Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huono keikkaäänentoisto
1 2
Hudeen
22.04.2015 22:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otan taas tämän saman aiheen esille, jota täälläkin on useampi vuosi sitten puitu ainakin yhdessä pitkässä ketjussa, ja varmaankin sivuttuttu useassa muussa. Olen parhaani mukaan lukenut kaikki löytämäni ketjut läpi täältä ja muiltakin palstoilta, enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä johtanut aivan luokattoman huonoon äänentoistoon useimmalla keikalla, jota olen käynyt katsomassa.
 
Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että lähes poikkeuksetta ongelma on ollut liian kovissa äänenpaineissa ja matalien taajuuksien korostuksessa tai kummassakin yhtä aikaa. Monesti matalat taajuudet jyrää koko muun rekisterin yli, eikä vauhdikkaammissa kohdissa tunnu kuulevan muuta kuin resonoivaa bassopuuroa. Hiljaisemmat kohdat sitten tuntuu olevan paremmin balanssissa, eikä kokemusta ylenpalttisesta äänenpaineesta edes tule.
 
Viimeisimpinä esimerkeinä tästä voisi sanoa esimerkiksi hetki sitten pidetyn Steven Wilsonin keikan. Tuottajana ja todella tarkkana kaverina soundien suhteen tunnettuna tyyppinä jotenkin odotin, että tuolla keikalla soundit olisi olleet kohdillaan. Tälläkin keikalla basson potku kuulosti aivan koomisen ylikorostuneelta. Aivan kuin olisi ollut joissain kunnon house-jumppabileissä, kun puntit lepattivat basson tahdissa. Tomit ja jopa virveli kuulosti tunkkaiselta ja epämääräiseltä, kun niiden tuottamat matalammat taajuudet ottivat todellista isomman roolin äänikuvassa.
 
Sitä edellisellä kerralla aika samat kokemukset Opethin keikalta, jossa tuplabasariosiot saivat aikaan kaiken aivan täydellisesti alleen peittävän bassoresonanssin, josta erillisiä nuijan iskuja ei edes erottanut toisistaan. Aivan viimeisessä kulmassa Circuksen parvella alkoi kuulostaa jo paremmalta, mutta sieltä katsottuna lava on harmillisen kaukana..
 
Nämä kokemukset olivat Circuksesta, mutta ei tätä täysin kyseisen paikan piikkiin voi laittaa, koska aivan samaa menoa on ollut Tavastiallakin. Siellä Hidria Spacefolk veti niin kovalla, että välillä oli vaikea saada tutuistakin kappaleista selvää. Toinen keikka siellä, mikä meinasi mennä pahasti perseelleen oli Nieminen & Litmanen ja Dalindeo. N&L vedettiin taas sillä junkkabassolinjalla, mutta onneksi Dalindeon kohdalla nupikoita väännettiin pienemmälle ja kuulosti jopa hyvältä.
 
Niemisen & Litmasen kohdalla on ihan turha argumentoida, että eivät osaisi soittaa oikeilla äänenpaineilla ja lavamelun takia pitää kompensoida muut saundit ihan jäätävän kovalle. Kyseistä duoa olin kerran kuuntelemassa Storyvillessä ja äijillä on homma niin hyvin hallussa, että alle 4 metrin päässä pystyi kuuntelemaan ilman tulppia. Oli muuten hieno kokemus päästä kuulemaan kaikki pienimmätkin ghostit ja nyanssit rumpujen osalta juuri niillä mittasuhteillä, joilla ne soittimesta luonnollisesti osaavissa käsissä tulee. En tosin epäile yhtään, että yksikään muistakaan esimerkiksi ottamistani bändeistä ei osaisi hommiaan ja sen takia pitäisi yrittää soittajien osaamattomuutta kompensoida jotenkin äänipöydän takaa..
 
Yksiä parhaimmista keikoista ovat olleet Sellosalissa järjestetty Plutonium74 ja Jukka Gustavsonin keikat. Paikka on käytännössä suunniteltu akustiikaltaan musiikkiesityksiä varten. Silti kuitenkin yleinen äänentaso näilläkin keikoilla oli sen verran suuri, että joutui tulpat laittamaan. Sinänsä hassu, että nämäkin oli miksattu niin lujalle, että tulpat joutui pistämään. Katsomossa kaikki istuu hiiren hiljaa seuraten tiiviisti esitystä. Tämmöisessä tilanteessa voisi mielestäni olla jo äänenpaine sillä tasolla, että ilman tulppiakin sietäisi kuunnella. Tässä vaiheessa tämä toki alkaa olemaan jo aika mielipide kysymys, kun muuten äänikuvassa ei mitään vikaa ollut, ei bassokorostuksia tai muutakaan.
 
Jonkin verran näissä tilanteissa asiaa pahentaa tulppien käyttö, joka leikkaa korkeita taajuuksia. Monesti se on kuitenkin pakon sanelema käytäntö. Äänenpaineet ovat melkein järjestäen sillä tasolla, että riski kuulovaurioon on todellinen. Itsellä jo aavistuksen kuuluu jatkuvaa tinnitusta, enkä halua sen pahenevan enää yhtään tästä. Tulppien syyksi tätä hommaa ei kuitenkaan voi laittaa, koska itse soitan samoilla tulpilla rumpuja betonisessa kellarissa, jossa ei tällä hetkellä ole mitään akustointia tai pehmeitä tavaroita kaikuja imemässä. Silti basso ei potki niinkuin eurodance-karvanoppa-Corollan takakontista. Tomitkin artikuloituu aivan selkeästi vaikka vetäisi kuinka nopeasti ja kovaa.
 
Ymmärrän, että jonkin tyylisessä musiikissa halutaan kokea se vatsan ympäri kääntävä basso ja se kuuluu kokonaiskokemukseen. Kyllä itselläkin on edelleen vakiokierrossa DK:t, Panterat, ym. fiilikseen sopivat, vaikka näistäkin ehkä enemmän nykyään tykkään seurata sitä soittamisen taidokkuutta, kuin vääntää volat kaakkoon. Nämä esimerkit, mitä edellisissä kappaleissa esitin, edustavat mielestäni tyyliltään sellaista näkökantaa, että kaikki pienet nyanssit ja dynamiikan vaihtelut välittävät suuren osan siitä, mitä artisti yrittää sanoa musiikillaan. Silloin bassoöveriksi vedetty toisto on suoraan sanottuna persraiskaus artistille ja keskisormen näyttö yleisölle äänimiehen osalta.
 
Yksi asia, mitä tämän aiheen parissa kannattaa pohtia on, että jos äänenpaineet olisi joka taajuusalueen ja ihan sen master-tasonkin suhteen balanssissa, tulisi valitusta yhtä paljon myös siitä, että on soitettu liian hiljaa. Nyt kuitenkin tuntuu olevan, että keskutelu monesti pyörii ongelmien ympärillä, jotka olisi suurelta osin korjattavissa pienentämällä tasoja. Välillä keskusteluista tulee ilmi näitä "keppi liian hiljaisella" tai "laulu ei kuulu" -tyylisiä kommentteja. Näistäkin vaan pahoin pelkään, että itse ongelma on vinoutuneessa ja kompressoituneessa kaistassa, jossa nämä liian hiljaiselta tuntuvat jäävän jäätävän säröryminän alle. Silloin ei monesti auta, että nostaa sen laulun tai kitaran vieläkin kovemmalle sen kaiken muun kanssa kilpailemaan.
 
pitk
22.04.2015 22:54:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vain kaksi sanaa: Joko taas?
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Hudeen
22.04.2015 23:23:50 (muokattu 22.04.2015 23:25:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän siinä jo ekassa lauseessa todettiin. Jos ei asia kiinnosta tai et näe siinä mitään keskustelun aihetta, miksi sitten kommentoit.
 
Edit: Poistetaan kysymysmerkki. En halua tietää.
 
basisti1971
23.04.2015 09:10:31 (muokattu 23.04.2015 09:14:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
pitk: Vain kaksi sanaa: Joko taas?
 
Koska tilanne on vuosien saatossa huomattavasti parantunut tai ongelma on jopa kadonnut kokonaan???
 

 
Hudeen: Niinhän siinä jo ekassa lauseessa todettiin.
 
Mutta kun otsikossa ei, ja tuohonhan se pitkäjänteisyys pääsääntöisesti "keskustelu"-foorumeilla rajoittuu.
 
EDIT: Semminkin jos/kun aihe ei ole syystä tahi toisesta mieluisa.
 

 
Hudeen: Edit: Poistetaan kysymysmerkki. En halua tietää.
 
:D.
 

 
Aiheeseen...
 
Eiköhän se klassinen EVO liene se pääsyy.
Riippumatta siitä miltä viihdeketjun osa-toimijalta se osaaminen on hukassa.
Ainakin oman ~3 vuosikymmenen kokemuksen perusteella, vanhemmat korjatkoot jos aiemmin asiat oli toisin (paremmin?).
 
Paskasta ei marmeladia synny, ja jos ketjun loppupäässä tökkii, tilanne on katastrofaalinen.
Kökkö IN, siloiteltu Kökkö OUT on joskus tullut tokaistua tiskin takaa kun joku on kysynyt miksi tuo nyt tuolta kuulostaa???
 
Eikä eräässä toisessa asiaa sivuavassa viimeaikaisessa viestiketjussa viljalti esiintyvä:"ei sillä (soundit/kamat) ole paskankaan väliä kun kaikki on on kuitenkin kännissä, eikä kukaan kuulijakunnasta tai tilaajapuolella tekniikasta kuitenkaan ymmärrä" -mentaliteetti, tilannetta ainakaan paranna.
 

 
Siitä on rutosti aikaa kun viimeksi olen sisällä mitään vahvistettua musaa käynyt kuuntelemassa (DP & DAD Jäähallissa? JÄÄLLÄ), mutta ellei pääse majaansa miksaustiskin läheisyyteen asettelemaan en edes kovin helposti lähde.
Baarit, klubit ym. on myös valitettavasti jääneet lähes täysin, ellei ole itse luudanvarressa ;).
 

 
Ei se ulkonakaan välttämättä ole autuasta, vaikkakin sisätiloja kiusaavat akustiset ongelmat poistuvat lähes täysin.
Tulee sitten säästä(kin) johtuvia muita murheita tilalle.
Ja alapäiden järkyttävän yleisen ala-arvoisen sijoittelun/prosessoinnin aikkansaama kampasuodinilmiö tietysti korostuu kun heijastukset häviää.
 

 
Männäkesänä kun mentiin vaihteeksi Ouluun ZZ-Toppia katsomaan vaikka eteläsä asutaankin, kotimaisen osaston äänipolitiikka oli melko surkuhupaisa.
Myötähäpeä -johon usein sorrun- oli päälimmäisenä mielessä.
Oli aivan dorkan kylmäkin, eikä se ainakan auttanut asiaa.
 
Toki, ei mitään hajua siitä mitä etupään kamoja oli kullakin käytössä, ja kuka kelläkin oli puikoissa, mutta meinasin oikeasti kehua paikallisille yllätyslämppäri BG:stä että on se hienoa että joku aloitteleva paikallisbändi on päässyt oikein kotistadionille soittamaan.
Eipä se toinenkaan kotimaan ihme taaskaan ulkona vakuuttanut, mutta kun Ben Miller Band aloitti, äänenpaine tuntui pienentyvän (vaikkei näin varmaankaan oikeasti käynyt) ja kuulosti kuinka kotimankka olisi vaihdettu kohtuullisiin Hi-Fi vahkeisiin.
 
Toppi vetikin sitten pykälää tuhdimmilla soundeilla kuinka ollakaan, mutta edelleen selkeästi.
Eikä tullut play-backinä vaikka monet siitä aina Toppia (trioa monipuolisemman äänimaailman aiheuttamien taustojen käytön takia) syyttävät, senverran pahasti pieleen herra Gibbons muutamaan kertaan veteli kun monitorointi taisi pettää.
 
Oliko huomattavaan laatutason eroon syynä jonkun osa-alueen EVVK vai EVO, vai varmasti ainakin joiltain osin erilainen kattaus, paha sanoa, mutta toivon että syynä oli jälkimmäinen.
 

 
Ehkä se siitä joskus, kun maksavat asiakkaatkin asiaan heräävät.
Vai onko elävän musiikin nykytila itseasiassa seuraus kyseiseen asiaan heräämisestä?
 
Mutta eihän se toki voi näin olla, vika olisikin pohjimmillaan meissä...
 
T:Samuli
 
Hudeen
23.04.2015 10:35:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä maksava asiakas näkökanta, jonka lopussa mainitsit on myös aika validi pointti. Itseä ainakin syö laittaa puolta sataa kiinni keikkaan, joka on sitten pilattu aivan luokattomalla miksauksella. Onko se vain sitten niin, että maksavat asiakkaat ovat tottuneet rooliinsa ja siihen, että tätä tämä nyt vain on, eikä rahoille jakseta edes vaatia vastinetta. Ite olen kyllä asioista valmis antamaan palautetta rakentavassa hengessä ja mielestäni hyvillä perusteilla. Monesti paikoille ja artisteille näistä asioista kirjoittanut ja välillä jopa vastauksiakin saanut.
 
Kyllä siellä viime kertaisella Steven Wilsonin keikallakin, kun katsoi ympärillensä, näki kuinka ihmiset painelivat niitä tulppiaan syvemmälle korviin ja ne jotkut raukat, jotka sinne olivat tulleet ilman tulppia, pitelivät korviaan. Voisin kuvitella, että tästäkin porukasta kenelläkään ei olisi ollut valittamista, jos olisi vedetty aavistuksen hiljaisemmalla. Itseä ei ehkä se äänenpaine yleisesti haitannut, kun oli ihan hyvin se kuulo suojattu, mutta se lieveilmiönä seurannut kaiken sotkeva bassopuuro pisti kyllä pikkaisen vituttamaan.
 
Tästä tuli vielä yksi kyssäri mieleen, joka on sinällään ihan mielenkiintoinen. Miksaako äänimiehet musiikin siten, että se kuulostaa hyvälle tulpat korvassa vai ilman niitä? Tässä on sellainen dilemma, että lähtökohtaisesti idea musiikin miksaamisesta tulpille kuulostaa aivan idioottimaiselta, mutta toisaalta todella kovat äänenpaineet tekevät tulpista aivan pakolliset. Suurin osa ihmisistä, kun fiksuja ovat, taitavat keikoilla käyttää tulppia. Silloinhan se musiikki pitäisi miksata siten, että tulppien kanssa parasta. Paras toki, että tulppia ei tarvitsisi pitää, mutta ymmärrän kyllä, että joskus tilateknisistä syistä yleinen taso nousee niin korkeaksi, että ilman tulppia ei kannata paria tuntia viettää niissä äänenpaineissa.
 
nannne
23.04.2015 12:08:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hudeen:
 
Tästä tuli vielä yksi kyssäri mieleen, joka on sinällään ihan mielenkiintoinen. Miksaako äänimiehet musiikin siten, että se kuulostaa hyvälle tulpat korvassa vai ilman niitä? Tässä on sellainen dilemma, että lähtökohtaisesti idea musiikin miksaamisesta tulpille kuulostaa aivan idioottimaiselta, mutta toisaalta todella kovat äänenpaineet tekevät tulpista aivan pakolliset. Suurin osa ihmisistä, kun fiksuja ovat, taitavat keikoilla käyttää tulppia. Silloinhan se musiikki pitäisi miksata siten, että tulppien kanssa parasta. Paras toki, että tulppia ei tarvitsisi pitää, mutta ymmärrän kyllä, että joskus tilateknisistä syistä yleinen taso nousee niin korkeaksi, että ilman tulppia ei kannata paria tuntia viettää niissä äänenpaineissa.

 
Itse en lähtisi ruuvaamaan tulpat päässä ja enpäs kyllä ole moista nähnyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tapahtuvan. Sehänse ois kun ois koko yleisölle sellaiset homogeenisellä vasteella olevat kansalaisen korvatulpat (tm) joiden läpi etupäänsepänkin pitäis filtteröidä tuotoksensa...
 
miksaajasetä
23.04.2015 12:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nannne: Itse en lähtisi ruuvaamaan tulpat päässä
 
Samaa mieltä. Jos ääni on miksauspisteessä liian kovalla miksaajan korville ilman tulppia niin se on liian kovalla muillekin.
 
Itse aiheeseen... olin katsomassa helmikuulla NHL-ulkoilmapeliä, jonka ensimmäisellä erätauolla esiintyi John Fogerty. Ainakin siellä oli kitarat vedetty aivan liian kovalle - kuulisi ne Fogertyn tutut riffit hieman hiljaisemmallakin volumella. Olosuhteet eivät tietenkään olleet muutenkaan mitenkään optimaaliset - kymmenkunta groundstackia, jolla piti kattaa koko jalkapallostadion - mutta silti on säälittävää, jos äänentoisto on tuollaisessa tapahtumassa sitä luokkaa, että tällainen amatöörikin kuvittelee osaavansa paremmin.
 
Noisy
23.04.2015 14:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Itse aiheeseen... olin katsomassa helmikuulla NHL-ulkoilmapeliä, jonka ensimmäisellä erätauolla esiintyi John Fogerty. Ainakin siellä oli kitarat vedetty aivan liian kovalle - kuulisi ne Fogertyn tutut riffit hieman hiljaisemmallakin volumella.
 
Ehkäpä tämä ei ole miksaajan valinta, vaan esim. kiertuemanageri on halunnut varmistaa että kaikki varmasti kuulevat tähden kitaroinnin?
 
Olosuhteet eivät tietenkään olleet muutenkaan mitenkään optimaaliset - kymmenkunta groundstackia, jolla piti kattaa koko jalkapallostadion
 
Jos esim. tilaaja haluaa säästää, tai paikka ei vaan mitenkään mahdollista asianmukaisen PA:n roikottamista, niin mikäs teet.
 
mutta silti on säälittävää, jos äänentoisto on tuollaisessa tapahtumassa sitä luokkaa, että tällainen amatöörikin kuvittelee osaavansa paremmin.
 
Jos äänentoisto on (todennäköisesti) erittäin kovien ammattilaisten toimesta säälittävää, niin miten kuvittelet että toteutus olisi amatöörien toimesta mennyt?
 
Jaava
23.04.2015 14:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen huomannut, että hyvässä tilassa paskakin miksaaja saa yleensä aikaan hyvää jälkeä. Paskassa tilassa hyvä miksaaja onnistuu joskus osittain pelastamaan tilanteen. Sitten tietysti iso osa porukasta soittaa liian kovaa mikä pahentaa tilannetta. Jos miksauspöydän takana tarvitsee korvatulpat niin hommassa on mun mielestä jotain väärin. Ja ihan rehellisesti sanottuna mä en jaksa kovin montaa minuuttia kuunnella keikkaa, jossa on jatkuvasti infernaalinen meteli.
 
Joskus toisaalta hankalat tilat voi olla ihan hauskoja. Mä olin tekemässä yhden pienen bändikeikan vanhalla ylioppilastalolla ja se tila on hiton katedraali. Kaikkeen tuli sellainen kaiku, mikä toimii hyvin sankarimetallin eeppisissä osioissa. Sitten vaan piti rakentaa soundit sen ympärille että paska kaikuu ja yrittää kovasti saada basari olemaan soimatta yli viittä sekuntia. Jos on aikaa säätää niin ongelmien ratkaiseminen on ihan kivaa.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Jaava
23.04.2015 14:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hudeen: Tästä tuli vielä yksi kyssäri mieleen, joka on sinällään ihan mielenkiintoinen. Miksaako äänimiehet musiikin siten, että se kuulostaa hyvälle tulpat korvassa vai ilman niitä? Tässä on sellainen dilemma, että lähtökohtaisesti idea musiikin miksaamisesta tulpille kuulostaa aivan idioottimaiselta, mutta toisaalta todella kovat äänenpaineet tekevät tulpista aivan pakolliset. Suurin osa ihmisistä, kun fiksuja ovat, taitavat keikoilla käyttää tulppia. Silloinhan se musiikki pitäisi miksata siten, että tulppien kanssa parasta. Paras toki, että tulppia ei tarvitsisi pitää, mutta ymmärrän kyllä, että joskus tilateknisistä syistä yleinen taso nousee niin korkeaksi, että ilman tulppia ei kannata paria tuntia viettää niissä äänenpaineissa.
 
Mä en varsinaisesti ole alan ammattilainen, mutta mä olen miksannut keikan tulpat päässä tasan kerran. Kyseessä oli amatööripunkyhtye, jonka kanssa piti jo aika alussa todeta, että no can do, laittaa tulpat päähän ja lähteä hakemaan juotavaa.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Hudeen
23.04.2015 18:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä pienellä otannalla siis vaikuttaa, että äänimiehet eivät suojaa kuuloaan mitenkään. Tästä minulla väistämättä tulee mieleen, että oletteko huomanneet miinkäänlaista kuulon alenemaa, tinnitusta tai muuta, minkä voisi tulkita kuulovaurioksi? Vietätte kuitenkin varmasti keskimäärin paljon pidempiä aikoja vuosien varrella keikkaäänentoiston keskellä, kuin tavallinen satunnainen keikoilla kävijä. Kerta-annoksetkit ovat yli parin tunnin mittaisia, eli jo yli 90dB tasot pitäisi olla jo haitallisia.
 
Nämä ovat toki todella yksilöllisiä asioita. Itse yleensä alkuun yritän kuunnella ilman tulppia, mutta laitan ne sitten päähän, koska äänentaso tuntuu epämiellyttävän kovalta. Niinkuin aikaisemmin sanoin, minulla on pieni jatkuva ininä päällä, vaikka en olekaan ehdoin tahdoin kuuloani rankaissut. En tarkalleen ottaen tiedä, mistä se on tullut, mutta muistan jostain nuoruusvuosilta, että baari-illan jälkeen saattanut havahtua, että korvissa soi enemmän kuin normaalisti on tottunut. En kyllä muista, milloin olen ekaa kertaa havahtunut, että korvissa inisee jatkuvasti hyvin vaimeasti. Mikään näistä ei kuitenkaan ole mitään poikkeavaa, enkä ole sen enempää baareissa pyörinyt kuin muut ikäiseni. Koska en tiedä, mistä ja miten tinnitus on tullut, laitan aina varmuudeksi tulpat, jos vähänkin tuntuu, että tasot ylittää normaalin baarin tanssilattian äänenvoimakkuuden.
 
Joskus olen jopa baarissa laittanut tulpat, jos ollaan tanssilattian vieressä, koska ei vaan tunnu hyvältä. Vaikka näissä peruslihatiskeissä tulee sisällöltään aivan luokatonta paskaa tanssilattialla, silti se ei kuulosta yhtä huonolta tulpat päässä kuin monilla keikoilla. Ei niissäkään yleensä basson kanssa pihtailla, mutta keikoilla tuntuu menevän melkein järjestäen aivan överiksi..
 
Örkinrumilus
23.04.2015 18:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livemusiikki pitäs kieltää lailla koska 3% sepelvaltimokuolemista Euroopassa aiheutuu melusta (wikipedia /melu).
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Noisy
23.04.2015 19:32:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hudeen: Tällä pienellä otannalla siis vaikuttaa, että äänimiehet eivät suojaa kuuloaan mitenkään. Tästä minulla väistämättä tulee mieleen, että oletteko huomanneet miinkäänlaista kuulon alenemaa, tinnitusta tai muuta, minkä voisi tulkita kuulovaurioksi?
 
Mä suojaan kuulon aina paitsi miksatessa. Kuulon tarkistutan vuosittain, eikä viimeisen 15v aikana ole ilmennyt iän tuomaa alenemaa lukuun ottamatta mitään.
 
Jaava
24.04.2015 07:40:16 (muokattu 24.04.2015 07:41:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tosin tee keikkaa ihan hirveän säännöllisesti, mutta kuulo on normaali. Jotkut kaverit kuljettaa dB-mittaria mukana, että saavat tarkistettua, etteivät vedä liian kovaa. Itse teen semmosella volalla, että itsestä tuntuu hyvältä. Yleisökin on yleensä tyytyväinen kun vola ei revi tärykalvoja irti, vaikka tulpat olisi unohtuneet kotiin.
 
Edit: ja rokkikeikoilla tulee käytyä huomattavan vähän muuten kuin miksaamassa. Silloin on tulpat päässä.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
NeliX4
24.04.2015 09:59:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meneeks jollain koko keikka pieleen, jos balanssi ei miellytä teidän korvaa? Onhan siinä miksauksessa monta-monta muutakin osa-aluetta. Kuulostaa vähän tämmöseltä setäkerhon jutustelulta. Enemmän mua ärsyttäis se, että se John Fogertyn kitara ei kuulu tai Krista Siegfridstä ei kuulu mitään, vain hytkytys näkyy.
 
Basson ollessa kovalla tilannetta tietty hankaloittaa, jos ruuvaa päähän tulpat jotka vielä erikseen demppaa ylä-äänet. Tässä tapauksessa bassoa on erittäin hankala dempata millään. Fiksumpi kaveri osaa asettautua sopivaan akustiseen kohtaan tilassa, eikä tuhise mistään kampasuotimista. Turkaisille kelpaa se hiukan nahkealta kuulostava paikkakin.
 
Live musiikkiin kuuluu, että transientteja ei ole siivottu yhtä paljon kuin studiotyöskentelyssä ja pitää päästä yleisön melun yli - reilusti. Suurin osa edullisen pään studiotaltioinneista kuulostaa kunnon mankkareista lattealta ja tykkäänkin kuunnella livetaltiointeja. Itelläni ainakin kulkee dB mittari keikoilla mukana, jos tuntuu että korva valehtelee äänenpaineiden suhteen.
 
Niq
24.04.2015 10:43:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se taitaa vaan aika kullata muistot. Onhan nykypäivän saundit monella kellaribändilläkin heittämällä paremmat kuin joskus reilut 15 vuotta sitten kun itse aloittelin keikoilla käymistä ja soittohommia. Jotkut vanhat spaadut tuntuu vaan elävän vähän eilisessä, eli niitä vanhoja ja suoraan sanoen surkeita PA-kamppeita kun on vuosikaudet säädetty silleen lihasmuistista ja nyt kun tulee tuoretta, huomattavasti paremmankuuloista kamaa tolpannokkiin, niin vedetään samat säädöt kuin niihin 80-luvun jäämistöihin nuorisotalolla aikanaan.
 
On oikeasti käsittämätöntä miten äänenlaatu on parantunut ja etenkin halventunut 2000-luvun edetessä. En ottais enää mitään ysärilootia mukaan keikalle vaikka maksettais. Painaa *tusti ja kuulostaa karmealta. Nyt vaan pitäs asenteiden muuttua mukana, ettei vedetä niillä samoilla säädöillä ja säännöillä kun ne ei vaan toimi. Enkä kyllä pidä meluakaan ongelmana, en edes muista milloin olisin käynyt keikalla, jossa olisi liikaa meteliä. Osa bändeistä kuulostaa jo vähän liiankin hifiltä livemusaks. :)
 
oksatboys
24.04.2015 11:13:12 (muokattu 24.04.2015 11:15:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enhäm mä mistään mitään tiedä mutta sellanen perstuntuma on että hyvän äänentoiston pilaa usein huono akustiikka ja mölyävä yleisö. Jos (ja kun) kaikki pinnat on betonia niin basso möyhää ja joskus kuulee ihan selkeitä kaikujakin isommissa tiloissa. Näille ongelmille ei potikkapelle paljoa voi tehdä.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
miksaajasetä
24.04.2015 11:51:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Meneeks jollain koko keikka pieleen, jos balanssi ei miellytä teidän korvaa?
 
Silloin menee, jos se Fogertyn kitara sattuu korviin. Lätkämatsiin kun ei normaalisti tarvitse varautua korvatulpilla.
 
Pienemmät balanssiongelmat herättävät enintään huvitusta.
 
Niq
24.04.2015 12:05:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Pienemmät balanssiongelmat herättävät enintään huvitusta.
 
Tässä lauseessa on jotain melko perisuomalaista. Nimittäin se että toisten virheille nauretaan ja paikataan siten omaa itsetuntoa. Jostain syystä osalla kansasta vielä on se harhaluulo että se on sitä ammattiylpeyttä kun voi vähän rokottaa kun kaveri mokaa. Että hähä.
 
Jos oot oikeasti ammattilainen, ymmärrät varmaan että joku jäähalli kesken lätkämatsin ei välttämättä anna mahdollisuuksia tehdä jokaiselle 12000 jakkaralle täydellistä balanssia. Ja sit vielä sekin, että sehän on vaan suuren show sidekick. Ja Fogertyllä lukee varmaan raiderissa että skeban pitää kuulua joka kuulijalle. Että miksaajasetä siellä jäähallissa saattaa vain toteuttaa tilaajan toivetta.
 
musamies
24.04.2015 12:52:55 (muokattu 24.04.2015 13:00:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten omalla kohdalla parannusta asiaan on tullut suuntaamalla omaa mielenkiintoa enempi sellaiseen musiikilliseen ohjelmistoon, mitä tulee Yle Radio 1 kanavalta...
 
Ratkaisun avaimet on tarjolla sellaisessa ohjelmistossa, jossa keskustelun avaajan puheeksi ottamaa ongelmaa ei esiinny.
 
Osa ratkaisua on myös asenne, jossa ei passiivisesti tyydytä tilanteeseen. Ilman, että yksikään äänentoistoihminen on asiaa moannut, itseä tällä hetkellä haastaa äänenpaineen suhteen uusi dieselkäyttöinen painepesuri. En aio tyytyä kovassa melussa oleskeluun, vaan ratkaisen asian vaikkapa pidemmällä pesuletkulla ja suojautumisella pesua tehdessä.
 
Jos asiasta tulee ongelmaa niin, että se johtuu äänentoistosta, silloin pitää valita tyytyykö tilanteeseen vai onko se korjattava jollain aikataululla. Ainakin itselle on avannut uusia mahdollisuuksia toimia musiikin parissa kun olen lähtenyt korjaamisen tielle ja käytännössä tämä tarkoittaa enemmän treeniä sellaiseen ohjelmistoon, jossa ei ongelmaa esiinny.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «