistoilla ja juubituubissa ihan käytännön tasolle menevän opastuksen määrä usein hämmästyttää tällaista hieman vanhemman polven tallaajaa jolla moiset avut eivät olleet edes villeimmissä unelmissa.
 

 
T:Samuli
 
rintapek
02.06.2015 00:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
n sitten tietysti IEM:t, sähkörummut ja kaikki instrumentit suoran linjaan, asiamukaisten paavojen ja tautilautasten läpi tietty.
Kustannukset tosin räjähtävät helposti käsiin varsinkin tuon IEM:n ja rumpujen vahvistamisen osalta, mutta vaihtoehtona varteenotettava vakavammin asiaan suhtautuville nykyisin.
 
Välivaihtoehtojakin noiden kahden ääripään väliltä toki löytyy, mutta eiköhän tässä ollut jo liiankin pitkästi paasausta lähellä sydäntä olevasta aihepiiristä.
 

 
T:Samuli

 
Noi toki on vaihtoehtoja tai sit ei.
 
Ainuttakaan bändiläistä ei tule pakottaa korvanappeihin.
 
Vaikka itte ihan mieluusti vedän sähkörunmuilla, vaikka en osaa soittaa, mut osaan soittaa hiljaa, niin mua ei pakoteta vetämään sähkörummuilla. Tai sähköhaitarilla. Vitut.
 
Jii osaa sen mihin moni bändi on matkalla.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
basisti1971
02.06.2015 07:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
rintapek: Noi toki on vaihtoehtoja tai sit ei.
 
Kuten sanoin:
 
basisti1971: Jokaisella lienee asiaan ainakin omasta mielestään pätevä lääke, kuten myös hyvin selkeä ajatus niistä asioista joihin ei ikupäivänä suostu.
 
Vaihtoehtoja on monia, toiset saattavat lähemmäksi tässä tapauksessa puheenaiheena olevaa lavavolumen järkeistämistä, toiset eivät niinkään.
 
Päämäärästähän se on kiinni.
Ja em. egoista.
 

 
rintapek: Ainuttakaan bändiläistä ei tule pakottaa korvanappeihin.
 
Vaikka itte ihan mieluusti vedän sähkörunmuilla, vaikka en osaa soittaa, mut osaan soittaa hiljaa, niin mua ei pakoteta vetämään sähkörummuilla. Tai sähköhaitarilla. Vitut.

 
Harrastepuolella olen täysin samaa mieltä, mutta ammattipuolella asia menee mielestäni hieman mutkikkaammaksi.
Toisaalta, harrastepuolella ongelmayksilön/-yksilöiden toimesta kaikki muut -usein yleisöä myöden- kärsivät.
Onneksi koneisto on itsestäänsäätelevä...
 

 
Ammattipuolella (alasta riippumatta) tietty kärsimyksestä saatava rahallinen korvaus usein lieventää antipatioita samaan muottiin runnomiseen.
Tuskin kovinkaan moni rivilaulaja esim. saa klyyvarinsa eteen 58:a ständinnokassa ja kulmaa jos loppuproduktio vetelee otsa-/poskimikeillä ja korvamonitoreilla?
 
Suuret starat toki saavat mitä haluavat.
Oman kovin rajallisen kokemuksen perusteella oikeasti suurimmat starat olivat toisaalta ylivoimaisesti mukautumiskykyisimpiä.
 

 
Ammattipuolella moiset "epäkohdat" myös varmasti tulevat jo varsin aikaisessa vaiheessa esille, joten syystä tai toisesta yhteistyökyvyttömyyteen taipuvaiset yksilöt voivat tehdä valintansa suuntaan tahi toiseen kaikessa rauhassa.
 

 
rintapek: Jii osaa sen mihin moni bändi on matkalla.
 
En nykymeiningistä ole juurikaan kärryillä, mutta ainakin aikoinaan tuntui siltä että muilla matka vain jatkui ja jatkui, eikä oikeastaan kukaan muu päässyt perille.
 
Sääli sinänsä, vaikka vanha mutta yhä toki paikkansapitävä HD- ja Brittimotoristien motto sattuneesta syystä kuuluukin: "Itse matka on tärkeämpi kuin perillepääsy". :)
 
T:Samuli
 
musamies
06.06.2015 14:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaleidoskooppi: Kattelin J. Karjalaisen viime kiertueen taltiointeja. Karjalainen laulaa välillä hirmu kaukaa mikistä ja välillä ihan sivustakin ja kaikki kuuluu silti tasaisesti ja hyvin. Mahdetaanko tuon kokoisissa produktioissa käyttää kuinka paljon kompressoria laulussa? Entä millainen mikki on kyseessä, kun ottaa niin hyvin kaikkialta? Tähän liittyen tulee myös mieleen, että miten mikki ei lähde sitten kiertämään, kun ottaa kauempaakin ääntä niin tehokkaasti? Noilla ei ole korvamonitoreja. Saako lavasoundin muuten sitten jotenkin siistiksi tai pieneksi? Näin ne YO-talon hyvin pienellä lavalla, eli lavan koosta ei voi olla kyse.
 
Itse tallentelin iPad:ille omista treeneistäni "muistiinpanoja" ja huomasin, että laulu tulee ihan kilpailukyikyisesti myös ilman laulumikkiä, joskaan tässä ei ollut muita kuin oma kiipparisäestykseni.
 
Jos laulaisin samoja biisejä mitä J. Karjalainen, se ei vielä tilannetta muuttas. Niin siitä huolimatta, etten vieläkään ole mikään laulumestari.
 
Koitettua tuli myös Georg Otsin laulamia biisejä ja rupes vaikuttamaan tarviiko mikkiä ollenkaan.
 
Mun käsittääkseni toi on siitä kiinni mitä ne muut siellä lavalla tekee ja oma kondensaattorimikkini tuppaa toisinaan ottaa liiankin herkästi vaikka jotain hengitysääniä. Nämä iPad muistiinpanot on siitä hyvät kun voi katsoa kuin kauempaa missä on ehkä parannettavaa.
 
Miksi sitten homma ei aina onnistu? Syy voi olla siinä jos laulaja on tavanomaista hiljaisempi ja muut mukana olijat eivät tosiasiallisesti säestä laulajaa, vaan pyrkivät ottamaan pääosan tai keskittyvät vain omaan soittoon. Itse olen ainakin harrastetouhuissa huomannut, että harvempi oikeastaan haluaisi harjoitella säestystä, vaan enempi porukka haluaa harjoitella jotain muuta.
 
Välttämättä säestys ei aina ole vaisua, vaan oleellista on miten eri elementit kytkeytyvät toisiinsa ja tukeeko ne toisiaan.
 
miksaajasetä
06.06.2015 20:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tärkeä osa soittotaitoa ja oman instrumentin hallintaa on se, että osaa soittaa tilanteen vaatimalla voimakkuudella. Siksi tuo ajatus siitä, että ainakin silloin tällöin harjoituksissa jätetään mikrofonit pois, on tosi kannatettava. Pitkän päälle omat ja muiden korvat kiittävät - ja isommissakin kisoissa miksaajalla on helpompaa kun lavavolyymit pysyvät kurissa.
 
musamies
07.06.2015 11:30:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Minusta tärkeä osa soittotaitoa ja oman instrumentin hallintaa on se, että osaa soittaa tilanteen vaatimalla voimakkuudella. Siksi tuo ajatus siitä, että ainakin silloin tällöin harjoituksissa jätetään mikrofonit pois, on tosi kannatettava. Pitkän päälle omat ja muiden korvat kiittävät - ja isommissakin kisoissa miksaajalla on helpompaa kun lavavolyymit pysyvät kurissa.
 
J. Karjalaisesta tuli mielee, "Hän ei ooo oikea cowboy....".
 
Kyse on mun mielestä siitä, että haluuko olla oikea muusikko vai joku helvatin renkkaaja ja möykkääjä. Ja jos haluaa olla oikea muusikko, niin sitten pitää ottaa selvä mitä oikeet muusikot tekee asian eteen.
 
Oikeaa muusikkoutta olis se jos joku vetää vaikka sen "Hän ei ooo oikea cowboy...." soitto tukee tätä meininkiä, eikä kilpaile sen kanssa. Laulajan valitsema voimakkuus on riitettävä ja tämä tilanne tulee oikeasti silloin jos mitään mikkejä ei ole. Lauluahan voi tukea vaikka taustalaululla.
 
Jos harjoituksen taltioi, voi muodostaa paremmin käsityksen miltä touhu vaikuttaa ulospäin.
 
vhaivala
07.06.2015 14:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: J. Karjalaisesta tuli mielee, "Hän ei ooo oikea cowboy....".
 
Kyse on mun mielestä siitä, että haluuko olla oikea muusikko vai joku helvatin renkkaaja ja möykkääjä. Ja jos haluaa olla oikea muusikko, niin sitten pitää ottaa selvä mitä oikeet muusikot tekee asian eteen.
 
Oikeaa muusikkoutta olis se jos joku vetää vaikka sen "Hän ei ooo oikea cowboy...." soitto tukee tätä meininkiä, eikä kilpaile sen kanssa. Laulajan valitsema voimakkuus on riitettävä ja tämä tilanne tulee oikeasti silloin jos mitään mikkejä ei ole. Lauluahan voi tukea vaikka taustalaululla.
 
Jos harjoituksen taltioi, voi muodostaa paremmin käsityksen miltä touhu vaikuttaa ulospäin.

 
Oikea muusikko soittaa sillä volalla että laulu kuuluu ilman mikkejä ja vahvistuksia. Ookoo.
 
we call it music - they call the cops
musamies
07.06.2015 14:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Oikea muusikko soittaa sillä volalla että laulu kuuluu ilman mikkejä ja vahvistuksia. Ookoo.
 
Vois tulla mielenkiintonen debatti kuun määriteltäs minkälainen on oikea muusikko ja otettas ehkä aika perspektiiivi mukaan kun nykyisin lähes joka tilanteessa on sähkötekniikkaa helposti käytössä ja ennen ei.
 
Omasta mielestä oikean muusikon määritelmää vois hakee siitä näkökulmasta, että oikea muusikko pystyy esittämään musiikkiesityksen ja tietysti ei haittaa tee jos pystyy säveltämään, sovittamaan ja suunnittelemaan niitä - aina vaan kovempi oikea muusikko.
 
Jos sovitukseen kuuluu, että nyt on tällä kertaa järeä sähköinen toteutus, niin ammattitaitoa sekin.
 
Mä jos nopeesti joutusin laittaa 100 tyyppiä jonoon ketkä on oikeita muusikoita ja ketkä ei, niin sitä vois vaikka tolta Oikea cowboy pohjalta katsoa, kun oikeat pystyy esittämään helppoja biisejä tekniikasta riippumatta.
 
sepisti
07.06.2015 16:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Vois tulla mielenkiintonen debatti kuun määriteltäs minkälainen on oikea muusikko ja otettas ehkä aika perspektiiivi mukaan kun nykyisin lähes joka tilanteessa on sähkötekniikkaa helposti käytössä ja ennen ei.
 
Omasta mielestä oikean muusikon määritelmää vois hakee siitä näkökulmasta, että oikea muusikko pystyy esittämään musiikkiesityksen ja tietysti ei haittaa tee jos pystyy säveltämään, sovittamaan ja suunnittelemaan niitä - aina vaan kovempi oikea muusikko.
 
Jos sovitukseen kuuluu, että nyt on tällä kertaa järeä sähköinen toteutus, niin ammattitaitoa sekin.
 
Mä jos nopeesti joutusin laittaa 100 tyyppiä jonoon ketkä on oikeita muusikoita ja ketkä ei, niin sitä vois vaikka tolta Oikea cowboy pohjalta katsoa, kun oikeat pystyy esittämään helppoja biisejä tekniikasta riippumatta.

 
Se, että sinä et pysty, ei tarkoita, ettei muut pystyisi... Sun määritelmillä suurin osa soittajista on "oikeita muusikoita". Kyllä minäkin pystyn soittamaan keikalla sähköbassoa vaikka ilman sähköä, mutta yleensä se ei ole tarkoituksen mukaista. Mä saan aina silloin tällöin soittaa keikkoja ihan oikeiden muusikoiden kanssa ja esimerkiksi nämä rumpalit on sellaisia, että osaavat soittaa hyvällä svengillä hiljaakin. Kuitenkin jos esitystila antaa myöten ja soittettavan kappaleen tyylilaji sitä vaatii, nämä oikeat ammattilaiset saattavat lyödä sitä rumpua ihan kunnolla. Ei mahda lavalla kuulua tuolloin laulu ilman vahvistusta. Kuitenkin yleisölle balanssi on ihan kunnossa.
Seuraavalla kerralla pitää muistaa huomauttaa, että oikeat muusikot ei tee sellaista :)
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Esp
07.06.2015 16:30:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Vois tulla mielenkiintonen debatti kuun määriteltäs minkälainen on oikea muusikko ja otettas ehkä aika perspektiiivi mukaan kun nykyisin lähes joka tilanteessa on sähkötekniikkaa helposti käytössä ja ennen ei.
 
Voitaisko tää keskustelu käydä ilman sähkötekniikkaa? Esim. kirjeitse?
 
Ennen oli ennen, nykyään on nykyään. Jos yleisöä on vähänkin enemmän, niin aika heikkoa se kuuluvuus voi olla ilman sähkötekniikkaa ja muuta modernia humpuukia vaikka kuinka lujaa laulaisi.
 
Täh?!?
musamies
07.06.2015 17:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen kun meen treeneihin, otan vielä näkökulman, että jotkut osaa enemmän ja enemmän osaavissa on niitä, jotka pystyy toimimaan myös vähemmällä tekniikalla.
 
Vanhempia äänitteitä kuunnellessa voi todeta, että osaavaa porukkaa on ollut ennenkin vaikka sähkötekniikkaa ei ollut paljoakaan.
 
Meen nyt treenaa sellaisia asioita missä voi osaamisessa olla kehitettävää!
 
Roadari
07.06.2015 20:35:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Vois tulla mielenkiintonen debatti kuun määriteltäs minkälainen on oikea muusikko
 
Tämä on helvetin helppo. Muusikko on ihminen joka esittää musiikkia.
Johonkin musiikinlajeihin kuuluu sähköinen vahvistaminen enemmmän kuin toisiin. Tyylilajeja on niin paljon ja niin erilaisia, että niiden vaatiman osaamistason vertailu on pippeleiden vertailuakin typerämpää. Toiset on ehkä helpompia kuin toiset, mutta ei se tee niistä yhtään sen vähempiarvoisia.
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Kefiiri
07.06.2015 22:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: Tämä on helvetin helppo. Muusikko on ihminen joka esittää musiikkia.
 
Me ollaan muusikoita kaikki, kun oikein silmin katsotaan...
 
En ole musiikin asiantuntija.
Lennu
07.06.2015 23:08:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: Tämä on helvetin helppo. Muusikko on ihminen joka esittää musiikkia.
Johonkin musiikinlajeihin kuuluu sähköinen vahvistaminen enemmmän kuin toisiin. Tyylilajeja on niin paljon ja niin erilaisia, että niiden vaatiman osaamistason vertailu on pippeleiden vertailuakin typerämpää. Toiset on ehkä helpompia kuin toiset, mutta ei se tee niistä yhtään sen vähempiarvoisia.

 
No kyllä pieni pippeli on vaan nysä.
 
No ei sitte.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti